Οι επιδείξεις στην εβδομάδα μόδας στο Παρίσι αναμενόταν να σηματοδοτήσουν την «ανάσταση» της επιχειρηματικότητας, μετά από 2 χρόνια πανδημίας. Η γιορτή για τον κόσμο της μόδας, όμως, ήρθε αντιμέτωπη για ακόμα μια φορά με την σκληρή πραγματικότητα, που δεν μπορεί να παραβληθεί.
Μια εβδομάδα πριν από την έναρξή της, στις 24 Φεβρουαρίου, ο ρωσικός στρατός εισέβαλε στην Ουκρανία. Οι εικόνες των Ουκρανών που ξεριζώνονται από τα σπίτια τους και ψάχνουν καταφύγιο σε σταθμούς του μετρό επαναφέρουν εφιαλτικές μνήμες από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ο Ralph Toledano, πρόεδρος του οργανισμού που διοργανώνει την Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, της Federation de la Haute Couture et de la Mode (FHCM), προειδοποίησε τους παρευρισκόμενους στην εκδήλωση ότι τα show των επόμενων ημερών θα σεβαστούν τις παγκόσμιες εξελίξεις. Επίσης, είπε στο CNN ότι είχε δύο αντικρουόμενες εικόνες στο μυαλό του. Από τη μία πλευρά, υπήρχε ο ενθουσιασμός της επιστροφής της εβδομάδας μόδας με ζωντανές πασαρέλες χωρίς εμπόδια από την πανδημία. Από την άλλη, υπήρχαν οι εικόνες πολέμου και «μια χώρα που δέχεται επίθεση με πολύ σκληρό τρόπο».
Οι οίκοι μόδας δεν μπορούσαν να αγνοήσουν την ωμή πραγματικότητα, όσο κι αν ήθελαν να γιορτάσουν την επιστροφή τους. Οι ιδιοκτήτες της Kering, που είναι η μητρική εταιρεία των Saint Laurent, Gucci και Alexander McQueen, είχαν ανακοινώσει ήδη ότι θα αναστείλουν όλες τις δραστηριότητες στη Ρωσία.
Έτσι, ο δημιουργικός διευθυντής του οίκου Balenciaga, Demna, μέσα από μια δήλωσε ανέφερε ότι σκεφτόταν μέχρι και να ακυρώσει την εκδήλωση. «Η μόδα μοιάζει με κάποιο είδος παραλογισμού», έγραψε. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία αναζωπύρωσε τον πόνο ενός τραύματος που κουβαλάω μέσα μου από το 1993, όταν το ίδιο συνέβη στην πατρίδα μου και έγινα για πάντα πρόσφυγας», συνέχισε ο Γεωργιανός σχεδιαστής.
Δεν μπορούσαν να λείπουν από την πασαρέλα του οίκου, όπως καταλαβαίνουμε, συμβολικές αναφορές. Ίσως οι πιο έντονες που παρατηρήθηκαν σε όλη την εβδομάδα μόδας. Η ουκρανική σημαία βρισκόταν στα καθίσματα των καλεσμένων και ο σχεδιαστής απήγγειλε ένα ποίημα του Ουκρανού, Oleksandr Oles. Τα σκηνικά επίσης αντανακλούσαν σκόπιμα τη δική του εμπειρία από τη σύγκρουση και τον εκτοπισμό 30 πριν από χρόνια.
Τα μοντέλα φαινόταν σαν να περνούσαν μέσα από μια χιονοθύελλα, κρατώντας μεγάλες σακούλες σκουπιδιών από δέρμα. «Συνειδητοποίησα ότι η ακύρωση της παράστασης θα σήμαινε υποχώρηση, παράδοση στο κακό που με πλήγωσε τόσο πολύ για σχεδόν 30 χρόνια. Αποφάσισα ότι δεν μπορούσα πλέον να θυσιάσω κομμάτια μου», κατέληξε.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οι δωρεές των μοντέλων σε ανθρώπους στην Ουκρανία
Η Gigi Hadid δεσμεύτηκε επίσης να δωρίσει όλα τα κέρδη της από την εβδομάδα μόδας στην Ουκρανία, μετά από μια παρόμοια δήλωση του μοντέλου Mica Argañaraz. Και η Bella Hadid ανακοίνωσε ότι θα ακολουθούσε το παράδειγμά τους.
«Το να παρακολουθώ τους Ουκρανούς φίλους και συναδέλφους μου να εργάζονται σκληρά εδώ στην Ευρώπη, τόσο κοντά αλλά τόσο μακριά από τις οικογένειες και τα σπίτια τους στην Ουκρανία, που βιώνουν μια από τις πιο βάναυσες εισβολές που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή, με επηρεάζει συναισθηματικά.
Ακολουθώντας τον Mica Argañaraz και την καταπληκτική μου αδερφή, θα δωρίσω όλα μου τα κέρδη από αυτήν την Εβδομάδα Μόδας απευθείας σε οργανισμούς που παρέχουν βοήθεια, καταφύγιο και ιατρική βοήθεια σε όσους έχουν ανάγκη στην Ουκρανία. Συνεχίσουμε παράλληλα να υποστηρίζουμε τον παλαιστινιακό λαό και τη γη μας», έγραψε η 25χρονη στο Instagram.
Η Bella δημοσίευσε μια φωτογραφία της στα παρασκήνια της επίδειξης του οίκου Balenciaga, φορώντας ένα από τα μπλε/ κίτρινα μπλουζάκια που έδωσε ο Demna Gvasalia στους καλεσμένους στην παρουσίαση.
Η διευθύντρια μόδας της Vogue Ukraine, Vena Brykalin, παραβρέθηκε στο show της Balenciaga και σε άλλες επιδείξεις κατά την εβδομάδα στο Παρίσι. Είχε πετάξει από το Κίεβο στο Μιλάνο για την εβδομάδα μόδας την ημέρα πριν από την εισβολή της Ρωσίας. Βρέθηκε σε αδιέξοδο για το τί θα κάνει και τόνωσε τον διαδικτυακό ακτιβισμό, μοιράζοντας πληροφορίες για Ουκρανούς σχεδιαστές με επικεφαλής φίλους της στη δημιουργική κοινότητα.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Οι συμβολικές κινήσεις στην πασαρέλα
Η ίδια τόνισε ότι οι μάρκες πρέπει να δείξουν μια αίσθηση «αξιοπρέπειας και να τοποθετηθούν», καθώς είναι δύσκολο να μπει «φρένο» σε μια τόσο μεγάλη βιομηχανία. Ως άμεσο παράδειγμα χρησιμοποίησε την παράσταση Coperni, η οποία χρησιμοποίησε μια αποθήκη στα προάστια της πόλης. Αφιέρωσε την έκθεσή της στο ατελιέ Cap Est Sarl στο Κίεβο, οι ράφτες του οποίου παράγουν μερικά από τα ρούχα της εταιρείας. Τα χρώματα της Ουκρανίας δεν έλειπαν από μια πασαρέλα που εξυμνούσε τους έφηβους.
Ορισμένες μάρκες θεώρησαν την μόδα ως μέσο διαφυγής από την πραγματικότητα. Η επίδειξη του Loewe ήταν γεμάτη με σουρεαλιστικά σχέδια, ενώ παγκόσμιες διασημότητες εξακολουθούσαν να απασχολούν τα πλήθη στα μεγάλα show, όπως έκανε η Rihanna. Παρά την γιορτή, βρήκαν συμβολικούς τρόπους για να αναγνωρίσουν την κρίση. Μετά την επίδειξη της Nanushka, τρία μοντέλα στάθηκαν σε ένα βάθρο με κλειστά μάτια, βαμμένα με μπλε και κίτρινο, ενώ ακουγόταν ο εθνικός ύμνος της Ουκρανίας.
Η σχεδιάστρια Cecilie Bahnsen, από την Δανία, ζήτησε ενός λεπτού σιγής στο τέλος της επίδειξης της. Η σιγή ήταν αυτή που κυριάρχησε σε περισσότερα show που δεν είχαν κάποια άμεση αναφορά στον πόλεμο. Επίσης, η Stella McCartney, έκλεισε την επίδειξη με τη μουσική του τραγουδιού του John Lennon “Give Peace a Chance”, και το show του Nicolas Ghesquière της Louis Vuitton περιλάμβανε ένα oversized πόλο στο μπλε και κίτρινες ρίγες.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Με πληροφορίες από το CNN
Διαβάστε επίσης στο intronews.gr
Δεν είναι μόνο η Rihanna: 6 celebrities που έκαναν τις πιο σέξι εμφανίσεις ενώ ήταν έγκυες
Lizzo: Η φωνή μιας νέας γενιάς – Το plus size icon που θέτει τους δικούς της όρους