Ποτέ δεν ήμουν άνθρωπος που ακολουθούσα τη μόδα πιστά, αλλά αντιλαμβάνομαι πως είναι δύσκολο να την κατανοήσουν όλοι. Πολλές φορές έχω πιάσει τον εαυτό μου να λέει ένα μεγάλο «wtf» για ρούχα και αξεσουάρ που λανσάρουν οι κορυφαίοι Οίκοι, τα οποία εννοείται ότι πωλούνται σε τιμές που σου «καίνε» το μυαλό. Φυσικά, χωρίς καμία δυσκολία, γίνονται sold out ακριβώς επειδή πάνω φιγουράρει το logo τους.
Είναι γεγονός, πως είμαστε κομμάτι μιας καταναλωτικής κοινωνίας που είναι πρόθυμη να διαθέσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό για να καλύψει το «κενό» που υπάρχει μέσα της. Σε μια εποχή που η εικόνα παίζει κυρίαρχο ρόλο στα πάντα, το να φοράνε ορισμένοι ακριβά brands είναι μια ύστατη προσπάθεια εύρεσης της χαμένης αυτοπεποίθησης.
Πάνω σε αυτή την καταναλωτική μανία είναι όμως που βασίζονται οι οίκοι μόδας, οι οποίοι γνωρίζουν πως οι πιστοί τους ακόλουθοι θα έκαναν ό,τι περνάει από το χέρι τους για λίγο… elegance. Για την ακρίβεια, θα έδιναν ό,τι έχουν και δεν έχουν για να νιώσουν ξεχωριστοί. Ακόμα κι όταν πρόκειται για items υψηλής ραπτικής που δεν έχουν καμία αισθητική. Νιώθουν πως είναι σημαντικοί.
Διαβάστε ακόμη: Giorgio Armani: Ο Ιταλός σχεδιαστής που κατάφερε να διατηρήσει την ανεξαρτησία του και να δημιουργήσει έναν κολοσσό
Αυτό είναι κάτι που ενστερνίζεται ο οίκος Balenciaga, ο οποίος προσπαθεί πολύ να ξεφύγει από τα τετριμμένα, αλλά με πολλή δόση υπερβολής. Χαρακτηριστικά, τον περασμένο Μάιο, είχε κυκλοφορήσει μια limited συλλογή ονόματι «Paris Sneaker». Ποιο ήταν το περίεργο; Όχι ότι έκανε 1500 ευρώ, αλλά το ότι περιελάμβανε παπούτσια που ήταν σκισμένα.
Η συλλογή παρέπεμπε στην ουσία στα διαχρονικά Converse, εντελώς φθαρμένα και κατεστραμμένα και με τρύπες στο επάνω μέρος του υφάσματος. Ο απώτερος σκοπός βέβαια ήταν να «ανοίξει» μια συζήτηση σχετικά με το πόσο μακριά μπορούν να φτάσουν οι καταναλωτές. Πόσα δηλαδή είναι διατεθειμένοι να δώσουν, ώστε να αγοράσουν παπούτσια που με την προαναφερθείσα μορφή τους, καταλήγουν υπό κανονικές συνθήκες στα σκουπίδια.
Κάτι αντίστοιχο συνέβη και τώρα. Ο οίκος κυκλοφόρησε ξανά ένα αντισυμβατικό αξεσουάρ, εμπνευσμένο από τα πατατάκια. Συνδύασε δηλαδή την υψηλή ραπτική με την αγαπημένη συνήθεια εκατοντάδων ανθρώπων. Δημιούργησε λοιπόν μια τσάντα Lay’s, ακριβώς ίδια με τα σακουλάκια της εταιρείας. Φτιαγμένη από εξωτικό δέρμα, η τσάντα αναπαριστά το κλασικό σχέδιο της σακούλας με τα πατατάκια, με το logo της Balenciaga πάνω.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Μάλιστα, ο διευθυντής της Balenciaga, Demna Gvasalia, περιέγραψε την τσάντα ως «must have». Δήλωσε βέβαια πως «σιχαίνομαι τα κουτάκια και σιχαίνομαι τις ταμπέλες και σιχαίνομαι να μου βάζουν ταμπέλες και να με περιορίζουν σε ένα κουτάκι. Η κοινωνία, το internet, και ο κόσμος γενικά, λατρεύει να το κάνει αυτό γιατί νιώθει ασφάλεια έτσι. Η μόδα λατρεύει τα κουτάκια και τις ταμπέλες, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο. Το να βάζεις την πολυτελή μόδα στο κουτάκι του αψεγάδιαστου, του αποκλειστικού και του οπτικά ακριβού, είναι περιοριστικό και παλιακό».
https://twitter.com/LAYS/status/1577038400947126272?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1577038400947126272%7Ctwgr%5Ee3ed9c65414e8b04a06e8749cf8b9c4817955010%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.insider.gr%2Fstiles%2Fspend-it%2F246546%2Fbalenciaga-i-nea-tsanta-1800-dolarion-toy-diasimoy-oikoy-modas-moiazei-me
Εν μέρει, έχει έναν συμβολικό χαρακτήρα όλο αυτό. Ο ίδιος χλευάζει την ιδέα της πολυτελούς μόδας, χρησιμοποιώντας μάλιστα στο show του λάσπη που παρέπεμπε στον πόλεμο της Ουκρανίας. Αυτό που ήθελε να περάσει, ήταν πως με όλα αυτά τα δυστοπικά γεγονότα που συμβαίνουν στον κόσμο μας, στο τέλος η πολυτελής μόδα δεν θα έχει καμία αξία. Επομένως, το να πληρώνεις ακριβά τα ρούχα, δεν έχει καμία σημασία.
Άλλο βέβαια που ο οίκος θησαυρίζει. Και οι τσάντες από τη συσκευασία Lay’s θα φέρουν επιπλέον κέρδη στο τέλος της ημέρας. Επομένως, ως πότε οι Οίκοι θα κυκλοφορούν πανάκριβες αηδίες που οι καταναλωτές θα αγοράζουν για το logo τους; Μήπως λοιπόν αυτός ο καταναλωτισμός να μην εκμεταλλεύεται και να μην τροφοδοτείται από τους Οίκους, χρησιμοποιώντας μάλιστα το μάρκετινγκ, με σκοπό να βγάζουν ακόμα περισσότερα; Και να αναφέρω, τέλος, πως το σημαντικό πρόβλημα, αυτό δηλαδή που η μόδα επιβάλλεται να γίνει πιο φιλική στο περιβάλλον, βρίσκεται ακόμα υπό επεξεργασία.