Όσοι από εσάς έχετε μπει στο διαδίκτυο την τελευταία εβδομάδα, το πιθανότερο είναι να σας έχουν κουράσει δύο επίμονες ερωτήσεις στη ροή των θεμάτων: Πού είναι η Κέιτ Μίντλετον και τι στο καλό συμβαίνει με τα αεροπλάνα της Boeing;

Tο πρώτο ερώτημα απαντήθηκε, τώρα είναι η στιγμή για να απαντηθεί και το δεύτερο.

Αυτός ο σάλος δεν ξεκίνησε με ένα αεροπλάνο της Boeing που έχασε μια πόρτα;

Περίπου.

Ήταν στις 5 Ιανουαρίου όταν ένα Boeing 737 MAX-9 της Alaska Airlines που εκτελούσε πτήση από το Πόρτλαντ προς το Οντάριο της Καλιφόρνια αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στο Όρεγκον, αφού ένα πώμα της πόρτας έσκασε κατά τη διάρκεια της πτήσης, προκαλώντας ταχεία αποσυμπίεση. Ήταν μια δύσκολη απόφαση. Κανείς δεν καθόταν δίπλα στην ελαττωματική πόρτα και οι πιλότοι κατάφεραν να προσγειώσουν το αεροπλάνο χωρίς να πάθουν τίποτα οι επιβάτες.

Όμως το περιστατικό άνοιξε ένα «κουτί της Πανδώρας» με ερωτήματα και δυσπιστία σχετικά με την ασφάλεια των αεροσκαφών Boeing.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ καθήλωσε προσωρινά τα περισσότερα αεροσκάφη 737 MAX-9 της Boeing μετά το περιστατικό της Alaska Airlines.

Εδώ στην Ευρώπη γλίτωσαμε από την εντολή απαγόρευσης πτήσεων, καθώς ο Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας της ΕΕ (EASA) δήλωσε ότι «καμία αεροπορική εταιρεία σε κράτος μέλος του EASA δεν διαθέτει επί του παρόντος αεροσκάφος με τη σχετική διαμόρφωση».

Η FAA επέτρεψε τελικά στο αεροσκάφος να πετάξει ξανά – αλλά με ορισμένους περιορισμούς. Ο οργανισμός απαγόρευσε στην Boeing να επεκτείνει την παραγωγή των αεροσκαφών MAX ή να εγκρίνει πρόσθετες γραμμές παραγωγής για τα αεροσκάφη «έως ότου βεβαιωθούμε ότι τα ζητήματα ποιοτικού ελέγχου που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας έχουν επιλυθεί».

«Ένα τέτοιο γεγονός δεν πρέπει να συμβεί σε αεροπλάνο που φεύγει από το εργοστάσιό μας», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Boeing Ντέιβ Καλχούν στις αρχές Φεβρουαρίου. «Απλώς πρέπει να κάνουμε κάτι καλύτερο για τους πελάτες μας και τους επιβάτες τους».

Boeing

O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Boeing Ντέιβ Καλχούν (Photo Credit: Getty images)

Η FAA έλεγξε επίσης τη διαδικασία παραγωγής των αεροσκαφών, διαπιστώνοντας «πολλαπλές περιπτώσεις όπου οι εταιρείες φέρονται να μην συμμορφώθηκαν με τις απαιτήσεις ποιοτικού ελέγχου της κατασκευής». Ζήτησε από την Boeing να εκπονήσει σχέδιο για την «αποκατάσταση των συστημικών ζητημάτων ελέγχου ποιότητας»

«Έχουμε μια σαφή εικόνα για το τι πρέπει να γίνει», δήλωσε ο Καλχούν σε άλλη δήλωση στις 28 Φεβρουαρίου. «Η διαφάνεια επικράτησε σε όλες αυτές τις συζητήσεις. Η Boeing θα αναπτύξει [ένα] ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης με μετρήσιμα κριτήρια που θα αποδεικνύει τη βαθιά αλλαγή που απαιτούν ο Διοικητής [Μίκαελ] Γουάιτκερ και η FAA. Η ηγετική μας ομάδα της Boeing είναι απόλυτα προσηλωμένη στην αντιμετώπιση αυτής της πρόκλησης».

Ο αναλυτής της αεροπορικής βιομηχανίας Γουίλιαμ Σέλμπαρ δήλωσε: «Επισημαίνουμε ότι η διαβεβαίωση του κόσμου ότι οι πτήσεις είναι ασφαλείς είναι «το πιο επείγον ζήτημα του Whitaker, αλλά δύσκολα είναι έργο της FAA του Γουάιτκερ».

Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ φέρεται να έχει ξεκινήσει ποινική έρευνα για το περιστατικό, σύμφωνα με τους New York Times. Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει το γεγονός αυτό.

Boeing: Αυτό είναι όλο;

Μακάρι.

Τα αεροσκάφη της Boeing συνεχίζουν να γίνονται πρωτοσέλιδα για μια σειρά περιστατικών σε όλο τον κόσμο – αρκετά μόνο αυτόν τον μήνα.

Στις 4 Μαρτίου, μια πτήση Boeing 737-900 της United Airlines από το Τέξας στη Φλόριντα αναγκάστηκε να κάνει αναγκαστική προσγείωση αφού – ακούστε – άρχισαν να βγαίνουν φλόγες από έναν από τους κινητήρες του αεροπλάνου.

Σε μια άλλη περίπτωση από τις 13 Μαρτίου, ένα Boeing 777 της American Airlines πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στην Καλιφόρνια, αφού το πλήρωμα ανέφερε ένα σκασμένο λάστιχο.

Ένα Boeing 777-200 με προορισμό την Ιαπωνία αναγκάστηκε να αλλάξει πορεία προς το Λος Άντζελες στις 7 Μαρτίου, αφού έπεσε ένα ελαστικό λίγο μετά την απογείωση.

Και μόλις την περασμένη εβδομάδα τουλάχιστον 50 άνθρωποι τραυματίστηκαν μετά την απότομη πτώση ενός Boeing 787 της LATAM Airlines στα μέσα της διαδρομής μεταξύ Σίδνεϊ και Όκλαντ – μια πτώση που πιθανώς προκλήθηκε από ένα ατύχημα στο κάθισμα που έσπρωξε έναν πιλότο στα χειριστήρια, ανέφερε η Wall Street Journal. Μετά από αυτό το τελευταίο περιστατικό, η Boeing είπε στις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν αεροπλάνα 787 να ελέγξουν τα καθίσματα στο πιλοτήριο.

Η LATAM, αεροπορική εταιρεία της Χιλής, ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι «εργάζεται σε συντονισμό με τις αντίστοιχες αρχές για να υποστηρίξει τις έρευνες σχετικά με το περιστατικό». Εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας δήλωσε στο Politico ότι «το περιστατικό βρίσκεται ακόμη υπό διερεύνηση» και ότι «περιμένουν από τις αρμόδιες αρχές να δώσουν τα συμπεράσματά τους».

Σε ένα από τα πιο πρόσφατα περιστατικά που αφορούν την Boeing, ένα αεροσκάφος 737-800 προσγειώθηκε στις 15 Μαρτίου στο Όρεγκον, από το οποίο έλειπε ένα πάνελ στο κάτω μέρος του αεροπλάνου. Το αεροσκάφος είναι ένα παλαιότερο μοντέλο Boeing, το οποίο πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το 1998 και από το 2011 το διαχειρίζεται η United Airlines, ανέφερε το Associated Press.

Η FAA διερευνά τα περιστατικά αυτά.

Η Boeing δήλωσε ότι θα καθυστερήσει τα σχόλια προς τις αεροπορικές εταιρείες για πληροφορίες σχετικά με τους στόλους και τις δραστηριότητές τους.

Σε ένα μήνυμα προς τους πελάτες το οποίο η αεροπορική εταιρεία μοιράστηκε με το POLITICO, ο CEO της United Airlines Σκοτ Κίρμπι δήλωσε: «Δυστυχώς, τις τελευταίες εβδομάδες, η αεροπορική μας εταιρεία βίωσε μια σειρά από περιστατικά που υπενθυμίζουν τη σημασία της ασφάλειας. Παρόλο που όλα είναι άσχετα μεταξύ τους, θέλω να ξέρετε ότι αυτά τα περιστατικά έχουν την προσοχή μας και έχουν οξύνει την προσοχή μας».

Η American Airlines δεν ανταποκρίθηκε αμέσως στα αιτήματα του Politico για σχολιασμό.

Boeing, ένας λόγος να αρχίσουμε να φοβόμαστε τις πτήσεις;

Είναι η ασφάλεια ένα νέο θέμα για την Boeing;

Μια προηγούμενη κατακραυγή γύρω από την ασφάλεια στην Boeing ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια μετά από δύο θανατηφόρα δυστυχήματα μέσα σε πέντε μήνες το ένα μετά το άλλο. Τον Δεκέμβριο του 2018 ένα αεροσκάφος Boeing 737 MAX συνετρίβη στην Ινδονησία, σκοτώνοντας 189 επιβάτες και πλήρωμα, ενώ τον Μάρτιο του 2019 ένα άλλο αεροσκάφος του ίδιου μοντέλου συνετρίβη στην Αιθιοπία, σκοτώνοντας 157 ανθρώπους.

Οι αξιωματούχοι επιθεωρούν έναν κινητήρα που ανέκτησε το συντριβεί αεροσκάφος Lion Air στην Τζακάρτα της Ινδονησίας, Κυριακή, 4 Νοεμβρίου 2018. Το ολοκαίνουργιο αεροσκάφος Boeing 737 MAX 8 έπεσε στη Θάλασσα της Ιάβας λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την Τζακάρτα νωρίς στις 29 Οκτωβρίου, σκοτώνοντας όλους των επιβατών του στο πλοίο. (AP Photo/Achmad Ibrahim)

Τα Boeing 737 MAX καθηλώθηκαν παγκοσμίως για σχεδόν δύο χρόνια, αλλά τελικά επετράπη η πτήση τους μετά από αναβαθμίσεις στον σχεδιασμό, το λογισμικό και την εκπαίδευση του πληρώματος.

Αλλά πέντε χρόνια αργότερα, τα επαναλαμβανόμενα περιστατικά ασφαλείας με την Boeing προκαλούν νέα ανησυχία.

«Η εμπιστοσύνη έχει μειωθεί πολύ και θα χρειαστεί χρόνος μέχρι να επανέλθει η πλήρης εμπιστοσύνη στο εμπορικό σήμα της Boeing», δήλωσε ο Γούτερ Ντεγούλφ, οικονομολόγος αεροπορικών μεταφορών στο Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας. «Αν δεν είναι Boeing, δεν πάω», ήταν κάποτε ένα ποιοτικό σλόγκαν για την Boeing. Αυτό φαίνεται ότι δεν ισχύει πλέον».

«Αν συμβεί ένα ακόμη σοβαρό ατύχημα ή περιστατικό με ένα 737 MAX στο εγγύς μέλλον, με υπαιτιότητα ή όχι της Boeing, θα πληγεί σοβαρά η εμπιστοσύνη του κοινού, αλλά και των αρχών στο μοντέλο», προειδοποίησε ο καθηγητής.

Η Μαρίνα Ευθυμίου, αναπληρώτρια καθηγήτρια στη διοίκηση αερομεταφορών στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Dublin City, δήλωσε ότι η ανησυχία του κοινού για την ασφάλεια της Boeing είναι «πολύ δικαιολογημένη» – υπό το φως των πρόσφατων περιστατικών και καθώς η μνήμη των ατυχημάτων του 2018 είναι ακόμη νωπή.

«Δεν είναι ότι ένας μόνο υπάλληλος ξέχασε να κάνει κάτι», δήλωσε ο Ευθυμίου. «Το θέμα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και πολλά χρόνια. Και η κλιμάκωσή του μπορεί να υποδηλώνει ότι υπάρχουν ζητήματα και ανησυχίες για την κουλτούρα της ασφάλειας στο εσωτερικό, που φτάνει μέχρι την κορυφή».

Η αεροπορία είναι μια «πολύ ασφαλής βιομηχανία» και τα ατυχήματα είναι σπάνια «λόγω των αυστηρών διεθνών κανονισμών ασφαλείας», πρόσθεσε. Αλλά «το γεγονός ότι αυτά τα πράγματα συνέβησαν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα είναι ανησυχητικό».

Τι ήταν αυτό με τον νεκρό πληροφοριοδότη της Boeing;

Την περασμένη εβδομάδα, ο πρώην υπάλληλος της Boeing Τζον Μπάρνετ βρέθηκε νεκρός, προφανώς, αυτοκτόνησε στη Νότια Καρολίνα, όπως ανακοίνωσαν οι τοπικές αρχές.

Ο Μπάρνετ, ο οποίος εργάστηκε στην Boeing για περισσότερα από 30 χρόνια προτού αποχωρήσει από την εταιρεία το 2017, είχε εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τα πρότυπα παραγωγής της εταιρείας και βρισκόταν σε διαδικασία κατάθεσης στο πλαίσιο μιας εν εξελίξει υπόθεσης αντιποίνων κατά της Boeing, δήλωσαν οι δικηγόροι του.

«Είμαστε θλιμμένοι από τον θάνατο του κ. Μπάρνετ και οι σκέψεις μας είναι με την οικογένεια και τους φίλους του», ανέφερε η Boeing σε ανακοίνωσή της στο Reuters.

Η αστυνομία ερευνά τον θάνατό του.

Έχουν ασχοληθεί οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές με την Boeing;

Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές δεν έχουν αποκλείσει τη λήψη δραστικών μέτρων.

Επί του παρόντος, στο πλαίσιο ενός διατλαντικού συμφώνου, ο EASA αναγνωρίζει τις εγκρίσεις ασφαλείας της FAA για τα αεροπλάνα της Boeing. Αλλά μετά τα τελευταία περιστατικά, ο Λουκ Τίτγκατ, ο εκτελών χρέη εκτελεστικού διευθυντή του EASA, δήλωσε στο Reuters την περασμένη εβδομάδα ότι ο οργανισμός είναι έτοιμος να αναστείλει την αναγνώριση των αμερικανικών εγκρίσεων ασφαλείας «αν χρειαστεί».

Είπε όμως επίσης ότι δεν βλέπει να συμβαίνει κάτι τέτοιο σύντομα και ότι αισθάνεται «καθησυχασμένος» ότι η Boeing αντιμετωπίζει τα ζητήματα ελέγχου της ποιότητάς της.

Σύμφωνα με τον κ. Ευθυμίου, μια μαζική καθήλωση των αεροσκαφών της Boeing στην Ευρώπη είναι απίθανο να συμβεί. Αν συμβεί, θα είχε τεράστιες συνέπειες, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Οι τρέχουσες καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών και τα συνεχιζόμενα προβλήματα εφοδιασμού έχουν ήδη λειτουργικές και οικονομικές επιπτώσεις στο αεροπορικό σύστημα – αλλά θα είναι πολύ χειρότερες αν τα αεροσκάφη καθηλωθούν και πάλι.

«Τα «προβλήματα» της Boeing θα επηρεάσουν την τιμή των εισιτηρίων, τα σχέδια επέκτασης του στόλου και η ανάπτυξη δρομολογίων θα είναι περιορισμένη λόγω των καθυστερήσεων των αεροσκαφών», δήλωσε.

«Στη συνέχεια, υπάρχει η έλλειψη εμπιστοσύνης της αγοράς προς την Boeing και επίσης σημαντική ανησυχία των μετόχων, δεδομένου ότι η τιμή της μετοχής πέφτει πολύ γρήγορα», πρόσθεσε. «Και η ρυθμιστική αρχή παρακολουθεί, δεν μπορούν να αντέξουν άλλο ένα λάθος».

«Αυτό δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα της Boeing», δήλωσε ο Σέλμπαρ, «ή ένα πρόβλημα μόνο για τους πελάτες της Boeing που επηρεάζονται άμεσα. Πρόκειται για μια βιομηχανία που πρέπει να αναπτυχθεί, ιδίως μπροστά στην απότομη πορεία του κόστους που αντιμετωπίζει».

Θα πρέπει να ανησυχούμε;

Αν ανησυχείτε, δεν είστε οι μόνοι. Ο ιστότοπος κρατήσεων Kayak επιτρέπει στους πελάτες να φιλτράρουν τους τύπους αεροσκαφών από τον Μάρτιο του 2019 – η εταιρεία δήλωσε ότι η χρήση του εργαλείου αυξήθηκε 15 φορές μετά το περιστατικό της Alaska Airlines.

«Σε αυτό το σημείο, δεν έχει υπάρξει ουσιαστική «κράτηση μακριά» κατά κύριο λόγο», δήλωσε ο αναλυτής Σέλμπαρ. «Τούτου λεχθέντος, όταν οι διευθύνοντες σύμβουλοι των αεροπορικών εταιρειών πρέπει να ξεκαθαρίσουν στο ταξιδιωτικό κοινό ότι διεξάγουν ελέγχους ασφαλείας στις αντίστοιχες εταιρείες τους για να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη, οι τίτλοι περί διασφάλισης ενός ασφαλούς περιβάλλοντος μπορεί να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα όσο περισσότερο διαρκούν αυτά τα ζητήματα».

Ο Ντεγούλφ παραμένει αισιόδοξος για το 737 MAX, λαμβάνοντας υπόψη ότι «εξακολουθεί να είναι ο τύπος αεροσκάφους με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως, υπάρχουν περισσότερες από 4.000 παραγγελίες για αυτόν τον τύπο αεροσκάφους και η Airbus δεν έχει τη δυνατότητα να καλύψει ενδεχόμενες ακυρώσεις».

Και ακόμη και εν μέσω των ανησυχιών, η κυρία Ευθυμίου δήλωσε ότι είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι τα αεροπορικά ταξίδια «παραμένουν ένα από τα ασφαλέστερα μέσα μεταφοράς».

Η ίδια η καθηγήτρια εξακολουθεί να ταξιδεύει, όπως δήλωσε στο Politico από τον προθάλαμο ενός αεροδρομίου, λίγο αφότου κατέβηκε από ένα αεροπλάνο της Boeing.

Αλλά ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρόυνο λε Μερ ήταν συνολικά πιο επιφυλακτικός για τις πτήσεις με αεροπλάνα της Boeing.

«Θα προτιμούσα να πετάξω με Airbus παρά με Boeing. Το ίδιο και η οικογένειά μου: νοιάζονται για μένα», δήλωσε την Τρίτη.

Πηγή: Politico

Photo Credit: Getty Images