Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο Intronews.gr παραχώρησε η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως. Η Υπουργός μίλησε μεταξύ άλλων για την πολιτική αντιπαράθεση που έχει διαμορφωθεί σε αυτή την 4ετία, για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό τοπίο, ενώ απαντά και στις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ για την αστυνομία στα πανεπιστήμια.

Κεραμέως

Ένα από τα μέτρα που λάβατε για τον σχολικό εκφοβισμό είναι η δημιουργία πλατφόρμας για καταγγελίες περιστατικών βίας. Πότε θα είναι έτοιμη και πώς θα λειτουργεί;

Θεσπίσαμε μία νέα δέσμη μέτρων, που θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά στα ήδη υπάρχοντα, όπως οι διπλάσιοι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία -3.200 από 1.600 που παραλάβαμε-, ο θεσμός του συμβούλου σχολικής ζωής, ενός εκπαιδευτικού που λειτουργεί ως πρώτο σημείο επικοινωνίας με μαθητές, η ενίσχυση φορέων όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, οι επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, η εισαγωγή στο σχολείο εννοιών όπως ο αλληλοσεβασμός μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Μεταξύ άλλων, η νομοθετική μας πρωτοβουλία προβλέπει τη δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα μπορούν να καταγγέλλονται, από μαθητές, ακόμη και σε ανώνυμη βάση, και από γονείς περιστατικά βίας, τα οποία είτε αφορούν τα ίδια τα παιδιά είτε κάποιον συμμαθητή τους. Ο προγραμματισμός είναι η νέα ψηφιακή πλατφόρμα να λειτουργήσει από τη νέα σχολική χρονιά.

Με ποιους τρόπους καταφέρατε να αλλάξει το εκπαιδευτικό τοπίο που παραλάβατε το 2019;

Πράγματι, το εκπαιδευτικό τοπίο σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που παραλάβαμε το 2019. Τολμήσαμε μια ολιστική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, ξεκινώντας από τη βάση, το νηπιαγωγείο και φτάνοντας έως την κορυφή, το πανεπιστήμιο και τη δια βίου μάθηση. Χρειάστηκε αναλυτικός σχεδιασμός, συστηματική προσπάθεια, τόλμη και αποφασιστικότητα. Η Παιδεία αλλάζει. Στην πράξη. Ξεφεύγει από την αποστήθιση και προωθεί την κριτική σκέψη. Δίνει ελευθερίες και ενισχυμένο ρόλο στους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση εφαρμόζεται μετά από 41 χρόνια. Στα πανεπιστήμια το άσυλο αποκαταστάθηκε στην πραγματική του έννοια. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα προσφέρει σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες, που επιτρέπουν στα παιδιά μας να διεκδικήσουν τα όνειρά τους.

Πείτε μας 3 πράγματα για τα οποία είστε περήφανη που καταφέρατε να ολοκληρώσετε μέσα από την θητεία σας ως Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις κάποιες αλλαγές, σε μία προσπάθεια που κάλυψε όλες τις βαθμίδες και όλες τις διστάσεις της εκπαίδευσης. Αν έπρεπε να επιλέξω τρία, θα ξεχώριζα 1) την αλλαγή στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης και την παροχή από τα Δημόσια σχολεία υπηρεσιών που μέχρι πριν λίγα χρόνια οι γονείς έπρεπε να πληρώσουν για τα παιδιά τους, 2) τη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου, εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και 3) το άνοιγμα νέων οριζόντων για τα πανεπιστήμια και τους φοιτητές μας. Νέα προγράμματα σπουδών, νέα βιβλία, εργαστήρια δεξιοτήτων, με αντικείμενα όπως η ρομποτική, ο σεβασμός στους άλλους, το περιβάλλον, η οδική ασφάλεια, προσφέρουν στα παιδιά μας γνώσεις και δεξιότητες του 21ου αιώνα. Αγγλικά στο νηπιαγωγείο, που ξεκινά από τα 4 χρόνια, επέκταση του ολοήμερου σχολείου, διδασκαλία των ειδικών μαθημάτων που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις, στηρίζουν τόσο τις μαθήτριες και τους μαθητές, όσο και τις οικογένειες τους. Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση σε άμεση σύνδεση με την κοινωνία και την αγορά εργασίας, συνιστά πλέον ένα αξιόπιστο δρόμο που οδηγεί σε σύγχρονες, περιζήτητες ειδικότητες. Εσωτερικό Erasmus, συνεργασίες με κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, αυξημένη χρηματοδότηση με  αντικειμενικά κριτήρια, σύνδεση με την κοινωνία, δημιουργούν ένα διαφορετικό και πολύ καλύτερο περιβάλλον, για να αναδειχτούν τα Ελληνικά πανεπιστήμια.

Ποια είναι αυτά που κρίνετε ως λάθη σας, τα οποία θα θέλατε να διορθώσετε;

Κάτι που έχω μετανιώσει και το θεωρώ λάθος είναι ότι στην αρχή, όταν ανέλαβα τη θέση της Υπουργού Παιδείας δεν επισκεπτόμουν με τη συχνότητα που θα ήθελα τις εκπαιδευτικές δομές. Το υπουργείο αυτό είναι δαιδαλώδες, έχει πολλά ετερόκλητα αντικείμενα, πολύ έντονες διαδικασίες, μεγάλη γραφειοκρατία. Όταν ανέλαβα αρχικά ήταν δύσκολο να ξεφύγω από την καθημερινότητα του Υπουργείου. Αν άρχιζα λοιπόν από την  αρχή, από την πρώτη μέρα της θητείας μου, τώρα θα πήγαινα σε Σχολεία, σε Πανεπιστήμια, σε δομές εκπαιδευτικές. Εν τέλει στα επόμενα χρόνια της θητείας, επισκέφθηκα πάνω από 400 σχολεία σε όλη τη χώρα και αυτά που έμαθα και άκουσα από τα παιδιά ήταν πολύτιμα για τη χάραξη της πολιτικής μας. Λάθη έχουν γίνει και άλλα, αυτό που έχει σημασία είναι να δέχεσαι την καλοπροαίρετη κριτική, να ακούς τους πολίτες, και να διορθώνεις λάθη. Είναι κάτι που προσπαθώ να κάνω, ελπίζω με επιτυχία.

Ποιο είναι το σχέδιο για την επόμενη 4ετία, αν είστε ξανά στο Υπουργείο;

Στόχος μας είναι να διορθώσουμε όλα τα κακώς κείμενα, να δούμε όσα σπείραμε να αποδίδουν καρπούς και να τα βελτιώσουμε βάσει ανατροφοδότησης. Να συνεχίσουμε τις μεταρρυθμίσεις και να αξιοποιήσουμε πλήρως τα χρηματοδοτικά εργαλεία που εξασφαλίσαμε. Παράλληλα, να προβούμε σε ακόμα περισσότερους μόνιμους διορισμούς, να εξαλείψουμε τη στρέβλωση που υπάρχει με τους αναπληρωτές, να αυξήσουμε τους μισθούς των εκπαιδευτικών μας και βεβαίως να δώσουμε στα παιδιά μας ακόμη καλύτερα και περισσότερα εφόδια για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του 21ου αιώνα και να διεκδικήσουν  το μέλλον που τους αξίζει.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Βαρουφάκης σας κατηγόρησαν πως φέρατε την αστυνομία στα πανεπιστήμια και υποστηρίζουν πως η αστυνομία δεν έχει θέση στο πανεπιστημιακό άσυλο. Τι απαντάτε η ίδια;

Οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων έχουν τοποθετηθεί σε 3 από τα 24 Ανώτατα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα, με αποτρεπτικό ρόλο, προκειμένου να συμβάλουν στη συνολική προσπάθεια αναβάθμισης του ακαδημαϊκού μας περιβάλλοντος. Άλλα μέτρα που έχουμε λάβει σε αυτήν την κατεύθυνση είναι η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια χάρη στη διάταξη του οποίου έχει μπει τέλος σε περίπου 40 καταλήψεις που χρόνιζαν, τα σχέδια ασφαλείας των Πανεπιστημίων, που περιλαμβάνουν πχ πυροπροστασία και αντισεισισμικό σχεδιασμό, η ελεγχόμενη είσοδος κ.ά. Ήδη το πανεπιστημιακό περιβάλλον, ακόμη και στα λίγα Ιδρύματα που αντιμετώπιζαν ζητήματα ασφαλείας, είναι αισθητά βελτιωμένο παρότι μένουν ακόμη πολλά να γίνουν. Δεν το επιθυμούν αυτό τα κόμματα της αντιπολίτευσης; Θέλουν καταλήψεις, εστίες ανομίας, παρεμπορίου, φθορά της δημόσιας περιουσίας, ανασφάλεια; Μακάρι να έρθει μία μέρα οι ΟΠΠΙ να είναι αχρείαστες.

ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ θέλουν να καταργηθεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής και υποστηρίζουν πως η ΝΔ την ενεργοποίησε για να κερδίσουν τα γαλάζια παιδιά. Πώς σχολιάζετε το ενδεχόμενο να μην υπάρχει ελάχιστη βάση εισαγωγής και την θέση του ΣΥΡΙΖΑ κατά της αριστείας;

Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ περί αριστείας, την οποία εξισώνει με «ρετσινιά», είναι γνωστή. Η αξιωματική αντιπολίτευση δυστυχώς τάσσεται ανοιχτά, και με μεγάλη δόση λαϊκισμού, υπέρ της εισαγωγής στα Πανεπιστήμια με λευκή κόλλα, υπέρ της τύχης αντί για των υψηλών επιδόσεων για την επιλογή σημαιοφόρου, κατά των Πρότυπων σχολείων τα οποία και σχεδόν ολοκληρωτικά κατήργησε, υπέρ της εξίσωσης όλων προς τα κάτω, υπέρ της τεμπελιάς και της παραίτησης. Έτσι δεν μπορεί να πάει μπροστά ούτε η νεολαία ούτε, συνακόλουθα, η χώρα μας. Το ίδιο ισοπεδωτικά, ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ απαξιώνει τη δημόσια επαγγελματική κατάρτιση, που αποτελεί έναν ποιοτικό, δημόσιο και δωρεάν, σύγχρονο και με υψηλή ζήτηση εναλλακτικό δρόμο, μιλώντας για «ΙΕΚ Φούφουτος». Δεν απασχολεί, προφανώς, τον κ. Τσίπρα το τι θα απογίνει ένας υποψήφιος που εισάγεται στο Πανεπιστήμιο με 1 ή 2 στα 20, αν θα μπορέσει να φοιτήσει ή να αποφοιτήσει. Το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να υφαρπάξει την ψήφο του με ψεύτικες υποσχέσεις, λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, αλλά και τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Ασκήθηκε κριτική στην κυβέρνηση ότι επέτρεψε στον Ηλία Κασιδιάρη να κάνει προεκλογική εκστρατεία από την φυλακή. Ποια είναι η άποψή σας για αυτό;

Οι παραβιάσεις των κανόνων του σωφρονιστικού συστήματος διερευνώνται ήδη από τις αρμόδιες αρχές. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, το νεοναζιστικό μόρφωμα του καταδικασμένου Ηλία Κασιδιάρη δεν μετέχει στις εκλογές. Μια πρωτοβουλία που αποδείχτηκε αποτελεσματική και την οποία, δυστυχώς, δεν στήριξε ο ΣΥΡΙΖΑ. 

Ο ΣΥΡΙΖΑ σάς κατηγόρησε για «ρουσφετολογικές τοποθετήσεις» στελεχών στην εκπαίδευση. Ποια είναι η δική σας απάντηση;

Ο ΣΥΡΙΖΑ, προφανώς, συγχέει τη δική του διακυβέρνηση με τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Θυμίζω ότι επί των ημερών του η προφορική συνέντευξη είχε συντελεστή βαρύτητας 25%, ποσοστό που εμείς μειώσαμε στο 20%.  Πέρα και πάνω από αυτό, οι κρίσεις των στελεχών της εκπαίδευσης γίνονται με αντικειμενικά κριτήρια και πλήρη διαφάνεια.

Πώς βλέπετε την πολιτική αντιπαράθεση που έχει διαμορφωθεί σε αυτή την 4ετία; Έχουν γίνει τα πράγματα ακραία τοξικά;

Είναι αλήθεια ότι από τον ΣΥΡΙΖΑ επιχειρείται συστηματικά η πρόκληση έντασης, συχνά με προσωπικές επιθέσεις και απολύτως τοξικά χαρακτηριστικά. Δεν ακολουθούμε σε αυτήν την κατεύθυνση. Επιδίωξη της Νέας Δημοκρατίας είναι σε αυτές τις εκλογές να συγκριθούμε και όχι να συγκρουστούμε. Να συγκριθούμε, όχι μόνο σε σχέση με το τι πετύχαμε ή δεν πετύχαμε, αλλά και σε σχέση με το τι μπορεί κάθε ένας να πετύχει στα χρόνια που έρχονται. Οι πολίτες έχουν βιώσει την καταστροφική πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ, που διέλυσε τη μεσαία τάξη, μείωσε το εισόδημα όλων των νοικοκυριών, οδήγησε τους πολίτες στις ουρές των ΑΤΜ, άφησε τα σύνορά μας αφύλακτα, έθεσε σε κίνδυνο ακόμα και την παρουσία της χώρας μας στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Από την άλλη μεριά, διαπιστώνουν τη θετική πορεία της οικονομίας, τη στήριξη της κοινωνίας, τη μείωση των φορολογικών βαρών, τη μείωση της ανεργίας, την αναβάθμιση της παιδείας μας, την προστασία των συνόρων μας, την ενίσχυση της άμυνας της πατρίδας μας και την ανάκτηση της αξιοπιστίας και του γεωστρατηγικού της ρόλου, από την κυβέρνηση της Νέα Δημοκρατίας. Γνωρίζουν ότι η Νέα Δημοκρατία διασφαλίζει τη θετική πορεία της πατρίδας μας, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ θα μας γυρίσει πίσω, ακυρώνοντας όσα πετύχαμε. Σε όλα τα επίπεδα, η σύγκριση είναι καταλυτική υπέρ της Νέας Δημοκρατίας.

Ποια είναι η άποψή σας για την αποχώρηση των γυναικών ηγετών από την πολιτική, όπως το τέλος διά των εκλογών της Μέρκελ και της Σάνα Μαρίν στη Φινλανδία ή η αποχώρηση της Άρντερν στη Νέα Ζηλανδία;

Η παρουσία γυναικών σε σημαντικές πολιτειακές και πολιτικές θέσεις εξακολουθεί να είναι πολύ μικρότερη από αυτή που θα έπρεπε, και κάθε αποχώρηση μετρά πολύ περισσότερο. Βεβαίως, οι περιπτώσεις που αναφέρατε δεν έχουν ίδια χαρακτηριστικά. Η αυξημένη συμμετοχή γυναικών παραμένει ζητούμενο στην πολιτική, αλλά και σε αρκετούς χώρους κοινωνικής και επαγγελματικής δράσης, πολύ περισσότερο σε θέσεις ευθύνης. Αν αυτό επιτευχθεί, δεν θα υπάρχει λόγος να συζητάμε για το διακριτό ρόλο τους, αλλά η ουσιαστική ισότητα μεταξύ των φύλων θα είναι αυτονόητη. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος μας.

Σε αυτή την 4ετία διακυβέρνησης, συνέβησαν τόσα πολλά και σε παγκόσμια κλίμακα που λες κάποια στιγμή μέσα σου «ε τι γκαντεμιά είναι αυτή». Εμείς οι πολίτες έχουμε δικαίωμα να τα χάσουμε, να αδρανήσουμε. Οι κυβερνώντες δεν έχουν. Νιώσατε καθόλου ανήμπορη σε αυτό το διάστημα; Υπήρξαν στιγμές που να χάσατε την ψυχραιμία σας; Αν υπάρχει κάποιο περιστατικό που σας έμεινε, θα ήθελα να το μοιραστείτε μαζί μας.

Υπήρξαν πράγματι φορές που αισθάνθηκα μεγάλη αγωνία και υπέρμετρο άγχος. Όπως γνωρίζετε, κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε καταστάσεις πρωτόγνωρες, όπως η πανδημία, χωρίς προηγούμενο ή μοντέλο αντιμετώπισης, κάποια σταθερά, σε παγκόσμιο επίπεδο,  για να ακολουθήσουμε. Στη συνέχεια, η Ρωσική εισβολή και ο πόλεμος στην Ουκρανία, η παγκόσμια ενεργειακή και η πληθωριστική κρίση, πίεσαν τα κράτη ακόμη περισσότερο. Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι καταφέραμε όχι μόνο να διέλθουμε με τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις από τις κρίσεις, αλλά και να οδηγήσουμε τη χώρα σε δρόμους ανάπτυξης. Στο Υπουργείο Παιδείας, η πιο κρίσιμη στιγμή, ήταν όταν, εν μέσω πανδημίας, έπρεπε μέσα σε λίγα 24ωρα, να μεταφέρουμε όλη τη δια ζώσης εκπαίδευση σε εξ αποστάσεως. Για τα δεδομένα της πατρίδας μας, τότε, το εγχείρημα φαινόταν έως και εξωπραγματικό. Το καταφέραμε, όμως. Με την πολύτιμη συμβολή των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονέων, η τηλεκπαίδευση έγινε πράξη. 

Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει μια οποιαδήποτε κυβέρνηση της Ελλάδας στο μέλλον;

Η μεγάλη πρόκληση για οποιαδήποτε κυβέρνηση είναι η χώρα να παραμείνει στην τροχιά ανάπτυξης που βρίσκεται, να βελτιωθεί περαιτέρω το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών, να διατηρηθεί η πολιτική σταθερότητα στην περιοχή. Εφόσον οι πολίτες μάς εμπιστευτούν εκ νέου, οι πέντε βασικές προτεραιότητες που έχουμε θέσει για τη νέα τετραετία έχουν ως εξής: αύξηση μισθών κατά 25% στην τετραετία, αναβάθμιση της δημόσιας υγείας, καλύτερο κράτος, στήριξη της νέας γενιάς αλλά και των ηλικιωμένων, συνέχιση της εθνικής μας πολιτικής στα θέματα των εξωτερικών σχέσεων, της ασφάλειας και της μετανάστευσης. Η χώρα θα συνεχίσει την ανοδική της πορεία, θα κινηθεί σταθερά, τολμηρά μπροστά!

Πώς ερμηνεύετε όλη αυτή την βία από παιδιά σε παιδιά που βλέπουμε εσχάτως να απασχολεί τα μίντια και δη ακραίας μορφής, όπως αυτό που έγινε στο Αρσάκειο;

Είναι γεγονός ότι η βία έχει αυξηθεί παγκοσμίως και, αναμφίβολα τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας. Πιστεύω ότι το σπίτι παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην πρόληψη φαινομένων βίας και εκφοβισμού. Αλλά σημαντικό είναι και το σχολείο να συμβάλλει σε αυτήν την κατεύθυνση. Φροντίζουμε να έχουμε περισσότερους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία, να κάνουμε επιμορφώσεις για θέματα εκφοβισμού στους εκπαιδευτικούς μας και όπως επεσήμανα και νωρίτερα, προβλέψαμε μεταξύ άλλων τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα επιτρέπει στα παιδιά να καταγγέλλουν περιστατικά ή κάτι που τους προβληματίζει ακόμη και σε ανώνυμη βάση – για να βοηθήσουμε να σπάσει η σιωπή.

Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με την πολιτική; Σε περίπτωση που κλείσει αυτός ο κύκλος, έχετε σκεφτεί το μετά;

Η παρουσία μου στην πολιτική ξεκίνησε μόλις το 2015, ως συνέχεια της κοινωνικής μου δράσης, και είχε ως αφετηρία την επιθυμία μου να συμβάλω στην προσπάθεια να αλλάξουν όσα μας κρατούν πίσω. Ο Αντώνης Σαμαράς μού έδωσε τη μεγάλη ευκαιρία να ξεκινήσω, με τη συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας και οι πολίτες του Βόρειου Τομέα της Αθήνας με τίμησαν με την εμπιστοσύνη τους το 2019. Εμπιστοσύνη την οποία ζητώ και σήμερα, ώστε να συνεχίσω να τους εκπροσωπώ, αλλά και να συνεχίσω να προσπαθώ για την Ελλάδα που μας αξίζει, μας εμπνέει, μας ενώνει. Από τους πολίτες και από την δυνατότητά μου να προσφέρω ουσιαστικά, εξαρτάται και η διάρκεια της παρουσίας μου στην πολιτική. Η επόμενη ημέρα θα είναι για εμένα ίδια με την προηγούμενη. Η σταθερά μου είναι η επαγγελματική μου δράση στη δικηγορία, την οποία έχω ασκήσει για πάνω από 15 χρόνια, αλλά και η κοινωφελής δράση με την οποία ασχολήθηκα έντονα από το 2012 μέσω του Μη Κερδοσκοπικού Σωματείου «ΔΕΣΜΟΣ».

Μητέρα, σύζυγος, επαγγελματίας. Πώς τα συνδυάζετε όλα αυτά και ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζετε στην καθημερινότητα;

Η αλήθεια είναι ότι ο συνδυασμός είναι πολύ δύσκολος, όπως ακριβώς για κάθε σκληρά εργαζόμενο γονέα που καλείται να ανταποκριθεί σε πολλαπλούς ρόλους. Όταν ανέλαβα την θέση της Υπουργού Παιδείας, αναπροσάρμοσα συνολικά το πρόγραμμά μου, προκειμένου να βρίσκω χρόνο για την οικογένειά μου, για τον σύζυγο και τα παιδιά μου. Η αλήθεια είναι ότι δεν περνώ μαζί τους όσο χρόνο θα ήθελα και πολλές φορές έχω τύψεις. Προσπαθώ ωστόσο ο χρόνος μας να είναι ποιοτικός, πιστεύω πολύ σε αυτό.