Και εκεί που μόλις έχεις ακουμπήσει το πόδι σου κάτω από το πεζοδρόμιο γιατί άναψε το πράσινο φανάρι για να περάσεις απέναντι, ξαφνικά συνειδητοποιείς ότι έρχεται καταπάνω σου ένα σκούτερ. Ο οδηγός μάλιστα ενώ είναι κόκκινο το φανάρι για τα τροχοφόρα, σου πετάει και ένα «ηλίθια» επειδή δεν του έδωσες προτεραιότητα…

Μια συνήθης εικόνα από τους δρόμους της Αθήνας όπου τα σκούτερ κυκλοφορούν ανεξέλεγκτα χωρίς να τηρούν κανόνες και πολλές φορές με υψηλή ταχύτητα ή μπορεί να καβαλήσουν και τα πεζοδρόμια προκαλώντας ακόμη ένα «πονοκέφαλο» στους πεζούς.

Φυσικά ο κίνδυνος ατυχήματος είναι υπαρκτός και πλέον αναδύεται ένα μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Τα σκούτερ εμφανίστηκαν στην Αθήνα και σε άλλες μεγαλουπόλεις παγκοσμίως με πρόσημο ότι θα βοηθήσουν στο κυκλοφοριακό πρόβλημα ως ένα ευέλικτο μέσο μεταφοράς.

Σύντομα όμως εξελίχθηκαν σε μάστιγα και προκλήθηκαν αρκετά ατυχήματα, καθώς οι οδηγοί τους ακολουθούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας κατά το δοκούν τους. Άλλοτε ως πεζή, άλλοτε ως τροχοφόρα, πάντως σε όλες τις περιπτώσεις διεκδικούν προτεραιότητα…

Αυτή η μη συμμόρφωση με έναν κανόνα -ως τροχοφόρα- χωρίς να σταματούν σε σηματοδότες και πολλές φορές αναπτύσσοντας υψηλή ταχύτητα σήμανε συναγερμό σε πολλές πόλεις.

Μήπως χρειάζεται ΚΟΚ για τα scooter

Στη Μελβούρνη συζητούν για απαγόρευση κυκλοφορίας των scooter, επίσης το Παρίσι έχει ήδη απαγορεύσει την κυκλοφορία σκούτερ στο κέντρο της πόλης, ενώ η Κοπεγχάγη έπραξε ανάλογα από το 2020 και τα επανέφερε στη συνέχεια αλλά με πολύ αυστηρό νομικό πλαίσιο.

Η Βαρκελώνη απαγόρευσε την κίνησή τους σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης, ενώ στο Λονδίνο τα ιδιωτικά e-scooters παραμένουν παράνομα για χρήση σε δημόσιους δρόμους, αλλά από τα μέσα του 2021 διεξάγονται δημόσιες δοκιμές με τρεις φορείς εκμετάλλευσης.

Το 2022, η σχέση της Ρώμης με τα e-scooters αντιμετώπισε μια στιγμή απολογισμού, με τους αξιωματούχους της πόλης να αναγκάζονται να εφαρμόσουν νέους κανόνες για να μειώσουν τις επιπτώσεις τους στο κοινό.

Το θέμα της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς ήρθε επίσης στο προσκήνιο εκείνη τη χρονιά, όταν δύο Αμερικανοί τιμωρήθηκαν με πρόστιμο περίπου 800 δολαρίων επειδή πέταξαν ενοικιαζόμενα σκούτερ στα Ισπανικά Σκαλοπάτια, προκαλώντας ζημιές αξίας περίπου 26.000 δολαρίων στο εύθραυστο μάρμαρο.

Και αυτόν τον μήνα, οι κίνδυνοι από την ανάμειξη αλκοόλ και ηλεκτρονικών σκούτερ έγιναν πρωτοσέλιδα στη Σεούλ, όπου ο μεγαλοαστέρας της K-pop Suga ζήτησε συγγνώμη αφού φέρεται να πιάστηκε να οδηγεί ηλεκτρικό σκούτερ υπό την επήρεια αλκοόλ.

Στην Ελλάδα αυτή την στιγμή τα σκούτερ κυκλοφορούν ελεύθερα και μάλιστα το τελευταίο διάστημα, παρότι υπήρξε κάμψη στη χρήση τους για ένα διάστημα, επανήλθαν δυναμικά και κυκλοφορούν με μεγάλη συχνότητα.

Ενδεχομένως βολεύουν, μήπως όμως θα έπρεπε πλέον να σκεφτούμε κάποιους κανόνες και να τεθούν όροι στο πώς θα κυκλοφορούν και πού μέσα στην πόλη; Μήπως απαιτείται πρωτίστως ένα νομικό πλαίσιο με ποινές και πρόστιμα σε περιπτώσεις παραβάσεων και μη σεβασμού του ΚΟΚ έτσι ώστε πραγματικά να γίνουν ένα χρήσιμο μέσο πόλης και όχι ένας κίνδυνος σε δύο τροχούς;