“Είχαν οι αριθμοί μικρότερη σημασία στα αρχαία χρόνια; Σταματούσε το μέτρημα στα 800; (…) Το έχω δει στο YouTube”.
Ξεχάστε τον David Attenborough, ξεχάστε τις καταπραϋντικές φωνές που συνοδεύουν τα ντοκιμαντέρ, αγνοήστε κάθε επιχείρημα που υποστηρίζει πως τα ντοκιμαντέρ είναι απλά ασφαλή και οικονομικά υποκατάστατα των ηρεμιστικών χαπιών. Βέβαια, μπορεί να μιλάμε για mockumentary, αλλά στο τέλος κάτι θα σου μείνει.
Η Philomena Cunk, η παρουσιάστρια – περσόνα (την οποία ερμηνεύει η κωμικός και ηθοποιός Diane Morgan) έχοντας απέναντί της καθηγητές πανεπιστημίων διαφόρων επιστημονικών κλάδων, ρωτάει ανερυθρύαστα όλα όσα θα ρωτούσαν αδαείς, εθισμένοι σε θεωρίες συνομωσίας, κάτοχοι πτυχίων του Πανεπιστημίου του Δρόμου, η θεία μου η Χαρίκλεια και άλλα συγγενή γκρουπ αιθεροβαμώνων.
Με αυτοπεποίθηση -που συναντάται μόνο σε καφενειακούς πανεπιστήμονες, και γνήσια περιέργεια, η Cunk περιφέρεται σε όλη τη γη -μέσω Green Box, για να βαδίσει στα χνάρια της ανθρωπότητας. Από τις πυραμίδες (“Είναι αλήθεια πως τις έχουν σχεδιάσει έτσι για να μην μπορούν να κοιμήθουν εκεί γύρω άστεγοι”) μέχρι τους αρχαίους Έλληνες (“εφηύραν την ιατρική και την ελιά και άλλα που δεν υπάρχουν σήμερα όπως η δημοκρατία και οι κίωνες”) η Philomena περιφέρει την άγνοια και τις προκαταλήψεις ανά τους αιώνες και προκαλεί την αμηχανία των επιστημόνων.
Μία από τις πιο μνημειώδεις στιγμές του mockumentary είναι όταν συναντά έναν ακαδημαϊκό «Τι ήταν πιο σημαντικό για τον ανθρώπινο πολιτισμό; Η Αναγέννηση ή το “Single Ladies” της Beyoncé;». Εκείνος, όπως όλοι οι άλλοι συναδελφοί του που φιλοξενούνται στο σόου της, απαντά όσο πιο απλά μπορεί: «Η Αναγέννηση επιχείρησε την αναμόρφωση του πολιτισμού στο σύνολό του. Οτιδήποτε κι αν είναι αυτό που κάνει η Beyoncé, δεν νομίζω ότι η ίδια τρέφει τόσο μεγάλες φιλοδοξίες». Αυτό φαίνεται πως δεν ικανοποιεί τη Philomena, η οποία επανέρχεται: «Τι δηλαδή, τα έργα μερικών στρέιτ λευκών ανδρών καταστρέφουν την Beyoncé; Αυτό είναι που απαντάτε μπροστά στην κάμερα;».
Η ειρωνική διάθεση στα κοινωνικά φαινόμενα της εποχής υπάρχει σε κάθε επεισόδιο, με ίσως κορυφαία ατάκα την ερώτηση στην καθηγήτρια Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, Kate Cooper: “O Ιησούς θανατώθηκε επειδή δεν άρεσαν αυτά που έλεγε. Θα τον χαρακτήριζες ως το πρώτο celebrity θύμα της cancel κουλτούρας;”.
Could you call Jesus the first celebrity victim of Cancel Culture?#Cunk #CunkonEarth #Jesus #CancelCulture #CreditSequence pic.twitter.com/soC6MfjuGg
— Philomena Cunk (@OnCunk) January 28, 2023
Οι διαπιστώσεις της, άλλοτε δεικτικές και άλλοτε επίπονες -ιδιαίτερα όταν μαθαίνει για το χαμό της Λάικα, του σκυλιού που είχαν επιστρατεύσει οι Σοβιετικοί και επέβαινε στον πρώτο δορυφόρο που τέθηκε για τροχιά γύρω από τη γη, μοιάζουν εντελώς οικοίες. H σάτιρα της βασίζεται στην παρατήρηση τύπων ανθρώπου που κινούνται στον κοινωνικό μας περίγυρο: Από τη θεία που ξεματιάζει και τον θείο που θα καθίσει με τη νεολαία γιατί θα τους κάνει να… γελάσει, μέχρι τον ταξιτζή και τον πατέρα του κολλητού που ξέρει την αλήθεια για την προσελήνωση. Αν για κάποιο λόγο σου θυμίσει εσένα, τότε θα χρειαστεί να κάνεις μια ενδοσκόπηση, μια αναβάθμιση και σίγουρα μια επανεκκίνηση!
ΥΓ. Πάνω στον ενθουσιασμό ξεχάσαμε να αποδώσουμε τα εύσημα στο BBC, για τη γενναία του αποφάση να μεταδώσει τη σειρά τον Σεπτέμβριο του 2022. Δεν ξέρουμε πολλά δημόσια κανάλια παγκοσμίως που να είναι τόσο προοδευτικά!