Περιεχόμενα
Ζούμε στην εποχή των ορισμών. Στην εποχή που όλα αποκτούν όνομα και η ονοματοδότιση σημαίνει πως κάτι γίνεται αντιληπτά καλό ή κακό. Το cultural appropriation δεν είναι τόσο φρέσκος όρος, αλλά έχει πάρει κι αυτός μπόι λόγω της ανάδειξης των υπόλοιπων όρων που έχει γεννήσει η πολιτική ορθότητα. Ανάμεσα τους και το blaccent, δηλαδή η οικειοποίηση της προφοράς των μαύρων με σκοπό το κέρδος σε υλικά ή άυλα αγαθά. Κι ενώ ο σκοπός όλων αυτών είναι στη θεωρία να δημιουργήσουν καλύτερες συνθήκες και προοπτικές για κοινότητες που ήταν στο περιθώριο, τελικά καταφέρνουν να δημιουργούν μεγαλύτερη πόλωση, ιδίως στις ΗΠΑ.
Η Αμερική είναι η χώρα που τα μεγάλα γίνονται μεγαλύτερα, μέχρι που φτάνουν στο σημείο να χάνουν την αξία τους και μετατρέπεται όλο σε ένα θέατρο. Η Awkwafina είναι μια ηθοποιός και παραγωγός που μέχρι πριν λίγες ημέρες αποτελούσε πρότυπο γιατί μιλούσε με ακτιβιστικό τρόπο για τα εμπόδια που συναντούν οι Ασιάτες Αμερικάνοι στη βιομηχανία του θεάματος. Μέσα σε λίγα 24ωρα έγινε επονείδιστη.
Κάποιοι ανασύραν από το παρελθόν ερμηνείες της που κάνει blaccent, χρησιμοποιεί δηλαδή μαύρη προφορά για να κερδίσει έδαφος στις ευκαιρίες που της παρουσιάζονται – έτσι υποστηρίζουν μαύροι ακτιβιστές και δημόσιοι ρήτορες. Η ίδια έβγαλε μια ανακοίνωση όπου εξηγεί ότι σε έναν κόσμο που αλλάζει, προσπαθεί κι αυτή να βρει τον τρόπο που θα πρέπει να φερθεί δίχως να προσβάλλει κάποιον, ενώ υποστήριξε πως οι προσλαμβάνουσες της από μικρή, από την τηλεόραση και την κουλτούρα εν γένει, είχαν αρκετά πολιτιστικά στοιχεία μαύρων και της εντυπώθηκαν.
Awkwafina: Απολογείται για το «cultural appropriation» που κατηγορείται ότι έκανε στο ξεκίνημα της
Το 2020 αυξήθηκαν κατακόρυφα τα εγκλήματα μίσους προς τους Ασιάτες
Ποιος από όλους εμάς που δεν είναι στις ΗΠΑ και δεν είναι Αφροαμερικάνος, βλέπει κάτι τραγικό σε αυτή της την απάντηση; Κι όμως έχει βρεθεί στο στόχαστρο γιατί δεν ικανοποίησε, δεν ζήτησε συγγνώμη όπως θα ήθελε η μαύρη κοινότητα και εξακολουθεί να αποτελεί κόκκινο πανί. Κάποιοι δε προχωράνε ακόμα παρακάτω και κρίνουν αυθαίρετα πως μέσα από τις δημόσιες πλατφόρμες της δεν αναδεικνύει τα προβλήματα της μαύρης κοινότητας.
Αυτό το υποστηρίζουν χωρίς καν να γνωρίζουν τι έχει κάνει στη ζωή της εκτός των social media, ποιους οργανισμούς έχει στηρίξει οικονομικά κτλ. Επιπλέον, μήπως οι Ασιάτες στις ΗΠΑ δεν είναι θύματα εγκλημάτων μίσους; Δεν τους κοιτάζουν αυτούς περίεργα οι αστυνομικοί; Δεν υπάρχουν πυροβολημένοι που τους επιτίθενται με όπλα; Μόνο στην πρώτη χρονιά πανδημίας, όπου η ρητορική μίσους κατά των Ασιατών που «μας έφεραν τον κορωνοϊό», θεμελιώθηκε διά στόματος του Trump, τα καταγεγραμμένα εγκλήματα είναι 2.808!
Κινέζοι, Βιετναμέζοι, Ταϊλανδοί, Ιάπωνες, Κορεάτες, Φιλιππινέζοι, όλοι έχουν δεχτεί επιθέσεις δίχως λόγο. Απλώς τους πλησίαζαν λευκοί ή και μαύροι και τους χτυπούσαν ή ακόμα και τους έβαζαν φωτιά. Μια 89χρονη από τις Φιλιππίνες πρόλαβε στο τσακ να μην καεί ολόκληρο το πρόσωπό της, σύμφωνα με το Vox. Άρα, συμφωνούμε εμείς εδώ στην απ΄έξω, ότι και η κοινότητα των Ασιατών δίνει τον δικό της αγώνα και προσπαθεί να διεκδικήσει τις δικές της ευκαιρίες και δικαιώματα. Στις πορείες που έγιναν στο Λος Άντζελες μετά τον Floyd, οι επιχειρήσεις των Ασιατών δέχτηκαν επιθέσεις και πλιάτσικο από κάποιους από τους διαδηλωτές.
Η μαύρη κοινότητα των Αφρομερικάνων ασχολείται κι αυτή με τα δικά της προβλήματα. Δεν θυμάμαι να έχω δει κανέναν μαύρο ηθοποιό να προωθεί την ατζέντα των Asian Americans; Επίσης, όπως η Awkwafina κατηγορήθηκε για blaccent, ο Chris Tucker, ο Chris Rock και ο Eddie Murphy ή ο Dave Chapelle, δεν έχουν χρησιμοποιήσει το asian accent σε stand up τους ή σε ρόλους τους; Για κάποιους απ΄αυτούς υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις.
Εκεί γιατί δεν ενοχλήθηκε η μαύρη κοινότητα που γίνεται asaccent; Γιατί δεν υπάρχει καν αυτός ο όρος για το cultural appropriation των Ασιατών; Δεν έχουν μήπως μαύροι κωμικοί κάνει mocking στον τρόπο προφοράς των Ινδών και των Πακιστανών; Δεν έχουν κοροϊδέψει τους Εβραίους για κάποια πολιτιστικά τους στοιχεία;
Αφροαμερικάνοι και Ασιάτες είναι σε κόντρα για το ποιος δέχεται μεγαλύτερο ρατσισμό
«Δεν είναι μόνο ότι οι άνθρωποι ντύνονται σαν μαύροι. Είναι ότι παίρνουν απόσταση απ΄αυτό μέσα σε δευτερόλεπτα όταν χρειαστεί να πάρουν απόσταση από το blackness», υποστηρίζει στο CNN η Bree Newsome, καλλιτέχνιδα και ακτιβίστρια. «Δεν έχουν blaccent όταν είναι κοντά σε αστυνομικούς, ούτε εμφανίζονται σε ζητήματα φυλετικής δικαιοσύνης».
«Το blaccent και άλλες οικειοποιήσεις κουλτούρας μπορούν να προσφέρουν οικονομικές ευκαιρίες σε μη μαύρους, αλλά δεν προσφέρουν κάτι στη μαύρη κουλτούρα. Θέλουν τον ρυθμό μας, αλλά δε θέλουν τα μπλουζ μας», λέει η Nsenga K. Burton που έχει ασχοληθεί σε επίπεδο έρευνας με τις ρατσιστικές εκφάνσεις του Χόλιγουντ. Η συγκεκριμένη δεν έχει κάνει κάποια έρευνα για το πώς αυτές οι εκφάνσεις επηρεάζουν τους Ασιάτες. Έχει ασχοληθεί μόνο με τους μαύρους. Με τη λογική που εγκαλείται η Awkwafina από την ίδια, δε θα μπορούσε κάποιος να εγκαλέσει και την ίδια;
Όλο αυτό που συμβαίνει με τη διχόνοια ανάμεσα σε Αφροαμερικανούς και Ασιάτες δεν είναι καινούργιο. Τα τελευταία δύο χρόνια έχει υπάρξει μεγάλη ρήξη μεταξύ τους και σε ελάχιστες περιπτώσεις έχουν βρει κοινό έδαφος. Κι αυτό εντοπίζεται κυρίως σε επίπεδο προσωπικοτήτων με μια κάποια δημόσια εικόνα και απήχηση. Μαύροι έχουν δώσει το παρών σε πορείες κατά της βίας εναντίον των Ασιατών. Ασιάτες έχουν δώσει το παρών στις πορείες για τη Breonna Taylor ή τον Floyd.
Υπάρχει όμως ένα ριζωμένο πρόβλημα. Μπορεί οι μαύροι να θεωρούν εαυτούς στοχοποιημένους από την αστυνομία για παράδειγμα, αλλά οι ίδιοι οι Αφροαμερικάνοι που έχουν γεννηθεί στις ΗΠΑ, θεωρούνται, σωστά, γηγενείς. Δεν ισχύει το ίδιο για τους Ασιάτες. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Sunisa Lee, αθλήτριας των ΗΠΑ με ασιατικές ρίζες, που δέχτηκε επίθεση πριν μερικούς μήνες. Αν το δούμε λοιπόν εντελώς απ΄έξω, χωρίς σαφώς το κριτήριο μας να είναι σωστό, γιατί δεν είμαστε ούτε μαύροι ούτε Ασιάτες και μιλάμε από την ασφάλεια της λευκής μας θέσης, οι Ασιάτες είναι σαφώς πιο ριγμένοι στις ΗΠΑ.
Μπορεί κανείς να τους κατηγορήσει, ακόμα κι αν κάνουν blaccent; Αν βλέπουν ότι και οι μαύροι γίνονται πιο αποδεκτοί απ΄αυτούς ή ότι η κουλτούρα τους προβάλλεται περισσότερο σε σινεμά και τηλεόραση, δεν είναι λογικό να θέλουν να κάνουν fit in όταν είναι πιο μικροί και δεν αντιλαμβάνονται έννοιες όπως το cultural appropriation;
Η Awkwafina είναι το πιο πρόσφατο από μια σειρά θυμάτων της νέας πραγματικότητας που θεωρεί πως οι τόσο δομικές αλλαγές μπορούν να γίνουν από τη μια μέρα στην άλλη και δεν παρέχεται σε κανέναν άνθρωπο το δικαίωμα στο λάθος. Ναι, για να πας από την εποχή του σεξισμού σε αυτή της πολιτικής ορθότητας, πρέπει να διανύσεις στάδια, θα κάνεις ατοπήματα. Ή κάποιος θα ανασύρει ατοπήματα σου από το παρελθόν.
Από τη στιγμή που τα έχεις απορρίψει από τη ζωή σου και έχεις αναγνωρίσει την ανάγκη αλλαγής και προσπαθείς για αυτήν, τότε γιατί θα πρέπει να απολογηθείς; Γιατί όπως κατηγορούν την Awkwafina ότι εκμεταλλεύτηκε μια κουλτούρα για να κερδίσει οικονομικά, δεν υπάρχει άνθρωπος αυτή τη στιγμή στον πλανήτη που η οικονομική του εξέλιξη δεν έρχεται εις βάρος κάποιου άλλου. Ούτε ένας. Όλοι μας φέρουμε λοιπόν λάθη και κακές συμπεριφορές. Και δε νομίζω ότι θα θέλαμε να γίνουν πρώτο trend στο Twitter.