Το νέο τεύχος του Sports Illustrated Swimsuit Issue, με την 70χρονη μητέρα του Elon Musk, Maye, και την plus- size Yumi Nu στο εξώφυλλο, κάνει ξεκάθαρο ότι τα πρότυπα ομορφιάς έχουν ολοκληρωτικά αλλάξει. Το τεύχος είναι ουσιαστικά μια αναφορά στον σύγχρονο κόσμο του modeling. Για δεκαετίες, ο χώρος της μόδας καθοριζόταν από απίστευτα αδύνατα μοντέλα που μπορεί να έκαναν χρήση ναρκωτικών, να έπιναν και βέβαια να κάπνιζαν, για να καταπολεμήσουν την πείνα.
Προωθούσαν έναν ανθυγιεινό τρόπο, ο οποίος τότε φαινόταν να είναι cool χάρη στα τόσα διάσημα μοντέλα που τον ακολουθούσαν. Συχνά τις έβλεπες να ξεσπούν, ενώ ήταν μεθυσμένες, ενώ ο εθισμός σε πολλές είχε δημιουργήσει προβλήματα υγείας. Μπορεί να ήταν και η αφέλεια μιας πιο ανέμελης εποχής, όμως, τα social media έχουν αλλάξει ολοκληρωτικά τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε κι αντιλαμβανόμαστε σχεδόν τα πάντα.
Κάποτε βλέπαμε μοντέλα να βγαίνουν έξω να πίνουν και να μοιάζουν μεγαλύτερες από όσο πραγματικά ήταν. Πλέον τα μοντέλα ασχολούνται αποκλειστικά με τη γιόγκα, τη φυσική κατάσταση και την υγιεινή διατροφή.
Στο νέο τεύχος της βρετανικής Vogue, η Gisele Bündchen μίλησε για την πρώιμη καριέρα της και τη διατροφή της με κρασί και τσιγάρο. «Φαινόταν σαν να είχα τα πάντα και ήμουν μόλις 22 ετών. Στο εσωτερικό, ένιωθα σαν να είχα πιάσει πάτο. Ξεκινούσα τη μέρα μου με Frappuccino με σαντιγί και τρία τσιγάρα και μετά έπινα ένα μπουκάλι κρασί κάθε βράδυ. Φανταστείτε τι μου έκανε αυτό στο μυαλό».
Το 2013, η πρώην συντάκτρια της Vogue Australia, Kirstie Clements, έγραψε ένα story με ιστορίες μοντέλων που λιμοκτονούσαν. Έτρωγαν μέχρι και χαρτοπετσέτες για να είναι αδύνατες. Το σκάνδαλο με την κοκαΐνη της Kate Moss το 2005 ήταν πρωτοσέλιδο για εβδομάδες και η Naomi Campbell, που έχει κατηγορηθεί για ξεσπάσματα, έχει μιλήσει για το πώς ξεπέρασε τον εθισμό της στην κόκα και το ποτό.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η Bündchen απεξαρτητοποιήθηκε από αυτήν την άρρωστη κατάσταση και μαζί με τον σύζυγό της, Tom Brady, ζουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Έβγαλε τη ζάχαρη, τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά, την καφεΐνη, το αλκοόλ και τα τσιγάρα από τη διατροφή της.
Της μόδας πλέον είναι το να είσαι υγιής και όχι party animal. Ένα από τα κορυφαία μοντέλα στον κόσμο αυτήν την στιγμή, η 25χρονη Bella Hadid, είπε στο In Style τον Ιανουάριο ότι είναι πλέον «καθαρή». «Μου άρεσε το αλκοόλ και έφτασα στο σημείο να άρχισα να ακυρώνω εξόδους που ένιωθα ότι δεν θα μπορούσα να ελέγξω τον εαυτό μου», είπε. Δύσκολα θα δεις πλέον κάποια φωτογραφία με μοντέλο ή και ηθοποιό να κρατάει τσιγάρο, να πίνει και να φαίνεται μαστουρωμένη. Ακόμα κι αν το κάνει, θα παραμείνει κρυφό.
Κάποτε το να είσαι επιρρεπής στις καταχρήσεις, όπως για παράδειγμα στην ηρωίνη, είναι ένα προσόν για τα μοντέλα, λέει o Craig Lawrence, διευθυντής της Ford Models. Όσο πιο αδύνατες – σχεδόν ανορεξικές – τόσο το καλύτερο. Έβγαζαν περισσότερα χρήματα και βρίσκονταν από το πουθενά σε ένα φαύλο κύκλο, που τους παρέσερνε σε έναν ακόμα χειρότερο τρόπο ζωής.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τα μοντέλα δεν είναι απλά κούκλες βιτρίνας
Πλέον η απαιτητική βιομηχανία της μόδας αποδέχεται πολλά μεγέθη και εθνότητες, ενώ ενθάρρυνε τα μοντέλα να μιλήσουν για τα ζητήματα που τους απασχολούν. Στην αρχή πολλά brands ήταν επιφυλακτικά με τα plus size μοντέλα και τα νούμερα. Ωστόσο, όσο οι καμπύλες γίνονταν η νόρμα, εκθρονίζοντας το πρότυπο που είχαν επιβάλλει όλα αυτά τα χρόνια, αναγκάστηκαν να συμβιβαστούν. Μοντέλα όπως η Ashley Graham γνώρισαν διεθνή φήμη χάρη στο body positivity.
Σε αυτό συνέβαλαν οι influencers, τους οποίου πλέον θαυμάζουμε όπως τα μοντέλα στα εξώφυλλα της δεκαετίας των 90’s. Κάνεις δεν γνώριζε τότε ότι πίσω από το ακριβό lifestyle που πουλούσαν μπορεί να κρύβεται μια καταπιεσμένη προσωπικότητα, στα όρια της κατάθλιψης. Κι αυτό γιατί τότε τα μοντέλα ήταν απλά κούκλες βιτρίνας, σχεδόν χωρίς προσωπικότητα. Ήταν απαγορευτικό μέχρι και το να μιλήσουν για τα προβλήματά τους.
«Θυμάμαι τη Victoria’s Secret να λέει ότι δεν θα χρησιμοποιούσαν μοντέλα με καμπύλες επειδή η VS έχει να κάνει με τη φιλοδοξία. Προσωπικά, πιστεύω ότι εκατομμύρια κορίτσια που μπορεί να μην θεωρούσαν τους εαυτούς τους ως μοντέλα, είχαν μια θέση στο χώρο. Πριν από δέκα χρόνια, η Yumi Nu μπορεί να μην ήταν μοντέλο» λέει o Lawrence.
Τα διάφορα brands στον χώρο της μόδας έχουν γίνει πιο φιλικά. Βλέπουμε σε διαφημίσεις γυναίκες με διαφορετικούς σωματότυπους. Επίσης, δεν αφορούν πλέον τις γαλανομάτες ξανθιές, αλλά γυναίκες διαφόρων εθνοτήτων. Αγκαλιάζουν τις ιδιαιτερότητες των μοντέλων, που σημαίνει ότι δεν χρειάζονται να ντρέπονται πια για αυτές, ούτε να καταπιέζονται για να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις των πρακτορείων.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:
Bolor-Erdene Battsengel: Η 29χρονη Μογγόλα που αλλάζει τα δεδομένα στην Ασία