Είναι αξιοπερίεργο και εντυπωσιακό αυτό που καταφέρνει το Netflix με την παντοκρατορία του στα ελληνικά πράγματα – εικάζω και σε άλλες αγορές. Βγάζει μια πολύ «άρρωστη» σειρά, το Baby Reindeer, και την μετατρέπει σε pop culture reference, σε βαθμό που για ένα 3μηνο τη συζητάμε όλοι και παντού. Την ίδια στιγμή, στο Disney+ κυκλοφόρησε πριν μερικές εβδομάδες η σειρά Under The Bridge, που είναι ακόμα πιο «άρρωστη», σκληρή και σοκαριστική, αλλά λίγοι την παίρνουν χαμπάρι.
Το Under The Bridge είναι κι αυτό μια μίνι σειρά βασισμένη σε αληθινή ιστορία, σε μια τραγική υπόθεση που εκτυλίχθηκε στο Βανκούβερ τη δεκαετία του ’80 και είχε ως αποτέλεσμα τη δολοφονία μιας 14χρονης κοπέλας. Δηλαδή, σε αντίθεση με το Baby Reindeer, εδώ είχαμε φόνο και μάλιστα μιας ανήλικης. Κι όχι από οποιονδήποτε, αλλά από δύο συμμαθητές της.
Το γεγονός πως η ιστορία της Ρίνα Βιρκ, Καναδή ινδικής καταγωγής, είναι πραγματική, κάνει το σοκ ακόμα πιο μεγάλο, διότι δεν μπορεί να το πιστέψει νορμάλ ανθρώπινος νους ότι μπορεί να υπάρξουν τόσα τέρατα μαζεμένα σε ένα σχολείο, σε μια μικρή γωνιά του πλανήτη. Δεν είναι μόνο οι δύο που σκότωσαν τη Ρίνα. Είναι και άλλοι 5-6 που συγκαλύπτουν, που γνώριζαν και που ούτε η φυλακή δεν τους αλλάζει, δε φέρνει μετάνοια. Το μόνο που τους νοιάζει, είναι να βρίσκονται στην πλευρά των δυνατών, κι ας είναι σε μια ζούγκλα, παρά να είναι αδύναμες σε μια κοινωνία ανθρώπων.
Τι αφορά η σειρά Under The Bridge
Στη σειρά Under the Bridge, που βασίστηκε στο βιβλίο-καταγραφή της Ρεμπέκα Γκόντφρι και αποτυπώνεται από την οπτική της και το φιλτράρισμα του ενός εκ των δύο δολοφόνων, αυτού που είχε τις περισσότερες τύψεις και έδειχνε ένα ψήγμα μετάνοιας, βλέπουμε τι μπορεί να κάνει η σχολική ζούγκλα. Ειδικά όταν αποτελείται από outcasts, από άτομα που μεγάλωσαν σε προβληματικά οικογενειακά περιβάλλοντα και έχουν όλη τη διάθεση αυτό να το χρησιμοποιούν ως δικαιολογία για όλες τις πράξεις τους. Και την απαίτηση η κοινωνία να τους δείχνει έλεος, οίκτο, συμπόνια, αντί για τη μέγιστη τιμωρία.
Μέσα από αυτή τη σειρά, βλέπουμε πόσο προβληματικό είναι πολλές φορές το «πρότερος έντιμος βίος», το λευκό ποινικό μητρώο, το εύπορο οικογενειακό περιβάλλον που έχει να επιδείξει μόνο επιτεύγματα που η κοινωνία μετρά ως σπουδαία. Είναι δυνατόν πότε το χρήμα ενός, να ορίζει πόσο εγκλημάτισε μια στυγνή δολοφόνος, ακόμα κι αν είναι ανήλικη;
Η Ρίνα Βιρκ έκανε το λάθος να θέλει να γίνει κι αυτή μέρος της ζούγκλας. Έφτασε στο σημείο να κατηγορήσει ψευδώς τον πατέρα της για σεξουαλική παρενόχληση, για να μπει στην λέσχη των κοριτσιών που ζούσαν σε οίκο αναδοχής, όχι γιατί δεν είχαν γονείς, αλλά γιατί ήθελαν να αποκολληθούν από την καταπίεσή τους.
Η Τζόζεφιν, η Σαμ και η Ντάστι είναι η ισχυρή τριάδα στη σειρά, αυτές που λογοδοτούν όλοι και όλες στο σχολείο. Η Ντάστι είναι ξεκάθαρα η μόνη που δείχνει σημάδια ανθρώπινης ψυχής, ενώ η Τζο και η Σαμ είναι η αποτύπωση του καθαρού κακού. Δεν τις νοιάζει τίποτα, μόνο να καλύψουν τις ευθύνες τους και να ζουν μεταξύ ναρκωτικών και αντιδραστικότητας, με πρόσχημα τη σχέση με τους γονείς τους.
Η Ρίνα γοητεύεται από αυτό, μπαίνει στην ομάδα τους ως 4ο μέλος, κάποια στιγμή όμως προσπαθεί με την Ντάστι να αμφισβητήσει την κυριαρχία της Τζο, που είναι η αρχηγός. Δεν ξέρει όμως ότι αν ένας αρχηγός έχει μετατραπεί σε είδωλο στα μάτια ενός, τότε αυτός ο ένας θα κάνει τα πάντα για να εξυπηρετήσει το είδωλο, να βρεθεί πιο κοντά στο φως του ήλιου, σαν άλλος Ίκαρος. Κι η Σαμ είναι μια παράφρων που θέλει να είναι η κολλητή της Τζο και να μην της πάρει καμία τη θέση. Ούτε να ρίξει από τον θρόνο της την Τζο.
Όταν η Ρίνα λέει σε έναν αρχισυμμορίτη που έχει νταλαβέρια με την παρέα, πως η Τζο έχει αφροδίσια, τότε έρχεται η ώρα της «εκδίκησης». Οι 3 της λέσχης, μαζί με άλλες 3 που είχαν επίσης γίνει μέλη, συν ένα αγόρι, οδηγούν τη Ρίνα κάτω από μια γέφυρα και την χτυπάνε με μανία. Η Ρίνα χάνει τις αισθήσεις της, αλλά λίγο μετά ανεβαίνει τη γέφυρα αιμόφυρτη και προσπαθεί να πάει στη στάση λεωφορείου για να επιστρέψει σπίτι της. Πριν προλάβει όμως, την ακολουθούν δύο και την πνίγουν στο ποτάμι. Λίγα 24ωρα αργότερα, το άψυχο σώμα της Ρίνα εντοπίζεται από την αστυνομία.
Σε αυτό το σημείο εμφανίζονται επί της ουσίας στη σειρά η αστυνομικός Καμ και η Ρεμπέκα, η οποία βρέθηκε στο Βανκούβερ για να γράψει ένα βιβλίο για την Τζόζεφιν και τα παιδιά στους οίκους αναδοχής. Η Καμ κι η Ρεμπέκα είχαν σχέση στο παρελθόν, οπότε η συμμετοχή τους στην εξιχνίαση θα φέρει σύγκρουση. Κυρίως γιατί η Ρεμπέκα μαθαίνει την αλήθεια και δεν την καταγγέλει στην αστυνομία, αλλά κρατά στάση σιωπής και προσπαθεί να βγάλει λάδι τον Γουόρεν Γκλοουάσκι, τον δεύτερο εκ των δολοφόνων, τον «παθητικό» δολοφόνο.
Πρώτη και καλύτερη, είναι φυσικά η Σαμ, ένας χαρακτήρας που θα κάνει τη Μάρθα του Baby Reindeer να μοιάζει με ανθρωπάκι του θεού. Η Σαμ μοιάζει να είναι ο κρυφός αρχηγός, αφού ο φόβος της παράνοιας της, αναγκάζει μέχρι και την Τζο να ομολογήσει πως η ίδια σκότωσε την Ρίνα, καθώς μιλάει στην Ρεμπέκα. Σαμ και Τζο θα φτάσουν στο σημείο να πείσουν τη Ντάστι να αυτοκτονήσει πέφτοντας στις ράγες του τρένου, όταν θα αντιληφθούν πως έχει ενοχές και αφού επιτεθεί και χτυπήσει την Σαμ.
Αυτό είναι το Under the Bridge και, πιστέψτε με, είναι λίγα τα spoilers που έχει αυτό το κείμενο σε σχέση με όσα συμβαίνουν στη σειρά σε αυτά τα 8 επεισόδια περίπου 50 λεπτών το καθένα, που είναι η συνολική διάρκεια.
Η σειρά, με όρους τηλεοπτικούς, είναι άψογη στην εξέλιξή της. Κάπου στο 3ο επεισόδιο, εκεί όπου η Τζο λέει πως εκείνη σκότωσε τη Ρίνα, σε πιάνει μια σύγχυση, γιατί λες ότι δε γίνεται να το έδωσαν έτσι στεγνά, τι θα συμβεί στα επόμενα επεισόδια αν η Τζο αποκαλύφθηκε τόσο εύκολα; Στο αμέσως επόμενο επεισόδιο έρχεται η ανατροπή και παρόλο που τα κομμάτια μπαίνουν πάλι γρήγορα στο παζλ, μένει η απορία ως το τέλος για το αν θα τη γλυτώσουν οι ένοχοι ή αν θα τιμωρηθούν όπως τους αξίζει.
Παράλληλα, ως θεατής, βλέποντας τι έκανε η Ρίνα στον πατέρα της, είχα χάσει σε αυτό το σημείο την αίσθηση της ανάγκης για τιμωρία και δικαίωση της Ρίνα, ένιωθα πως διέπραξε κι η ίδια μέγιστο έγκλημα.
Και ο τρόπος που ολοκληρώνεται η σειρά, μοιάζει να ενώνει αυτά τα συγκρουσιακά συναισθήματα. Για να υπάρξει η κάθαρση για τον θεατή, θα πρέπει να διαβάσει τι ακριβώς συνέβη στα πραγματικά πρόσωπα στα επόμενα χρόνια. Η σειρά, με το τέλος της, διατηρεί μια ανησυχία, μια ενόχληση, ένα σοκ.
Συνειδητοποιώ ότι μετά από 1000 και βάλε λέξεις, έχω μικρή αναφορά στις δύο πρωταγωνίστριες, την Λίλι Γκλάντστοουν, που υποδύεται την Καμ, και την Ράιλι Κίο, που υποδύεται τη Ρεμπέκα. Είναι υπέροχες οι ερμηνείες τους, η πρώτη άλλωστε είναι υποψήφια και για Emmy, και αποτελούν τους συνεκτικούς ιστούς στη σειρά ανάμεσα στους ανεξέλεγκτους ανήλικους.
Γι’ αυτό δείτε τη σειρά στο Disney+ σήμερα κιόλας και δεν θα χάσετε. Κυλάει νεράκι. Ή κατεβάστε τη για τις διακοπές σας. Να είστε όμως έτοιμοι για ανακάτεμα στο στομάχι και για έντονη ταραχή.