Ένα από τα δημοφιλή trends στο Twitter είναι πλέον το γνωστό #cancel_influencers, με μερικά δυνατά ονόματα να φιγουράρουν στο δεύτερο σκέλος του hashtag. Και κάπως έτσι όλος ο κόσμος άρχισε να ασχολείται με τους ifnluencers, να αναρωτιέται ποιοι είναι και τι ακριβώς κάνουν. Δεν μιλάμε προφανώς για τις νέες γενιές που θρέφει το Instagram, αλλά και για τους μεγαλύτερους -boomers- που έχουν κατακλυστεί από πληροφορίες στην τηλεόραση, το διαδίκτυο και ούτω καθεξής.
Όσοι ήξεραν ποιοι είναι οι influencers της Ελλάδας, είχαν αποδεχθεί σιωπηρά αυτό που πρεσβεύουν και τους δέχτηκαν. Συμφώνησαν στο να ακολουθούν άτομα που τους προσφέρουν αυτά τα οποία δεν μπορούν να αγοράσουν. Να βλέπουν το χλιδάτο lifestyle, να λαμβάνουν μέρος στα gieveaways και να ασχολούνται ενδεχομένως με την προσωπική τους ζωή. Αυτό πουλούσαν πάντα. Ξαφνικά όλοι, μα όλοι, στράφηκαν εναντίον τους και του «επαγγέλματός» τους, παρότι γνώριζαν οι περισσότεροι περί τίνος πρόκειται.
Το πρόβλημα γεννήθηκε λοιπόν από το κοινό. Μάλλον συνειδητοποίησε ότι ο όρος influencer – δηλαδή αυτός που σε επηρεάζει και σε εμπνέει θεωρητικά- στην πραγματικότητα δεν είναι σωστός. Είναι μια λανθασμένη μετάφραση που έχει επικρατήσει κι αν κάποιος κάτι κι αναλύσει τον όρο, θα καταλάβει ότι influencer δεν είναι κάποιος που σου πουλάει απλά iphones. Στην πραγματικότητα, κάποιος που δεν προωθεί ένα εναλλακτικό lifestyle, δεν προμοτάρει κάτι καινοτόμο και στην τελική δεν κάνει κάτι ουσιώδες δεν θα έπρεπε να λέγεται Instagrammer; Η λέξη influencer είναι πολύ συγκεχυμένη στο μυαλό μας κι είναι λογικό.
Όλοι αναζητούν ξαφνικά κάποια φιγούρα που να τους εκφράζει ψυχικά και πνευματικά. Αυτός είναι ο «σωστός» ο influencer, λένε. Όχι κάποιος «αμόρφωτος» που κάθεται στον καναπέ και πλασάρει εκπτωτικούς κωδικούς. Παρόλα αυτά δεν θέλει κανείς να τους κάνει unfollow, μην χάσει τα κότερα και τα ελικόπτερα σε διαγωνισμούς που μπορεί να βγει νικητής. Κι οι δύο πλέον θεωρούνται influencer, και συχνά η δεύτερη κατηγορία έχει περισσότερους ακόλουθους. Προφανώς και δεν χρειάζεται να είσαι επιστήμονας αστροφυσικής για να γίνεις influencer – πάρτε για παράδειγμα τον DiCaprio στο Don’t Look Up-. Οπότε η συζήτηση έχει να κάνει ξεκάθαρα με την ορολογία.
Οι influencers του εξωτερικού είναι διαφορετικοί;
Στο εξωτερικό θα πει κανείς υπάρχουν Influencers που μάχονται υπέρ των ανθρώπινων δικαιωμάτων, όπως η Angelina Jolie, ή σπάνε τα στερεότυπα και κανονικοποιούν τα σώματα, όπως η Ashley Graham, μια υπέρμαχος του body positivity. Το wellness και το fitness επίσης παίζουν πολύ σε προφίλ, ακόμα και μοντέλων ή ηθοποιών, όπως η Gwyneth Paltrow, και μπορούν να αλλάξουν όντως την καθημερινότητα/ νοοτροπία κάποιου. Ακόμα και η Chiara Ferragni μπορεί να εμπνεύσει κάποιον λόγω του στιλ της. Υπάρχουν και οι influencers «ευαγγέλια», αυτοί που δεν τους αγγίζει τίποτα – βλέπε Kylie Jenner, Kim Kardashain- παρά τα λάθη τους.
Μέσα στα social media, από το Instagram μέχρι το TikTok, θα βρεις πολλούς wannabe influencer. Πρέπει, λοιπόν, να έχεις κάτι ξεχωριστό για να κάνεις την διαφορά και να κερδίσεις το κοινό σου. Κάτι που από όσο έχουμε μάθει δεν ισχύει στην Ελλάδα.
Λίγοι είναι οι Influencer που διαφοροποιούνται. Ας πούμε ο Άκης Πετρετζίκης θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας από τους μεγαλύτερους Food Influencer και όχι vlogger, ή η Madame Ginger που εκπροσωπεί τον βιγκανισμό με κάθε τρόπο. Οπότε μήπως θα έπρεπε να χρησιμοποιούμε περισσότερο τον όρο «Instagrammer» ώστε να μην υπάρχουν ή υπάρξουν ξανά παρανοήσεις; Δεν είναι τυχαίο που η φούσκα των influencers ετοιμάζεται να σκάσει, με τις εταιρείες marketing να ψάχνουν εναλλακτικές λύσεις. Μια από αυτές είναι κι οι virtual influencers, που τους προγραμματίζεις με βάση το τι θες να προβάλεις και κάθονται στα «αυγά» τους.
Νομίζω, λοιπόν, ότι δεν θα υπήρχε τόσο hate αν δεν επικρατούσε η κοινή αντίληψη ότι ένας influencer έχει καθήκον να παρακινεί τα πλήθη προς έναν καλύτερο αύριο. Αυτή είναι κι η αιτία που βλέπουν την αυτοκρατορία τους να γκρεμίζεται. Στην τελική είναι δικαίωμα του καθενός το τι κάνει με τα social και το τι προβάλλει. Από εκεί και πέρα όποιος θέλει ακολουθεί.