Περιεχόμενα
Διαστάσεις ανεξέλεγκτου παίρνει η δημόσια αντιπαράθεση Κανάκη-ΣΚΑΪ εδώ και δύο 24ωρα, με αφορμή την υπόθεση Βλάχου-Πορτοσάλτε, αλλά με αιτία την δικαστική ήττα του πρώτου. Ο Αντώνης Κανάκης έκανε πρώτος λόγο για πολύ καλές σχέσεις του ΣΚΑΪ με τη Δικαιοσύνη, αφήνοντας εμμέσως αιχμές για την ήττα του δικαστικά, ο ΣΚΑΪ απάντησε με ένα «βγάλε χολή» και το βράδυ της Δευτέρας ο Αντώνης Κανάκης έβγαλε λόγο στο Ράδιο Αρβύλα.
Ο Αντώνης Κανάκης έκανε μια ανάλυση του τι σημαίνει σάτιρα, έκανε λόγο για προσπάθεια φίμωσης της σάτιρας, ενέπλεξε το τι σημαίνει Δημοκρατία και στο φινάλε μίλησε ανοιχτά για τον ΣΚΑΪ και τον Πορτοσάλτε.
«Υπάρχει ένας κανόνας στη σάτιρα που λέει ότι αυτοί που ενοχλούνται περισσότερο είναι αυτοί που είναι ένοχοι για όλα όσα η σάτιρα τους καταλογίζει. Στο παρελθόν, όταν η πολιτική και η δημοσιογραφική εξουσία δέχονταν τα βέλη της σάτιρας, δεν έμπαιναν ποτέ στη διαδικασία του διαλόγου. Είχαν τουλάχιστον την ανωτερότητα και το μεγαλείο να τη δεχτούν.
Σήμερα δεν συμβαίνει αυτό, όχι μόνο γιατί είναι “μικροί” οι άνθρωποι που εμπλέκονται αλλά και γιατί έχουν το αυταρχικό στοιχείο της επιβολής, που θέλουν να ελέγξουν τα πάντα [..]
Πουθενά αλλού στον κόσμο δεν θα ήταν θέμα αυτό το πράγμα [..] Αν δείτε τι έχει ειπωθεί μέσω της μουσικής σε παγκόσμιο επίπεδο για την πολιτική ή για κοινωνικούς λόγους… γίνονται πολιτιστικές αναφορές, βραβεύονται αυτά τα έργα. Μόνο όμως στο δικό μας μικροαστικό και ό,τι να ‘ναι περιβάλλον μπορούμε να συζητάμε τέτοια πράγματα. [..]
Δείτε τώρα πώς γίνεται κάτι θέμα εκ του μη όντος. Έχουμε κατ’ αρχάς αυτόν που ενοχλείται από τη σάτιρα, καλός μαθητής του Γκέμπελς, ξέρει τι θα κάνει αυτός: διαστρεβλώνει όλη την αλήθεια. Το βαφτίζουν αυθαίρετα «παρακίνηση βίας», ενώ κανένας άλλος από εμάς δεν έχει κάνει αυτόν τον παραλληλισμό και μετά ταΐζουν αυτό το αυθαίρετο συμπέρασμα στους δικούς τους στα ΜΜΕ.
Και το παίρνουν μετά οι δημοσιογράφοι και έχουμε τα «έπρεπε να παρακινήσει σε βία;». Τα «άσε μας κουκλίτσα μου» εδώ κολλάνε. Επειδή σου το είπε ο Πορτοσάλτε; Βήμα 2ο: αυτά μετά κάνουν τη δουλειά, αρχίζουν λοιπόν αυτές οι ερωτήσεις, γίνεται συζήτηση.
Και προσέξτε: οι δημοσιογράφοι που θα έπρεπε να είχαν τεράστια ευαισθησία σε θέματα ελευθερίας του λόγου, στις υπόλοιπες χώρες παλεύουν και χάνουν τη ζωή τους για την ελευθερία του λόγου. Και φυσικά δεν μιλάμε για όλους τους δημοσιογράφους. Είναι μία αυτονόητη διευκρίνιση, που είναι καλό όμως να την κάνουμε [..]
Και τρίτο στάδιο, βέβαια, η Δικαιοσύνη: πρέπει να τα απαγορεύσουμε αυτά τα πράγματα, πρέπει να τιμωρηθούν.
Και μπορεί ο ΣΚΑΪ να μην τα πηγαίνει καλά με την ουσία της Δικαιοσύνης, αλλά μπορώ να σας εγγυηθώ ότι τα πηγαίνει πολύ καλά με τη λειτουργία της Δικαιοσύνης. Και εκεί μπορούν σίγουρα να δικαιωθούν αυτοί οι άνθρωποι. Είναι πραγματικά ντροπιαστικά αυτά τα πράγματα που γίνονται».
Τι έκανε ο Αντώνης Κανάκης στον ΣΚΑΪ;
Ακούγοντας τα παραπάνω, γίνεται κατανοητό πως ο Αντώνης Κανάκης έχει παραδοθεί στο θυμικό του και τοποθετείται εν βρασμώ ψυχής, γιατί κάποια πράγματα δεν πιστεύουμε ότι θα τα έλεγε έτσι όπως τα είπε, αν δεν υπήρχε η προσωπική αντιπαράθεση.
Στο παρελθόν, ακόμα και πριν πάει ο ίδιος στον ΣΚΑΪ, ο Αντώνης Κανάκης ήταν πάντοτε πολύ καυστικός προς τον σταθμό. Το γιατί βέβαια επέλεξε να πάει σε ένα κανάλι που για χρόνια ο ίδιος θεωρεί ότι είναι μπλεγμένο με το κράτος, με τις κυβερνήσεις και υποστηρίζει έμμεσα ή άμεσα ότι προπαγανδίζει, θα είναι ένα μεγάλο ερώτημα.
Θέλουμε όμως για λίγο να σταθούμε στον τρόπο που σχολίασε το θέμα Πορτοσάλτε-Βλάχου.
Εξυπακούεται πως υπήρξαν μίντια που το ξεχείλωσαν και υποστήριξαν ανοιχτά ότι ο Πάνος Βλάχος με τον στίχο του παρακινεί σε δολοφονική βία εις βάρος του δημοσιογράφου και του Άδωνι. Και σίγουρα, δεν πιστεύουν παρά ελάχιστοι ότι ο Πάνος Βλάχος ήθελε να παρακινήσει σε οποιαδήποτε βιαιότητα.
Άλλο το τι εννοεί ο στίχος του Βλάχου και άλλο οι προθέσεις του
Αλλά δεν κατανοούμε πώς υποστηρίζει ο Αντώνης Κανάκης ότι κανείς δεν σκέφτηκε ότι αυτός ο στίχος έχει τον ευφημισμό της βίας και του θανάτου; Άσχετο αν λέγεται εν τη ρύμη του λόγου ή αν το εννοεί κάποιος. Αλίμονο αν έλεγε κανείς πως το εννοεί ο Πάνος Βλάχος. Δε μπορούμε βέβαια να υποστηρίξουμε το ίδιο και για ένα κομμάτι του κοινού του που έχει πάρει σβάρνα τα social και περιμένει να ευχηθεί καρκίνους και ψόφους σε όποιον γράφει το αυτονόητο, γιατί πρέπει σώνει και ντε να τα παίρνει από τη ΝΔ, από τον Αλαφούζο, από τον Πορτοσάλτε.
Δηλαδή ακούγοντας τον σάκο, ο Αντώνης Κανάκης τι σκέφτηκε; Βόλτα στην εξοχή και κύλισμα σε ολάνθιστα λιβάδια; Μια χαρά κατανοητό έγινε το νόημα του στίχου και μια χαρά διογκώθηκε η ουσία του.
Έκανε λόγο και για φίμωση της σάτιρας ο Αντώνης Κανάκης και μίλησε για την έννοια της Δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου. Γνωρίζει πολύ καλά ότι η Δημοκρατία δεν είναι απλά η ελευθερία του λόγου, είναι και η θέση ευθύνης που έχουμε όλοι μας στα λόγια που λέμε και γράφουμε.
Το ότι κάτι είναι σάτιρα, δε σημαίνει ότι κάποιος δεν έχει το δικαίωμα να ασκήσει όποιο θεμιτό μέσο επιθυμει για να μην εμπλακεί στη σάτιρα. Κι εννοείται πως δεν συζητάμε για το κατά πόσο συμφωνούμε ή όχι με τον Πορτοσάλτε. Λαϊκισμό το θεωρούμε να προσφύγει στη Δικαιοσύνη. Θα μπορούσε να στείλει ένα εξώδικο και τέλος, αν ήθελε να κινηθεί νομικά. Αλλά δημοκρατία δεν είναι μόνο το δικαίωμα ενός να κρίνει κάποιον, είναι και το δικαίωμα κάποιου να θεωρεί ελεύθερα πως αδικήθηκε και να διεκδικήσει ηθική αποζημίωση. Το αν την αξίζει, δεν θα το κρίνουμε εμείς, αλλά η Δικαιοσύνη.
Ο Αντώνης Κανάκης υποκινείται από το συναίσθημα
Το πιθανότερο που θα συμβεί, αν ο Πορτοσάλτε καταθέσει μήνυση, είναι να μην επιβάλλει καμία ποινή το δικαστήριο στον Βλάχο, γιατί σιγά τώρα την υπόθεση που χρήζει ιδιαίτερης ανάλυσης. Αν ήταν έτσι, όσοι λέγαμε πάνω στα νεύρα μας «θα σε σκοτώσω», θα τρέχαμε κάθε μέρα στα δικαστήρια.
Αυτό όμως δεν αφαιρεί το δικαίωμα κάποιου να ενοχληθεί. Υπάρχουν άπειρα επιχειρήματα για να εκθέσει κάποιος τον Πορτοσάλτε και τις κουταμάρες που έχει πει σε πολλές περιπτώσεις, με μέγιστη αυτή πριν ένα χρόνο για την τραγωδία στα Τέμπη. Τόμος ολόκληρος φτιάχνεται από τις μπούρδες που έχει εκστομίσει και γράψει. Σαπίζουν από μόνες τους, δε χρειάζονται καν τη δική μας αποδόμηση.
Μέσα στην ψυχολογία του όχλου και της αντίδρασης, θα ειπωθεί και μια κουβέντα παραπάνω. Η πλειοψηφία αυτό ακριβώς ανέφερε για τον στίχο του Βλάχου. Το τι είπαν 3-4 πληρωμένοι για τις προθέσεις του, δεν έχει καν αξία να ασχοληθεί ο Αντώνης Κανάκης και ο οποιοσδήποτε. Αλλά να είμαστε και λογικοί, γιατί αν παραποιούμε το προφανές, είναι σαν να παραδεχόμαστε την ενοχή μας.
Στον όλο λόγο του, ο Αντώνης Κανάκης φαίνεται να είναι επηρεασμένος από το προσωπικό του συναίσθημα και αυτό τον οδήγησε και σε λεκτικά ατοπήματα.
Παρά την ήττα του δικαστικά, σε θέση ισχύος βρίσκεται γιατί ελάχιστοι θα πάρουν το μέρος του ΣΚΑΪ. Η πλειοψηφία μαζί του θα είναι.