Περιεχόμενα
- Animal prints: Το μοτίβο των θεών – Σεσάτ και Διόνυσος ίσως οι πρώτοι που το επέλεξαν
- Animal prints: Ο ζωώδης μαγνητισμός στην εποχή της τζαζ
- Animal prints: Οι χίπις δίνουν το χαριστικό «χτύπημα» και περνάει στην παρακμή
- Animal prints: Έρχεται ο Iggy, έρχεται ο Marc και αποθεώνουν το στυλ
- Animal prints: Η Divine, ο μαξιμαλισμός των 80ς, ο Gianni Versace και η Amy Winehouse
- Animal prints: Η δυναμική επιστροφή
Από τα Spice Girls μέχρι τη Lil Kim τη Naomi Campbell και την Kate Moss με Alaïa, τα «άτακτα» 90ς είχαν αγκαλιάσει τα animal print σε όλες τους τις εκδοχές, από την πιο κομψή έως την απολύτως trashy.
Ακόμη παραμένει αξέχαστη η επίδειξη του Azzedine Alaïa’s το 1991 όπου ο couturier παρουσίασε μία στρατιά μοντέλων στην πασαρέλα με λεοπάρ μπότες, μπερέδες, κορσέδες και παλτό –μια συλλογή που αποτύπωσε τέλεια τη διπλή φύση του print– μαξιμαλισμό και ουδετερότητα, αγριότητα με κομψότητα.
Το 2024 θα αποτελέσει μία χρονιά που τα animal prints, όπως προβλέπουν όλοι οι fashionistas θα ξαναμπούν δυναμικά στη ζωή μας και ήδη τα πρώτα σημάδια αυτού του trend φάνηκαν από τα τέλη του 2023, όταν η adidas ξεκίνησε μια συνεργασία με την εταιρεία Wales Bonner, η οποία περιελάμβανε ένα ζευγάρι περιορισμένης έκδοσης των viral Sambas σε λεοπάρ pattern. Η συλλογή εξαντλήθηκε εν ριπή οφθαλμού ενώ αποτέλεσαν αντικείμενο λατρείας στο TikTok.
Η Ριάνα ακολουθώντας την τάση φόρεσε ένα μεγάλο γούνινο παλτό, ενώ ταξίδευε και η Έμιλι Ρατακόφσκι καλωσόρισε τη νέα χρονιά με ένα υπέροχο λεοπάρ φόρεμα, ίσως προαναγγέλλοντας τη δεύτερη έλευση του πολυαναμενόμενου animal print.
Την περασμένη άνοιξη, η Τζένιφερ Λόπεζ φωτογραφήθηκε ντυμένη από το κεφάλι μέχρι τα νύχια με λεοπάρ.
Και μιας και επιστρέφουν οι wild πινελιές στη ζωή μας, ας δούμε πώς ξεκίνησε και πώς εξελίχθηκε η αγάπη για τα animal prints, αλλά και ποιες και ποιοι διάσημοι τα λάνσαραν με τον καλύτερο τρόπο δημιουργώντας την επιθυμία σε όλες να ντυθούν γυναίκες τίγρεις αναδεικνύοντας τη ζωώδη πλευρά τους.
Το λεοπάρ μοτίβο θα λέγαμε ότι αποτελεί την επιτομή του διχασμού. Μπορεί να αποθεώσει μία εμφάνιση, να δημιουργήσει ένα σοφιστικέ εφέ ή να την καταστρέψει εντελώς δημιουργώντας ένα κιτς αποτέλεσμα.
Και είναι ακριβώς αυτός ο περίπλοκος συμβολισμός του λεοπάρ που το καθιστά ανατρεπτικό και παράλληλα αγαπημένο ανάμεσα στους προβοκάτορες πολιτισμών.
Animal prints: Το μοτίβο των θεών – Σεσάτ και Διόνυσος ίσως οι πρώτοι που το επέλεξαν
Η εικονογραφία με λεοπάρ πινελιές χρονολογείται από χιλιετίες. Η Σεσάτ, η αρχαία αιγυπτιακή θεά της Σοφίας απεικονιζόταν συχνά φορώντας το δέρμα του ζώου, όπως και θεοί από την κλασική αρχαιότητα, για παράδειγμα ο Διόνυσος, ο θεός του κρασιού και του ηδονισμού, και η Κυβέλη, θεά της γονιμότητας.
Ο μυθοποιημένος συνδυασμός πολυτέλειας, θηλυκότητας και παρακμής παρέμεινε στο τύπωμα αυτό μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, όταν η άνοδος των ρούχων μαζικής παραγωγής συνέπεσε με τη δημοτικότητα των αρχαίων αιγυπτιακών εμπνευσμένων, στυλιζαρισμένων μοτίβων art deco animal print.
Το leopard print ήταν το μοτίβο επιλογής για τις εκλεπτυσμένες και πολιτιστικά οξυδερκείς σύγχρονες γυναίκες, αλλά ήταν επίσης προσιτό στις μεσαίες τάξεις που είχαν επίγνωση της μόδας.
Animal prints: Ο ζωώδης μαγνητισμός στην εποχή της τζαζ
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’20 και της βρώμικης δεκαετίας του ’30, βαμπ στάρλετς, όπως η Ζοζεφίν Μπέικερ, η Θέντα Μπάρα και η Έρθα Κιτ φόρεσαν όλες animal print, ένα τύπωμα που παραπέμπει σε έναν ζωώδη μαγνητισμό συνδυασμένο με αυτοπεποίθηση, αλλά και με τη χαλάρωση των σεξουαλικών ηθών στην εποχή της τζαζ.
Ο Christian Dior ήταν ο πρώτος σχεδιαστής που ανέβασε λεοπάρ μοτίβο (όχι γούνα) στις πασαρέλες το 1947, συνοδεύοντάς το με τη φράση: «Αν είσαι δίκαιος και γλυκός, μην το φοράς!».
Η τάση συνεχίστηκε στη δεκαετία του ’40 που το φόρεσε το pin-up Μπέτι Πέιτζ, και στη δεκαετία του ’50 το τίμησαν η Άβα Γκάρντνερ και η Μέριλιν Μονρόε, εδραιώνοντας τη φήμη του μοτίβου ως σύμβολο λαμπερής, γεμάτηε αυτοπεποίθηση γυναίκας και με έναν υπαινιγμό σεξουαλικής πρόκλησης.
Animal prints: Οι χίπις δίνουν το χαριστικό «χτύπημα» και περνάει στην παρακμή
Ήταν μέσα στον νεανικό σεισμό και τη σεξουαλική επανάσταση της δεκαετίας του ’60 που το leopard print άρχισε να κερδίζει κάποιο αντιπολιτισμικό πλεονέκτημα.
Οι μπουτίκ της Carnaby Street, όπως η Barbara Hulanicki και η Biba, πλημμύρισαν από το αναγνωρίσιμο μοτίβο στα χρώματα της ώχρας και του μαύρου, και η σεξουαλική γατούλα της Τέχνης Μπριζίτ Μπαρντό φορούσε συχνά λεοπάρ παλτό.
Στο άλμπουμ του Bob Dylan του 1966 Blonde on Blonde, το κομμάτι «Leopard Skin Pill Box Hat» λέγεται ότι παραπέμπει στις μοντέρνες επιλογές του σούπερ σταρ του Warhol, Edie Sedgwick.
Αντίθετα, σε αυτή τη δεκαετία άρχισαν να αμαυρώνονται τα ερωτικά υπονοούμενα, χαρακτηρίζοντας το συγκεκριμένο μοτίβο ως άκομψο και trashy.
Το σεξουαλικό παιχνιδιάρικο μετατράπηκε σε τραγική κωμωδία σεξουαλικής απόγνωσης με κούγκαρ χαρακτήρες, όπως η κυρία Ρόμπινσον στο The Graduate (1967) που φορούσε λεοπάρ υποδηλώνοντας την άγρια ανάγκη της για ζωώδες σεξ, ενώ το κίνημα των χίπις έδωσε τη χαριστική βολή στρέφοντας την προσοχή στα ζητήματα των δικαιωμάτων των ζώων και την απαίσια αγριότητα της βιομηχανίας γούνας, με αποτέλεσμα η χρήση ζωικών αποτυπωμάτων και δερμάτων (πραγματικών ή μη) να συνδεθεί με το να είσαι ηλικιωμένος, άσχετος και ηθικά αμφίβολος.
Animal prints: Έρχεται ο Iggy, έρχεται ο Marc και αποθεώνουν το στυλ
Καθώς κυλούσε η δεκαετία του ’70, οι Iggy Pop και οι glam rockers Marc Bolan και David Bowie χρησιμοποίησαν τη μόδα, το μακιγιάζ και την επιβλητικότητα για να αμφισβητήσουν τις ιδέες γύρω από το φύλο, το σεξ και τα ταμπού.
Οι γυναικείες και σεξουαλικά αποκλίνουσες αποχρώσεις του leopard print το έκαναν μια προφανή επιλογή. Στην επιτυχία του Bowie του ’74 «Rebel Rebel» υπάρχουν έντονες λεοπάρ αποχρώσεις.
Στο ίδιο πνεύμα, οι πανκ μόδες χρησιμοποίησαν το σοκ και την αμφισβήτηση των αστικών ιδεών και η πανκ στολή δανείστηκε σε μεγάλο βαθμό μοτίβα από παραβατικές προσεγγίσεις στα ρούχα που συνήθως συνδέονται με τις εργάτριες του σεξ –δίχτυα, PVC και φυσικά λεοπάρ.
Τιμητικές μνείες απονέμονται στην Poison Ivy των The Cramps με τα σύνολα της με λεοπάρ από to κεφάλι μέχρι τα νύχια (συχνά με ταιριαστό ντεκόρ!), την Debbie Harry των Blondie και τον Sid Vicious με τα λεοπάρ γιλέκα.
Animal prints: Η Divine, ο μαξιμαλισμός των 80ς, ο Gianni Versace και η Amy Winehouse
Στις πρώτες ταινίες του (Pape of Trash) Τζον Γουότερς, όπως Pink Flamingos (1972) και Female Trouble (1974), βλέπουμε την βασίλισσα Divine, μία περσόνα που αναζητεί εξωφρενικό και πεινασμένο σεξ, το «πιο βρώμικο άτομο εν ζωή» όπως τη χαρακτήριζαν, να φορά συχνά λεοπάρ.
Στη δεκαετία του ’80, κάθε αισθητικός συντηρητισμός στην ιδέα του «γούστου» αντικαταστάθηκε με ένα ασύστολο γλέντι που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί άνετα με μία φράση: «κοίτα με!» υποδηλώνοντας ουσιαστικά την επιδεικτική κατανάλωση.
Το leopard print συνδέθηκε για άλλη μια φορά με την πολυτέλεια και τη γυναικεία δύναμη, το φόρεσαν οι «σκύλες» glamazon, οι οποίες είχαν μεγάλη όρεξη για σεξ, χρήματα και δύναμη, όπως ο χαρακτήρας της Τζόαν Κόλινς, η Αλέξις Κόλμπι στην πεμπτουσία της σαπουνόπερας της δεκαετίας του ’80 Dynasty.
Η δεκαετία του ’90 είδε σχεδιαστές, όπως ο Gianni Versace, να επιστρέφουν στις ενσαρκώσεις του leopard print των αρχών του 20ού αιώνα, με πινελιές στιλιζαρισμένων ελληνορωμαϊκών μοτίβων (σήμα κατατεθέν της επωνυμίας) με κιτς λεοπάρ λεπτομέρειες κλείνονατς παιχνιδιάρικα το μάτι σε μία μαξιμαλιστική, άγρια και ασεβή έκφραση της μόδας, αυτή των υψηλών οκτανίων, που κυκλοφορούσε στα rave clubwear και την κουλτούρα της hip-hop, ενώ εμφανίστηκε στις ντουλάπες των Lil Kim, Scary Spice και Ναόμι Κάμπελ.
Η πιο δυναμική, πιο ζωώδης λειτουργία του leopard print είχε επίσης μια αναβίωση: ο Kurt Cobain με ένα τσαλακωμένο μπλουζάκι με λεοπάρ μοτίβο, η Enid Coleslaw στο Ghost World που επισκέπτεται ένα sex shop με μίνι φούστα λεοπάρ, η Shirley Manson του συγκροτήματος Britpop Garbage.
Αυτή η χαλαρή εκδοχή του leopard print άφησε το στίγμα της στην indie σκηνή του Camden στις αρχές της δεκαετίας του 2000, με τα ατημέλητα rockabilly στυλ της Amy Winehouse να ενσωματώνουν συχνά το λεοπάρ ενώ το περιλάμβανε και η μοδάτη «στολή» της Κέιτ Μος: σε στενά τζιν, μπότες μοτοσικλέτας, παλτό με λεοπάρ.
Animal prints: Η δυναμική επιστροφή
Τώρα, με την ένθερμη τάση ανακύκλωσης της μόδας και μια κουλτούρα γενικά λιγότερο επικριτική και λιγότερο συντηρητική, η πολιτισμική ανάγνωση του leopard print -είτε είναι σέξι, λαμπερό, πανκ ή ουδέτερο- εξαρτάται από την εκδοχή που θέλει να παρουσιάσει ο χρήστης.
Απλώς θυμηθείτε την αθάνατη συμβουλή του κυρίου Dior, «Αν είσαι δίκαιος και γλυκός, μην το φοράς!»
Προφανώς, για τους Underground, η γοητεία του animal print είναι έντονη. Η συνεχώς έντονη παρουσία λεοπαρδαλέ και τιγρέ μοτίβου που διαπερνά το rock’n’roll, το rockabilly, το psychobilly και το punk μεταφράζεται στα πάνελ και στο επάνω μέρος των Apollo, Wulfrun και Brafly Creepers.
Το 2024 όλα δείχνουν ότι θα ξαναγκαλιάσει το animal print σε όλες του τις εκδοχές και θα το λουστράρει ίσως και σε νέες επιλογές που δεν έχουμε φανταστεί.