Πίσω από το μάρκετινγκ, βρίσκεται η αλήθεια που συνήθως είναι λιγότερο δημοφιλής και ευπώλητη. Και μπορεί οι μεγάλοι οίκοι να έχουν καταργήσει τη χρήση γούνας, όμως οι πωλήσεις δερμάτινων ειδών ένδυσης και υπόδησης είναι τόσο προσοδοφόρες, που πρακτικά είναι αδύνατον να απαγορευτεί η χρήση του συγκεκριμένου υλικού.
Πολλές μεγάλες εταιρείες αποφεύγουν συστηματικά να δώσουν στη δημοσιότητα τις συνθήκες διαβίωσής των ζώων που χρησιμοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα, η ιχνηλασιμότητα της οποίας είναι από δύσκολη έως αδύνατη.
Θεωρητικά, πρόθεση όλων των μερών είναι να υπάρξει πλήρης διαύγεια αναφορικά με τη διαδικασία παραγωγής και την προέλευση των υλικών. Εξάλλου, αυτό είναι κάτι που το απατούν οι συνθήκες και η εποχή με τους καταναλωτές να είναι πιο ευαισθητοποιημένοι από ποτέ.
Το 2017, ο οίκος Gucci, ανακοίνωσε την παύση της χρήσης γούνας την οποία μάλιστα χαρακτήρισε «ξεπερασμένη» προχωρώντας παράλληλα σε μία σειρά από εξαγγελίες και δεσμεύσεις προμηνύοντας ένα πιο οικολογικό προφίλ.
Αυτή η απόφαση, κινητοποίησε και άλλες μεγάλες μάρκες οι οποίες φάνηκε για πρώτη φορά να δείχνουν πρόθυμες να θυσιάσουν μέρος των κερδών τους και να ακούσουν την κοινή γνώμη και τις οργανώσεις για την προστασία των ζώων.
Η αλλαγή σταμάτησε στη μη χρήση της γούνας με τα δερμάτινα είδη να συνεχίζουν αμείωτα την κυκλοφορία τους. Όμως, αυτή η συζήτηση άνοιξε τον ασκό του Αιόλου με αρκετούς καταναλωτές να αναζητούν προϊόντα τα οποία δεν έχουν ζωική προέλευση. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, τα μάλλινα ρούχα να αντικατασταθούν από βαμβακερά και συνθετικά.
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η γούνα πέρασε στη συνείδηση του κόσμου από αντικείμενο πολυτελείας σε αποτέλεσμα βαναυσότητας και πόνου.
Βέβαια, όπως στα περισσότερα πράγματα, έτσι και εδώ επικρατεί επιλεκτική ευαισθησία με το δέρμα του κροκόδειλου να προκαλεί περισσότερο από το δέρμα της αγελάδας. Η λογική πίσω από αυτό, έχει να κάνει με το γεγονός ότι άγρια ζώα όπως ο κροκόδειλος, θανατώνονται με αποκλειστικό σκοπό την εκμετάλλευση του δέρματος τους. Αντίθετα, τα βοοειδή εκτρέφονται σε συγκεκριμένες συνθήκες ώστε κάποια στιγμή να χρησιμοποιηθούν πρωτίστως ως προϊόν διατροφής. Συνεπώς, οι βιομηχανίες υποστηρίζουν ότι τα ζώα αυτά θα θανατώνονταν σε κάθε περίπτωση και μάλιστα το δέρμα τους θα κατέληγε στοιβαγμένο σε κάποια χωματερή.
Η εφοδιαστική αλυσίδα, είναι καλυμμένη από ένα σύννεφο συγκάλυψης και ανοχής προς όλα τα ενοχοποιητικά στοιχεία. Οι επωνυμίες, ακόμα και εκείνες που θέλουν να κάνουν αλλαγή πλεύσης ως προς το συγκεκριμένο θέμα, πολύ σπάνια γνωρίζουν την προέλευση των υλικών τους και τις συνθήκες διαβίωσης των ζώων. Είναι σαν να εθελοτυφλούν προκειμένου να μην χρειαστεί να απολογηθούν. Η Textile Exchange ηγείται μιας ομάδας εργασίας για να προσπαθήσει να βελτιώσει την ιχνηλασιμότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα δέρματος.
Ωστόσο, όσο οι εταιρείες δεν παίρνουν ουσιαστικά μέτρα για την διασφάλιση της εφοδιαστικής τους αλυσίδας διακινδυνεύουν το εταιρικό τους προφίλ μιας και οι αγοραστές πλέον είναι πολύ πιο ενημερωμένοι και οι αντίστοιχες οργανώσεις φροντίζουν να τους αφυπνίζουν με την ελπίδα να αλλάξουν οι καταναλωτικές τους συνήθειες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι εξαιτίας της αύξησης του βιγκανισμού, η κατανάλωση δερμάτινων ειδών μειώθηκε πέρυσι κατά 10% κάτι που ήταν μία αδιαμφισβήτητη νίκη για τους υποστηρικτές της ηθικής μόδας.
Μπορεί ακόμη να γίνονται μικρά βήματα, όμως δίνουν ένα στίγμα αισιοδοξίας για το μέλλον. Η Nike και η Puma ξεκίνησαν διαδικασίες για την απαγόρευση του δέρματος καγκουρό. Επιπλέον, εταιρείες όπως η Moda Operandi και η Burberry δήλωσαν ότι θα σταματήσουν να χρησιμοποιούν δέρματα άγριων ζώων, ενώ και η Ganni εγκαταλείπει το δέρμα προκειμένου να συμβάλλει στη μείωση της κλιματικής αλλαγής.
Τέλος, καταλυτικό ρόλο για την πραγματική μείωση στη χρήση δέρματος στη βιομηχανία θα διαδραματίσουν και οι έρευνες πάνω σε νέα υλικά που αναπτύσσονται και τα οποία υπόσχονται να αντικαταστήσουν υλικά ζωικής προέλευσης, χωρίς να επιβαρύνουν το περιβάλλον. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή τα περισσότερα υλικά που υποκαθιστούν το δέρμα περιέχουν πετρέλαιο και άρα το περιβαλλοντολογικό τους αποτύπωμα είναι ακόμα μεγάλο.