Τραγικό τέλος στην άσφαλτο βρήκαν δύο νέα παιδιά στην Κρήτη και συγκεκριμένα στην Κίσσαμο Χανίων. Το νήμα της ζωής κόπηκε για έναν 23χρονο και μια 15χρονη, ενώ δύο ακόμα παιδιά νοσηλεύονται στο νοσοκομείο. Πριν το τροχαίο αυτό, ένα άλλο είχε προηγηθεί στο Χαλάνδρι, με θύμα έναν 18χρονο που από την υπερβολική ταχύτητα έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με ένα δέντρο, το οποίο και ξερίζωσε. Ο 18χρονος όχι μόνο δεν είχε δίπλωμα οδήγησης αλλά δεν φορούσε ούτε ζώνη.
Είναι αυτά τα τελευταία θανατηφόρα ατυχήματα νέων ανθρώπων που γινόμαστε μάρτυρες; Φυσικά και όχι. Θα μπορούσαν όμως να περιοριστούν; Εννοείται. Δυστυχώς στις νεαρές ηλικίες υπάρχει άγνοια κινδύνου. Το γκάζι για το πόδι είναι σαν μαγνήτης. Όσο περισσότερη ταχύτητα, τόσο πιο κουλ γίνεται ο οδηγός. Πιο μάγκας. Η οδηγική συμπεριφορά δεν υπάρχει. Ούτε από τους νέους ούτε από τους μεγαλύτερους, και έμπειρους, οδηγούς. Το συναντάς καθημερινά στο δρόμο.
Οι περισσότεροι κάθονται μπροστά στο τιμόνι με εκνευρισμό. Κάνουν τσιγάρο, ενώ τρέχουν. Μιλούν στο τηλέφωνο, ενώ τρέχουν. Δεν ανάβουν φλας όταν πρέπει. Δεν σταματούν στα stop. Δεν οδηγούν με το όριο ταχύτητας. Δεν προσέχουν τις πινακίδες. Με το χέρι στην κόρνα δευτερόλεπτα αφού ανάψει το πράσινο. Νιώθεις κάθε φορά λες και πρέπει να περάσεις μια πίστα.
Όλα αυτά είναι ένας φαύλος κύκλος. Μαθαίνεις από μικρός να προσέχεις. Όχι μόνο εσένα, όσο και αυτούς που βρίσκονται στο αυτοκίνητο μαζί σου αλλά και τους υπόλοιπους στο δρόμο. Τι να περιμένουμε όμως όταν το δίπλωμα στην Ελλάδα το παίρνει κάποιος με λάδι; Η εύκολη λύση για να τελειώνει μια ώρα αρχύτερα. Κι ας είναι 18 ή 19, που μόλις το πάρει νομίζει ότι είναι ο καλύτερος driver εκεί έξω. Ούτε στο ελάχιστο αυτό. Κάποια στιγμή θα πρέπει να μπει τέλος σε αυτό το φακελάκι. Όπως παίρνει κάποιος πτυχίο μετά το διάβασμα, έτσι να πάρει και δίπλωμα οδήγησης. Να διαβάσει, να κάνει πρακτικά μαθήματα και να περάσει με άριστα την εξέταση. Ούτε τότε θα γνωρίζει οδήγηση προφανώς, αλλά θα έχουν μπει κάποιες βάσεις για να το εκτιμήσει. Να μην θεωρεί ότι μπορεί να το πάρει για την πλάκα του, χωρίς να κουραστεί.
Πώς όμως μπορούμε να περιορίσουμε τα ατυχήματα;
Αρχικά, η οικογένεια παίζει σημαντικό ρόλο. Ένα παιδί παρατηρεί. Βλέπει τον οδηγό. Τρέχει; Προσέχει; Όλα αυτά γίνονται μνήμες. Και αν ο οδηγός είναι απρόσεκτος και δεν παθαίνει τίποτα, αυτό γίνεται και πρότυπο. Μετά είναι το σχολείο. Εξίσου σημαντικός παράγοντας. Δεν είναι δυνατόν, μετά από τόσα τροχαία στην Ελλάδα με νεαρές ηλικίες, να μην υπάρχει μάθημα σχετικό με την οδήγηση. Απλά δεν είναι δυνατόν.
Και θα μπορούσαμε να έχουμε ως πρότυπο την Γερμανία. Τα παιδιά πηγαίνουν στον παιδικό σταθμό με ποδήλατα και πατίνια. Κι αυτό γιατί τα μαθαίνουν από αυτή την ηλικία τι να προσέξουν, πώς να κυκλοφορούν στους δρόμους κτλ. Μάλιστα, για να καταλάβετε σε τι επίπεδο το έχουν πάει, όταν τα νήπια τελειώνουν τον παιδικό σταθμό για να πάνε πρώτη δημοτικού, ένας αστυνομικός μαζί με τον δάσκαλο ή την δασκάλα, τα βγάζουν στους δρόμους και τους περνάνε από «τεστ».
Κρατώντας το ένα παιδί το χέρι του άλλου, περπατούν γύρω γύρω από το σχολείο. Περνάνε διαβάσεις, κεντρικούς δρόμους και φανάρια και κοιτούν πόσο παρατηρητικά είναι τα παιδιά. Στο τέλος, τα βαθμολογούν με βάση του πόσο προσεκτικά ήταν. Κοίταξαν τέσσερις φορές, για παράδειγμα, έναν δρόμο; Οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά και βοηθούν στη σωστή οδηγική συμπεριφορά. Αυτά τα παιδιά μεγαλώνοντας, θα έχουν βάσεις.
Το ίδιο μπορεί να γίνει και στην Ελλάδα. Και με ακόμα πιο αυστηρούς κανόνες, αν θέλουμε σοβαρά να περιορίσουμε τα ατυχήματα. Το πρώτο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να μπορεί κάποιος να παίρνει δίπλωμα μετά τα 21 έτη και όχι στα 17, που το έχουν πάει τώρα. Εφόσον ένας 17χρονος δεν έχει άλλη επαφή με την οδήγηση και τους κανόνες της. Μην περιμένουμε και θαύματα δηλαδή, ούτε απαιτήσεις.
Βέβαια, αν θέλουμε να το πάμε ένα βήμα παρακάτω, θα μπορούσε το κράτος να πάρει ακόμα πιο δραστικά μέτρα. Δηλαδή, να προσθέσει το μάθημα της οδήγησης στο γυμνάσιο ή στο λύκειο, όπου τα παιδιά θα δίνουν κανονικά τεστ πάνω σε βασικούς κανόνες και να λαμβάνουν ένα σκορ. Από αυτό το σκορ να μπορούν να βγάλουν δίπλωμα στην ηλικία που έχει θέσει το κράτος. Αν όμως δεν το έχουν φτάσει, τότε να δίνουν συνεχώς τεστ μέχρι να το καταφέρουν. Ακραίο, αλλά δραστικό. Φυσικά να μην υπάρχει λάδι μετά για το σκορ.
Το ζήτημα είναι πως όσο περνούν τα χρόνια, βλέπεις όλο και περισσότερους απρόσεκτους οδηγούς και αναπόφευκτα περισσότερα ατυχήματα. Για πόσο ακόμα θα το παραμελούμε;
Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr:
Το fair point της Γερμανού και αυτό που θα έπρεπε να είχε πει εξ αρχής η Josephine
Ο Ηλίας Ψινάκης έκανε το κόλπο γκρόσο με το Γηροκομείο του: Έβαλε τα γυαλιά σε κάθε τηλεπερσόνα