Ο κορυφαίος σχεδιαστής της Formula 1, Άντριαν Νιούι, θα ενταχθεί στην Aston Martin τον επόμενο χρόνο. Ο 65χρονος Βρετανός έχει δεσμευτεί μακροπρόθεσμα με την ομάδα, με το συμβόλαιο να λέγεται ότι είναι ένα πενταετές συμβόλαιο, αξίας έως και 30 εκατομμυρίων λίρες ετησίως, συμπεριλαμβανομένων των μπόνους.
Ο 65χρονος Βρετανός που έχει συνδέσει το όνομά του με αναρίθμητες επιτυχίες εδώ και πάνω από 30 χρόνια θα αποτελέσει την αιχμή του δόρατος της Aston Martin, η οποία ήδη έχει ξεκινήσει την προεργασία της για το 2026. Το σήριαλ για το που θα κατέληγε ο Νιούι μονοπώλησε για 4 μήνες τον παγκόσμιο μηχανοκίνητο αθλητισμό με τις φήμες να οργιάζουν καθώς οι Ferrari και Aston Martin κοντράρονταν για χάρη του.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες ο Νιούι θα αναλάβει τα καθήκοντά του στα μέσα του 2025, κάτι που σημαίνει ότι τουλάχιστον για το μονοθέσιο του 2026 θα μπορέσει μόνο να κάνει παρεμβάσεις και όχι να είναι εξ’ ολοκλήρου υπεύθυνος για τον σχεδιασμό του.
Αυτά τα χρήματα πιστεύεται ότι είναι περισσότερα από όσα κερδίζουν όλοι οι οδηγοί, εκτός από τους Μαξ Φερστάπεν, Λιούις Χάμιλτον και Λάντο Νόρις.
Είναι ένας τεράστιος μισθός, αλλά πολλοί υποστηρίζουν ότι ο 65χρονος αξίζει κάθε ευρώ από αυτόν.
Ο Νιούι θεωρείται ως ο μεγαλύτερος σχεδιαστής αυτοκινήτων στην ιστορία της F1. Τα στατιστικά του και μόνο μιλούν από μόνα τους – 13 πρωταθλήματα οδηγών και 12 τίτλοι κατασκευαστών σε τρεις διαφορετικές ομάδες σε μια καριέρα στην F1 ξεκίνησε από το 1988.
Αλλά ο Νιούι δεν είναι μόνο τα στατιστικά του στοιχεία. Είναι οραματιστής, με περισσότερες από μία έννοιες.
Είναι οι μοναδικές ιδιότητές του που ο ιδιοκτήτης της Aston Martin, Λόρενς Σ. Στρολ, έχει αγοράσει, ελπίζοντας ότι θα είναι το κερασάκι στην τούρτα μιας επένδυσης σε εγκαταστάσεις και προσωπικό που έχει ήδη ανέλθει σε εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες.
Ο Νιούι, πιστεύει ο Στρολ, είναι αυτό που χρειάζεται για να μετατρέψει την ομάδα του σε διεκδικητή τίτλου μέσα σε δύο χρόνια.
Πρόκειται για μια δαπανηρή απόφαση, η οποία όμως βασίζεται σε πολλά χρόνια αποδεικτικών στοιχείων.
Η ικανότητά του είναι να βλέπει μέσα από ένα περίπλοκο σύνολο τεχνικών κανονισμών τα μυστικά και να κατασκευάζει αυτοκίνητα για καλύτερες επιδόσεις. Και η απόδοση στην F1 έχει να κάνει κυρίως με την αεροδυναμική.
Ο Νιούι είναι σχεδιαστής στο επάγγελμα, αλλά δεν εφαρμόζει μόνο τη φυσική και εξετάζει τους αριθμούς που παράγονται σε αεροδυναμικές σήραγγες και προσομοιώσεις υπολογιστών. Μπορεί να φανταστεί τον αέρα και πώς θα κινηθεί γύρω από το αυτοκίνητο, πώς οι διάφορες ροές θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
Σε μια συνέντευξη τον Νοέμβριο, τον ρώτησαν αν ήταν αλήθεια αυτό που είπαν, ότι μπορούσε να δει τη ροή του αέρα. Γέλασε και είπε: «Φυσικά και όχι». Αλλά στη συνέχεια εξήγησε ότι ήταν στην πραγματικότητα ακριβώς αυτό που έκανε.
«Μπορώ να το φανταστώ», είπε. «Και αυτό είναι ίσως, αν προσπαθήσω να είμαι αντικειμενικός, ένα από τα δυνατά μου σημεία».
Ισχυρίζεται ότι αυτή δεν είναι η μοναδική του ικανότητα, ότι συνεργάζεται με άλλους ταλαντούχους μηχανικούς που μπορούν να κάνουν το ίδιο. Και αναμφίβολα αυτό είναι αλήθεια – ο Νιούι είναι ένας ειλικρινής και ηθικός άνθρωπος.
Το «μοναδικό σύνολο ικανοτήτων» του Νιούι
Ξανά και ξανά, τα σχέδια των μονοθεσίων του Νιούι είναι μοναδικά. Τα μονοθέσιά του έπρεπε στη συνέχεια οι ανταγωνιστές του να αντιγράψουν , και αρκετά συχνά αυτό συνε με αλλαγές κανονισμών – όπως συνέβη με τη Red Bull στην F1, από το 2010-2013, και ξανά τώρα.
Υπάρχει μια άλλη μεγάλη αλλαγή κανονισμών για το 2026 και ο Νιούιφ φτάνει στην Aston Martin τον Μάρτιο του επόμενου έτους και θα έχει αρκετό χρόνο για να δημιουργήσει αυτό το σχέδιο.
Πέρυσι, ο Φερστάπεν και η Red Bull είχαν την καλύτερή τους σεζόν στην ιστορία της F1, με 19 νίκες για τον Φερστάπεν και 21 για την ομάδα από τα 22 Grand Prix.
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε με τέσσερις νίκες του Φερστάπεν στις πέντε. Και ενώ η Red Bull δεν έχει πλέον το ταχύτερο μονοθέσιο και δίνει μια μάχη εναντίον της McLaren και στα δύο πρωταθλήματα, η πτώση τους συνέπεσε με την αποχώρηση του Νιούι από τη συμμετοχή του στην F1 από τις αρχές Μαΐου, αμέσως μετά τη διαπραγμάτευση μιας πρόωρης εξόδου από το συμβόλαιό του.
Μπορεί να είναι σύμπτωση, φυσικά, ότι η Red Bull έχει χαθεί στην κατανόηση του τι πήγε στραβά με το μονοθέσιό της από τότε που ο Νιούι αποχώρησε από την F1 – και η ομάδα προσπαθεί να υποβαθμίσει οποιαδήποτε άμεση σύνδεση.
Αλλά είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι η απώλεια ενός μηχανικού τέτοιας ικανότητας και διορατικότητας δεν είχε αποτέλεσμα.
Adrian Newey, who has built a reputation as the greatest F1 designer in history, is set to join Aston Martin 🤝 pic.twitter.com/pGqOeX6JxI
— BBC Sport (@BBCSport) September 7, 2024
Πίσω στο 2022, όταν εισήχθη για πρώτη φορά αυτός ο κανονισμός, έγινε σαφές πολύ γρήγορα ότι ο Νιούι και η ομάδα του στη Red Bull είχαν βρει τα μυστικά του τι χρειαζόταν για τους νέους κανονισμούς.
Επανέφεραν τα υποδάπεδα βεντούρι στην F1 – ένα καμπύλο σχήμα στο κάτω μέρος του αμαξώματος σαν ανεστραμμένη πτέρυγα που παράγει αεροδυναμική κάθετη δύναμη.
Έχοντας δει τα δάπεδα βεντούρι στις αρχές της δεκαετίας του 1980 με μια ομάδα F1 που ονομάζεται Fittipaldi, και έχοντας γίνει μάρτυρας μερικών αποτυχημένων πειραμάτων, ο Νιούι συνειδητοποίησε ότι το μυστικό ήταν στην αλληλεπίδραση της αεροδυναμικής και της ανάρτησης.
Μέρος της ολιστικής λύσης σε αυτό ήταν η απόφασή του να αντιστρέψει τον τρόπο λειτουργίας των αναρτήσεων τα τελευταία χρόνια και ειδικά τον τρόπο με τον οποίο ο βραχίονας ανάρτησης ενώνει τον τροχό με το πλαίσιο.
Τα μονοθέσια έχουν ένα ωστήριο στο μπροστινό μέρος – ο βραχίονας είναι προσαρτημένος στο πάνω μέρος του πλαισίου και στο κάτω μέρος του τροχού . Αλλά για την καλύτερη σχέση αεροδυναμικής και κινηματικής, ο Νιούι το τοποθέτησε ανάποδα για τη Red Bull του 2022. Έκτοτε ακολούθησαν και άλλοι.
Ο Νιούι λέει: «Όταν προσπαθούσαμε να κατανοήσουμε όχι μόνο τα κενά αλλά και τι απαιτείται για να ταιριάζει σε αυτούς τους κανονισμούς το 2021, προσπαθούσαμε να κάνουμε τις βασικές αρχές σωστές, προσπαθώντας να κάνουμε την αρχιτεκτονική να ταιριάζει στους αεροδυναμικούς κανόνες, η ανάρτηση.
«Έτσι αποφασίσαμε να πάμε με pull-rod μπροστά, push-rod πίσω, το οποίο ήταν αντίθετο από αυτό που ήταν στα περισσότερα αυτοκίνητα στους προηγούμενους κανονισμούς. Θεωρήσαμε ότι αυτό ταίριαζε καλύτερα στις αεροδυναμικές απαιτήσεις του αυτοκινήτου. Έτσι νομίζω ότι καταφέραμε να κάνουμε σωστά τις βασικές αρχές του μονοθεσίου όταν βγήκε στις αρχές της περασμένης χρονιάς».
Ο Νιούι είναι σε θέση να δει αυτές τις λεπτομέρειες επειδή έχει ένα μοναδικά σύνολο ικανοτήτων.
Ένας ιδιοφυής σχεδιαστής και ένας οραματιστής της αεροδυναμικής, έχει επίσης τις ρίζες του στις πρακτικές λεπτομέρειες του τι χρειάζεται ένα αυτοκίνητο για να είναι γρήγορο.
Έτσι, για παράδειγμα, καταλαβαίνει ότι είναι άσκοπο να κυνηγάμε μέγιστες τιμές κάθετης δύναμης εάν παράγονται μόνο υπό ορισμένες συνθήκες και επομένως δημιουργούν ένα αυτοκίνητο που είναι νευρικό και απρόβλεπτο στην οδήγηση.
Για τον Νιούι, όλα έχουν να κάνουν με την πρόσβαση στο μέγιστο ποσό απόδοσης για το μέγιστο χρονικό διάστημα. Ακούγεται απλό, αλλά είναι μια φόρμουλα που τόσοι πολλοί σχεδιαστές της F1 φαίνεται να ξεχνούν συχνά.
Πόσο θα πληγώσει η κίνησή του τη Red Bull και θα βοηθήσει την Aston Martin;
Είναι μια αστάθμητη ερώτηση, αλλά οι αρχές της απάντησης στο πρώτο μέρος μοιάζουν σαν να φαίνονται ήδη.
Ο πρώτος λόγος για την αποχώρηση του Νιούι από τη Red Bull λόγω της διαμάχης γύρω από τον επικεφαλής της ομάδας, Κρίστιαν Χόρνερ, ο οποίος κατηγορήθηκε από γυναίκα υπάλληλο, την οποία αρνείται. Δύο ξεχωριστές εσωτερικές έρευνες της Red Bull απέρριψαν την καταγγελία.
Υπήρξαν εντάσεις στην ομάδα ως προς το πού οφείλονταν τα εύσημα για την επιτυχία των μονοθεσίων. Ο Χόρνερ έχει την τάση κατά καιρούς τα τελευταία χρόνια να υποβαθμίζει την επιρροή του Νιούι και να μιλά για τον τεχνικό διευθυντή Πιερ Ουασέ και τον επικεφαλής αεροδυναμικής Ενρίκο Μπάρλο.
Πέρυσι, μετά από μια συνέντευξη που έδωσε ο Χόρνερ στην οποία ασχολήθηκε με αυτό το θέμα, ο Νιούι λέγεται ότι έστειλε στον Χόρνερ ένα λεπτομερές email εξηγώντας όλες τις φορές που είχε κάνει κρίσιμες παρεμβάσεις.
Όλα ξεκίνησαν όταν ο αποφάσισε ο Νιούι να μην είναι εργαζόμενος πλήρους απασχόλησης στην F1. Επένδυε περίπου το 50% της εργάσιμης εβδομάδας του σε αυτό. Ο Ουασέ ηγείται μιας σαφώς αξιόλογης ομάδας σχεδιαστών και τα διάφορα τμήματα αναφέρονται σε αυτόν.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο Νιούι δεν είχε τεράστια επιρροή. Θα είχε βρει η Red Bull τη σχεδιαστική φιλοσοφία της χωρίς το όραμά του για όσα ήταν απαραίτητα να γίνουν;
Αλλά η ιστορία θα έδειχνε ότι η παρουσία του Νιούι ήταν κρίσιμη – τα τελευταία 30 χρόνια στην F1, δεν υπήρχε καλύτερη εγγύηση για ένα ανταγωνιστικό μονοθέσιο από το ότι ο Νιούι συμμετείχε στο σχεδιασμό του.
Ο Νιούι είχε συνομιλίες με τη Ferrari, αλλά το ενδιαφέρον τους μειώθηκε.
Στην Aston Martin, φαίνεται να έχουν όλα όσα χρειάζονται για να γίνουν επιτυχημένοι.
Μια ολοκαίνουργια εγκατάσταση, άφθονοι πόροι, μια δαπανηρά συναρμολογημένη δομή μηχανικής υποστήριξης, μια εργοστασιακή συνεργασία κινητήρων με τη Honda, η οποία έρχεται από τη Red Bull για το 2026, και ένας από τους μεγαλύτερους οδηγούς στην ιστορία του Φερνάντο Αλόνσο , ο οποίος στα 43 του εξακολουθεί να αποδίδει και με τον οποίο ο Νιούι πάντα ήθελε να συνεργαστεί.
Πέρυσι, ρωτήθηκε ο Νιούι πόσο καιρό σκόπευε να συνεχίσει. Είπε ότι όταν ήταν 50 ετών, δεν περίμενε ότι θα εξακολουθούσε να εργάζεται μέχρι τώρα. Αλλά τότε το είχε συζητήσει με το πρώην αφεντικό της F1 Μπέρνι Έκλεστοουν και τον Αμερικανό μεγιστάνα των αγώνων Ρότζερ Πένσκε, οι οποίοι είναι και οι δύο, όπως το έθεσε, «εξακολουθούν να εργάζονται σε αρκετά ώριμη ηλικία». Και οι δύο του είπαν να μην σταματήσει να εργάζεται.
«Δυστυχώς», είπε ο Νιούι, «ο πατέρας μου συνταξιοδοτήθηκε στα 65 και κάπως κατέληξε λίγο χαμένος, υποθέτω, αν είμαι ειλικρινής. Δεν νομίζω ότι θα τον πείραζε να το πω αυτό.
«Έτσι έχω επίγνωση όλων αυτών των πραγμάτων. Ομοίως, η F1 είναι ένα πολύ συναρπαστικό άθλημα και εξακολουθώ να το αγαπώ.
«Είχα την τύχη να κάνω αυτό που ήθελα να κάνω από την ηλικία των 10 ετών – να γίνω μηχανικός στους αγώνες αυτοκινήτων. Έτσι, ενώ εξακολουθώ να το απολαμβάνω, θα ήθελα να συνεχίσω να συμμετέχω».
Τώρα ο Νιούι έχει πάρει την απόφασή του. Θα είναι εδώ για άλλα πέντε χρόνια τουλάχιστον. Και ποιος θα στοιχημάτιζε εναντίον του να κάνει ξανά τα μαγικά του;
Πηγή: BBC
Photo Credit: Emmanuele Ciancaglini/Ciancaphoto Studio/Getty Images