Μια influencer, ένα celebrity πρόσωπο εν γένει, ενοχλείται με το πώς το αντιμετωπίζουν οι δημοσιογράφοι κι ενώ θα έπρεπε να έχει μάθει από τις φορές που έχει καεί η γούνα του, κάθε τρεις και λίγο τσουπ, να σου η influencer μπροστά σε ένα μικρόφωνο. Και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο, δε γίνεται. Τα πράγματα πρέπει να είναι αμφίδρομα. Αν μιλάς, τα αποδέχεσαι όλα και μαθαίνεις να ζεις με αυτό.
Έχουμε γράψει σε πάρα πολλές περιπτώσεις, ειδικά με την υπόθεση Νταλάρα, το πόσο απέναντι στεκόμαστε στις πρακτικές της δημοσιογραφίας, του λεγόμενου ρεπορτάζ. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δε μπορούμε να σταθούμε και στην ανάδειξη της υποκρισίας που συχνά εμφανίζεται στην άλλη μεριά του μικροφώνου, σε αυτήν του ατόμου που καλείται να κάνει δηλώσεις.
Αφορμή γι’ αυτό το κείμενο στέκεται μια «κατακραυγή» των ρεπόρτερ από τη γνωστή influencer Έλενα Κρεμλίδου για το ότι σε μια σημαντική στιγμή για την ίδια, οι ρεπόρτερ τη ρώτησαν για το επίτευγμά της, εκείνη απάντησε πως δεν έχει μόνο ωραία οπίσθια, αλλά έχει και πτυχίο, απέδωσαν όμως την φράση της με πολύ διαφορετικό τρόπο, καθαρά και μόνο για το clickbait.
Κι όντως, όπως το λέει έγινε. Ιστοσελίδες και εκπομπές δεν έδωσαν τη σωστή διάσταση στην ατάκα της, τη διάσταση που η ίδια ήθελε να δώσει. Πρόκειται για μια influencer που βρίσκεται πια αρκετά χρόνια στα πράγματα, συναναστρέφεται ρεπόρτερ, ξέρει καλά το παιχνίδι της σοουμπίζ, δίνει πολύ συχνά το παρών σε καλέσματα γνωστών pr σε μαγαζιά και επαγγελματικούς χώρους γιατί η παρουσία της εκεί θα προκαλέσει ενδιαφέρον. Επομένως, γνωρίζει πάρα πολύ καλά πώς λειτουργούν οι ρεπόρτερ, οι εκπομπές, οι ιστοσελίδες. Ειδικά στη δική της περίπτωση, όπου για χρόνια επέμεναν να εστιάζουν στα οπίσθιά της και πουθενά αλλού, η γνώση είναι πλήρως δοσμένη.
Όταν το clickbait το κάνουν εκπομπές είναι κακό, όταν το κάνουν influencer και Youtuber, όλα καλά
Αφού λοιπόν τα ξέρει όλα αυτά τόσο καλά, για ποιο λόγο αποδέχεται να συνδιαλέγεται μαζί τους; Γιατί βλέπουμε την influencer τόσο συχνά σε event που η παρουσία της εκεί χρησιμοποιείται από τους διοργανωτές ξεκάθαρα ως τυράκι για τους ρεπόρτερ των εκπομπών; Γιατί δεν λέει ένα «Όχι» και να τελειώσει εκεί το πράγμα, να γλυτώσει από το clickbait και την αλλοίωση των λεγομένων της; Φοβάται ότι μετά θα την περάσουν γενεές 14; Πιστεύει ότι θα την σχολιάζουν διαρκώς αρνητικά; Ακόμα κι αν συμβεί, τι είχε, τι έχασε..!
Και φυσικά δεν είναι η μόνη. Είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις influencer & celebrities που δεν χάνουν ευκαιρία να κάνουν δηλώσεις, αλλά μετά νιώθουν ενοχλημένοι που αποδόθηκαν αλλιώς όσα είπαν. Σήμερα γεννηθήκατε χρυσά μου; Πάθατε Έμμα Στόουν στο Poor Things και έβαλαν στο κεφάλι σας τον εγκέφαλο μωρού; Η Έμμα μπορεί να το χάσει το Όσκαρ από την Λίλι Γκλάνστοουν, αλλά εσείς θα το πάρετε το Όσκαρ Ερμηνείας, γιατί μου φαίνεται υποκριτικό να ψοφάτε για να σας δώσουν τηλεοπτικό χρόνο και μετά να λέτε «έλεος με τα clickbait, μου χάλασαν μια ωραία στιγμή πάλι».
Οι ρεπόρτερ των ψυχαγωγικών εκπομπών αυτό είναι: χαλάστρες. Ή σκάτε και κολυμπάτε ή αρνείστε να συμμετέχετε στο παιχνίδι τους και κάνετε τη ζωή σας. Στο κάτω κάτω, ανάγκη δεν τους έχετε. Ή μήπως τους έχετε και θέλετε από τη μία να τους χρησιμοποιείτε για να ενισχύετε την εικόνα και το όνομά σας κι από την άλλη αυτοί να μην κερδίζουν τίποτα από αυτή τη συνθήκη; Δεν πάει έτσι. Δε σας έχουν χρωστούμενα. Αν θέλετε να πάρετε, θα πρέπει να δώσετε. Και να μη σας ενοχλεί το πώς θα διαχειριστούν αυτό που θα δώσετε.
Φιλική συμβουλή πάντως, και το «Όχι» είναι μια χαρά. Δείτε την Τούνη πόσο καλά ήταν μέχρι πριν 2 χρόνια που μιλούσε ελάχιστα και επέλεγε η ίδια που θα μιλήσει και δείτε την τα τελευταία 2 χρόνια που μιλάει λίγο παραπάνω, χωρίς να έχει γίνει μαϊντανός μεν, αλλά σίγουρα εμφανίζεται περισσότερο.
Η συγκεκριμένη περίπτωση, που αποτέλεσε και την αφορμή, έχει βέβαια κι ένα κανάλι στο Youtube όπου οι μισοί τίτλοι των βίντεο είναι clickbait για να πάρει προβολές. Το μισό Youtube βασικά έχει clickbait τίτλους. Κι η Άννα-Μαρία Βέλλη το κάνει, κι ο Chris Kogias το ‘χει κάνει, η πλειοψηφία το κάνει. Άρα, είναι κακό να το κάνουν οι δημοσιογράφοι και οι εκπομπές, αλλά είναι αποδεκτό να το κάνουν influencers και Youtubers.
Παντού τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας δικά μας, με λίγα λόγια.