Περιεχόμενα
Κανείς δεν μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά για το τι ήταν ακριβώς ο Ντέιβιντ Μπόουι. Θα μπορούσες να πεις ότι ήταν ένα Ξωτικό, που κάπως βρέθηκε στον Κόσμο των Ανθρώπων, έγινε «ένας από μας», κρατώντας όμως πάντα μια πλευρά άλλοτε παραμυθένια κι άλλοτε απόκοσμη. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ήρθε από κάποιον άλλον πλανήτη, επισκέφθηκε τη γη μας, μας χάρισε τις μελωδίες και τις περσόνες του και αποχώρησε κάποια στιγμή για να ταξιδέψει αλλού.
Και ίσως, ο «Major Tom» που ενσάρκωσε στο «Space Oddity», να μην ήταν ένας γήινος ταξιδιώτης του διαστήματος, αλλά ένα πλάσμα που μπήκε στην τροχιά της γης μας, παρατηρώντας τον Γιούρι Γκαγκάριν, αλλά και τον Άρμστρονγκ και τον Όντριτζ, στα πρώτα τους, αδέξια βήματα στη Σελήνη.
Η πιο «πεζή» θεωρία, ήταν πως ο Μπόουι ήταν ένας άνθρωπος. Όχι βέβαια «κανονικός άνθρωπος», αλλά μια ιδιοφυία, που έγραφε μουσικές, χόρευε, δοκίμαζε συνέχεια καινούργια πράγματα, έκανε παντομίμα, ντυνόταν με διαφορετικά ρούχα και προσωπικότητες, πειραματιζόταν με τα ναρκωτικά και τη σεξουαλικότητά του, γινόταν αφάνταστα αγενής μέσα στη βρετανική του ευγένεια, δοκίμασε τις δυνάμεις του στην ηθοποιία και τελικά, όταν συναισθάνθηκε ότι το τέλος του πλησιάζει, μας άφησε παρακαταθήκη ένα «αντίο» για να τον θυμόμαστε για πάντα – λες κι υπήρχε ποτέ περίπτωση να ξεχαστεί.
Ό,τι κι αν ισχύει από τα παραπάνω, όποιος ή ό,τι και να ήταν ο Μπόουι aka «Ziggy Stardust» ή «The Thin White Duke» ή Ντέιβιντ Τζόουνς (το όνομα με τον οποίο γεννήθηκε), μας έχει αφήσει, πέρα από μουσικές και shows και μερικές αξέχαστες, λιγότερο γνωστές ή άγνωστες ιστορίες, πασπαλισμένες συνήθως από καταχρήσεις, αλκοόλ και άσπρη σκόνη. Πάμε να γνωρίσουμε ή να θυμηθούμε μερικές:
Μπόουι, ο «πεθερός» του Slash
Ο Ντέιβιντ Μπόουι, είχε αμέτρητες ερωμένες, όπως και εραστές. Μια από τις γυναίκες που έπεσαν στον έρωτά του, ήταν η Όλα Χάντσον, η μητέρα του πασίγνωστου Slash των Guns n’ Roses. «Στην αρχή, η μαμά μου άρχισε να δουλεύει επαγγελματικά με τον Ντέιβιντ. Είμαι σίγουρος ότι κάπως έτσι ξεκίνησε και στη συνέχεια μετατράπηκε σε κάποιο είδος μυστηριώδους ρομαντισμού που συνεχίστηκε για λίγο καιρό», έχει πει ο Slash. Η Όλα ήταν σχεδιάστρια μόδας και έφτιαχνε κοστούμια, μερικά από τα οποία φορούσε ο Μπόουι στις εμφανίσεις του, αν και στις ιδιαίτερές τους στιγμές, προφανώς, τα ρούχα δεν έπαιζαν καμία σημασία. Όπως τότε, που ο μικρούλης Slash, τους τσάκωσε γυμνούς, αλλά ήταν ακόμα πολύ αθώος για να καταλάβει τι ακριβώς έκαναν, κάτι που συνειδητοποίησε μερικά χρόνια αργότερα.
Μερικές ΠΟΛΥ αμήχανες στιγμές
Μια τέτοια ήταν σίγουρα, όταν στην tribute συναυλία για τον Φρέντι Μέρκιουρι, αποφάσισε να πει μια προσευχή, αφήνοντας άναυδα τα υπόλοιπα μέλη των Queen και μετατοπίζοντας κάπως το focus στον ίδιο, σε μια βραδιά που θα έπρεπε να είναι γεμάτη κατάνυξη για τον Μέρκιουρι. Ή όταν στα 17α Grammy, αποφάσισε να συγχαρεί τον Τζον Λένον και τη Γιόκο Όνο που «βρήκαν την αγάπη». Όλα καλά ως εδώ, μόνο που είπε στην ομιλία του «Κυρίες, Κύριοι και εσείς οι Άλλοι», κάτι που δεν ακούστηκε καλά αν λάβουμε υπόψιν μας την Γιαπωνέζικη καταγωγή της Όνο.
Ο Μπόουι αργότερα απολογήθηκε, λέγοντας πως δεν ακριβώς νηφάλιος εκείνη τη βραδιά και ο Λένον δεν του κράτησε κακία, κάτι που αποδείχθηκε έμπρακτα και από τη συνεργασία τους αργότερα στο «Fame».
Μια ακόμα όχι απλά αμήχανη ή άβολη περίοδος, αλλά απεχθής, ήταν τη δεκαετία του ’70, όταν για κάποιο λόγο γοητεύτηκε από τις ναζιστικές εικόνες και αναφέρθηκε με κολακευτικό τρόπο στο όνομα του Αδόλφου Χίτλερ σε μια συνέντευξη στον Άντονι Ο’ Γκρέιντι. Και έγινε ακόμα χειρότερο, όταν έκανε ναζιστικό χαιρετισμό σε μια εμφάνισή του. Βέβαια, απολογήθηκε (και) γι’ αυτό, ρίχνοντας το φταίξιμο στον εθισμό του στα ναρκωτικά.
Όταν έκανε στοματικό έρωτα επί σκηνής σε μια… κιθάρα
Ήταν μέγιστος προβοκάτορας ο Μπόουι και πολύ του άρεσες και να προκαλεί και να σοκάρει και να συζητιέται – για τους σωστούς και τους λάθος λόγους. Μια τέτοια στιγμή, ήταν το 1973, όταν πλησίασε on stage τον κιθαρίστα Μικ Ρόνσον κι έκανε στοματικό έρωτα στην κιθάρα του. Κι όχι, αυτή τη φορά δεν επικαλέστηκε μη – νηφαλιότητά του. Ήξερε πολύ καλά τι έκανε και τι τσουνάμι αντιδράσεων θα προκαλούσε η κίνησή του, ειδικά από το πιο συντηρητικό και πουριτανικό κοινό. Τα έντυπα ξεσάλωσαν, στα ραδιόφωνα έγινε ο κακός χαμός και ο Μπόουι εξασφάλισε αυτό που γύρευε, αφού στο κάτω – κάτω «any publicity, is good publicity».
«Έχει τίποτα στο ψυγείο;» – «Ναι. Ένα μπουκάλι ούρα».
Ναι, καλά διαβάστε. Στο ψυγείο του Ντέιβιντ Μπόουι, υπήρχε ένα μπουκάλι με ούρα. Όχι προς κατανάλωση ωστόσο, αλλά ως «αντίβαρο» στις μυστικιστικές τάσεις και τελετές που έκανε ο κιθαρίστας των Led Zeppelin, Τζίμι Πέιτζ, με τον οποίον έκαναν στενή παρέα. Ο Μπόουι είχε τσακωθεί με τον Πέιτζ για τις «απόκοσμες αυτές παρέες» και καλού – κακού είχε το σχετικό μπουκάλι στο ψυγείο του, για να διώχνει μακριά τα σατανικά πνεύματα. Όλα αυτά βέβαια δεν έχουν καμία σημασία, καθώς ο Πέιτζ χάρισε στον Μπόουι ένα υπέροχο κιθαριστικό reef, που απογείωσε το «The Man Who Sold The World». Όπως θα έλεγαν και οι νεότεροι, « τον κατούρησε»….
Το coming – out το 1972, δεν πήγε και πολύ καλά…
Σε μια συνέντευξη που έδωσε στον Melody Maker το 1972, ο Μπόουι είπε επί λέξει: «Είμαι γκέι. Και πάντα ήμουν, ακόμα και όταν ήμουν ο Ντέιβιντ Τζόουνς». Στην πραγματικότητα ο Μπόουι ήταν bisexual και αν αυτό που είπε τότε, το έλεγε σήμερα δεν θα άνοιγε ρουθούνι, μόνο που θυμίζω ότι είμαστε στο 1972, η ομοφυλοφιλία διώκεται ποινικά σε διάφορα μέρη του κόσμου (όπως στην Ιρλανδία και τη Σκωτία), οι γονείς των παιδιών που άκουγαν τα τραγούδια του έγιναν έξαλλοι και όπως θα έλεγε και ο Πέτρος Γαϊτάνος, ήταν «Λάθος Εποχή». Όπως παραδέχθηκε πολλά χρόνια αργότερα σε συνέντευξή του, το 2002 συγκεκριμένα, ήταν πρόωρο να παραδεχτεί τις σεξουαλικές του προτιμήσεις. «Ήξερα τι ήθελα να γίνω, που ήταν τραγουδοποιός και ερμηνευτής και ένιωσα ότι η αμφιφυλοφιλία έγινε ο τίτλος μου. Η Αμερική είναι ένα πολύ πουριτανικό μέρος και νομίζω ότι στάθηκε εμπόδιο σε τόσα πολλά που ήθελα να κάνω», είπε.