Οι εποχές εξελίσσονται, αλλά σε κάποια πράγματα θέλουμε να επιμένουμε στο παλιό, μόνο και μόνο για να έχουμε την ευκαιρία να βρίσκουμε θύματα και να τα παρουσιάζουμε ως θύτες. Η Νατάσσα Μποφίλιου έχει δει αρκετές φορές τον εαυτό της να αναδεικνύεται ως θύτης σε ένα φαντασιακό που ενοχλείται από τις απόψεις της, αλλά επειδή δεν έχει να τις αντικρούσει με λογικά επιχειρήματα, πηγαίνει την συζήτηση σε ανουσιότητες, όπως το πόσο κοστίζουν τα ρούχα της.

Έχει κάνει η Νατάσσα Μποφίλιου λάθη στο παρελθόν που πηγάζουν από την ιδεολογία της; Ναι. Έχει υποπέσει σε αντιφάσεις; Ναι. Είναι η πρώτη που το κάνει; Όχι, ούτε η τελευταία. Όλοι όσοι την κρίνουν, έχουν κάνει ακριβώς αυτό για το οποίο την κρίνουν την εκάστοτε στιγμή.

Πριν 2-3 χρόνια, η Νατάσσα Μποφίλιου είχε δεχτεί κριτική γιατί είχε πάει στο Λονδίνο για να φωτογραφηθεί για ένα brand ρούχων και τα προωθούσε. Και τότε, πολύς κόσμος μιλούσε για τις τιμές των ρούχων που φορούσε στις αναρτήσεις της, για το ταξιδάκι στο Λονδίνο, για όλα αυτά που στο μυαλό τους δε συνάδουν με αντίσταση, με επαναστατικό πνεύμα, με εναντίωση στον ρατσισμό και τον φασισμό.

Και τώρα, πάλι τα ίδια. Επειδή φόρεσε ένα φόρεμα στη συναυλία της στον Λυκαβηττό πριν 3 μέρες και στη διάρκεια της συναυλίας είπε κάτι για τον Παύλο Φύσσα, αυτό πυροδότησε μια συζήτηση για το κόστος του φορέματος της, που αρκετοί είπαν ότι κάνει 2.000 ευρώ, εν τέλει όμως, η Μποφίλιου απάντησε με ανάρτησή της πως κοστίζει 148 ευρώ κι έπεσε στην παγίδα του λαϊκισμού.

Από πότε πρέπει κάποιος να πηγαίνει κόντρα στον φασισμό φορώντας μόνο τσαρούχα και φουστανέλες; Από πότε τρίζουν τα κόκκαλα των προγόνων μας επειδή εμείς αντιδρούμε στα κακώς κείμενα φορώντας ρούχα που δεν κοστίζουν 5 και 10 ευρώ; Έχει μήπως κλέψει τα λεφτά η Μποφίλιου; Τα βγάζει μήπως εις βάρος κάποιων; Μήπως καταπατά ανθρώπινα δικαιώματα; Όχι.

Ζει σε έναν καλοδομημένο καπιταλισμό και αναγκαστικά, όσο κι αν ιδεολογικά είναι Αριστερή, όπως δηλώνει, δε μπορεί να αποφύγει στη ζωή της την επίδραση του καπιταλισμού. Κανείς μας δεν το μπορεί. Ελάχιστοι το καταφέρνουν και βάζουν τη ζωή τους σε μια σειρά από στερήσεις. Και μπράβο τους. Αυτό δε σημαίνει πως μόνον αυτοί έχουν το δικαίωμα να καταδικάσουν τον φασισμό. Εκτός κι αν έχει βγει κάποιο dress code με το οποίο επιτρέπεται να αντιστέκεσαι.

Ποιο είναι το επιτρεπτό κόστος για τα ρούχα της Μποφίλιου;

Να μας ενημερώσουν όλοι αυτοί οι αδέκαστοι και αμέμπτου ηθικής κριτές. Είναι εντάξει τώρα που το φόρεμα της Μποφίλιου κοστίζει 148 ευρώ ή κι αυτό είναι πολύ υψηλή τιμή που δεν συνάδει με την επανάσταση; Να ορίσουμε τότε βρε παιδιά ένα ταβάνι για να ξέρει κι η καλλιτέχνις να μην το υπερβαίνει και σας προκαλεί.

Ότι πηγαίνει και πίνει τα κρασάκια της σε διάφορα μαγαζιά το αντέχουμε; Μήπως κι αυτό δεν συνάδει με ηθική και επανάσταση; Μήπως να πηγαίνει σε παγκάκια να πίνει χειροποίητη μπίρα και να κάνει μπάφο; Τι μας εξυπηρετεί για να πληρωθεί η εικόνα που έχουμε για όσους δεν θέλουν να υπάρχει φασισμός;

Ναι, κατανοώ πως χτυπάει κάπως να καταγγέλεις το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα, που λειτουργεί εναρμονισμένα με όσα ζητά ο σύγχρονος καπιταλισμός και με τα ρούχα σου, εμμέσως να τον στηρίζεις. Τι μπορεί να γίνει όμως; Κι η Μποφίλιου κι εμείς, ζούμε σε μια κοινωνία όπου η προμηθευτική αλυσίδα φέρνει μπροστά μας και μας αναγκάζει να αγοράσουμε, προϊόντα που στερούνται ηθικής. Άλλα κακοποιούν ζώα, άλλα φτιάχνονται από παιδάκια που κακοποιούνται από τα 5-6 τους χρόνια, άλλα είναι brands εταιρειών που χορηγούν πολέμους εγκληματιών όπως αυτός που κάνει το Ισραήλ στη Γάζα και αυτός που άρχισε στον Λίβανο.

Γνωρίζει κανείς τι επιλογές κάνει στη ζωή της η Μποφίλιου ή από πού προέρχονται τα ρούχα της; Κι αν το φόρεμά της το αγόρασε από κάποια σχεδιάστρια που δίνει το 50% των κερδών στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα;

Καλό είναι να ξεκολλήσει το μυαλό μας, οι ιδεολογίες ερμηνεύουν, σαφώς, τις μικροεπιλογές της καθημερινότητας, αλλά σε αυτόν τον κόσμο, είναι λιγότερο πιθανό να σχετίζονται και πιο πιθανό να ακυρώνουν το ένα το άλλο. Αν αυτό κάνει τη Μποφίλιου υποκρίτρια και «ντροπή», τότε είμαι κι εγώ υποκριτής, κι εσύ που με διαβάζεις, και όλοι μας. Στο ίδιο καζανάκι βράζουμε, αν δεν το έχετε πάρει χαμπάρι.

Κολοκοτρώνης και Μπουμπουλίνα υπήρξαν μια φορά. Οι σύγχρονες επαναστάσεις, οι σύγχρονες αντιστάσεις κατά των κακώς κειμένων, μπορούν να γίνουν και μια Louboutin στο πόδι ή μια Balenciaga στο χέρι.

* Photo credits: Instagram/Natassabofiliou