Τι κι αν ολόκληρη η βιομηχανία της τηλεόρασης, του σινεμά και του streaming βρίσκεται σε κατάσταση αναβρασμού και διαδηλώσεων; Τι κι αν όλοι επιτίθενται στους δύο CEOs για τον τρόπο που δεν διαμοιράζουν τα έσοδα από τις επαναλήψεις των σειρών; Το Netflix, έναν περίπου χρόνο μετά την πτώση, αναγεννάται και δείχνει στον ανταγωνισμό (Disney, Warner Bros, Amazon) πως πρέπει να γίνουν πολλά για να του πάρουν τα πρωτεία και την οικονομική ευμάρεια.
Η επένδυση που έκανε σε αγορές εκτός ΗΠΑ τα τελευταία 6 χρόνια, έχουν αποφέρει έσοδα, αν και για κάθε επιτυχημένο πρότζεκτ, υπάρχουν και 4-5 που είναι σχεδόν «πατάτες» και αποτυγχάνουν. Ειδικά από την αγορά της Τουρκίας και της Γερμανίας δεν έχει πάρει σχεδόν τίποτα. Μικρή σημασία όμως έχει αυτό, αφού στο δεύτερο 3μηνο του 2023 το Netflix είχε άνοδο συνδρομητών κατά 5.9 εκατομμύρια, με σημαντική αύξηση σε κάθε αγορά στην οποία βρίσκεται.
Αν σκεφτεί κανείς πως αυτό προέκυψε παρά το ότι έγινε αυστηρότερη η πολιτική στον διαμοιρασμό των κωδικών και υπήρξε αύξηση πακέτων συνδρομής, τότε αντιλαμβάνεται πως το Netflix είναι πια ένα τέτοιο brand που ακόμα και στις περιόδους πτώσης, δεν έχει λόγο να ανησυχεί.
Επιπρόσθετα, το Netflix έχει ανακοινώσει πως θα υπάρξει μικρότερη επένδυση σε περιεχόμενο το 2023, με το μπάτζετ να έχει τεθεί στα 5 δισ. δολάρια.
Έναν χρόνο πριν, το Netflix βίωνε κρίση αφού για δύο συνεχόμενα τρίμηνα είχε απώλεια συνδρομητών. Τώρα, βλέπει τις μετοχές του να είναι σε άνοδο κατά 60% πάνω σε σχέση με το 2022 κι έχει 238.4 εκατομμύρια συνδρομητές. Μάλιστα, μόνο σε αυτό το τρίμηνο, το κέρδος του ήταν 1.5 δισ. δολάρια, 200.000 πάνω από την αρχική εκτίμηση.
Οι άλλοι «φυτοζωούν», το Netflix ανθεί
Σημαντικό ρόλο σε αυτή την αύξηση των εσόδων έπαιξε η στρατηγική γύρω από το μοίρασμα κωδικών, αναγκάζοντας αρκετούς λαθραίους να πληρώσουν για συνδρομή. Άλλωστε, τα νούμερα έδειχναν πως γύρω στις 100.000.000 πρόσθετες συσκευές είχαν χρησιμοποιήσει μια φορά το Netflix χωρίς να έχουν λογαριασμό συνδρομής.
Αναμφίβολα, τα πακέτα διαφημίσεων που ξεκίνησε εντός του 2023, έφεραν επίσης άνοδο στα έσοδα, αφού είτε κάποιοι συνδρομητές έκαναν upgrade στο ad-free πακέτο είτε προσέφεραν διαφημιστική δύναμη στο Netflix. Τα στοιχεία δείχνουν πως για κάθε μήνα αυτού του 2ου τριμήνου, ένα 17-20% των συνδρομητών παρέμεναν σε πακέτο με διαφημίσεις.
Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός μοχθεί και πασχίζει για να πιάσει πολύ λιγότερο από το 100% των εσόδων του Netflix και το αποτέλεσμα είναι ισχνό σε σχέση με τους στόχους που τίθενται στους επενδυτές.
Και η απεργία των σεναριογράφων και ηθοποιών, όπως δήλωσε ο Bob Iger, CEO της Disney, καθιστούν την περίοδο αυτή τη χειρότερη που έχει συναντήσει η βιομηχανία. Η βιομηχανία εκτός του Netflix, όπως φαίνεται. Ένα Netflix που θα καταφέρει να μειώσει και το κόστος παραγωγών χάρη στην απεργία, κάνοντας ποντάρισμα στις παραγωγές από αγορές εκτός ΗΠΑ.
Και το αμερικάνικο κοινό, όσο κι αν στηρίζει τους ηθοποιούς, αν βλέπει περιεχόμενο, κάποια στιγμή θα πάψει να νοιάζεται και θα σκέφτεται «οκ, θέλει η Τζένιφερ Λόρενς που παίρνει 20 εκατομμύρια την ταινία να παίρνει παραπάνω. Θα κάτσω να την λυπηθώ;», και στο τέλος της ημέρας τα μεγάλα στούντιο και οι πλατφόρμες θα βγαίνουν κερδισμένες. Το Netflix περισσότερο απ’ όλες.
* Με πληροφορίες από WSJ