«Η πληροφόρηση ήταν για ένα χιόνι που θα ερχόταν αργότερα και όχι τόσο έντονο. Μπήκε με σφοδρότητα και νωρίτερα και δημιούργησε τα προβλήματα που δημιούργησε, με βασικό την αδυναμία της Αττικής Οδού που παρέλυσε τελείως». Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος βγήκε να ζητήσει συγγνώμη από τους οδηγούς που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό από χθες, αλλά μόνο με συγγνώμη δεν έμοιαζε. Κι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει ανεπάρκεια σχεδίου. Από το Μάτι και μετά έχουμε χορτάσει από σχέδια που δε λειτούργησαν, από τον καιρό που μας πολεμά και την κλιματική κρίση που είναι απρόβλεπτη.

Κάποια στιγμή οι δικαιολογίες τελειώνουν. Και τελειώνουν γιατί αποδεικνύεται πως δεν υπήρξε άμεση δράση των αρμόδιων φορέων. Από τις 14:00 της Δευτέρας έχει κλείσει η Αττική Οδός και έφτασε 20:00 για να βγει ο στρατός και πήγε 22:00 μέχρι να συντονίσει την κατάσταση. Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δε φέρει ευθύνη προφανώς, γιατί είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας να δώσει την εντολή. Γιατί άργησε αυτή η εντολή;

Ο υπουργός κ. Στυλιανίδης μπορεί να βγαίνει και να ρίχνει την ευθύνη στην Αττική Οδό, αλλά και από το δικό του πόστο τι έπραξε με αμεσότητα; Βγήκε χθες το απόγευμα να επιρρίψει ευθύνες στην εταιρεία και μέχρι τις 20:00 που ξαναβγήκε, δεν είχαν δρομολογηθεί πολλά. Και το πρόβλημα δεν ήταν μόνο η Αττική Οδός. Όλες οι οδικές αρτηρίες της πόλης ήταν σε κατάσταση εγκλωβισμού.

Δεν είναι μόνο η Αττική Οδός

Κατεχάκη, Μεσογείων, Κηφισίας είχαν γεμίσει με ακινητοποιημένα οχήματα. Πού είναι ο σωστός συντονισμός της Περιφέρειας Αττικής και του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας; Ο κ. Πατούλης έχει κι αυτός τεράστιες ευθύνες. Ναι, για την Αττική Οδό θα κινητοποιηθούν νομικές διαδικασίες και θα αποδοθούν ευθύνες και θα δοθούν και 2.000 ευρώ αποζημίωση. Για τους υπόλοιπους δρόμους ποιος θα απολογηθεί; Ποιος θα λογοδοτήσει;

Η Αττική Οδός είναι μια ιδιωτική εταιρεία που θα…βρει τον μάστορα της. Θα πρέπει όμως να παραμείνει υπόλογη, γιατί, μην ξεχνάμε, πρόκειται για μια εταιρεία που στα lockdown, λόγω της μειωμένης κινητικότητας, είχε απώλειες εσόδων και το κράτος την χορήγησε με δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Αυτή είναι η ανταπόδοση της στους φορολογούμενους πολίτες που αυτοί έδωσαν αυτά τα λεφτά και συν τοις άλλοις ακουμπάνε καθημερινά σχεδόν 6 ευρώ για τη διέλευσή τους; Θα πρέπει να εξηγήσει η εταιρεία γιατί έχουν φυλλορροήσει τα ικανά στελέχη της τα τελευταία χρόνια.

Όμως εδώ, όπως και το καλοκαίρι που ο καύσωνας έφερε τις πυρκαγιές, έχουμε επίσημες ανακοινώσεις για επιχειρήσεις φορέων και οι πολίτες αναφέρουν ότι δεν είδαν τίποτα τέτοιο. Ακολουθεί η Αττική Οδός την τακτική να επιτρέπει στα οχήματα να μπαίνουν στην επικράτεια της ως το μεσημέρι και τους λέει ότι είναι ομαλή η κίνηση και η Πολιτική Προστασία έχει σταυρωμένα χέρια και περιμένει. Πόσοι είδαν εκχιονιστικά ή αλατιέρες; Μήπως ήταν καμουφλαρισμένα από το χιόνι; Μήπως έκαναν την στρατιωτική τακτική της κάλυψης-απόκρυψης;

Και δεν είναι μόνο οι δρόμοι. Είναι και η ηλεκτροδότηση. Η ΔΕΔΔΗΕ είναι διαρκώς αναποτελεσματική σε κάθε ακραίο καιρικό φαινόμενο. Με τον καύσωνα το καλοκαίρι τα ίδια. Με τις πλημμύριες στη Μάνδρα και στη Θεσσαλία πρόπερσι και πριν 4 χρόνια, τα ίδια. Με τις καταιγίδες τα ίδια.

Όλοι τους βγαίνουν και λένε συνέχεια ότι η χώρα δεν περίμενε τέτοια σφοδρότητα και δεν έκαναν λόγο για τέτοιο χιόνι ή τέτοιο καύσωνα οι εκτιμήσεις. Ή ότι ως χώρα του ήλιου δεν είμαστε μαθημένοι σε τέτοια χιονόπτωση. Είδαμε και στους καύσωνες πόσο καλά τα πήγαμε που θα έπρεπε να είμαστε έτοιμοι…

Αλλά και το χιόνι είναι τόσο πρωτόγνωρο; Πέρσι στη δεύτερη εβδομάδα του Φεβρουαρίου είχε ρίξει έντονο χιόνι ξανά. Και τότε το σχέδιο κρίθηκε ως αναποτελεσματικό. Τα βόρεια προάστια της Αττικής είχαν μείνει χωρίς ρεύμα για 2 ή και 3 ημέρες. Δεν έμαθε τίποτα η ΔΕΔΔΗΕ από το περσινό λάθος;

Βγαίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος και ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΔΗΕ  και λένε ότι θα επανέλθει η ηλεκτροδότηση σε όλες τις περιοχές ως το βράδυ. Σχεδόν 30 ώρες μετά τις διακοπές ρεύματος, διάστημα στο οποίο έμειναν άνθρωποι χωρίς θέρμανση και αναγκάστηκαν ως και να κοιμηθούν στα αμάξια τους με το aircondition και προτίμησαν να τερματίσουν τη μπαταρία τους. Τους εμπόδιζαν οι δρόμοι και δε μπορούσαν να φτάσουν τα κλιμάκια τους, υποστηρίζουν. Αυτό είναι δηλαδή το σχέδιο; Ένα σχέδιο αντίδρασης και όχι δράσης; Μηδέν πρόληψη;

Ο Μητσοτάκης να δείξει μηδενική ανοχή στην εκ νέου ανεπάρκεια

Από την περασμένη Πέμπτη έχει προβλεφθεί ο ερχομός της κακοκαιρίας. Ναι, σίγουρα δεν υπήρξε απόλυτη αποτύπωση, δεν μας έδωσαν οι μετεωρολόγοι και σε ακρίβεια τα εκατοστά χιονιού. Αλλά το είπαν, θα έρθει κακοκαιρία που θα είναι χειρότερη από την περσινή.

Πρέπει λοιπόν και η ΔΕΔΔΗΕ, και η Αττική Οδός, και η Περιφέρεια Αττικής, και το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να βγουν ανοιχτά, να αναλύσουν το πλάνο τους, να ζητήσουν συγγνώμη και να τους αποδοθούν ευθύνες από την κυβέρνηση, από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Ο Νίκος Χαρδαλιάς έφυγε από τη θέση του υφυπουργού Πολιτικής Προστασίας μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές. Ποια η διαφορά της ηγεσίας του κ. Στυλιανίδη με αυτή του κ. Χαρδαλιά;

Αντίθετα, κάτι μας λέει ότι ο πιο «τσαμπουκάλε» και παρορμητικός ίσως Χαρδαλιάς, θα ήταν πολύ πιο άμεσος και γρήγορος στην αντίδρασή του από τον τεχνοκράτη κ. Στυλιανίδη που έδειχνε χαμένος και αποκαμωμένος στη συνέντευξη Τύπου. Οι κρίσεις δεν αντιμετωπίζονται μόνο με θεωρητικά σχέδια, αλλά κυρίως με ευελιξία και προσαρμοστικότητα όταν το plan A δε λειτουργεί. Δεν ξεκινάς με το best case scenario (του λιγότερου χιονιού), αλλά με το worst case scenario (δηλαδή με το περισσότερο χιόνι). Πιο επιτελικό φαίνεται αυτό.

Η μεγαλύτερη ξεφτίλα του κράτους είναι η εικόνα των ανθρώπων που επέβαιναν στο τρένο που συγκρούστηκε, οι οποίοι μάζευαν λεφτά σε μια ταβέρνα για να νοικιάσουν αμάξι μετά από 15-16 ώρες στον παγετό, για να επιστρέψουν στην Αθήνα, αντί η Πολιτική Προστασία να έχει φροντίσει για λεωφορεία, φαγητό, νερό και κουβέρτες να τους προμηθεύσει.

Η κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει πως δε μπορεί να έχει ως μέτρο σύγκρισης το Μάτι και να στοχεύει στο να συμβούν λιγότερα απ΄όσα συνέβησαν τότε εκεί. Δε μπορεί να έχει μέτρο σύγκρισης σε καμία τέτοια κατάσταση.  Ας ακούσουν την όποια κριτική και ας αλλάξουν τώρα όσα επιβάλλεται να αλλαχθούν γιατί έχουμε ακόμα ενάμιση μήνα χειμώνα και μετά πάλι έρχεται καλοκαίρι.

Είναι σίγουρο ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα βγει να μιλήσει στους πολίτες εντός της ημέρας. Μια συμβουλή: Μην το ρίξει στην κλιματική αλλαγή ή στο ότι δεν περίμεναν τόσο έντονο το φαινόμενο, όπως είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Η περιβαλλοντική κρίση παύει να είναι δικαιολογία όταν σου στέλνει κάθε φορά αντιπάλους που έχεις αντιμετωπίσει ξανά.

Ήταν ειδοποιημένοι από μέρες από τους μετεωρολόγους. Υπάρχουν ευθύνες και πρέπει να τις καταλογίσει. Από μεριάς του, δεν αρκεί μια συγγνώμη, ούτε τα δύο χιλιάρικα που θα δώσει η Αττική Οδός. Οι ευθύνες της εταιρείας και του κράτους είναι τεράστιες. Δε λιώνουν τόσο γρήγορα όσο τα χιόνια.