Ένας από τους επιδραστικότερους ανθρώπους στο χώρο της μόδας, ο Virgil Abloh, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 41 ετών, ύστερα από μάχη με τον καρκίνο. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Οίκου Louis Vuitton και ιδρυτής του label Off-White, αποτέλεσε ένα «εμβόλιο» φρεσκάδας και τόνωσης της μόδας σε παγκόσμιο επίπεδο, με τη φιλοσοφία του να εξυμνείται από τους συναδέλφους και τους ανθρώπους που συνεργάστηκαν μαζί του.

Για τον Virgil Abloh τα ρούχα δεν ήταν παρά αντικείμενα δήλωσης της ταυτότητας του καθενός, ισότιμα με την τέχνη, τη μουσική, την πολιτική και τη φιλοσοφία. Σύμφωνα με τους New York Times, ήταν μάστερ στο να χρησιμοποιεί τον ειρωνικό τόνο και τις αυτοαναφορές στον επαναπροσδιορισμό της μόδας και του οικείου και προσέδιδε την αύρα μιας πολιτιστικής οικονομίας, ενός πολιτιστικού νομίσματος.

«Ό,τι κάνω, είναι για τον 17χρονο εαυτό μου. Πιστεύω στη δύναμη της τέχνης για να εμπνεύσω τις μελλοντικές γενιές» γράφει η γυναίκα του ότι συνήθιζε να λέει ο Virgil.

«Ο Virgil δεν ήταν μόνο ένας ιδιοφυής σχεδιαστής, ένας οραματιστής…Ήταν κι ένας άνθρωπος με όμορφη ψυχή και μεγάλη σοφία» λέει ο Bernard Anrault, ηγέτης του LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton.

Ο Virgil Abloh περιγράφεται ως ένας υπερδουλευταράς άνθρωπος με αυτοτιμωριτικό πρόγραμμα, που όταν δεν σχεδίαζε ρούχα, σχεδίαζε έπιπλα ή έπαιζε μουσική ως dj. Ήταν το πάθος του να έχει πολλά πράγματα να ασχολείται και γι΄αυτό δεν αποκάλεσε ποτέ τον εαυτό του σχεδιαστή μόδας. «Maker» έλεγε ότι είναι, δηλαδή κατασκευαστής, δημιουργός.

Τον περασμένο Ιούλιο είχε πάρει προαγωγή σε μια θέση που θα του επέτρεπε να δουλεύει με 75 brands, κάτι που θα τον καθιστούσε τον πιο ισχυρό μαύρο σε έναν από τους πιο luxury χώρους της παγκόσμιας βιομηχανίας, αυτόν της μόδας. Ο Virgil Abloh ήθελε να χτίσει ένα νέο μονοπάτι κι όχι να πατήσει πάνω στα χνάρια προκατόχων του. Δεν πρόλαβε να το χαρεί.

Από τον Kanye West στη Louis Vuitton

«Είναι καταπληκτικός στο να γεφυρώνει το κλασικό με το zeitgeist της κάθε στιγμής» είχε πει στο παρελθόν ο CEO της Louis Vuitton, κ. Μichael Burke. Ο Ikram Goldman, ιδιοκτήτης της Cicago Boutique, τον αποκαλούσε ήρωα.

Γεννημένος στο Ρόκφορντ του Ιλινόι στις 30 Σεπτεμβρίου του 1980, με γονείς μετανάστες από τη Γκάνα (Nee και Eunise), ο Virgil Abloh μεγάλωσε σε μια περιοχή με έντονη την κουλτούρα της hip-hop και του skate. Στα 18 του πήγε στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν για να σπουδάει πολιτικός μηχανικός και πήρε master στην αρχιτεκτονική από το Illinois Institute of Technology.

Στα 22 του γνώρισε τον Kanye West, ο οποίος, αν και μόλις 2 χρόνια μεγαλύτερος του, αποτέλεσε τρόπον τινά τον μαικήνα του και τον οδηγήσε στο Παρίσι, τότε που ο West υπέγραψε συμφωνία με την Louis Vuitton για sneakers και στην δημιουργική του ομάδα είχε τον Virgil Abloh. Αυτή ήταν η πόρτα της δόξας για τον Abloh που έγινε talk of the season στην εβδομάδα μόδας και μάλιστα έφτασε να γίνει μέχρι και gag στο South Park.

«Το streetwear δεν ήταν τότε στο ραντάρ κανενός. Όλοι όμως το συζητούσαν στα δείπνα μετά τα σόου μόδας και έλεγαν “η μόδα χρειάζεται κάτι νέο, κάτι τολμηρό. Ποιο θα είναι αυτό;”. Σε αυτή τη χρονική στιγμή άρχισα να διαμορφώνω τις ιδέες μου» θα αναφέρει σε μια συνέντευξή του στο GQ o Virgil Abloh.

Το 2010 ο Abloh έγινε καλλιτεχνικός διευθυντής του Donda, του brand του Kanye West που πήρε το όνομα από τη μητέρα του, όπως και το τελευταίο του άλμπουμ, και αποτέλεσε τον θεμελιωτή των ιδεών του. Το 2012, μαζί με άλλους δύο, ο Virgil Abloh σχημάτισε το Been Trill, μια δημιουργική κολλεκτίβα γύρω από την dj μουσική. Αυτή η κολλεκτίβα εξελίχθηκε στο brand Pyrex Vision που έγινε ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ για ρούχα. Και το Pyrex έγινε το Off-White, ένα ανατρεπτικό ταξίδι δημιουργίας, το trademark του Abloh, που ο ιδιος περιέγραψε στο The New Yorker ως «κανόνας του 3%».

Ο Virgil Abloh άλλαξε τη μόδα

Τι ήταν αυτός ο κανόνας; Ήταν, όπως το έλεγε ένας cheat code. Μπορούσες δηλαδή να πάρεις ένα υφιστάμενο σχέδιο και να το αλλάξεις στο 3% του και θα ήταν πια καινούργιο, διαφορετικό. «Από την αρχή ήμουν ξεκάθαρος. Αυτό δεν είναι ένα streetwear brand. Δεν είναι ένα brand σύγχρονης τέχνης. Αυτό είναι ένας σχεδιαστής με τον ίδιο τρόπο που είναι ο Χ, Ψ, όπου λες το όνομα τους και το brand αποκτά μια τεράστια αυτοπεποίθηση και φέρει ένα συναίσθημα».

Στο ξεκίνημα το Off-White θεωρήθηκε αντιγραφή παρά δημιουργία, εν τέλει όμως η επίδραση της φιλοσοφίας του ήταν αναμφισβήτητη και άρχισε να εξαπλώνεται μέσω Instagram. Ο ίδιος αποφάσισε να μην απευθυνθεί σε κάποιο οίκο, αλλά να μιλήσει κατευθείαν με τον καταναλωτή. Και μέσα απ΄αυτό, ο οίκος θα του χτυπούσε την πόρτα. Το έκανε η Louis Vuitton το 2018.

Σε αυτά τα τρία χρόνια έντυσε πολλά μεγάλα ονόματα, πούλησε το 60% του μεριδίου του στη Louis Vuitton και χαρακτηρίστηκε ως ο πιο επιδραστικός άνθρωπος της μόδας. Τα τελευταία δύο χρόνια εμφανίστηκε στη ζωή του ο καρκίνος και έβαλε πρόωρο τέλος σε κάτι που έμοιαζε με δρόμο για την κατάκτηση της κορυφής.

Το 2019 διαγνώστηκε με καρδιακό αγγειοσάρκωμα, μια επιθετική μορφή καρκίνου. «Επέλεξε να δώσει τη μάχη του μόνος, χωρίς να το φωνάξει, κάνοντας πολλές επικίνδυνες θεραπείες και την ίδια στιγμή συμμετείχε σε τόσους οργανισμούς που αφορούν τη μόδα, την τέχνη και τον πολιτισμό. Μέσα απ΄όλα αυτά, το πάθος του για δουλειά, η απεριόριστη περιέργεια και αισιοδοξία του, δεν ταλαντεύτηκαν ποτέ» αναφέρει η ανακοίνωση της LV για έναν άνθρωπο που παρομοιάστηκε με τον Andy Warhol και τον Koons.

Ο Virgil Abloh αφήνει πίσω τη γυναίκα του Shannon και τα παιδιά τους Lowe και Grey, όπως και την αδερφή του Edwina με τους γονείς του. «Υπάρχουν άνθρωποι στο δωμάτιο αυτό που μου μοιάζουν. Δεν τους έχετε δει ποτέ ξανά πριν στη μόδα. Οι άνθρωποι έχουν αλλάξει. Και έπρεπε να αλλάξει και η μόδα» θα πει σε ένα σόου της LV στο Palais Royale παρουσία του Kanye West, της Rihanna, του ASAP Rocky και 1.500 σπουδαστών. Μιλούσε για τους γονείς του. Και το πέτυχε. Άλλαξε τη μόδα!