Σκέφτεστε σήμερα τη Balenciaga και σας έρχονται στο μυαλό τολμηρά αξεσουάρ που φιγουράρουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, η προέλευση του διάσημου brand ήταν μάλλον πιο διακριτική και ταπεινή.
Ο ιδρυτής Cristóbal Balenciaga ήταν διάσημος για το απόρρητο, τη μυστικότητα και την ανάγκη του για έλεγχο σε κάθε πτυχή της διαδικασίας σχεδιασμού. Τώρα, το «Cristóbal Balenciaga», μια νέα σειρά από την Disney+, σηκώνει την αυλαία της ιδιωτικής του ζωής κατά τη διάρκεια των 30 χρόνων που πέρασε στο Παρίσι από το 1937, όπου αναβίωσε την τέχνη του, ξεπέρασε προσωπικές και επαγγελματικές προκλήσεις και έχτισε μια διεθνούς φήμης κληρονομιά στη μόδα.
Γεννημένος το 1895 στη μικρή πόλη Getaria στην περιοχή της Βασκονίας, σε οικογένεια εργατικής τάξης, ο Balenciaga έμαθε τις δεξιότητές του από τη μητέρα του, η οποία ήταν μοδίστρα και εκείνος μαθητευόμενος ράφτης.
Ένα νέο ταλέντο
Ο Balenciaga άρχισε να σχεδιάζει ως έφηβος και σύντομα απέκτησε τον πρώτο του χορηγό στον κλάδο της ένδυσης, μια ισχυρή γυναίκα στην πόλη του, η οποία τον έστειλε σε σχολή ραπτικής στη Μαδρίτη. Σε ηλικία 22 ετών, ο Balenciaga άνοιξε την πρώτη του μπουτίκ στην παραλιακή πόλη του Σαν Σεμπαστιάν, για να ακολουθήσουν η Μαδρίτη και η Βαρκελώνη.
Το ξέσπασμα του Ισπανικού Εμφυλίου Πολέμου ανάγκασε τα καταστήματά του στην Ισπανία να κλείσουν, ωστόσο, το 1937 μετακόμισε στο Παρίσι με τολμηρές φιλοδοξίες: να ιδρύσει τον δικό του οίκο μόδας και να συναναστραφεί ανθρώπους όπως η Coco Chanel, η Elsa Schiaparelli και άλλοι στον κόσμο της γαλλικής υψηλής ραπτικής.
Η σειρά καταγράφει τις επιτυχίες και τις προκλήσεις του Maison Balenciaga σε μια περίοδο 30 ετών, δείχνοντας τον έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των couturiers, τον αντίκτυπο της ναζιστικής κατοχής στη Γαλλία και τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις στην αγορά της υψηλής μόδας τα μεταπολεμικά χρόνια. Δείχνει επίσης τις προσωπικές προκλήσεις που αντιμετώπισε ο Balenciaga, δηλαδή τον θάνατο το 1947 του Wladzio Jaworowski d’Attainville, του επικεφαλής του brand και εραστή του Balenciaga.
Η πρόκληση της αναδημιουργίας σχεδίων Balenciaga
Η καινοτόμος και τολμηρή προσέγγιση της Balenciaga στη μόδα εμφανίζεται σε όλη τη σειρά. Οι αναδημιουργίες των συλλογών του οίκου δείχνουν άψογα προσαρμοσμένες σιλουέτες, μοναδικές κατασκευές και εντυπωσιακή χρήση υφάσματος και χρώματος. Το όραμά του ενθάρρυνε μια ομάδα πιστών, υψηλού προφίλ πελατών από τη δεκαετία του 1940 και μετά, συμπεριλαμβανομένων των Grace Kelly, Wallis Simpson και Marlene Dietrich, και θαυμαστών συμπεριλαμβανομένων των Αμερικανών συντακτών μόδας Carmel Snow και Diana Vreeland.
Για να αναδημιουργήσει την αρχική τους εμφάνιση, η Maison Balenciaga παραχώρησε στους σχεδιαστές κοστουμιών της σειράς, Bina Daigeler και Pepo Ruiz Dorado, πρόσβαση στα αρχεία και το μουσείο τους. Συνολικά 80 αναδημιουργίες σχεδίων του Balenciaga έγιναν για τις ανάγκες της σειράς, μαζί με vintage κομμάτια Balenciaga όμως δεν χρησιμοποιήθηκε κανένα από τα αυθεντικά μουσειακά κομμάτια.
Η προσοχή του ίδιου του Balenciaga στη λεπτομέρεια όσον αφορά το ύφασμα ήταν σχολαστική και η σειρά απεικονίζει την εφεύρεση του «gazar», ενός σκληρού τύπου μεταξιού που δημιουργήθηκε αποκλειστικά για τον σχεδιαστή. Η δομή αυτού του υλικού επέτρεψε στον Balenciaga να δημιουργήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά του σχέδια την δεκαετία του 1960. Αυτός ο λεπτομερής έλεγχος επεκτάθηκε στην ίδια την ύπαρξη του ίδιου του σήματος Balenciaga.
Μετά τον θάνατό του το 1972, η επωνυμία παρέμεινε αδρανής για 14 χρόνια, μέχρι που αγοράστηκε από τη γαλλική εταιρεία αρωμάτων και καλλυντικών Jacques Bogart SA και άρχισε να εισάγει ready to wear σειρές ένδυσης. Ήταν αναμφισβήτητα ο διορισμός του Γαλλοβέλγου σχεδιαστή μόδας Nicolas Ghesquière ως Δημιουργικού Διευθυντή το 1997 και του οίκου πολυτελούς μόδας Kering το 2001 που άλλαξαν την τύχη της Balenciaga, αναγεννώντας την εικόνα του brand στην σύγχρονη εποχή.
Από τότε, ο οίκος μόδας είναι κυρίαρχος στα δρώμενα της μόδας, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Τον Νοέμβριο του 2022, οι διαφημιστικές του καμπάνιες πυροδότησαν εκτεταμένες αντιδράσεις, με αποτέλεσμα ο Demna Gvasalia, art director του οίκου, να ζητήσει δημόσια συγγνώμη.
Ο Demna είναι αυτός που έχει πιστωθεί την επιτυχία του Balenciaga από τότε που μπήκε στον οίκο το 2015, επαναφέροντας την υψηλή ραπτική στο brand το 2021 για πρώτη φορά μετά από περισσότερες από πέντε δεκαετίες και συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των TIME’s με τα 100 άτομα με τη μεγαλύτερη επιρροή.
Πηγή: CNN.COM