Περιεχόμενα
Αν ζητούσαμε από ένα πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης να μας παρουσιάσει την τέλεια ομορφιά, τη Σκάρλετ Γιόχανσον θα μας έδειχνε. Αν με κάποιο μαγικό τρόπο μπορούσαμε να το πούμε αυτό στην ίδια τη Σκάρλετ Γιόχανσον, παίζει σοβαρά να μην το έπαιρνε ως κομπλιμέντο. Αν κάτι σιχαίνεται, είναι να τη βάζουν σε καλούπια, να την (περι)ορίζουν.
Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που κάποια στιγμή λίγο έλειψε να τα παρατήσει. Αναρωτήθηκε αν κάνει για ηθοποιός. Ήταν τα απόνερα της μεγάλης της επιτυχίας στο «Χαμένοι στη Μετάφραση» της Σοφία Κόπολα, συμπρωταγωνίστρια του Μπιλ Μάρεϊ.
Μπορεί να υμνήθηκε από κοινό και κριτικούς για την ερμηνεία της, να βραβεύτηκε επίσης, αλλά υπήρχε και «φάκα» στην όλη ιστορία. Η ανάδειξή της ως sex symbol την τοποθετούσε σε μια συγκεκριμένη γκάμα ρόλων. Αυτούς που πολλά χρόνια αργότερα η ίδια θα χαρακτήριζε ως φάση «Μέριλιν Μονρόε».
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δεν είναι ένα άβουλο ον – κάθε αλλο
Το ότι την απέρριψαν για το Iron Man 2 και το Gravity, ήταν μεγάλο πλήγμα γι’ αυτήν. Και τότε μια άγνωστη δύναμη καλοτυχίας παρενέβη υπέρ της. Η Έμιλι Μπλαντ αναγκάστηκε να αποχωρήσει από το Iron Man 2 επειδή είχε άλλη δουλειά παράλληλα και τελικά αποδείχθηκε πως δεν μπορούσε να τα συνδυάσει βάσει συμβολαίου.
Αυτό άνοιξε το δρόμο στη Σκάρλετ να παίξει τη Νατάσα Ρομανόφ, aka «Μαύρη Χήρα». Εγκαινιάζοντας έτσι μια επαγγελματική σχέση που απλώθηκε σε 8 συνολικά ταινίες, η τελευταία εξ αυτών δομημένη αποκλειστικά πάνω στη συγκριμένα ηρωίδα. Το ομώνυμο Black Widow, του 2021.
Η ταινία που θα θυμόμαστε τελικά επειδή μας έμαθε πως η Σκάρλετ Γιόχανσον δεν είναι ένα άβουλο πλάσμα που κάθεται και περιμένει τους άλλους να δράσουν. Πως αυτή η περίφημη (και τόσο σέξι, μεταξύ μας…) βραχνή φωνή της μπορεί να υψωθεί όταν κρίνει πως χρειάζεται.
Αυτό που έκανε, ήθελε κότσια. Καλοκαίρι του 2021 κι ενώ βρισκόταν σε καραντίνα λόγω κορονοϊού περιμένοντας να φέρει στον κόσμο το δεύτερο παιδί της (τον Κόσμο), κατέθεσε αγωγή εναντίον της Disney, της εταιρείας παραγωγής του Black Widow – λίγο μετά την κυκλοφορία του φιλμ.
Κατηγορώντας την ότι τη ζημίωσε οικονομικά μέσω της ταυτόχρονης διάθεσης της ταινίας στους κινηματογράφους και στην πλατφόρμα της (Disney+), κατά παράβαση του συμβολαίου. Ήταν ούτως ή άλλως βαθιά ριζωμένη μέσα της η πεποίθηση πως υπήρχε αδικαιολόγητη διαφορά στις αμοιβές ανδρών και γυναικών – ήταν ένα από τα διδάγματα της μητέρας της. Δεν το άντεξε να μείνει άπραγη. Πόσο μάλλον καθώς δεν μεγάλωσε σε πλούσιο περιβάλλον και έμαθε να εκτιμάει τα χρήματα που κερδίζει.
Ελάχιστοι ηθοποιοί στα χρονικά έχουν τολμήσει να τα βάλουν με τα πανίσχυρα στούντιο του Hollywood. Μπαρτ Λάνκαστερ, Κέβιν Κόστνερ, Σιλβέστερ Σταλόνε, Ολίβια ντε Χάβιλαντ, Λιζ Τέιλορ… Εξαιρέσεις σε έναν (λαμπερό αλλά σκληρό) κόσμο που η ισορροπία δυνάμεων είναι σαφώς προκαθορισμένη.
Η αρχική αντίδραση της Disney ήταν οργισμένη. Εξέδωσε ανακοίνωση-κόλαφο κατά της ηθοποιού κατηγορώντας την για αδιαφορία αναφορικά με τις τρομακτικές και παρατεταμένες συνέπειες της πανδημίας. Λίγο πολύ της είπαν πως παίρνει πάρα πολλά (20 εκατ. δολάρια το κασέ της) για να δικαιούται να ομιλεί. Ο ατζέντης της Σκάρλετ Γιόχανσον απάντησε ότι με τέτοιες ανακοινώσεις την υποτιμούν και σκοπός είναι να την κάνουν να φαίνεται η κακιά της υπόθεσης, η προκλητική.
Φαινόταν πως θα ήταν ένας πόλεμος με πολλές μάχες. Τελικά γρήγορα η αφήγηση άλλαξε ύφος. Οι δικηγόροι των δύο πλευρών έριξαν τους τόνους, δεν ήταν προς το συμφέρον κανενός να ξεκινήσει κάτι μακροχρόνιο και απρόβλεπτο. Η αντιπαράθεση τελείωσε με μια εξωδικαστική συμφωνία για την οποία ελάχιστα γνωρίζουμε. Ψιθυρίζεται πως η Αμερικανίδα ηθοποιός πήρε περί τα 40 εκατ. δολάρια για να μη το συνεχίσει.
Η ίδια, λίγο καιρό μετά γύρισε για τα καλά σελίδα. Με τη γέννηση του γιου της, Κόσμο. Το θαύμα της ζωής την έκανε να ξεχάσει ό,τι λύπη ή απογοήτευση της είχε προξενήσει αυτή η ιστορία. Και να κοιτάξει πια μόνο μπροστά.
Πάντα με την ίδια θέληση να μην επαναπαύεται, να παίρνει ρίσκα, να δοκιμάζεται σε πράγματα έξω από τα συνηθισμένα. Είναι σίγουρη για τον εαυτό της. Ως άνθρωπος ως επαγγελματίας. Πολυτέλεια που κατέκτησε με τον καιρό. Με τη δουλειά της, με τον κόπο της.
Η πορεία της Σκάρλετ Γιόχανσον ως την κορυφή – Σινεφίλ και μπλοκμπάστερ μαζί, δίχως καλούπια
Γεννήθηκε στο Μανχάταν, τρία λεπτά πριν από το δίδυμο αδελφό της. Μεγαλώνοντας σε πολυμελή οικογένεια, εξ αρχής κατάλαβε πως χρειαζόταν την προσοχή. Και την επιζητούσε, τη διεκδικούσε. Έτσι άλλωστε μπήκαν οι ρίζες της μετέπειτα πορείας της στην υποκριτική. Της άρεσε να χορεύει, να τραγουδάει. Να σκαρώνει σενάρια στο μυαλό της, να ταξιδεύει με τη φαντασία. Η μαμά της, της καλλιέργησε κι άλλο την αγάπη για το θέατρο, πηγαίνοντάς την όσο πιο συχνά μπορούσε σε παραστάσεις.
Με την επιτυχία συναντήθηκε νωρίς. Στα 9 της μόλις, εμφανίστηκε στο πλάι του Ίθαν Χοκ, στο Sophistry. Ένας μικρός ρόλος στο North του Ρομπ Ράινερ και τέσσερα χρόνια μετά, να σου την να ραγίζει καρδιές ως πληγωμένη έφηβος στο Γητευτή των Αλόγων του Ρόμπερτ Ρέντφορντ.
Στα 17 της, έμεινε για μερικούς μήνες στο Τόκιο, για το «Χαμένοι στη Μετάφραση». Κυκλοφορούσε η φήμη πως ζορίστηκε πολύ τότε. Το προσεγγίζει αλλιώς, πια. «Δεν ήταν άσχημα, αλλά ήμουν μόνη, μακριά από το σπίτι και δεν κάναμε κάτι άλλο πέρα από το να δουλεύουμε. Κοιτώντας προς τα πίσω, η όλη εμπειρία ήταν σαν ένα συνεχές jet lag», θα εξηγήσει.
Η συνέχεια τα επόμενα χρόνια είχε μερικές εξαιρετικές ταινίες για την Σκάρλετ Γιόχανσον. Ως μούσα του Γούντι Άλεν κυρίως (Match Point, Scoop, Vicky Cristina Barcelona). Αλλά και στο The Prestige του Κρίστοφερ Νόλαν ή η Μαύρη Ντάλια, εννοείται, μια χαρά δουλειές ήτανε. Όμως μέσα της έβραζε η αίσθηση πως την είχαν κατατάξει κάπου συγκεκριμένα και δεν της έδιναν χώρο να εκφραστεί διαφορετικά.
Κάτι που έγινε βεβαιότητα μέσα της μετά το He’s Just Not That Into You (Απλώς δεν σε γουστάρει). Εκεί κατάλαβε πως περπατούσε σε μια στράτα που δεν ήθελε, δεν της αρκούσε. Κι αν δεν είχε προκύψει το ευνοϊκό παιχνίδι της μοίρας για να «μπει» στο Iron Man 2, κανείς δεν ξέρει πώς θα είχαν πάει τα πράγματα για τη Σκάρλετ Γιόχανσον.
Σημασία έχει πως εν τέλει ερωτεύτηκε ξανά τη δουλειά της. Το πάθος είχε αναβιώσει και ένιωθε λιγότερο αγχωμένη. Λίγο μετά έπαιξε στο A View From the Bridge στο Μπρόντγουεϊ, ένα έργο που ένιωσε να απογειώνεται δημιουργικά και καλλιτεχνικά. Έκανε επίσης κινηματογραφικά τολμηρές, αλλά κυρίως σινεφίλ, επιλογές όπως το Κάτω από το Δέρμα μου, το Χαίρε, Καίσαρ! των αδελφών Κοέν, το Ιστορία Γάμου, το Jojo Rabbit.
Δουλεύοντας σκληρά, η Σκάρλετ Γιόχανσον έφτιαξε την τύχη της, τη διαδρομή της
Η τύχη είναι μια μεταβλητή που ποτέ δεν μπορείς να αγνοήσεις μήτε να υποτιμήσεις. Για παράδειγμα, πολλά παιδιά που μπαίνουν νωρίς και γερά στο χώρο της υποκριτικής εξαφανίζονται από το χώρο μόλις γίνουν ενήλικοι. Αυτή άντεξε, προχώρησε, έγινε σταρ παγκόσμιου βεληνεκούς. Τι έκανε τη διαφορά;
Η ίδια η Σκάρλετ Γιόχανσον το έχει ερμηνεύσει ως εξής: «Οι γονείς μου, έθεσαν όρια και με κράτησαν μακριά από περίεργους και επικίνδυνους ανθρώπους. Ήμουν πολύ τυχερή που το είχα αυτό». Συμπληρώνοντας όμως ότι κατανοεί πόσο οριακά είναι αυτά τα πράγματα. Και πόσο εύκολο είναι να πάρεις το λάθος δρόμο.
Δεν ήταν και ότι της ήρθαν όλα στρωμένα. Οι γονείς της χώρισαν όταν ήταν 13, η μαμά της μετακόμισε στην Καλιφόρνια και αυτή μεγάλωσε με τον πατέρα της στη Νέα Υόρκη. Έδωσε τα πάντα για να πετύχει, έριξε πολλή και σκληρή δουλειά. Αναγκάστηκε να ωριμάσει γρήγορα. Ο κόσμος εντυπωσιαζόταν αρχικά από την εμφάνισή της. Αλλά λίγα λεπτά μαζί της, αρκούσαν για να καταλάβει κανείς πως αυτό το πανέμορφο κορίτσι έκρυβε κι ένα κοφτερό μυαλό.
Η επιστροφή της Σκάρλετ Γιόχανσον και το ευοίωνο μέλλον
Αυτήν την περίοδο και με αφορμή το Asteroid City την είδαμε ξανά σε δημόσια εμφάνιση. Μας είχε λείψει. Πόσο ωραία να την βλέπουμε ξανά. Να την ακούμε με αυτήν την (σέξι, το είπαμε;) βραχνάδα στη φωνή της. Κατά τον σκηνοθέτη της ταινίας μάλιστα, Γουές Άντερσον, αυτό είναι και το Νο1 ατού της, όχι η ομορφιά της: «Έχει τόσο εκφραστική και τόσο ενδιαφέρουσα φωνή. Θα έλεγα πως αυτή είναι η μεγαλύτερη δύναμή της».
Προφανώς και έχει βάση. Ας θυμηθούμε και το Her και πώς η Σκάρλετ Γιόχανσον ξετρέλανε τον Χόακιν Φίνιξ κάνοντας τη φωνή ενός τηλεφωνικού λειτουργικό σύστημα τύπου Siri, την Σαμάνθα. Υπήρχε μάλιστα και μια σκηνή τηλεφωνικού σεξ στο σενάριο. «Δεν θες ποτέ να ακούσεις τη φωνή σου. Οπωσδήποτε δεν θέλεις να ξέρεις πώς ακούγεσαι όταν έχεις οργασμό. Και σίγουρα δεν θέλεις να ακούσεις πώς κάνεις όταν έχεις ψεύτικο οργασμό- αηδία», είχε πει η 38χρονη ηθοποιός. Θα μας επιτρέψει να διαφωνήσουμε. Ποτέ μα ποτέ αυτή η φωνή δεν είναι αηδία…
Σε κάθε περίπτωση, το επαγγελματικό μέλλον θα βρει τη Σκάρλετ Γιόχανσον μακριά από τη Μαύρη Χήρα, μετά από 8 ταινίες. Το απόλαυσε, αλλά ο κύκλος αυτός τελείωσε. Την περιμένουμε σίγουρα στο Project Artemis στο AppleTV, ενώ γενικά έχει αρκετά πράγματα στα σκαριά.
Έβαλε και σε σειρά τα προσωπικά της. Η Σκάρλετ Γιόχανσον είναι μαμά δύο παιδιών πια, μετά από τρεις γάμους στα 38 της. Πρώτα με τον Ράιαν Ρέινολντς, μετά με τον Γάλλο επιχειρηματία Ρομέν Ντοριάκ (με τον οποίο εχουν μια κόρη) και πλέον, με τον σεναριογράφο Κόλιν Τζοστ, πατέρα του Κόσμο.
Γενικώς ομιλώντας, είναι μυστήριο το τι ακριβώς είναι αυτό που μετατρέπει έναν ηθοποιό σε σταρ. Αλλά δεν υπάρχει τίποτα το ανεξήγητο αναφορικά με το πώς τα κατάφερε η Σκάρλετ Γιόχανσον. Ναι, είχε τύχη σε καίρια σημεία της πορείας της. Αλλά κυρίως, είχε τόλμη, θέληση και ικανότητα. Και κάτι το τόσο ακαταμάχητα σέξι – κι ας μην θέλει να το πολυλέμε.
Πριν από δύο 24ωρα, στην πρεμιέρα του Asteroid City, η Σκάρλετ Γιόχανσον εξέφρασε την επιθυμία να συνεργαστεί με τον Τομ Κρουζ. Και ο Τομ ρωτήθηκε στην δική του πρεμιέρα του Mission Impossible 7 στην Ιταλία. Και απάντησε το εξής: «Εννοείται πως θα γίνει. Είναι τρομερά ταλαντούχα, χαρισματική και χαμαιλέων. Έχει τρομερή σωματική ικανότητα προφανώς. Μπορεί να κάνει κωμωδία, δράμα, δράση, σασπένς».
Αν και είναι μόλις 38 ετών, η Σκάρλετ Γιόχανσον έχει διανύσει ένα σύμπαν επαγγελματικά. Λίγα κουτάκια της έχουν μείνει χωρίς τικ. Στο εγγύς μέλλον θα τα καλύψει κι αυτά!