Περιεχόμενα
Στο σύμπαν του Succession, των ρομαντικών αμετροεπών, του άκρατου κυνισμού, της κοινής εξαπάτησης, εκεί όπου η προδοσία δεν υφίσταται ως έννοια -μάλλον αντικαθίσταται από το συμφέρον και τον τρόπο που το αντιλαμβάνονται συνάπτοντας τις συμμαχίες, στο σύμπαν του Jesse Armstrong, δεν χωρούν συναισθηματισμοί. «Ή εγώ ή κανείς από εμάς» θα μπορούσε να είναι το νέο μότο της οικογένειας, με οικόσημο ένα στιλέτο. Από αυτά των μικροκακοποιών. Μικροί παίκτες, για μεγάλες καρέκλες. Το τελευταίο επεισόδιο του Succession στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων και έδωσε ένα larger-than-life φινάλε.
Succession epic fail: Το βραβείο στη Σιβ
«Είναι απλώς ένα εξαιρετικά ευέλικτο κομμάτι, για κάθε κατασκευή…. θα ρουφήξει επίσης το μεγαλύτερο πουλί στο δωμάτιο». Έτσι σκιαγραφεί η Σιβ τον σύζυγό της, στο κοινό τους αφεντικό. Η Σιβ δεν φαντάζεται πως αυτή η αλαζονική της ατάκα θα είναι η καθοριστική για το δαχτυλίδι της διαδοχής. Ποιο αφεντικό εμπιστεύεται μια έγκυο γυναίκα που μιλάει έτσι για τον άντρα της; Ειδικά αν πρόκειται για τον ψυχοπαθή ξυπόλητο επιχειρηματία, Λούκας Μάτσον. Πώς η αλαζονεία μπορεί να σε πετάξει από μια κούρσα που τρέχεις μόνος σου; Στο τέλος του 9ου επεισοδίου του Succession η Σιβ ήταν το μεγάλο φαβορί στην κούρσα της διαδοχής.
Η άσβεστη δίψα της για εξουσία και προβολή την οδηγεί σε υπερβολές. Όπως για παράδειγμα το σκίτσο σε ένα «κατά παραγγελία» άρθρο για τον Μάτσον -στο πλαίσιο του pr, και εμφανίζει τον Μάτσον μαριονέτα της Σιβ. Τον ρωτάει αν τον έχει ενοχλήσει, λες και εκείνη δεν γνωρίζει πως ο καθένας που εμφανίζεται ως μαριονέτα κάποιου άλλου, θα ενοχληθεί. Αλλά είπαμε, αμετροέπεια…
Το τελευταίο επεισόδιο ξεκινά με τον Κένταλ να ψάχνει τις ψήφους που χρειάζεται για να αποτρέψει την εξαγορά της Waystar Royco από την Gojo. Επίσης ψάχνει τον εξαφανισμένο Ρόμαν. Ο οποίος Ρόμαν, μελανιασμένος σωματικά και σπασμένος ψυχολογικά, βρίσκεται στην αγκαλιά της μητέρας του -μιας από τις χειρότερες τηλεοπτικές μαμάδες που έχουμε γνωρίσει, στα νησιά Μπαρμπέιντος, στο γεμάτο διαρροές εξοχικό της –«το μοναδικό κολαστήριο στον Παράδεισο».
Ο τίτλος του συγκεκριμένου επεισοδίου είναι «Με τα Μάτια Ανοικτά» και μόνο ως ειρωνία ακούγεται η απέχθεια της, Λαίδης Κάρολαϊν, μητέρας των τριών παιδιών για τα μάτια. «Μοιάζουν με σταγόνες ζελέ που κυλούν στο κεφάλι σου, σαν αυγά προσώπου». Έχουμε λοιπόν και την κορυφαία ατάκα του τελευταίου επεισοδίου του Succession.
Εκεί όπου τρέχει και η Σιβ για να τρίψει στη μούρη της μητέρας και του αδελφού της τη διαφαινόμενη νίκη της. Εκεί όπου τρέχει ο Ρόμαν για να παρακαλέσει για βοήθεια τον αδελφό του, εκείνον που δύο ημέρες πριν του έλεγε πως τα έχει κάνει όλα σκατά.
«Αρπάξατε το στέμμα εσείς οι δύο» λέει υπό το ευγενικό πορτοκαλί φως του δύοντα καραϊβικού ηλίου. «Ο μπαμπάς πέθανε, οι δυο σας πήρατε το στέμμα και με πετάξατε έξω. Οπότε άντε γαμ…είτε, εντάξει; Κέρδισα και συγγνώμη που κέρδισα, αλλά το έκανα… Έπαιξα καλύτερα» λέει στα αδέλφια της.
Succession Προδοσία: Ένα βραβείο για τον Τομ
Την ίδια στιγμή, κάποιες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά, ο Μάτσον κάνει επίδειξη δύναμης στον Τομ Ο Σουηδός επιχειρηματίας του λέει πως θέλει κάποιον που θα κάνει τη βρώμικη δουλειά: Απολύσεις και περικοπές. Χρειάζεται απλά έναν αχυράνθρωπο, ένα «σφουγγάρι πόνου». Ε αν το Job Description είχε φωτογραφία κάποιου, αυτή θα ήταν αναμφίβολα του Τομ.
Του λέει πως δεν θέλει ιδέες -από αυτές έχει πολλές. Δεν θέλει την Σιβ, γιατί τον αποσυντονίζει με τον ερωτισμό που του ασκεί, του λέει όσο πιο κυνικά μπορεί να λεχθεί αυτό, πως θέλει να κάνει σεξ με την -έγκυο- γυναίκα του. Ο Τομ, όμως, είναι ο γνωστός Τομ. Ακόμη και όταν σοκάρεται το βλέμμα του δεν φεύγει από τον στόχο. Και όταν του προσφέρεται ο θρόνος, τίποτε άλλο δεν έχει σημασία.
Ο δαιμόνιος Γκρεγκ, εθισμένος στις πλεκτάνες πλέον, βάζει την εφαρμογή της μετάφρασης από τα Σουηδικά στα Αγγλικά και μαθαίνει το σχέδιο του Μάτσον. Δεν ξέρει πως ο διάδοχος είναι ο Τομ, αντιλαμβάνεται όμως πως το πρώτο φαβορί, η Σιβ, είναι εκτός ανταγωνισμού πλέον.
Στη γιάφκα των Μπαρμπέιντος θα γίνει γνωστή η προδοσία του Μάτσον. Με τον Γκρεγκ να κάνει αυτό που γνωρίζει καλύτερα… Με το γνωστό του στιλ, «Θα σου δώσω κάτι αν με βάλετε στο παιχνίδι». Η Σιβ αρνείται αρχικά να το πιστέψει, αλλά όταν βλέπει το draft της ανακοίνωσης της εξαγοράς, τότε μόνο νιώθει τη «σουηδική μαχαιριά στην πλάτη». Succession στα γνώριμα λημέριά του!
Succession Failed King: Κένταλ, ο Βασιλιάς του μπλέντερ
Ο Κένταλ προσπαθεί να πείσει τα αδέλφια του για το δίκαιο της διαδοχής, αφηγούμενος τη γλυκανάλατη στιγμή που ο πατέρας τους του υποσχέθηκε τον θρόνο: στο Candy Kitchen, όταν ο Κένταλ ήταν 7 ετών. Όλοι όμως έχουν κούφιες υποσχέσεις του πατέρα τους. Και ο Roman είναι εκείνος που παραδέχεται πως κάθε σοβαρός παίκτης θα έβλεπε τον Κένταλ ως τον καταλληλότερο για το «δαχτυλίδι της διαδοχής».
Εκεί εκτυλίσσονται και οι πιο ζεστές σκηνές του Succession. Τα τρία αδέλφια συμφιλιώνονται -όχι λόγω του δεσμού αίματος, αυτό μάλλον τους απομακρύνει, αλλά στη θέα του κοινού εχθρού. Μοιάζουν με μαγνήτες του ίδιου πόλου που απωθούνται.
Ακολουθεί μια υπέροχη σκηνή με τα κακοαναθρεμμένα αδέλφια να κάνουν ένα γεύμα αντάξιο του Βασιλιά. Το στέμμα τελικά είναι ο κάδος του μπλέντερ με το αηδιαστικό μείγμα να λούζει τον νεόκοπο Βασιλιά.
Αλλά και η επιστροφή τους στη Νέα Υόρκη είναι απολαυστική, στο μέχρι πρότινος διαμέρισμα του πατέρα τους, που η Μάρσια το πούλησε στον πρωτοτότοκο γιο του. Εκεί όπου κολλάνε στίκερς στα αντικείμενα του πατέρα τους που θέλουν οι ίδιοι να πάρουν -στη συνέχεια θα κάνει το ίδιο και η «δεύτερη κατηγορία πενθούντων», ενώ δείχνουν να απολαμβάνουν ένα βίντεο με τον πατέρα τους να περνάει όμορφα σε ένα πάρτι και να τραγουδάει.
Από τη μονοτονία των όμορφων στιγμών θα τους βγάλει ο Τομ, όταν μαθαίνει πως η Σιβ θα ψηφίσει εναντίον της εξαγοράς της Royco από την Gojo. Εκείνη μαθαίνει τελικά πως αντί εκείνης επιλέχθηκε ένα «άδειο κοστούμι», εκείνος μαθαίνει πως ήταν ο Γκρεγκ εκείνος που αποκάλυψε τα πλάνα του Μάτσον στα αδέλφια. Ακολουθεί ένας από τους πιο γελοίους καβγάδες που έχουμε παρακολουθήσει ποτέ από καταβολής τηλεόρασης, στην τουαλέτα του σπιτιού, με χαστούκια που πιο πολύ πονάνε τα χέρια που τα δίνουν.
Φαινομενικά, τίποτε δεν φαίνεται να στραβώνει μέχρι το τέλος. Ο εχθρός είναι προφανής, το συμφέρον και των τριών κοινό, ο χάρτης ξεκάθαρος. Παρακολουθούμε το Succession, όμως, όχι τη Δυναστεία.
Succession Disaster: Οι αφοί Ρόι δεν μπορούν…
Κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας είναι εκείνη η στιγμιαία αμφιβολία του Ρόμαν να ψηφίσει τον Κένταλ, που τροφοδοτεί τις ενστάσεις της Σιβ -της οποίας πλέον η ψήφος θα καθορίσει την έκβαση της εξαγοράς. (Έχει προηγηθεί μια ακόμη μίνι-κατάρρευσή του, με τον μεγάλο του αδελφό να τον παρηγορεί -κυρίως για να είναι παρών στην ψηφοφορία). Είναι ο εγωισμός των δύο που τους κάνει να μην θέλουν τον αδελφό τους στην καρέκλα όπου ο πατέρας τους θριάμβευε; Η Σιβ επικαλείται πρώτα την ανικανότητά του και έπειτα την υπαιτιότητά του στο θανατηφόρο ατύχημα του σερβιτόρου στον γάμο της.
Ο -κάποτε συντετριμμένος- Κένταλ αρνείται τη συμμετοχή του. Ισχυρίζεται πως επινόησε τη δολοφονία, για να έρθουν τα αδέλφια πιο κοντά. Οι δραματικές του εκκλήσεις, όμως, δεν φαίνεται να αλλάζουν την απόφαση της Σιβ. Ακόμη και το τελευταίο από τα αμφιλεγόμενα επιχειρήματά του, αυτό πως είναι προορισμένος για να κάνει μόνο ένα πράγμα («σαν ένα εξάρτημα που ταιριάζει μόνο σε μια μηχανή») πέφτει στο κενό. Τα αδέλφια πιάνονται και πάλι στα χέρια μετά τα τιποτένια σχόλια του Ρόμαν για τα παιδιά του Κένταλ, την ώρα που η Σιβ αποχωρεί για να ψηφίσει υπέρ της εξαγοράς, αφαιρώντας για πάντα το κληρονομικό δικαίωμα του Κένταλ Ρόι.
Οι τελευταίες σκηνές του Succession υποδηλώνουν και τα απόνερα της νέας αποτυχίας των αδελφών Ρόι, για να επιτύχουν το μίνιμουμ της συνεννόησης, ίσως και της ενσυναίσθησης. Η Σιβ φεύγει με τον νέο CEO του κολοσσού που ίδρυσε ο πατέρας της, υποταγμένη στο «άδειο κοστούμι», στον «βλάχο», σε «εκείνον που ρουφάει το μεγαλύτερο πουλί που υπάρχει στο δωμάτιο», κυοφορώντας το παιδί του. Πριν δύο ημέρες θα ήταν η CEO, τώρα αποχωρεί από την έδρα των επιχειρήσεων του πατέρα της ως «η σύζυγος του CEO». Δραματική η πτώση της, καθοριστική η απόφασή της, βαρύ το τίμημα. Το γνώριζε, παρόλα αυτά!
Ο Ρόμαν φαίνεται ανακουφισμένος, μιας και έχει φύγει από πάνω του όλο το βάρος της διαδοχής. Τον βλέπουμε σε ένα μπαρ, ήδη πιο ανάλαφρο, το πρόσωπό του έχει αλλάξει, είναι ήρεμο, οι μελανιές και το σκίσιμο στο φρύδι μοιάζουν πλέον ασήμαντα.
Όσο για τον Κένταλ… Εκείνος μοιάζει σπασμένος, κοιτάζοντας τα γκρι νερά του ποταμού Χάντσον. Τι κι αν ένιωθε πως ήταν προορισμένος για ένα μόνο πράγμα; Αυτός ο προορισμός πλέον δεν είναι διαθέσιμος για εκείνον. Είναι η τραγική φιγούρα από την αρχή ως το τέλος της σειράς. Ανίκανος να πείσει τον πατέρα του, ανάξιος της -όποιας- εμπιστοσύνης των αδελφών του, ένα εξάρτημα χωρίς μηχανή. Το Succession είναι επίσημα μια μηχανή του κυμά για αιθεροβάμωνες και αλαζόνες.
Το τελευταίο επεισόδιο ίσως της κορυφαίας σειράς της δεκαετίας συγκέντρωσε 9,6 στο IMDB.
Ο Jesse Armstrong, ο δημιουργός του Succession, κατάφερε να βάλει το όνομά του δίπλα στους μεγαλύτερους σύγχρονους δημιουργούς. Εμπνευσμένος από τις οικογένειες των δισεκατομμυριούχων κατάφερε να κάνει τους τηλεθεατές να εθιστούν σε ένα σίριαλ που είναι πολύ μακριά από τη ζωή τους, που δεν περιέχει μαγεία, ούτε έρωτα, ούτε ρομαντισμό, ούτε έστω μια γενναία πράξη… Χρησιμοποίησε τα ακριβώς αντίθετα υλικά, σε μεγάλες δόσεις. Το ΗΒΟ θέλησε να πάρει αυτό το ρίσκο μαζί του -την ώρα που το έως τότε καμάρι του, το Game of Thrones θα έριχνε αυλαία. Τα κατάφεραν!