Στα πρώτα βήματα των social media οι διάσημοι οίκοι μόδας ήταν από επιφυλακτικοί έως αρνητικοί με αποτέλεσμα να καθυστερήσουν αρκετά μέχρι να αρχίσουν να χρησιμοποιούν πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram. Αυτό βέβαια, απεδείχθη ένα λάθος που δεν θέλουν να επαναλάβουν με το  metaverse, το οποίο ενδέχεται να αλλάξει ολοκληρωτικά την αγορά πολυτελών ειδών.

Πέρυσι, η εικονική τσάντα Gucci Dionysus πωλήθηκε διαδικτυακά έναντι 4.115 $ την στιγμή που η αξία της φυσικής τσάντας είναι 700 $. Το ποσό αυτό δόθηκε από έναν χρήστη της πλατφόρμας Roblox με τις τιμές να αυξάνονται διαρκώς λόγω της μεταπώλησης.

Ο ιταλικός οίκος μόδας το 2021 είχε έσοδα 9,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και το metaverse ανοίγει για εκείνον, όπως και για πολλά άλλα brands, μία  νέα αγορά ενώ παράλληλα αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αγοράζουν ρούχα. Σταδιακά, παρατηρείται η τάση οι άνθρωποι να δίνουν εξίσου μεγάλη σημασία στις ψηφιακές τους γκαρνταρόμπες όσο και στις φυσικές. Μάλιστα, πιθανότατα στο μέλλον τα αντικείμενα που αγοράζονται σε μία πλατφόρμα να μπορούν να χρησιμοποιούνται από τους χρήστες και στις υπόλοιπες. Θα είναι δηλαδή ιδιοκτησία τους όπως και στην πραγματική τους ζωή.

«Υπάρχουν 3,2 δισεκατομμύρια άνθρωποι που παίζουν παιχνίδια τώρα και δεν πηγαίνουν απλώς σε αυτούς τους εικονικούς κόσμους για να παίξουν  αλλά και για να κοινωνικοποιηθούν. Αν μια επωνυμία θέλει να είναι πολιτιστικά σχετική, είναι πραγματικά σημαντικό για αυτήν να συνδέεται με αυτό το κοινό». Δήλωσε ο Charles Hambro, ιδιοκτήτης της Geeiq. Η συμβουλευτική εταιρεία McKinsey, μία από τις μεγαλύτερες στον κλάδο της, υποστηρίζει ότι ο χώρος της μόδας είναι από τους πρώτους που θα επηρεαστούν από αυτή την μετάβαση.

Προς το παρόν, η ψηφιακή ένδυση αποτελεί μία ακόμα πηγή εσόδων χωρίς ωστόσο να μπορεί να πλησιάσει τα έσοδα από τις φυσικές πωλήσεις. Η πρώτη σειρά NFT των Dolce & Gabbana, μια συλλογή μόλις εννέα κομματιών, πουλήθηκε για 5,7 εκατομμύρια δολάρια  μέσω της πολυτελούς αγοράς UNXD. Ακόμα και αν τα νούμερα δεν είναι ακόμα εντυπωσιακά τα περιθώρια και οι προοπτικές κέρδους είναι αδιαμφισβήτητα ελκυστικά. Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό αν εξετάσουμε την περίπτωση ενός ζευγαριού virtual αθλητικών παπουτσιών όπου το κόστος αναπαραγωγής τους  είναι ουσιαστικά μηδενικό σε αντίθεση με τα παπούτσια των φυσικών καταστημάτων.

Το metaverse όμως εκτός από δυνατότητα αύξησης των κερδών αποτελεί και ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο αφού προσφέρει στις εταιρείες δημογραφικά στοιχεία για τους χρήστες, και τους επιτρέπει να αλληλεπιδρούν μαζί τους, ακόμα και με καταναλωτές που δεν υπήρξαν ποτέ στο παρελθόν αγοραστές ειδών πολυτελείας.

Μια έκθεση από την συμβουλευτική εταιρεία Bain διαπίστωσε ότι το 70% των αγορών πολυτελείας επηρεάζονται από διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις. Ωστόσο, οι μάρκες που θα πετύχουν θα είναι εκείνες που θα επενδύσουν στο περιεχόμενο και την αλληλεπίδραση και δεν θα αντιμετωπίσουν τον ψηφιακό κόσμο ως ένα ακόμα διαφημιστικό περιβάλλον.

Ας μην ξεχνάμε ότι  το Facebook και το Instagram βγάζουν χρήματα από τις εταιρείες αλλά οι νέες πλατφόρμες όπως η Roblox βγάζουν χρήματα από τους παίκτες. Άρα, όταν ένα brand πηγαίνει σε αυτούς τους virtual χώρους, πρέπει να εμπλουτίσει την εμπειρία για να δώσει επιπλέον κίνητρο στους χρήστες. Απαιτείται λοιπόν μία άλλου τύπου σύνδεση με τους καταναλωτές, πιο ουσιαστική, πέρα από logo και παλιές διαφημιστικές ενέργειες.

Τον Μάρτιο, οι Dolce & Gabbana και Tommy Hilfiger συμμετείχαν στην πρώτη Εβδομάδα Μόδας Metaverse, δημιουργώντας ενδιαφέρουσες, βιωματικές μπουτίκ στο metaverse Decentraland ενώ εμπλουτίζουν διαρκώς και τα ρούχα τους.

Τα τελευταία χρόνια σημειώθηκαν τεράστια άλματα στην εικονική τεχνολογία, η οποία επιτρέπει στους αγοραστές να δουν πώς φαίνονται τα ρούχα χωρίς να επισκέπτονται καταστήματα. Σκεφτείτε πόσο θα άλλαζε τις καταναλωτικές σας συνήθειες να βγαίνετε έξω με τα ρούχα σας και μέσα από ειδικά γυαλιά οι άλλοι να μπορούν να σας βλέπουν με διαφορετικά ρούχα μέσα στην μέρα.

Επίσης, είναι εντυπωσιακό ότι ενώ στα φυσικά καταστήματα οι καταναλωτές και ειδικά εκείνοι που αγοράζουν είδη πολυτελείας αδημονούν για το μοναδικό, που βγαίνει σε περιορισμένη έκδοση στο metaverse έχουν μεγαλύτερη απήχηση περισσότερο κλασσικά κομμάτια. Αυτό συνέβη και με τον οίκο Burberry. Οι τσάντες που είχαν αποδειχθεί πιο δημοφιλείς κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι πιο συνηθισμένες δηλαδή, παρέμειναν οι πιο ακριβές στη δευτερογενή αγορά.

«Αυτό έρχεται πραγματικά σε αντίθεση με αυτό που βλέπουμε με τα NFT, όπου είναι πολύ συνδεδεμένο με τη σπανιότητα του ίδιου του NFT», είπε ο Hambro, ο οποίος πιστεύει ότι η αξία των αντικειμένων πηγάζει από την «αισθητική του ίδιου του προϊόντος» και συνέχισε «Αυτά τα άτομα αγόραζαν τα προϊόντα, πραγματικά για να εκφραστούν, όχι απλώς για να τα κατέχουν».

Η βρετανίδα στυλίστρια Gemma Sheppard, που θεωρείται η πρώτη στυλίστρια στο metaverse λέει ότι η δημιουργικότητα και η ανάγκη έκφρασης βρίσκονται στο επίκεντρο του ψηφιακού ντυσίματος όπως ακριβώς και στην πραγματική μας ζωή.  Στις ΗΠΑ περίπου το 70% των καταναλωτών, ανεξαρτήτου ηλικίας, θεωρούν ήδη την ψηφιακή τους ταυτότητα σημαντική,  σύμφωνα με μια μελέτη του The Business of Fashion.

Η εικονική αυτή πραγματικότητα μπορεί να ωφελήσει ποικιλοτρόπως τα brands. Πέρα από μία αναπτυσσόμενη πηγή εσόδων αποτελεί και μία εξαιρετική ευκαιρία να εξελιχθούν δημιουργικά και να δοκιμάσουν την απήχηση των σχεδίων τους πριν τα βγάλουν στις βιτρίνες.

Το μέλλον θα είναι διαφορετικό και σίγουρα καθηλωτικό. Με την πτώση της τιμής του bitcoin και εν μέσω του μειωμένου ενδιαφέροντος για τα NFT το μέλλον του ψηφιακών κόσμου παραμένει αβέβαιο και γεμάτο εικασίες. Σύμφωνα με το Reuters, η επενδυτική τράπεζα Morgan Stanley έχει προβλέψει ότι η ψηφιακή μόδα θα μπορούσε να αυξήσει τις πωλήσεις της βιομηχανίας κατά 50 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2030.

Αυτό που έχει τεράστιο ενδιαφέρον είναι να παρατηρήσουμε το πως θα μεταβληθεί η επιθυμία των καταναλωτών για high end σήματα τα οποία έχουν βασίσει την επιτυχία τους στην μοναδικότητα και την αποκλειστικότητα.

Διαβάστε ακόμα στο intronews.gr

Ο εύκολος τρόπος να βγάλεις λεφτά στο Metaverse: Κάνε NTF στην ταφόπλακά σου

Η πρώτη εξέταση ασθενή μέσω Metaverse έγινε από το Πανεπιστήμιο Ηρακλείου