Για μερικές ημέρες, την ώρα που το φθινόπωρο έδινε τη σκυτάλη στον χειμώνα του 2021, ο μεγαλύτερος celebrity του Los Angeles ήταν ένα πρόσωπο που μέχρι πριν ένα χρόνο δεν θα αναγνώριζε κανείς. Δεν είχε απολύτως καμία γνωστή προϋπηρεσία στον χώρο του, είχε εργαστεί ως σκηνοθέτης μόνο τοπικά, στην χώρα του στην Κορέα και για πολλά χρόνια δεν είχε δημιουργήσει καμία ταινία.
Όταν όμως ο Hwang Dong-hyuk κατέφτασε στο Hollywood για να πάρει μια γεύση από τα βραβεία της βιομηχανίας και τις meet-and-greet βραδιές, συνειδητοποίησε πως εκείνος ήταν το επίκεντρο της προσοχής. Φυσικά δεν είναι άλλος από τον δημιουργό της πολύκροτης σειράς Squid Game, το μεγαλύτερο τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς. Τον σταματούσαν σε εστιατόρια, ακόμη και στον δρόμο για μια selfie μαζί του.
«Κατακλύστηκα από προσκλήσεις για meetings από πάρα πολλούς επαγγελματίες της βιομηχανίaς. Από μάνατζερ, δικηγόρους και εκπροσώπους» μου λέει ο Hwang, μέσω του διαμεσολαβητή του σε ένα από τα ταξίδια του.«Έπρεπε να παραστώ σε τουλάχιστον πέντε με έξι meetings την ημέρα γιατί ο αριθμός των ανθρώπως που ήθελαν να με συναντήσουν ήταν αρκετά μεγάλος».
Αν γνωρίζεις την τηλεοπτική πραγματικότητα, κάτι τέτοιο είναι αρκετά ακραίο. Η τηλεόραση ήταν πάντα ένα καθαρά τοπικό μέσο, τουλάχιστον σε σύγκριση με τον κινηματογράφο. Το εμπόδιο δε, προς την εισαγωγή στην Αμερικανική αγορά για τις διεθνείς παραγωγές ήταν εξαιρετικά μεγάλο. Οι προβολές μέσω streaming ωστόσο, άλλαξαν κατά πολύ την πραγματικότητα, κυρίως μέσω Netflix, το οποίο επένδυσε στις παγκόσμιες παραγωγές και άνοιξε μια νέα αγορά. Ξενόγλωσσες σειρές όπως το Money Heist και το Lupin, είχαν ήδη κατακτήσει το κοινό.
Νωρίτερα αυτόν τον χρόνο όμως, το Squid Game ξεπέρασε κάθε προσδοκία, ως η πιο επιτυχημένη σειρά που έβγαλε ποτέ το Netflix (και οποιαδήποτε άλλη streaming πλατφόρμα).
«Δεν νομίζω ότι μπόρεσε να το φανταστεί κανείς» λέει η Bela Bajaria, διευθύντρια τηλεόρασης στο Netflix.«Δεν συνέβη ποτέ κάτι παρόμοιο στο παρελθόν. Τουλάχιστον όχι στο Netflix. Πιστεύω όμως και στην τηλεόραση γενικότερα». Ωστόσο, η Bajaria διευκρινίζει πως από το 2019 έως το 2021, τα μη αγγλόφωνα προγράμματα που μεταδίδονταν στο αμερικανικό Netflix, είχαν σημειώσει αύξηση κατά 71%.
Το Squid Game, επιβεβαίωσε τη στρατηγική εκείνης και της ομάδας της, πως εγχώριες, αυθεντικές ιστορίες που αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα μιας χώρας, στη δική τους γλώσσα, με τους δικούς τους ηθοποιούς, έχουν μεγαλύτερη πέραση στο κοινό.
Η Νοτιοκορεάτικη σειρά, έχει γράψει ήδη ιστορία ως η πρώτη μη αγγλόφωνη, υποψήφια για Critics Choice Award ως η καλύτερη δραματική σειρά. Η οργάνωση πίσω από τα βραβεία, εισήγαγε πρόσφατα μια νέα κατηγορία για ξενόγλωσσες τηλεοπτικές σειρές, και προς έκπληξη όλων, η πλειοψηφία των υποψηφιοτήτων ήταν για το Netflix.
Ο Hwang λέει πως η παγκόσμια στροφή που έκαναν οι εταιρείες βραβείων προς διεθνείς παραγωγές, επηρέασε κατά πολύ την τέχνη του. Η ταινία Parasite από τον ομοεθνή σκηνοθέτη Bong Joon Ho, έλαβε στο φεστιβάλ Καννών, βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Palme d’Or. Το γεγονός αυτό επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο προσέγγισε το storyline του Squid Game.
Μου έδωσε ένα μεγαλύτερο κίνητρο, η σκέψη ότι απευθύνομαι σε ένα παγκόσμιο κοινό. Μου έδωσε ελπίδα πως η τέχνη μου θα μπορούσε να γίνει γνωστή σε όλο τον κόσμο και εγώ θα έπρεπε να προσελκύσω ένα ευρύτερο κοινό.
Η επιτυχία τέτοιου είδους παραγωγών, μοιάζει με το φαινόμενο του domino. Τα διαχωριστικά τείχη πέφτουν διαδοχικά, αλλά σίγουρα θα πέσουν όλα στο τέλος. Μερικά χρόνια νωρίτερα, διεθνείς παραγωγές δεν θα φιγουράριζαν σε αμερικανικά βραβεία. Τώρα, ο Hwang σκέφτεται τα επόμενα project του, σε παρόμοια γραμμή. Πώς θα μπορούσαν να προσελκύσουν το παγκόσμιο κοινό και να το επηρεάσουν πιο έντονα;
Η Bajaria δηλώνει πως τα βραβεία έχουν να κάνουν με την σπουδαία περιγραφή ιστοριών. «Συνδέεται με εσένα; Είναι καλογραμμένη; Καλοφτιαγμένη; Πολλά από αυτά τα έργα το πετυχαίνουν. Για αυτόν τον λόγο θεωρώ πως έχουν επάξια μια θέση στα βραβεία, γιατί είναι σπουδαίες ιστορίες που πρέπει να ακουστούν σε όλον τον κόσμο.»
Πηγή: Vanity Fair