Δεν πάει πολύς καιρός από τότε που ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες υποστήριξε πως ο στόχος να υπάρξει ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών θα επιτευχθεί «στην καλύτερη περίπτωση σε 300 χρόνια». Μπορεί να έχει δίκιο, μπορεί άδικο, ποιος ξέρει, και το κυριότερο, ποιος από μας θα βρίσκεται στο μάταιο τούτο κόσμο για να τον αντικρούσει (spoiler: κανείς…). Σε αυτά που άπτονται του «εδώ και τώρα» και δεν ανάγονται σε αιώνες μετά, πάντως, υπάρχουν αρκετοί που θέτουν τα γρανάζια της κίνησης σε πολύ πιο υψηλές ταχύτητες προς την κατεύθυνση της ισορροπίας. Ακόμα και σε θεωρούμενα ως ανδρικά «κάστρα» όπως η Formula 1.

Ένας εξ αυτών είναι ο Κρεγκ Πόλοκ. Που, μυστικά μέχρι πρότινος, φανερά πλέον, προλειαίνει το έδαφος για τη δημιουργία μιας ομάδας στην F1 που θα αποτελείται από 50% άνδρες και 50% γυναίκες. Και, το δίχως άλλο, ξέρει να φτιάχνει «καταστάσεις» ο ιδρυτής και άλλοτε CEO της British American Racing (BAR), η οποία είναι πια ιδιοκτησία της Mercedes. Οπότε οφείλουμε, το λιγότερο, να πάρουμε στα σοβαρά τα όσα λέει.

Ο καταλύτης που θα επιταχύνει τις διαδικασίες

Στόχος του είναι το 50-50 να απλώνεται παντού, τουτέστιν σε όλα τα κλιμάκια. Από οδηγούς ως μηχανικούς. Γι’ αυτόν το όλο θέμα έχει να κάνει με το να δοθούν ευκαιρίες σε γυναίκες να βρουν χώρο σε ένα παραδοσιακά ανδροκρατούμενο σπορ, να γίνει σωστό scouting, να υπάρξει η καλύτερη δυνατή προετοιμασία.

Αισθάνεται ότι είναι εφικτό δεδομένου ότι χτίζει την ομάδα του από το μηδέν – θα ήταν πολύ πιο δύσκολο, πιστεύει, αν έπρεπε να προσπαθήσει να κάνει το ίδιο σε μια ήδη υπάρχουσα συνθήκη. Τα νούμερα δείχνουν ακριβώς τι εννοεί: Σε έρευνα που έχει γίνει αναφορικά με το μηχανοκίνητο αθλητισμό και σε πλαίσιο Ευρώπης, οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόλις το 6,5% των οδηγών, των 16% των διοικητικών υπαλλήλων και το 19% των εθελοντών. Γίνονται συνεχείς προσπάθειες να βελτιωθούν αυτές οι στατιστικές, σε όλα τα επίπεδα, αλλά οι διαδικασίες προχωρούν αργά. Βασανιστικά αργά…

Ο Πόλοκ πιστεύει πως μπορεί να αποτελέσει τον επιταχυντή, αυτόν που θα ταρακουνήσει τα πράγματα βγάζοντάς τα από τη σφαίρα του υποθετικού. Πράξεις. Αυτό είναι το μότο του, αυτό η κοσμοθεωρία του. Με στόχο το 2026 να έχει όχι μόνο έτοιμη ομάδα, αλλά και πανέτοιμη να ξεκινήσει να «τρέχει».

Ο λόγος που αποφάσισε να αποκαλύψει δημοσίως τα σχέδια του είναι πως πείστηκε πια πως δεν υπάρχει λόγος να κρύβεται και επειδή θέλει να «ψήσει» κι άλλους να τον βοηθήσουν, να δουλέψουν μαζί του για να γίνει πράξη το σενάριο. Θέλει να μαζέψει τους καλύτερους και τις καλύτερες δυνατές, αυτό απαιτεί δημοσιοποίηση για να αυξηθούν οι πιθανότητες.

Formula 1, ένα πολύ ακριβό σπορ

Τη δεδομένη στιγμή, υπάρχουν 10 ομάδες στο δίκτυο της F1, η καθεμία με δύο οδηγούς. Νωρίτερα φέτος, η Ομοσπονδία άνοιξε το δρόμο για να ενταχθούν μια ή περισσότερες ομάδες στο πρωτάθλημα, από το 2025 κι ύστερα. Ανάλογα με το τι εγγυήσεις θα έχουν να παρουσιάσουν, βέβαια. Σε business plan, εμπειρία, τεχνική ικανότητα, κεφάλαια και την ικανότητα να εμφανίζουν και να διατηρούν επαρκή χρηματοδότηση. Είναι ένα ακριβό σπορ. Που κοστίζει λεφτά, πολλά λεφτά. Κοντά στο 1 δισ. δολάρια θα χρειαστεί μια νέα ομάδα για να γίνει δεκτή, όπως εκτιμούν οι ειδικοί.

Ο Πόλοκ ξέρει τέλεια το χώρο – ήταν και μάνατζερ του Ζακ Βιλνέβ άλλοτε. Οπότε φαντάζεται κανείς, θα έχει προβλέψει πολλά σενάρια στο μυαλό του για να υπάρξει χρηματική φερεγγυότητα. Βασικά είναι ακριβώς αυτό το 50-50 που θεωρεί ως το μεγάλο του «συν», ως το κομβικό γεγονός που θα προσελκύσει χορηγούς και χρηματοδότες, καθώς αρκετοί θα θελήσουν να συνδέσουν το όνομά τους με αυτή τη διαφορετική και ταιριαστή με την αλλαγή της νοοτροπίας των καιρών, προσπάθεια.

Τα φαινόμενα απατούν α λα… σαουδαραβικά

Ακόμα και χώρες του κόλπου; Ω, μα ναι, για δες. Εκεί είναι η έδρα των πιο πιθανών χρηματοδοτών, με αυτούς μιλάει αυτή τη στιγμή ο Πόλοκ, πιθανότατα από τη Σαουδική Αραβία. Μια χώρα που όλο και επενδύει στη Formula 1, ειδικά μετά το 2021 όταν και για πρώτη φορά φιλοξένησε στα εδάφη της ένα γκραν πρι. Πετροδόλαρα speaking…

Μια χώρα όμως και στην οποία οι γυναίκες δεν έχουν καν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα. Δεν θα είναι ειρωνικό, υποκριτικό ή ακόμα και προκλητικό να βγει μπροστά ως προστάτιδα της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών; Σε ένα σπορ μάλιστα που άπτεται της οδήγησης, μιας δραστηριότητας που μέχρι το 2018 δεν επιτρεπόταν στις γυναίκες της χώρας;

Ο κόσμος μας είναι περίεργος, θα πούμε εμείς. Και συχνά του φαίνεσθαι. Για να καλύπτονται άλλα. Ο Πόλοκ πάντως υπερασπίστηκε την επιλογή που πιθανότατα έχει συμφωνήσει να κάνει λέγοντας πως δεν ήταν αυτός που τους έψαξε, αλλά αυτοί που τον έψαξαν.

Φαίνεται ότι το θέμα είναι προχωρημένο και από το ότι δεν κρύβει πως η βάση της νέας ομάδας, αν όλα πάνε κατ’ ευχήν, θα είναι στον Κόλπο. Χιλιάδες χιλιόμετρα δηλαδή μακριά από εκεί που χτυπάει η καρδιά του σπορ, στα νότια της Αγγλίας, όπου έχουν τις βάσεις τους οι περισσότερες ομάδες της F1.