Η προτίμηση του ανθρώπου να τον περιβάλλουν μοτίβα μπορεί να εντοπιστεί στους προγόνους μας, οι οποίοι σημάδευαν τους τοίχους των σπηλαίων τους με κουκκίδες, γραμμές, ζιγκ-ζαγκ και σταυροειδή χαρακιές.

Δεκάδες χιλιάδες χρόνια μετά, είναι αναμφισβήτητα η ταπετσαρία -το πιο εφήμερο από τα αντικείμενα σχεδιασμού- που αποτελεί μια από τις πιο ισχυρές πύλες μας στο πρόσφατο παρελθόν.

Οι κατασκευαστές ταπετσαριών λεηλατούν συνήθως τα αρχεία για σχέδια με διαρκή απήχηση, και αυτό το μήνα η πολυτελής βρετανική μάρκα 1838 Wallcoverings εγκαινίασε μια δεύτερη συνεργασία με το Μουσείο Βικτωρίας και Αλβέρτου του Λονδίνου (V&A) -μια συλλογή εννέα σχεδίων που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1700.

«Η φιλοδοξία να βελτιώσουμε και να διακοσμήσουμε το περιβάλλον μας με μοτίβα και στολίδια είναι αναμφίβολα μία από τις πρώτες μορφές ανθρώπινης έκφρασης», δήλωσε στο CNN μέσω βιντεοκλήσης η Amelia Calver, υπεύθυνη έρευνας και ανάπτυξης για την αδειοδότηση εμπορικών σημάτων του μουσείου.

«Τα μοτίβα όχι μόνο διακοσμούν, αλλά μπορούν να μεταφέρουν διαφορετικά νοήματα σε διαφορετικές κοινότητες. Μας λένε για τις μεταβαλλόμενες τύχες και τα πολιτιστικά κινήματα που έχουν υφανθεί στον ιστό των χώρων διαβίωσής μας».

Η 1838 Wallcoverings πήρε το όνομά της από το έτος κατά το οποίο εφευρέθηκε η πρώτη μηχανή επιφανειακής εκτύπωσης ταπετσαρίας στο Lancashire της βόρειας Αγγλίας. Πράγματι, πολλά από τα σχέδια της εταιρείας εξακολουθούν να εκτυπώνονται σε σπάνιες μηχανές του 19ου αιώνα.

«Η επιφανειακή εκτύπωση είναι μια πολύ όμορφη τεχνική», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, James Watson, στο CNN.

«Εφαρμόζει μια γενναιόδωρη ποσότητα μελανιού στο χαρτί, η οποία δημιουργεί ένα ζωγραφικό αποτέλεσμα -σαν κάποιος να έχει πάρει ένα πινέλο και να έχει ζωγραφίσει το σχέδιο με το χέρι. Μπορείτε να αισθανθείτε την ποσότητα του μελανιού που έχει εφαρμοστεί».

ταπετσαρία

Ταπετσαρία: Σχέδια στην ιστορία

Η τεχνική αυτή αποτίει φόρο τιμής στη δεξιοτεχνία μιας βιομηχανίας που εκτείνεται χιλιετίες πίσω.

Μερικά από τα πρώτα γνωστά παραδείγματα ταπετσαρίας πιστεύεται ότι χρονολογούνται πάνω από 2.000 χρόνια πριν, στη δυναστεία Τσιν της Κίνας, όταν εικόνες πουλιών, λουλουδιών και τοπίων ζωγραφίζονταν σε μεμονωμένα φύλλα ρυζόχαρτου.

Μέχρι τον 12ο αιώνα, αυτή η παροδική τέχνη πιστεύεται ότι ταξίδεψε στη Δύση μέσω του Δρόμου του Μεταξιού.

Στην Ευρώπη, τα πρώτα σωζόμενα κομμάτια ταπετσαρίας χρονολογούνται από το 1509.

Τα θραύσματα αυτά βρέθηκαν το 1911 στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, στην Αγγλία, κατά τη διάρκεια εργασιών ανακαίνισης. Δείχνουν ένα στυλιζαρισμένο μοτίβο από ρόδια, τυπωμένο από ένα μόνο μεγάλο ξυλότυπο -μια βασική καινοτομία στην Τέχνη.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1500, η Γαλλία είχε ιδρύσει την πρώτη της συντεχνία «dominotiers», δηλαδή κατασκευαστών ταπετσαριών.

Αυτά τα εργατικά, οικογενειακά ατελιέ παρήγαγαν χειροποίητα χαρτιά με γεωμετρικά ή φυτικά μοτίβα χρησιμοποιώντας ξυλομπογιές, στένσιλ, φυσικές χρωστικές ουσίες και κόμμι.

Αν και ειδικευμένοι, η τέχνη τους δεν ήταν καθόλου εκλεπτυσμένη: Τα σχέδια τυπώνονταν και διανέμονταν χύμα και πωλούνταν φτηνά ως «χαρτιά ταπισερί» για τη λαϊκή κατανάλωση.

ταπετσαρία

Ταπετσαρία: Η εφεύρεση του Jean-Michel Papillon

Το 1675, ο Γάλλος δεσποτάρχης Jean-Michel Papillon κατασκεύασε τα πρώτα επαναλαμβανόμενα σχέδια για ταπετσαρίες που προορίζονταν για χρήση σε μια συνεχή γραμμή: Ο Papillon είχε εφεύρει την ταπετσαρία, όπως είναι γνωστή σήμερα.

Στα τέλη του 18ου αιώνα, η μηχανοποίηση προκάλεσε μια τεράστια αλλαγή στη βιομηχανία.

Αυτή την ανατροπή -και τη σκοτεινή κοινωνική ιστορία που ήρθε ως παρελκόμενό της- εξιστορεί η συγγραφέας και ιστορικός Τέχνης Lucinda Hawksley στο βιβλίο της «Bitten by Witch Fever» (Πυρετός μαγισσών) που κυκλοφόρησε το 2016.

Το βιβλίο διανθίζεται με 275 εικόνες από δείγματα βικτοριανών ταπετσαριών, προερχόμενες από τα Εθνικά Αρχεία του Λονδίνου, οι οποίες αποδείχθηκε επιστημονικά ότι περιείχαν αρσενικό, μια αθώα φαινομενικά λευκή σκόνη, γνωστή εκείνη την εποχή ως δηλητηριώδης.

«Ήταν πραγματικά απίστευτο να βλέπεις όλα αυτά τα σχέδια», δήλωσε η Hawksley στο CNN, εξηγώντας αρχικά πώς φορούσε λευκά γάντια για να χειριστεί τα χαρτιά που ήταν γεμάτα δηλητήριο.

«Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν το γεγονός ότι δεν θα ήξερα ποτέ ότι αυτά ήταν βικτοριανά ή γεωργιανά σχέδια, είναι τόσο απίστευτα ψυχεδελικά. Και αυτό έγινε έπειτα από σχεδόν 200 χρόνια αλλοίωσης των χρωμάτων, οπότε μπορείτε να φανταστείτε πόσο ζωντανά πρέπει να ήταν».

ταπετσαρία

Ταπετσαρία: Διακόσμηση που μυρίζει θάνατο

Αυτή η ασύγκριτη ζωντάνια οφείλεται στο αρσενικό, εξήγησε η Hawksley: «Για τους κατασκευαστές χρωμάτων και βαφών, το αρσενικό ήταν ένα φθηνό αγαθό που αύξανε τη λαμπρότητα και την αντοχή των χρωστικών, ειδικά όταν εφαρμόζονταν σε ταπετσαρίες.

Το κοινό λάτρευε τα έντονα χρώματα των νέων ταπετσαριών και ακόμη και όταν έμαθε ότι οι βαφές περιείχαν αρσενικό, δεν θεωρούσε τις ταπετσαρίες επικίνδυνες -αρκεί να μην τις έγλειφε κανείς».

Αυτό που δεν είχε συνειδητοποιήσει το κοινό ήταν ότι, σε υγρές συνθήκες, το αρσενικό απελευθέρωνε ένα θανατηφόρο αέριο.

Μέχρι τα μέσα του 19ου αιώνα, η μηχανοποίηση (σε συνδυασμό με τη ραγδαία μείωση των φόρων στο χαρτί) έκανε την ταπετσαρία προσιτή σε όλα τα σπίτια εκτός από τα φτωχότερα.

Τα υγρά και ανεπαρκώς αεριζόμενα νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα ήταν αυτά που υπέφεραν περισσότερο από τις θανατηφόρες συνέπειες των αρσενικούχων χρωστικών ουσιών, οι οποίες ήταν απαγορευμένες σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά νόμιμες στη Βρετανία παρά τις δημόσιες διαμαρτυρίες των γιατρών.

Το 1857, ο γιατρός William Hinds έγραψε σε ένα ιατρικό περιοδικό ότι «στη Βρετανία συντελείται μεγάλη ποσότητα αργής δηλητηρίασης».

Η σύγχρονη νουβέλα της Charlotte Perkins Gillman «The Yellow Wallpaper» του 1892 ήταν πιθανότατα εμπνευσμένη από αυτές τις αναφορές.

Σε αυτό, μια γυναίκα που πάσχει από «προσωρινή νευρική κατάθλιψη» περιορίζεται για να ξεκουραστεί σε ένα υπνοδωμάτιο που είναι επικαλυμμένο με χαρτί με ένα «εκτεταμένο, φανταχτερό μοτίβο».

Το χρώμα περιγράφεται ως «απωθητικό, σχεδόν αποκρουστικό, ένα σιγοκαμένο ακάθαρτο κίτρινο… Αυτό το χαρτί μου φαίνεται σαν να ήξερε τι φαύλη επιρροή είχε».

Οι αναγνώστες μπορούσαν σχεδόν να μυρίσουν το αρσενικό αέριο που αναδύεται από τις σελίδες της γοτθικής ιστορίας του Gillman.

Παρά τις αυξανόμενες αποδείξεις και την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση του κοινού, οι κατασκευαστές ταπετσαριών άργησαν να απαγορεύσουν το αρσενικό.

Τελικά, η ζήτηση του κοινού και όχι η βρετανική κυβέρνηση κατέστησε τη χρήση αρσενικού στις ταπετσαρίες παρωχημένη μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα.

Ωστόσο, τα ιστορικά σχέδια συνεχίζουν να γοητεύουν τους σημερινούς σχεδιαστές και διακοσμητές.

Ταπετσαρία: Διαχρονική απήχηση

«Έχουν διαχρονική απήχηση», εξήγησε ο Calver, ο οποίος επιβλέπει την αδειοδότηση της συλλογής του V&A με πάνω από 3 εκατομμύρια σχέδια για υφάσματα, διακοσμητικά, ταπετσαρίες και εκτυπώσεις.

«Πολλά (σχέδια) περιέχουν μοτίβα και λεπτομέρειες που συνεχίζουν να έχουν απήχηση στους πελάτες και σήμερα». (Ο Watson, από την 1838 Wallcoverings προέβλεψε εν τω μεταξύ ότι το «Calico Shell», εμπνευσμένο από ένα τυπωμένο ύφασμα chintz από τις δεκαετίες του 1760 και του ’70, και το «Laurel Leaf», προσαρμοσμένο από μια ξυλογραφία σε χαρτί που κατασκευάστηκε το 1911, θα είναι τα πιο δημοφιλή σχέδια από τη νέα συνεργασία με το V&A).

«Εμβαθύνοντας στην ιστορία της Τέχνης», πρόσθεσε ο Calver, «οι σχεδιαστές έχουν μια μοναδική ευκαιρία να συνδυάσουν τη δική τους δημιουργικότητα με αυτά τα σχέδια, δημιουργώντας κάτι που είναι τόσο επίκαιρο σήμερα όσο και πριν από αιώνες».

Φωτογραφίες: Victoria and Albert Museum