Υπήρχε μία περίοδος, γύρω στο 2016, που ήταν σύνηθες να έχουν όλοι πολλά ενεργά προφίλ γνωριμιών και να είναι εντελώς συγκλονισμένοι από γνωριμίες βάσει εφαρμογών.
Τα τελευταία χρόνια έχω παρατηρήσει πως όλο και περισσότεροι, ιδιαίτερα στην ηλικία των 20, δεν είχαν ποτέ προφίλ γνωριμιών ή δεν είναι ενεργοί σε εφαρμογές γνωριμιών που χρησιμοποιούσαν στο παρελθόν.
Είναι ενδιαφέρον πώς μία δραστηριότητα που ήταν τόσο συνηθισμένη πριν από μερικά χρόνια χάνει τη δημοφιλία της, ειδικά στις νεότερες γενιές.
Η Gen-Z είναι η πρώτη γενιά που διαθέτει σύνδεση στο διαδίκτυο από τη γέννησή της. Οι άλλες γενιές, οι πιο μεγάλοι σε ηλικία δηλαδή, έχουν ξεκάθαρη μνήμη του «πριν» και του «μετά» των smartphones, σε αντίθεση οι συσκευές και η Τεχνολογία έχουν ενσωματωθεί απρόσκοπτα σε κάθε πτυχή της ζωής της Gen-Z.
Δεδομένου ότι η Gen-Z περιλαμβάνει επί του παρόντος άτομα ηλικίας 18 έως 27 ετών, θα μπορούσε κανείς να υποθέσει ότι θα ήταν κορυφαίοι υποψήφιοι για το swipe-and-match των εφαρμογών γνωριμιών. Αλλά αυτό δεν ισχύει.
Παρά την αυξανόμενη τάση των εφαρμογών γνωριμιών, όπου οι άνθρωποι προσφεύγουν για να βρουν συντρόφους, η Gen-Z φαίνεται να επιλέγει να εξαιρεθεί από αυτή τη συνήθεια.
Σύμφωνα με μια έρευνα της Statista του 2023, στους daters στις ΗΠΑ, η ηλικιακή ομάδα μεταξύ 30 και 49 ετών, οι οποίοι είναι ως επί το πλείστον millennial, αποτελούν το 61% των χρηστών εφαρμογών γνωριμιών, ενώ οι Gen-Zeters εμφανίζεται ότι αγγίζουν μόλις το 26%.
Αυτό μπορεί να οφείλεται εν μέρει στις μοναδικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Gen-Z στις εφαρμογές. Στο Hinge’s 2024 D.A.T.E. (Δεδομένα, Συμβουλές, Τάσεις και Εμπειρογνωμοσύνη), πολλοί συμμετέχοντες της Gen-Z αναφέρουν τον φόβο της απόρριψης και την αναστάτωση μεταξύ των κορυφαίων ανησυχιών τους.
Οι παλαιότερες γενιές daters μπορεί να έχουν περισσότερη εμπειρία στη διαχείριση της απόρριψης. Μπορούν επίσης να ανακάμψουν πιο εύκολα, έπειτα από μια αμήχανη συνάντηση, αντί να την εσωτερικεύσουν ως κάτι που δεν μπορούν να ξεπεράσουν.
Φυσικά, οι περισσότεροι από εμάς φοβόμαστε την απόρριψη, αλλά σε έναν κόσμο που διαμεσολαβείται από την Τεχνολογία όπου οι ιδέες και οι άνθρωποι σε κάποιο βαθμό εγκρίνονται μέσω like, επιτίθενται ή χαρακτηρίζονται με διάφορα emoji, τα πράγματα μπορεί να φαίνονται ταυτόχρονα απρόσωπα και παράλληλα πολύ προσωπικά.
Τα μέλη της Gen-Z μπορεί να δυσκολεύονται περισσότερο να βρεθούν σε ευάλωτη θέση στο Διαδίκτυο αναζητώντας μία συντροφική σχέση, έστω και περιστασιακή.
Αυτός ο «αγώνας» για τη δημιουργία σχέσεων χρησιμοποιώντας εφαρμογές γνωριμιών θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί ορισμένοι από τους Gen-Z διαγράφουν τις εφαρμογές γνωριμιών τους ή, αφού ακούσουν ιστορίες από συνομηλίκους σχετικά με το πόσο δύσκολες είναι οι καταστάσεις σε εφαρμογές γνωριμιών, επιλέγουν να μην δοκιμάσουν καθόλου ραντεβού μέσω αυτής της επιλογής.
Σε γενικές γραμμές, οι εφαρμογές γνωριμιών χάνουν την ελκυστικότητά τους στους daters όλων των ηλικιών. Υπάρχει μια αυξανόμενη αίσθηση ότι οι αλγόριθμοι δεν τους βοηθούν να βρουν αυτό που θέλουν -ή ότι οι εταιρείες εφαρμογών γνωριμιών είναι εκεί μόνο για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους κρύβοντας χρήσιμες λειτουργίες και χρήστες πίσω από συνδρομές.
Η απογοήτευση μεγαλώνει περισσότερο όταν γυναίκες, μειονότητες, χοντροί άνθρωποι και άτομα με αναπηρίες έχουν αρνητικές εμπειρίες στις εφαρμογές, όπως παρενόχληση. Είναι λογικό επομένως οι περισσότερες εφαρμογές να διαγράφονται εντός του πρώτου μήνα.
Gen Z: Πού βρίσκουν σύντροφο;
Έχοντας μεγαλώσει βλέποντας γενιές πριν από τη δική τους να ψάχνουν με τη βοήθεια της Τεχνολογίας για τη συνάντηση πιθανών συντρόφων, οι Gen-Zeters είναι πιο σκεπτικοί στο τι έχουν να προσφέρουν οι εφαρμογές.
Αυτή η γενιά εστιάζει περισσότερο στη φροντίδα του εαυτού και την αυθεντικότητα στα ραντεβού από τις προηγούμενες γενιές, και οι εφαρμογές γνωριμιών υπολείπονται αυτής της αυθεντικότητας, καθώς προσφέρουν εύκολες γνωριμίες με fast track τρόπο.
Εάν η Gen-Z επιλέγει να αποχωρήσει απ’ όλα αυτά περισσότερο από άλλες γενιές, πού μπορούν να συναντήσουν τους συντρόφους τους;
Η πλειονότητα των σπουδαστών κολεγίων της Gen-Z βρίσκουν συντρόφους αυτοπροσώπως είτε στο σχολείο, μέσω τυχαίας συνάντησης, μέσω φίλων ή απλώς έξω στον κόσμο.
Ακούγεται παλιομοδίτικο, αλλά το να βγαίνεις ραντεβού με έναν φίλο ή με κάποιον από την κοινότητά σου μπορεί στην πραγματικότητα να μειώσει αυτά τα συναισθήματα άγχους που αντιμετωπίζει η Gen-Z στο περιβάλλον της εφαρμογής γνωριμιών.
Η Gen-Z χρησιμοποιεί επίσης Τεχνολογία για να επικοινωνήσει με διαφορετικούς τρόπους. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έχουν γίνει ένα μέρος συνάντησης πιθανών συντρόφων.
Οι εφαρμογές που βασίζονται στην οπτική επαφή, όπως το Instagram και το TikTok, επιτρέπουν στους χρήστες να αποκτήσουν μια αίσθηση του ποιοι είναι οι άνθρωποι (ή ποιοι θέλουν να φαίνονται) με τρόπους που μπορεί να μην το κάνουν οι εφαρμογές γνωριμιών.
Στην πραγματικότητα, οι εφαρμογές γνωριμιών συχνά σάς επιτρέπουν να μοιράζεστε τις πληροφορίες των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης για να βοηθήσετε τους υποψήφιους να μάθουν περισσότερα για εσάς.
Ορισμένοι Gen-Z λοιπόν που αναζητούν τον έρωτα, παραλείπουν τον μεσάζοντα της εφαρμογής γνωριμιών και κινούνται στις κοινότητες Κοινωνικών Μέσων για να βγουν σε ραντεβού.
Σε τελική ανάλυση, η προϋπόθεση των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης είναι ότι μπορείτε να συνδεθείτε με ομοϊδεάτες που ενδιαφέρονται για παρόμοια πράγματα. Οι αλγόριθμοι Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης σάς δείχνουν επίσης λογαριασμούς ατόμων που τους αρέσει αυτό που σας αρέσει, κάνοντας την εισαγωγή μέσω άμεσου μηνύματος λιγότερο αποθαρρυντική.
Μια άλλη ενδιαφέρουσα τάση γνωριμιών περιλαμβάνει την κοινή χρήση λεπτομερών πληροφοριών για τον εαυτό σας και για το τι ψάχνετε σε ένα εξατομικευμένο έγγραφο Google, που συνδέεται στο βιογραφικό σας στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Τα έγγραφα Date Me προσφέρουν πιο αναλυτικές περιλήψεις για το τι αναζητά κάποιος και ενδέχεται να περιλαμβάνουν χρήσιμες πληροφορίες, όπως κριτικές προηγούμενων συντρόφων και συνδέσμους ημερολογίου για να προσθέσετε χρόνο για να συναντήσετε τον υποψήφιο σύντροφό σας.
Αυτά είναι χαρακτηριστικά με τα οποία έχουν παίξει οι εφαρμογές γνωριμιών, αλλά τόσο η συνάντηση «στην άγρια φύση» όσο και η αξιοποίηση των επαφών στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης με τα έγγραφα Date Me επαναφέρουν τον έλεγχο στα χέρια των daters.
Αν και μπορεί να φαίνεται αδιανόητο να σκεφτόμαστε την Gen-Z ως τη γενιά που θα μας εισάγει σε έναν λιγότερο ψηφιακό και πιο προσωπικό κόσμο γνωριμιών, τα σημάδια δείχνουν ακριβώς αυτό.
Μπορεί ο υπερκορεσμός σε έναν κόσμο με τη διαμεσολάβηση της Τεχνολογίας να έχει ωθήσει τους Gen-Zeters που αναζητούν τον έρωτα, να εξερευνήσουν αυτό που πολλοί από εμάς έχουμε ξεχάσει πώς να κάνουμε: να συναντάμε ανθρώπους στη ζωή μας και ίσως με κάποιους να βγούμε ραντεβού.
Φυσικά, η πανδημία COVID-19 έχει αλλάξει δραστικά, και περιόρισε, τις κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις. Αλλά αυτή η ώθηση προς κάτι πιο ανθρώπινο είναι ενθαρρυντική. Ίσως οι υπόλοιποι θα πρέπει να το έχουμε στο νου μας και γιατί όχι να ακολουθήσουμε την ίδια τακτική.