Περιεχόμενα
Δεν περιμέναμε με τίποτα πως θα δούμε στο Netflix μια αφήγηση τόσο καλή όσο αυτή που είχε το The Dahmer Story. Οκ, είναι ο ίδιος δημιουργός, ο Ράιαν Μέρφι, αλλά το σύνηθες είναι η 2η φορά να είναι λιγότερο καλή από την πρώτη. Μόνο με τα horror stories του Μάικ Φλάναγκαν στο Netflix έχουμε δει κάτι αντίστοιχο. Ε, το βλέπουμε και με τις βιογραφικές, ντοκιμαντερίστικου επιπέδου αφηγήσεις του Ράιαν Μέρφι στο Netflix, για εγκλήματα που σόκαραν την κοινή γνώμη και αποτύπωση μια ειδεχθή πλευρά του ανθρώπου που δεν μπορείς να την αποδεχτείς, που σε τρομάζει που υπάρχει.
Στο Dahmer Story είχαμε έναν ξεκάθαρο κατά συρροήν δολοφόνο που αρεσκόταν να σκοτώνει τα θύματά του. Στο Monsters: The Erik and Lyle Menendez Story δεν έχουμε κατά συρροήν δολοφόνους, έχουμε γονεοκτόνους.
Ποια είναι η πραγματική ιστορία της σειράς του Netflix
Ο Έρικ και ο Λάιλ καταδικάστηκαν το 1996 ισόβια για τη δολοφονία και όχι ανθρωποκτονία των γονιών τους, του Χοζέ και της Κίτι Μενέντεζ, γλυτώνοντας όμως την θανατική ποινή που ίσχυε στην Καλιφόρνια εκείνη την εποχή.
Οι δυο τους υποστήριξαν στην δίκη ότι σκότωσαν σε θέση άμυνας τους γονείς τους, διότι φοβόντουσαν πως εκείνοι θα τους σκοτώναν πρώτοι, δεδομένης της κακοποίησης, σεξουαλικής, λεκτικής, ψυχικής που είχαν υποστεί από τα 6 τους χρόνια μέχρι λίγες μέρες πριν αποφασίσουν ότι δε μπορούν να συνεχίσουν να ανέχονται τον πατέρα τους και, κατ’ επέκταση, τη μητέρα τους, που σύμφωνα με τους ίδιους, γνώριζε τι τους έκανε ο Χοζέ και δε μιλούσε.
Αν όσα υποστήριξαν, είχαν γίνει αποδεκτά από τους ενόρκους, δε θα είχαν τιμωρηθεί με ισόβια, αλλά με μερικά χρόνια και σε μια πενταετία το πολύ θα είχαν βγει από τις φυλακές. Τότε, ήταν 21 ετών ο ένας και 18 ο άλλος, όταν συνελήφθησαν. Το πολύ μέχρι τα 30 τους θα είχαν βγει και θα είχαν στα χέρια τους την περιουσία εκατομμυρίων που τους είχε αφήσει ο πατέρας τους στη διαθήκη. Μια διαθήκη η οποία δεν κρινόταν και πολύ αξιόπιστη, με βάση πάντα όσα αποτυπώνει η σειρά του Μέρφι στο Netflix.
Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η πραγματικότητα, όσα συνέβησαν τότε, με τους Μενέντεζ να υποστηρίζουν ως και σήμερα ότι η πραγματικότητα ήταν πως ο πατέρας τους τους βίαζε για 14-15 χρόνια, πως επιδιδόταν σε πράξεις που ξέφευγαν από την διείσδυση του πατέρα τους στους πρωκτούς τους, αλλά περιελάμβανε και πράξεις πρόκλησης πόνου με διείσδυση αντικειμένων μέσα τους, και ο Έρικ Μενέντεζ έβγαλε ανακοίνωση καταδικάζοντας την αποτύπωση της σειράς του Netflix.
Πώς αποτυπώνει τα όσα έγιναν το Netflix
Εκεί, έχουμε, με αφηγηματική οπτική και μόνο, πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία που καθιστούν τη σειρά πάρα πολύ καλή σε όλα της τα επίπεδα, με εξαίρεση την διάρκεια της. 9 επεισόδια για να ειπωθούν αυτά που ειπώθηκαν, είναι πολλά και θα έπρεπε να ήταν μίνιμουμ 2 λιγότερα. Ειδικά από τη στιγμή που δεν έχουμε μια ιστορία γραμμική, που αρχίζει από τα παιδικά χρόνια των Μενέντεζ για να φτάσει στη στιγμή της δολοφονίας.
Η ιστορία ξεκινάει από το μετά, με τον Λάιλ, τον μεγαλύτερο και, μάλλον, ενορχηστρωτή όλων των ψεμμάτων που ακολούθησαν, και τον Έρικ σε μια λιμουζίνα, να ζουν μια γκλάμουρ ζωή, τέτοια που δεν συνάδει με την οδύνη της δολοφονίας των γονιών τους από τη μαφία, όπως υποστήριζαν.
Ο Χοσέ Μενέντεζ ήταν ένας αυτοδημιούργητος άνθρωπος, που ήρθε από την Κουβά στα 16 του και έχτισε μια περιουσία κοντά 80 εκατομμυρίων δολαρίων όντας διευθυντής σε δισκογραφική, φαίνεται όμως πως κι αυτός είχε υποστεί τρομερή βία από τον δικό του πατέρα και το οικογενειακό του περιβάλλον.
Επίσης, όπως αποτυπώνεται από το σενάριο και τον Χαβιέ Μπαρδέμ στη σειρά, φαίνεται να είχε ασπαστεί μια θεωρία πως μπορείς να επιδίδεσαι σε σεξουαλικές επαφές με άντρες χωρίς να είσαι γκέι – στη σειρά φαίνεται να απεχθάνεται την ομοφυλοφιλία – αλλά πίστευε πως ένας άντρας έπρεπε να μάθει σε έναν άλλον άντρα πώς να είναι άντρας, μέσα από τον πόνο του σεξ και της χρήσης αντικειμένων ως σεξουαλικών οργάνων.
Κάποια στιγμή, στο 6ο επεισόδιο, μιλάει για τους Ρωμαίους και το πώς έχτισαν την μεγαλύτερη πολεμική δύναμη στην ανθρώπινη ιστορία επειδή τα ζούσαν όλα μαζί και φρόντιζαν, ακόμα και σεξουαλικά, ο ένας τον άλλον. Λίγο νωρίτερα, ζητάει συγγνώμη από τον Λάιλ επειδή δεν τον χτύπησε πολύ πιο δυνατά τις φορές που τον χτύπησε, ώστε να τον καταφέρει να γίνει αντάξιός του, όπως θεωρούσε δηλαδή ο ίδιος ότι πρέπει να είναι ο άντρας. Γιατί τον χτυπούσε κι αυτόν ο πατέρας του τόσο που πονούσε για μέρες. Και έγινε τόσο τρανός με βάση το χρήμα.
Κάπου στο 2ο ή 3ο επεισόδιο, βλέπουμε τον Χοσέ να λέει στους γιους του ότι η φιλοσοφία του είναι «κλέψτε, αντιγράψτε, πατήστε επί πτωμάτων, αλλά να μη σας πιάσουν ποτέ». Κι επειδή πάντα τους έπιαναν, απογοητευόταν.
Μέχρι το σημείο που μια γυναίκα ανοίγει την πόρτα της ανακάλυψης για την αστυνομία πως οι Μενέντεζ σκότωσαν τους γονείς τους, αυτό που βλέπουμε είναι ανησυχητικό, διότι δύο αδέλφια φιλιούνται μεταξύ τους και αποτυπώνεται ένα αιμομικτικό background με κάπως ασαφή τρόπο, μα είναι ορατό, μα και δύο παιδιά που νιώθουν ανάλαφρα με το ότι δεν έχουν γονείς, αλλά έχουν όλα τα λεφτά που ο πατέρας τους έβγαλε με τη δουλειά του, για να ζήσουν τη ζωή που πάντοτε ήθελαν και δεν μπορούσαν λόγω του πατέρα τους.
Από εκείνο το σημείο όμως και μετά, από τη σύλληψη μέχρι τις συζητήσεις με τους δικηγόρους και τις καταθέσεις, γινόμαστε μάρτυρες μιας αμφίρροπης συνθήκης στη σειρά του Netflix. Δεν μας επιτρέπει το σενάριο να καταλήξουμε αν είναι τόσο κοινωνιοπαθείς οι Μενέντεζ ή όχι. Κι αν για τον Λάιλ βλέπουμε πράγματα που δεν αφήνουν περιθώρια αμφιβολίας, ο Έρικ είναι η πιο αμφιλεγόμενη προσωπικότητα, αυτός που νομίζεις ότι είναι το μεγαλύτερο θύμα και την ίδια στιγμή ότι είναι η επιτομή του κακού, διότι ο Λάιλ είναι απλά, όπως αποτυπώνεται, ένας νάρκισσος.
Το Netflix ανοίγει ξανά την υπόθεση
Η σειρά του Netflix έχει αυτό το στοιχείο που την καθιστά άρτια σε ένα μεγάλο της κομμάτι, ότι δηλαδή δημιουργεί ασάφειες και δεν καταλήγει. Παράλληλα, φτιάχνει ιδανικά τις συνθήκες ενός δικαστικού δράματος. Και σε αυτό, μερίδιο αναλογεί στις εξαίρετες ερμηνείες όλων των ηθοποιών, τόσο των 2 πρωταγωνιστών όσο και του Μπαρδέμ, της Κλόε Σεβίνι που υποδύεται τη μητέρα, της Άρι Γκρέινορ ως δικηγόρου του Έρικ, του Νέιθαν Λέιν στον ρόλο του δικαστικού αρθρογράφου του Variety, Ντόμινικ Νταν, που παρακολουθεί την δικαστική εξέλιξη και στήνει τις μυθιστορίες του, όλων.
Κι αν θέλουμε να κάνουμε και μια βαθύτερη ανάλυση στη σειρά του Netflix, Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story, θα μπορούσαμε να πούμε πως αναβιώνει ξανά το αρχέτυπο της δολοφονίας του βασιλιά-πατέρα από τους γιους του, ώστε αυτοί να μπορούν να υπάρξουν χωρίς το βάρος της εξουσίας και των ανδραγαθημάτων του.
Αφήνοντας στην ακρη την πραγματικότητα, που δεν μπορούμε να την ξέρουμε, αφού άλλα απεφάνθη η δίκη άλλα υποστηρίζουν τα αδέρφια, η σειρά του Netflix εκεί, τελικά, επικεντρώνεται. Στην αδυναμία των δύο γιων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του πατέρα, ο οποίος απογοητεύεται, νιώθει ο ίδιος ότι γέννησε δύο ανίκανους, κι επειδή βλέποντάς τους θυμάται ότι απέτυχε, τους επιτίθεται, τους κακοποιεί. Η κακοποίηση, σε επίπεδο λεκτικό και ψυχικό, μάλλον υπήρξε και δεν αμφισβητείται.
Το επίσης εντυπωσιακό για τη σειρά του Netflix είναι πως η δημοφιλία της έχει ήδη ανακινήσει την υπόθεση δικαστικά, αφού διαβάζουμε πως υπάρχει ένα γράμμα που είχε στείλει ο Έρικ εβδομάδες πριν τη δολοφονία, σε έναν ξάδερφό του, όπου του μιλάει για την σεξουαλική κακοποίηση.
Το βέβαιο είναι πως, όπως με το Baby Reindeer και το Dahmer, θα έχουμε πολλά ακόμα επεισόδια σε αυτή την ιστορία, που δεν θα παιχτούν στο Netflix μα στην πραγματική ζωή.