Οι χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων βρίσκονται σε δυσμενή θέση ενόψει των Χειμερινών Αγώνων του Πεκίνου, που ξεκινούν τον επόμενο μήνα, καθώς η επιδείνωση των γεωπολιτικών εντάσεων τους αναγκάζει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να αποσύρουν τις χορηγίες. Εταιρείες όπως η Coca-Cola, η Intel, η Visa και η Airbnb, αντιμετωπίζουν εκκλήσεις να διακόψουν κάθε σχέση τους με την εκδήλωση λόγω όσων γίνονται στην περιοχή Xinjiang.

Συγκεκριμένα, οι ΗΠΑ κι ο Λευκός Οίκος ζήτησε το μποϊκοτάζ των Αγώνων, καθώς η Ουάσιγκτον κατηγόρησε το Πεκίνο ότι διαιωνίζει την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη δυτική περιοχή Xinjiang. Μέσω του διπλωματικού μποϊκοτάζ προσπαθούν να στείλουν ένα σαφές μήνυμα στο Πεκίνο. Παράλληλα, οι ειδικοί σχολιάζουν ότι οι χορηγίες δεν θα αποφέρουν οφέλη στις εταιρείες, καθώς τα εισιτήρια των Αγώνων είναι περιορισμένα λόγω πανδημίας. Λίγοι αναμένεται να τους παρακολουθήσουν.

Η απόφαση, ωστόσο, αποτελεί δίκοπο μαχαίρι για τις εταιρείες, καθώς «παίζουν» ανάμεσα στις ισχυρότερες οικονομίες του πλανήτη και διακυβεύονται πολλά. Είτε θα κινδυνεύσουν να χάσουν τους καταναλωτές στις ΗΠΑ, είτε θα βλάψουν τις προοπτικές ανάπτυξής τους στην τεράστια κινεζική αγορά. Οι διεθνείς εταιρείες γνωρίζουν τους κινδύνους. Πέρυσι, η Nike, η H&M και άλλες  μάρκες αντιμετώπισαν μποϊκοτάζ στην Κίνα λόγω της στάσης που κράτησαν κατά της φημολογούμενης καταναγκαστικής εργασίας στη Xinjiang. Επίσης το 2019, ο γενικός διευθυντής των Χιούστον Ρόκετς τάχθηκε υπέρ της δημοκρατίας στο Χονγκ Κονγκ και των διαδηλώσεων. Τα σχόλια του επηρέασαν δισεκατομμύρια δολάρια σε συναλλαγές μεταξύ του ΝΒΑ και της Κίνας.

Ο Dipanjan Chatterjee, αντιπρόεδρος και κύριος αναλυτής της Forrester κι υπεύθυνος για τη στρατηγική της επωνυμίας, σχολίασε το γεγονός, ότι όλοι οι χορηγοί «έχουν μπει στα καβούκια τους», σε μια περίοδο που κανονικά θα έπρεπε να προωθούν το event. Ο Mark DiMassimo, ιδρυτής και δημιουργικός επικεφαλής του DiGo, μιας διαφημιστικής εταιρείας στη Νέα Υόρκη, είπε ότι οι χορηγοί φαίνεται να υποβαθμίζουν τη εμπλοκή τους, τουλάχιστον ενόψει των Αγώνων.

Εκπρόσωποι χωρών αποστασιοποιούνται από τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες

Η κυβέρνηση Biden δεν θα στείλει επίσημη αμερικανική αντιπροσωπεία στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2022 στο Πεκίνο ως δήλωση κατά της «συνεχιζόμενης γενοκτονίας και των εγκλημάτων κατά της ανθρωπότητας» της Κίνας, δήλωσε η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου.

Χώρες όπως η Αυστραλία, η Βρετανία, ο Καναδάς και η Δανία ανακοίνωσαν ότι δεν θα στείλουν κανέναν κυβερνητικό αντιπρόσωπο στις εκδηλώσεις. Η Ιαπωνία και η Ολλανδία δήλωσαν επίσης ότι οι ανώτεροι αξιωματούχοι τους δεν θα παραστούν, αν και δεν κάνουν λόγο για μποϊκοτάζ. Από την πλευρά της, η Κίνα, κάλεσε τη διεθνή κοινότητα να «αποπολιτικοποιήσει» τον αθλητισμό. Η κινεζική κυβέρνηση έχει επίσης αρνηθεί επανειλημμένα και κατηγορηματικά όλους τους ισχυρισμούς για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Έτσι, οι διαφημιστές προσπαθούν να βρουν ποια είναι η σωστή επιλογή. Η Sophie Richardson, διευθύντρια της επίβλεψης Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Κίνα, είπε ότι έστειλαν ανοιχτή επιστολή στην Coca-Cola τον περασμένο Μάιο, ρωτώντας αν είχε πραγματοποιήσει αναθεώρηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα υπό το πρίσμα της συμμετοχής της στους Αγώνες. Η Coca Cola δεν τους απάντησε, κάτι που ήταν απογοητευτικό. Η ανησυχία εντείνεται από τις δηλώσεις του Paul Lalli, παγκόσμιος αντιπρόεδρος ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Coca-Cola. «Ασχολούμαστε περισσότερο με ζητήματα πολιτικής, αλλά είμαστε ξεκάθαροι ως προς το σεβασμό μας για τα ανθρώπινα δικαιώματα παγκοσμίως», δήλωσε.

Τι θα κάνουν οι χορηγοί;

Οι ειδικοί λένε ότι οι κορυφαίοι συνεργάτες των Ολυμπιακών Αγώνων πληρώνουν συλλογικά δισεκατομμύρια δολάρια για τη χορηγία των Αγώνων. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι αμοιβές που καταβάλλονται στους διοργανωτές και τα κόστη για ενέργειες μάρκετινγκ. Φέτος όμως για την διαφημιστική κάλυψη φαίνεται να μην έγιναν πολλά, καθώς δεν δημιουργήθηκαν ειδικά διαφημίσεις για τους Αγώνες. Η Coca-Cola δήλωσε ότι τα κορυφαία στελέχη της δεν θα είναι στους Αγώνες λόγω της πανδημίας Covid-19 και ενός ζητήματος προγραμματισμού με τα επερχόμενα κέρδη της.

https://www.youtube.com/watch?v=1SwFso7NeuA

Σίγουρα, όμως, οι χορηγοί δεν κάνουν πίσω στην ηπειρωτική Κίνα. Τις τελευταίες εβδομάδες, οι επωνυμίες άδραξαν την ευκαιρία να συνδεθούν με τους καταναλωτές, με την Coca-Cola, τη Visa και την Procter & Gamble να πραγματοποιούν προωθητικές καμπάνιες. Ωστόσο, τον περασμένο Ιούλιο, επιτροπή του Κογκρέσου των ΗΠΑ κάλεσε αμερικανικές εταιρείες σε ακρόαση για τη δέσμευσή τους για τα ανθρώπινα δικαιώματα στην Κίνα και τους κινδύνους να συνδέεται το brand με τους Αγώνες.

Στελέχη από την Airbnb, την Coca-Cola, την Intel, την P&G και τη Visa κατέθεσαν, σημειώνοντας το καθένα ότι ήταν μακροχρόνιοι συνεργάτες με τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή. «Δεν πιστεύουμε ότι η χορηγία μας υποβαθμίζει την παγκόσμια δέσμευσή μας στα ανθρώπινα δικαιώματα», δήλωσε ο Steve Rodgers, γενικός σύμβουλος της Intel. Ορισμένες εταιρείες, όπως η Allianz, έχουν συναντηθεί ακόμη και με ακτιβιστές. Σε δήλωση στο CNN Business, η Allianz είπε ότι «θεωρούμε ότι ο διάλογος με τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών είναι πολύ σημαντικός».

Προφανώς και δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο, και οι εταιρείες το γνωρίζουν εξαρχής ότι ενδέχεται ένα μποϊκοτάζ. Οι Αγώνες του Βερολίνου το 1936, της Μόσχας το 1980, της Σολτ Λέικ Σίτι το 2002 και ακόμη και του Πεκίνου το 2008 ήταν επίσης έντονα πολιτικοποιημένοι. Οι επωνυμίες συνήθως δεσμεύονται επίσης σε συμφωνίες που μπορεί να διαρκέσουν πάνω από μια δεκαετία κι είναι δύσκολο να σπάσουν, σύμφωνα με την Prazmark.