Ρεύμα. Μια πονεμένη ιστορία. Ειδικά τα τελευταία 2-3 χρόνια που βρήκαν οι εταιρείες πάτημα στην ενεργειακή κρίση, γινόμαστε όλοι θύματα μιας ληστρικής τακτικής που υπήρχε πάντοτε στις εταιρείες ρεύματος, αλλά πια είναι σε σημείο που σε γονατίζει οικονομικά και ο λογαριασμός ρεύματος που βλέπεις αντιστοιχεί στο Μέγαρο Μαξίμου ή τη Βουλή και όχι σε ένα σπίτι 80-90 τετραγωνικά όπου μένεις.
Να είσαι ένας άνθρωπος που ζει σε ένα μέτριο μέγεθος σπιτιού, να λείπεις τις 10 ώρες από τις 24 της ημέρας, τις άλλες 7-8 να κοιμάσαι και να φτάνεις να καταναλώνεις στις υπόλοιπες 6-7 ρεύμα αξίας 150-200 ευρώ το μήνα. Πώς γίνεται αυτό; Κι εγώ όταν φεύγεις από το σπίτι απενεργοποιείς όλες τις συσκευές, κλείνεις μέχρι και το ρούτερ σου για να μην καεί άσκοπα η παραμικρή κιλοβατώρα.
Αυτό γίνεται γιατί οι εταιρείες ρεύματος έχουν μια τακτική που είναι στο όριο της νομιμότητας και της ηθικής, με τον περίφημο λογαριασμό ρεύματος έναντι. Εκεί που βασίζονται είναι στο ότι ο μέσος καταναλωτής δε γνωρίζει ακριβώς τα δικαιώματα του, δεν μπαίνει στη διαδικασία πάντα να αναρωτηθεί και καταλήγει να πληρώνει το ποσό που δεν αντιστοιχεί στην κατανάλωσή του. Και το κάνει αυτό για αρκετούς μήνες, μέχρι να το πάρει απόφαση να το ψάξει.
Τι συμβαίνει λοιπόν; Οι εταιρείες χρεώνουν στο έναντι υπηρεσίες και παροχές τις οποίες θα μπορούσες δυνητικά να έχεις χρησιμοποιήσει, αλλά δεν τις έχεις αξιοποιήσει ποτέ. Και κοιτάς τον λογαριασμό ρεύματος που έχει διάφορα δυσνόητα, αναρωτιέσαι τι να εννοούν και συνήθως αποδέχεσαι και πας με βαριά καρδιά να πληρώσεις.
Τι θα έπρεπε να κάνεις; Πρωτίστως, να παίρνεις κάθε μήνα, όταν σου έρχεται ο λογαριασμός του ρεύματος, και να δηλώνεις την κατανάλωσή σου στον πάροχό σου, έχοντας την ένδειξη από το ρολόι σου. Αν το κάνεις αυτό, θα σου έρχεται κανονικός λογαριασμός ρεύματος και όχι το έναντι. Αν το κάνεις αυτό, θα δεις πως από τα 150 ευρώ θα πας εν ριπή οφθαλμού στα 50-60. Ναι, μιλάμε για τέτοια διαφορά.
Παράλληλα όμως, δεν πρέπει να μένουν ατιμώρητες τέτοιες τακτικές από τις εταιρείες, οπότε ένα τηλέφωνο ή μια αναφορά στην ιστοσελίδα του Συνήγορου του Καταναλωτή, είναι απαραίτητη. Μη νομίζεις πως δεν θα ασχοληθούν. Υπάρχει πάντα για τις δημόσιες υπηρεσίες και τους θεσμούς πως δεν ασχολούνται και πως οι εταιρείες έχουν τις άκρες για να τη σκαπουλάρουν, αλλά στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι άνθρωποι από τον Συνήγορο του Καταναλωτή ανοίγουν φάκελο για την υπόθεση και επικοινωνούν με την εταιρεία.
Έχουμε παραδείγματα στον κύκλο μας όπου έγινε η καταγγελία και μέσα σε λίγα 24ωρα, ως διά μαγείας, είχε επιλυθεί το πρόβλημα με εταιρεία που δεν είναι στον τομέα της ενέργειας. Προφανώς, δεν θα λυθεί τόσο γρήγορα η υπόθεση, ίσως χρειαστούν 3-4 εβδομάδες. Αλλά σε αυτό το διάστημα θα είσαι καλυμμένος ώστε να μην κληθείς να πληρώσεις ένα καταχρηστικό ποσό, χωρίς να αντιμετωπίσεις θέμα με διακοπή ρεύματος.
Κάποιοι που κάνουν τα παραπάνω, θα διαβάζουν το κείμενο και θα γελάνε σαρδόνια και θα σκέφτονται «σιγά το νέο, δε μας είπατε κάτι άγνωστο». Όμως, είναι πολλοί οι καταναλωτές που δεν γνωρίζουν αυτή τη διαδικασία. Κι αν είσαι και νέος καταναλωτής, αν είσαι ένας νέος άνθρωπος που πρώτη φορά πιάνεις σπίτι κι έχεις λογαριασμό ρεύματος στο όνομά σου, τότε μόνο αν οι γονείς σου γνωρίζουν αυτό το κόλπο, θα το ξέρεις κι εσύ.
Οπότε, δεν αφήνουμε τίποτα στην τύχη, ελέγχουμε οι ίδιοι την κατανάλωσή μας και την δηλώνουμε στον πάροχο, επισυνάπτοντας και φωτογραφία του ρολογιού, ώστε να μην μπορεί να ελιχθεί.