Το Κίνγκστον έχει reggae, η Νέα Υόρκη έχει hip-hop και το Βερολίνο έχει techno. Αυτό το ηλεκτρονικό στυλ μουσικής έγινε το επίσημο soundtrack της απελευθέρωσης μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου το 1989 και από τότε παραμένει συνώνυμο της μαγευτικής αυτής πόλης.
Τώρα, μια πολιτιστική επανάσταση που πυροδοτήθηκε στις εγκαταλελειμμένες αποθήκες από την κομμουνιστική εποχή της κάποτε διαιρεμένης πόλης από νέους διψασμένους για ελευθερία, αναγνωρίστηκε από την Unesco και καταγράφηκε στο γερμανικό εθνικό μητρώο άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Ο χαρακτηρισμός θα επιτρέψει στα techno clubs να έχουν πρόσβαση σε κρατική χρηματοδότηση και υποστήριξη, το οποίο είναι ένα απαραίτητο περιουσιακό στοιχείο για εκείνα, καθώς τα αυξανόμενα ενοίκια έχουν προκαλέσει αυτό που τοπικά αποκαλείται «κρίση συλλόγων».
Ο Dimitri Hegemann ήταν εκεί όταν γεννήθηκε η techno του Βερολίνου. «Ήμουν εκεί όταν έπεσε το Τείχος», είπε. «Ήταν μια απίστευτη κατάσταση. Δημιούργησε μια πολύ θετική ατμόσφαιρα στην πόλη. Όταν το Τείχος έπεσε, όλοι ήταν ανοιχτοί για κάτι νέο». Ο Hegemann ίδρυσε το παγκοσμίου φήμης, πλέον, techno club «Tresor» το 1991 στο θησαυροφυλάκιο ενός εγκαταλειμμένου πολυκαταστήματος στο Ανατολικό Βερολίνο. Τα τελευταία χρόνια, έχει υπερασπιστεί το κίνημα για την παραχώρηση του καθεστώτος Unesco στην κουλτούρα του Βερολίνου, το οποίο ανακοινώθηκε στις 13 Μαρτίου 2024.
Τι σημαίνει η techno σκηνή για το Βερολίνο και την Ευρώπη
«Για περισσότερα από 30 χρόνια, η techno είναι ένας σημαντικός ήχος της πρωτεύουσάς μας, επίσης για πολλούς ανθρώπους που έρχονται στο Βερολίνο από την Ευρώπη και όλο τον κόσμο», δήλωσε η Claudia Roth, υπουργός Πολιτισμού, σε δήλωσή της. «Για πολλά χρόνια, η techno κουλτούρα του Βερολίνου αντιπροσωπεύει αξίες όπως η διαφορετικότητα, ο σεβασμός και ο κοσμοπολιτισμός… είναι μέρος του πολιτιστικού πλούτου της χώρας μας, κάτι που υπογραμμίζεται από αυτή την ένταξη στον κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς».
Η απόφαση έρχεται μετά από πολλά χρόνια πιέσεων από μουσικούς και ακτιβιστές όπως ο Hegemann και την μη κερδοσκοπική οργάνωση «Rave The Planet». Οι υποστηρικτές αυτής της κίνησης λένε ότι η techno σκηνή της πόλης ήταν καθοριστική για τη μετατροπή της πρώην διαιρεμένης πόλης σε προπύργιο του φιλελευθερισμού και των τεχνών που είναι σήμερα.
«Η σκηνή της techno έχει γίνει καταφύγιο για όσους δεν βλέπουν απαραίτητα τον εαυτό τους να εκπροσωπείται στις πιο παραδοσιακές πτυχές της ταυτότητας της πόλης», δήλωσε η Jennifer Kucza, η οποία γεννήθηκε στην Πολωνία και ζει στο Βερολίνο για πολλά χρόνια. «Όσοι εμπλέκονται στη techno σκηνή έχουν φθάσει σε μια κατάσταση κάπως υποκουλτούρας, με το που ανήκουν να αντικατοπτρίζεται όχι μόνο στη μουσική αλλά και σε μια συγκεκριμένη οπτική ταυτότητα, τρόπο ζωής και ακόμη και στάση».
Όταν γκρεμίστηκε το τείχος του Βερολίνου το 1989, τα άδεια κτίρια της πόλης πλημμύρισαν από νέους, καλλιτεχνικούς ανθρώπους και τις ιδέες που τους συνόδευαν. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν σε αυτό και τα χαμηλά ενοίκια. Άδεια και εγκαταλελειμμένα κτίρια μετατράπηκαν από αργά το βράδυ μέχρι και νωρίς το πρωί σε μέρη συνάντησης, χορού και συζήτησης νέων ονείρων για το μέλλον. Οι σχέσεις που καλλιεργήθηκαν σε αυτά τα αυτοσχέδια κλαμπ γέννησαν ένα μοναδικό είδος επιχειρηματικότητας, γκαλερί τέχνης, εκδηλώσεις, ακόμη και εστιατόρια.
«Αυτό το κίνημα άλλαξε το DNA του Βερολίνου», είπε ο Hegemann. «Έχουμε πολλούς επισκέπτες στα κλαμπ που αποφάσισαν να συμμετάσχουν σε αυτό το κίνημα στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Είχαν κίνητρο, ενθαρρύνθηκαν να ξεκινήσουν μια μικρή επιχείρηση όπως ένα εστιατόριο ή ένα πρακτορείο ή κάτι άλλο… όλες αυτές οι ιδέες αποφασίστηκαν στα κλαμπ μετά 03:30 το πρωί».
Πολλές από αυτές τις τοποθεσίες και τα νεότερα κλαμπ έχουν γίνει θεσμοί έκτοτε, και η καλλιτεχνική και περιεκτική κουλτούρα που οι λέσχες αυτές βοήθησαν αντανακλούν το διάσημο ήθος live-and-let-live του Βερολίνου. Σήμερα, όπως οι λάτρεις της ιστορίας κατευθύνονται στη Ρώμη και οι καλοφαγάδες συρρέουν στο Παρίσι, όσοι αναζητούν μια περιεκτική κουλτούρα κλαμπ κατευθύνονται στο Βερολίνο.
Ο ρόλος της Unesco είναι ιδιαίτερα σημαντικός για να διασφαλιστεί ότι αυτά τα μακροχρόνια πολιτιστικά ιδρύματα παραμένουν ζωντανό μέρος του πολιτισμού. Εκτός από το ότι επιτρέπει στους συλλόγους να έχουν πρόσβαση σε κρατική χρηματοδότηση, ο νέος χαρακτηρισμός σημαίνει ότι οι σύλλογοι θα έχουν πλέον αυξημένη προστασία βάσει της πολεοδομικής νομοθεσίας. Πολλά από τα διάσημα κλαμπ του Βερολίνου δυσκολεύτηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του Covid-19 και παράγοντες όπως το αυξανόμενο κόστος ενοικίασης της πόλης, οι στάσιμοι μισθοί και το υψηλό κόστος λειτουργίας, συνέχισαν να απειλούν την ύπαρξή τους.
Ο Hegemann ελπίζει ότι το παράδειγμα που έδωσαν οι techno club του Βερολίνου είναι κάτι που μπορεί να μεταφραστεί και σε άλλες πόλεις σε όλο τον κόσμο. «Πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι παντού μπορεί να θέλουν να κάνουν κάτι τέτοιο στις κοινότητες τους. Εάν οι πολιτικοί το πάρουν πιο σοβαρά», είπε. «Είναι σημαντικό οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων να λένε «Εσείς είστε το μέλλον μας, θα σας δώσουμε τον χώρο», ώστε οι νέοι δημιουργικοί να αναπτύξουν κάτι που θα μπορούσε να βοηθήσει την κοινότητά τους».
Πηγή: BBC.COM
*Photo Credits: Shutterstock