Το τελευταίο διάστημα έχω έρθει σε επαφή με αρκετούς ανθρώπους σε διάφορες εκδηλώσεις που αφορούν στο κομμάτι της δουλειάς και παρατήρησα το εξής: οι δημοσιογράφοι είναι όλο και λιγότεροι σε αυτές τις εκδηλώσεις και οι άνθρωποι που απλώς έχουν καλοδουλεμένα social media, είναι διαρκώς αυξανόμενοι. Ή, μπορεί να είναι δημοσιογράφοι, αλλά δεν έχουν κληθεί εκεί με αυτή την ιδιότητα, αλλά με την ιδιότητα του influencer.

Influencer. Μια λέξη και κατ΄επέκταση ιδιότητα που πολλοί κοροϊδέυουν και λοιδορούν, αλλά θα πρέπει κάποιος να είναι αρκετά κολλημένος για να μην παραδεχτεί ότι είναι δουλειά, ότι γίνεται με επαγγελματικά εργαλεία, απαιτεί χρόνο και κάπως, κάπου, κάτι προσφέρει. Μπορεί αυτό το κάτι να είναι άυλο, αδιάφορο ενδεχομένως για κάποιους, αλλά δε σημαίνει πως δεν παρέχει μια υπηρεσία. Έστω και σε επίπεδο marketing ή brand awareness.

Κι όταν μιλάμε για influencer, μην πάει ο νους σας μόνο στον αφρό, στην Τούνη, τον Κοψιάλη και όποιον άλλον από τα ονόματα που διαθέτουν 200, 300 και βάλε χιλιάδες ακόλουθους. Ακόμα και οι 4-5 χιλιάδες στη σημερινή αγορά έχουν γίνει σημαντικοί, προσφέρουν δυναμική, σε καθιστούν ελκυστικό και γοητευτικό για πολλά brands. Δεν είναι micro-influencers, είναι nano-influencers, που όμως έχουν κάνει σωστή στόχευση, έχουν χτίσει ένα όνομα, τους μαθαίνουν τα brands και σταδιακά ανεβαίνουν.

Εκείνο που με εντυπωσιάζει, δίχως να το επικρίνω ή να το επιδοκιμάζω, απλώς το καταγράφω και το φέρνω στο προσκήνιο, είναι πως το να είσαι influencer αυτής της μορφής, δεν είναι αναγκαίο να είναι full time job. Μπορεί να αποτελέσει για πολλούς το ιδανικό εξτραδάκι, που λέμε. Και δεν έχει και περιορισμούς.

Μια παρένθεση εδώ. Η δουλειά του influencer είναι δουλειά γιατί περιλαμβάνει τη συνθήκη της παραχώρησης κόπου και χρόνου με σκοπό το κέρδος. Κέρδος είτε χρηματικό είτε άλλης μορφής. Και υπάρχει όντως παραχώρηση χρόνου. Το να φτιάξεις ένα βίντεο για ένα brand ή να κάνεις μια ανάρτηση που να έχει καλαισθησία και άποψη, δεν είναι κάτι που γίνεται έτσι. Θέλει σκέψη, θέλει αναζήτηση, θέλει και γνώση των εργαλείων. Κλείνει η παρένθεση.

Μπορείς να κάνεις λοιπόν, όποια δουλειά θες στην αναλογική πραγματικότητα και ταυτόχρονα ψηφιακά να είσαι και influencer, που μπορεί να σχετίζεται με τη δουλειά σου ή και όχι. Μπορείς για παράδειγμα να είσαι ένας γιατρός που με κάποιον τρόπο εξέλιξε το Instagram και το TikTok, είτε βασιζόμενος σε μια συγκεκριμένη ιδέα, σε ένα μοτίβο, είτε απλά κάνοντας πετυχημένα βίντεο, και να έχεις εμπορική συνεργασία με φαρμακευτικά προϊόντα ή με ιδιωτικές κλινικές που έχουν εξειδικευμένα μηχανήματα ή μεθόδους.

Το TikTok έχει παίξει τρομερό ρόλο στην ανάδυση των nano-influencers τον τελευταίο χρόνο, γιατί ο άνθρωπος των 5 χιλιάδων followers στο Instagram, θα έχει απήχηση στις αναρτήσεις και στα στόρι του σε λιγότερους από τους μισούς. Αντιθέτως, στο TikTok, μπορείς ακόμα και με 500 ακόλουθους, να κάνεις βίντεο που να υπερβαίνουν σε θέαση τις 10.000.

Επιπλέον, ο τρόπος που γίνονται τα βίντεο στο TikTok και τα εργαλεία που ανέδειξε στους χρήστες, έχουν αλλάξει και την τοποθέτηση προϊόντων στα υπόλοιπα social media. Με αυτόν τον τρόπο έχει γίνει πιο προσιτό το μονοπάτι για τον οποιονδήποτε να μπει σε διαδικασία μετάβασης προς το influencing.

Ζούμε σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη ψηφιακή εποχή, που οι ταχύτητες της πλέον είναι σοκαριστικά μεγάλες. Οι ιστοσελίδες και τα media έχουν γίνει αδιάφορα ως και παρωχημένα για τα brands που προτιμούν τη σύνδεσή τους με πρόσωπα, με άτομα και οι giga-influencers τύπου Τούνη, είναι σε μια περίοδο που ίσως και να μην είναι ιδιαιτέρως ελκυστικοί για ένα πολύ μεγάλο μερίδιο της αγοράς, αλλά να είναι πιο γοητευτικοί οι nano-influencers.

Για πολλούς μπορεί όλα τα παραπάνω να τους προκαλούν βδελυγμία και να τα θεωρούν αερολογίες και μπαλαφάρες, αλλά δεν είναι επ΄ουδενί έτσι. Προφανώς και δεν είναι κάτι για να θεωρηθείς ανώτερος των άλλων ή ότι προσφέρεις κάτι το σπουδαίο κοινωνικά. Αλλά και πόσα επαγγέλματα προσφέρουν κάτι το σπουδαίο κοινωνικά; Μήπως προσφέρει άραγε η δημοσιογραφία όπως είναι σήμερα;

Η ιδιότητα του influencer, όπως είναι διαμορφωμένη στο σήμερα, είναιι στην ουσία ένα πιο glamour όνομα για τον καλώς εννοούμενο οπορτουνισμό. Για τους ανθρώπους που μαθαίνουν, που προσαρμόζονται, που εκμεταλλεύονται σωστά ένα εργαλείο και αποκομίζουν κάτι από αυτό, όσο μικρό ή μεγάλο κι αν είναι.

Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr:

Τα μηνύματα που έστειλε η Jennifer Aniston με την θαρραλέα εξομολόγησή της για τη στειρότητα που έχει