Είναι ίσως το πιο διάσημο άτομο που περπάτησε ποτέ στη Γη, αλλά ορισμένες πτυχές της ιστορίας του Ιησού μπορεί ακόμα να σας εκπλήξουν. Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά.

Γεννήθηκε προ Χριστού

Το έτος γέννησης του Ιησού ως ανοιχτό πρόβλημα έχει απασχολήσει κατά καιρούς επιστήμονες και ιστορικούς. Μια άποψη είναι ότι γεννήθηκε το 4 π.Χ. επειδή στην Καινή Διαθήκη σύμφωνα με τα Ευαγγέλια ,το γεγονός της γέννησης συνέβη κατά την βασιλεία του Ηρώδη του Α΄(73-4 π.Χ.).

Επίσης ο Εβραίος ιστορικός Ιώσηπος αναφέρει ότι ο Ηρώδης στέφθηκε βασιλιάς μετά την ναυμαχία του Ακτίου δηλαδή το 38 μ.Χ. και βασίλεψε 34 έτη πεθαίνοντας μετά από μια έκλειψη σελήνης και πριν το εβραϊκό Πάσχα. Με την παραδοχή του Ιώσηπου και απλή αστρονομία μπορούμε με ακρίβεια να πούμε ότι ο Ηρώδης πέθανε μεταξύ 13 Μαρτίου και 12 Απριλίου του 4 π.Χ.

Με βάση τα παραπάνω μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο Ιησούς γεννήθηκε τουλάχιστον 4 χρόνια προ Χριστού.

Είχε αδελφούς και αδελφές

Η Καινή Διαθήκη αναφέρει ρητά ότι ο Ιησούς είχε αδέρφια που ονομάζονταν Ιάκωβος, Ιωσής, Ιούδας και Σίμωνας, μαζί με τουλάχιστον δύο αδερφές που δεν κατονομάζονται. Η αλήθεια πάντως είναι ότι αρχικά «δεν πίστευαν σε αυτόν».

Φτάνουν σε σημείο μάλιστα να είναι ακόμη και λίγο επικριτικοί με τις μεθόδους του Ιησού, συμβουλεύοντάς τον να πάει σε πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές επειδή «κανείς που θέλει να γίνει δημόσιο πρόσωπο δεν ενεργεί κρυφά».

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι πληροφορίες διαφέρουν ως προς την ακριβή φύση της σχέσης τους με τον Ιησού. Πολλοί πιστεύουν ότι ήταν πράγματι τα παιδιά της Μαρίας και του Ιωσήφ, που συνελήφθησαν με συμβατικό τρόπο μετά τη θαυματουργή παρθενική γέννηση του Χριστού.

Ωστόσο, πολλοί άλλοι πιστεύουν ότι η Μαρία παρέμεινε παρθένα σε όλη της τη ζωή. Σύμφωνα με αυτή τη σχολή σκέψης, οι λέξεις «αδέρφια» και «αδελφές» χρησιμοποιούνταν με μια ευρύτερη έννοια, αναφερόμενες είτε στα ξαδέρφια του Ιησού είτε στα θετά αδέρφια του (πιθανώς απόγονοι του Ιωσήφ από προηγούμενο γάμο).

Εξαφανίστηκε ως παιδί

Η Μαρία και ο Ιωσήφ έχασαν κυριολεκτικά τον Ιησού όταν ήταν μικρό αγόρι, αναγκάζοντάς τους να ξεκινήσουν μια έρευνα που αφορούσε ουσιαστικά ένα αγνοούμενο παιδί. Χωρίς να υπολογίζουμε τη Γέννηση, αυτό το αξιοσημείωτο περιστατικό είναι η μία και μοναδική ιστορία από την παιδική ηλικία του Ιησού στα ευαγγέλια.

Ξεκινά με τη Μαρία, τον Ιωσήφ, τον 12χρονο Ιησού και αρκετούς από τους φίλους και συγγενείς τους να επισκέπτονται την Ιερουσαλήμ για το Πάσχα. Αργότερα, καθώς η ομάδα ταξιδεύει πίσω, η Μαρία και ο Ιωσήφ ταράζονται όταν συνειδητοποιούν ότι ο Ιησούς δεν είναι ανάμεσά τους.

Ακολουθεί μια τριήμερη έρευνα στην Ιερουσαλήμ, με τους πανικόβλητους γονείς να βρίσκουν τελικά τον Ιησού στο Ναό, «καθισμένο ανάμεσα στους δασκάλους, και τους ακούει και τους κάνει ερωτήσεις». Όταν η Μαίρη επιπλήττει το αγόρι επειδή μένει πίσω και ανησυχεί τους πάντες, ο Ιησούς απλώς την καθησυχάζει, τονίζοντάς της ότι «βρισκόμουν στον Οίκο του Πατρός μου».

Δεν επέλεξε όλους τους Αποστόλους

Είναι γνωστό ότι οι πιο κοντινοί ακόλουθοι του Ιησού ήταν οι Δώδεκα Απόστολοι. Αλλά αυτό που συχνά ξεχνιέται είναι ότι υπήρξε ένα δέκατο τρίτο άτομο που έγινε Απόστολος. Επιπλέον, πήρε τη θέση αυτή μετά από… κλήρωση.

Μετά την Ανάσταση και την άνοδο του Ιησού στον Ουρανό, οι Απόστολοι έπρεπε να αφιερώσουν χρόνο από όλα αυτά τα θαυμαστά γεγονότα για να αντιμετωπίσουν ένα αρκετά εγκόσμιο διοικητικό ζήτημα. Η προδοσία του Ιησού από τον Ιούδα Ισκαριώτη (και η αυτοκτονία του που ακολούθησε) σήμαινε ότι οι έντεκα εναπομείναντες Απόστολοι είχαν μια κενή θέση να καλύψουν.

Καθώς ο Ιησούς δεν ήταν πλέον κοντά για να επιλέξει τον κατάλληλο άνδρα, οι Απόστολοι ανέλαβαν να προτείνουν δύο υποψηφίους, οι οποίοι στη συνέχεια έριξαν κλήρο για τη θέση. Ο νικητής, ένας άνθρωπος που ονομαζόταν Ματθίας, έγινε ο μόνος Απόστολος που δεν είχε επιλεγεί προσωπικά από τον Ιησού.

Υπήρχε

Είτε πιστεύετε είτε όχι στην παρθενική γέννηση, στη θεότητα του Ιησού ή στην ίδια την ύπαρξη του Θεού, ένα πράγμα είναι λίγο πολύ πέρα από ακαδημαϊκή συζήτηση: Ο Ιησούς υπήρχε. Σχεδόν όλοι οι σοβαροί επιστήμονες συμφωνούν σε αυτό το γεγονός.

Και, ενώ η βιογραφική αξία των ευαγγελίων είναι ένα ανοιχτό ερώτημα, οι μελετητές συμφωνούν γενικά ότι το βάπτισμα και η σταύρωση του Ιησού συνέβησαν πραγματικά.

Η αντίθετη άποψη – ότι ο Ιησούς ήταν μια εξ ολοκλήρου κατασκευασμένη, μυθολογική φιγούρα – είναι γνωστή ως «θεωρία του μύθου του Χριστού» και δεν λαμβάνεται σοβαρά υπόψη από τους επικρατέστερους ακαδημαϊκούς, είτε άθεους είτε πιστούς.

Ο Ιησούς αναφέρεται σε μη χριστιανικά κείμενα, κυρίως σε γραπτά των ιστορικών του πρώτου αιώνα, Ιώσηπο και Τάκιτο. Οι ιστορικοί εφαρμόζουν επίσης το «κριτήριο της αμηχανίας», παρατηρώντας ότι πολλά βασικά στοιχεία της ιστορίας του Ιησού δεν θα είχαν συμπεριληφθεί από τους μύθους που προσπαθούσαν να στηρίξουν έναν φανταστικό, παντοδύναμο Μεσσία.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η βάπτιση του Ιησού από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή, που φέρνει τον «ήρωα» της ιστορίας σε μια άβολα κατώτερη θέση. Μια άλλη είναι η εκτέλεση με σταύρωση, η οποία θεωρούνταν εκείνη την εποχή ως ένας ιδιαίτερα εξευτελιστικός τρόπος θανάτου.

Εμφανίστηκε στην Παλαιά Διαθήκη (πιθανόν)

Έκανε πραγματικά ο Ιησούς εμφανίσεις στην Παλαιά Διαθήκη; Πολλοί από τους πρώτους και πιο σημαντικούς χριστιανούς θεολόγους το σκέφτηκαν, και η θεωρία εξακολουθεί να είναι ισχυρή σήμερα. Επικεντρώνεται σε μια αινιγματική φιγούρα που ονομάζεται Άγγελος του Κυρίου, ο οποίος επισκέπτεται τον Αβραάμ, τον Μωυσή και άλλους σημαντικούς «παίκτες» της Παλαιάς Διαθήκης.

Αυτό που κάνει τον Άγγελο του Κυρίου τόσο μυστηριώδη, ακόμη και αμφιλεγόμενο, είναι ότι φαίνεται να είναι πιο ισχυρός και έγκυρος από άλλους αγγέλους. Στην πραγματικότητα, ταυτίζεται ανοιχτά με τον Θεό. «Κάνω όρκο με το όνομά μου», λέει ο Άγγελος στον Μωυσή κάποια στιγμή. «Ο Κύριος μιλάει».

Μπορεί ο Άγγελος να ήταν μια αρχαία εκδήλωση του Ιησού πριν πάρει ανθρώπινη μορφή; Είναι σίγουρα μια συναρπαστική θεωρία, της οποίας οι υποστηρικτές συχνά επισημαίνουν ότι ο Άγγελος του Κυρίου δεν εμφανίζεται πλέον στην Καινή Διαθήκη, ίσως επειδή υπάρχει τώρα με τη μορφή του Ιησού από τη Ναζαρέτ.