Περιεχόμενα
Έμεινε γνωστή ως Dead Loop ή Korbut Flip, καθότι η πρώτη (και τελευταία) που το εκτέλεσε, ήταν η Ρωσίδα γυμνάστρια Όλγκα Κόρμπουτ. Πρόκειται για μια φιγούρα που εκτέλεσε στο πρόγραμμά της στην ενόργανη η Κόρμπουτ το 1972 και οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Μονάχου στιγματίστηκαν από τη ρουτίνα αυτή, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η επιτροπή της ενόργανης να απαγορεύσει αυτό το νούμερο. Ο λόγος ήταν πως αυτή η μανούβρα είχε τεράστιο ρίσκο για τους γυμναστές και ανά πάσα στιγμή θα μπορούσε να γίνει ανυπολόγιστη ζημιά σε κάποιο σώμα.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν είχαν ξαναδεί μέχρι τότε κάτι τέτοιο και δεν το είδαν και στο μέλλον. Ούτε και καμία άλλη διοργάνωση. Η Κόρμπουτ έκανε το πρόγραμμά της πάνω σε δύο όργανα με οριζόντια δοκό, η μία ψηλότερα από την άλλη, προσφέροντας ένα ρεπερτόριο κινησιολογίας που κατέληγε σε ένα backflip μεταξύ των δύο δοκών. Μια μανούβρα με υψηλό ρίσκο για τα κόκαλα και το σώμα που απαιτεί απίστευτη δύναμη, συγχρονισμό και timing. Και μόνο μέσα από τρομερή προπόνηση επιτυγχάνεται.
Μετά την Κόρμπουτ, υπήρξαν κάποιοι που προσπάθησαν να κάνουν το Dead Loop ανεπιτυχώς και εκεί η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ενόργανης κατάλαβε πως έπρεπε να παρέμβει και το 1980 το απαγόρευσε διά παντός.
Είναι τέτοια η αλυσίδα των κινήσεων της, που ακόμα και μια έμπειρη γυμνάστρια όπως η Σιμόν Μπάιλς, θα τρόμαζε στην προσπάθεια να κάνει κάτι τέτοιο.
Ολυμπιακοί Αγώνες Μονάχου: Βήμα-βήμα η κίνηση της Κορμπούτ
Για να αντιληφθείτε ποιο είναι το Dead Loop, να σας κάνουμε ένα break down της κίνησης, διότι κι εμείς και οι περισσότεροι δεν μπορούμε να καταλάβουμε ποιο είναι το επικίνδυνο σημείο, καθώς όλο το πρόγραμμα της Κορμπούτ μοιάζει επικίνδυνο.
1. Swing: Η Κορμπούτ ξεκινάει με μια αλληλουχία κινήσεων αιώρας, ώστε να πάρει φόρα, δύναμη και την κατάλληλη ταχύτητα για να εκτελέση την απελευθέρωση και την επανάκτηση της δοκού με τα χέρια της.
2. Release: Μόλις είναι στο υψηλότερο σημείο της αιώρησης, αφήνει τη μπάρα και μετατρέπει το σώμα της σε μια προπέλα που κινείται μπρος πίσω, σχηματίζοντας μια αψίδα.
3. Rotation: Κατά την απελευθέρωση, η Κορμπούτ εκτελεί μισή στροφή και ένα somersault, για να φέρει το σώμα στη θέση που πρέπει για το regraspa, την επανάκτηση.
4. Regrasp: Με απαράμιλλο timing και ακρίβεια, η Κορμπούτ ξαναπιάνει τη μπάρα και συνεχίζει στο μομέντουμ της ρουτίνας της.
Το ρίσκο του Dead Loop
Υπάρχουν πολλά σημεία και στοιχεία στο Dead Loop που ενέχουν ρίσκο. Αυτά είναι τα εξής:
- Timing και ακρίβεια: Ακόμα και ένα δέκατο του δευτερολέπτου να ξεφύγει, μπορεί να χτυπήσει στη μπάρα, να πέσει στο έδαφος και να τραυματιστεί πολύ σοβαρά.
- Απότομη αλλαγή κίνησης και κατεύθυνσης: Αυτό προκαλεί μεγάλης ισχύος δυνάμεις στο σώμα της γυμνάστριας και μπορεί να σπάσει καρπούς, να τραυματίσει ώμους, την πλάτη, ακόμα και να διαλύσει την ραχοκοκαλιά της.
- Κεφάλι και λαιμός: Μια παραμικρή αστοχία, μπορεί να τραυματισει τον λαιμό ή να προκαλέσει διάσειση και μακροχρόνιο τραύμα.
- Παράπλευροι τραυματισμοί: Η πίεση που υφίσταται το σώμα, αλλά και το μεγάλο άγχος, μπορούν να επιδεινώσουν υπάρχοντες τραυματισμούς ή σε βάθος χρόνου να φέρουν στην επιφάνεια νέους. Γενικώς, το Dead Loop, ακόμα και με επιτυχία να γίνεται, μειώνει τη διάρκεια της γυμναστικής διαδρομής για την αθλήτρια ή τον αθλητή.
Τι εμφανίστηκε στη θέση του
Το υψηλό θέαμα στον αθλητισμό είναι πάντα ο στόχος των αθλητών και όταν μια θρυλική μανούβρα απαγορεύεται, άλλες εμφανίζονται στη θέση της. Έτσι, στα επόμενα χρόνια, αθλητές και αθλήτριες, κατά βάση από τη Σοβιετική Ένωση και τη Γερμανία, άφησαν παρακαταθήκη τις δικές τους κινήσεις, μεταξύ των οποίων είναι οι εξής:
- Tkatchev, από τον Ρώσο Αλεξάντρ Τκάτσεβ
- Gienger, από τον Γερμανό γυμναστή Έμπερχαρντ Γιένγκερ (είναι μια πιο ασφαλής μανούβρα που θυμίζει Dead Loop)
- Jaeger, από τον Γερμανό Μπερντ Γιέγκερ
- Bhardwaj, από τον Ινδο-Αμερικάνο Μοχίνι Μπαρντβάτζ
- Shaposhnikova variations, από την Ρωσίδα Ναταλία Σαποσνίκοβα (δεν είναι μια φιγούρα, αλλά μια ποικιλία κινήσεων)
* Με πληροφορίες από gymnastgem.com