Περιεχόμενα
Οι μεγάλοι οίκοι μόδας, έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά στο marketing, προκειμένου να εμφυσήσουν στους καταναλωτές, την ανάγκη να αποκτήσουν τα ρούχα τους, όχι μόνο για τον σχεδιασμό τους, αλλά και για την προστιθέμενη αξία τους. Η νέα τάση, το quiet luxury, φαίνεται ότι ανατρέπει τα δεδομένα, βάζοντας ξανά στο κάδρο την ποιότητα και την ουσιαστική πολυτέλεια.
Όλη αυτή η logomania, έβλαψε σχεδιαστικά την υψηλή ραπτική, που επαναπαύτηκε στην ευκολία του προφανούς και θυσίασε τη δημιουργικότητα και την καλαισθησία της. Ξαφνικά, οίκοι μόδας που εδραιώθηκαν για την απλότητα και την κομψότητα τους, κυκλοφόρησαν ready-to-wear συλλογές, που έμοιαζαν περισσότερο με κινητή διαφήμιση, παρά με ρούχο.
Τα logo μπήκαν παντού, από jackets και πουκάμισα, μέχρι καπέλα και παντόφλες. Ήταν μια καμουφλαρισμένη δήλωση εισοδήματος, μεταφρασμένη σε ύφασμα. Τα logo έφεραν πωλήσεις, κυρίως από χώρες της Ασίας, όμως παράλληλα, κατακρεούργησαν την αίγλη και την ταυτότητα δεκαετιών. Με έναν τρόπο, τα πράγματα έχασαν τον δρόμο τους κα πέρασαν στην πλήρη ασυδοσία, η ματαιοδοξία, στα καλύτερα της.
Κι όμως, το ενδιαφέρον για ανεπιτήδευτο στιλ και διακριτικότητα, επανέρχεται και επαναπροσδιορίζει τις αξίες και τις στοχεύσεις της μόδας, συμπαρασύροντας και τους μεγάλους οίκους, που δείχνουν διατεθειμένοι να επιστρέψουν στα νάματα τους. Οι κολοσσοί LVMH και Kering, αλλάζουν σταδιακά πολιτική, παρουσιάζοντας μετά από καιρό συλλογές που δεν «φωνάζουν» την τιμή τους.
Από τους ήρωες του Succession, μέχρι την πρόσφατη εμφάνιση της Gwyneth Paltrow στο δικαστήριο, όλα φανερώνουν ότι οι πολυτελείς υφές, η αψεγάδιαστη ραφή και ο διαχρονικός σχεδιασμούς υπερτερούν των άκομψων και χωρίς λόγο ύπαρξης logo.
Το quiet luxury, επαναφέρει τη λεπτότητα στη μόδα
Είναι εμφανές, ότι αυτή η επιτηδευμένη, γεμάτη ανασφάλεια επίδειξη πλούτου, έχει αρχίσει να εκλείπει. Οι καταναλωτές, στρέφονται πλέον προς μια άλλη κατεύθυνση, λιγότερο θορυβώδη, επενδύοντας στην ποιότητα και το στιλ και όχι στο brand. Για το λόγο αυτό, εταιρείες όπως Loro Piana και Brunello Cucinelli, ανακτούν το χαμένο έδαφος, αυξάνοντας δραματικά τις πωλήσεις τους.
Το quiet luxury, δίνει πνοή σε μικρές, τοπικές επιχειρήσεις
Η logomania, δημιούργησε φοβερή συμπίεση των πωλήσεων μικρότερων επιχειρήσεων μόδας ανά τον κόσμο, που παρά την εξαιρετική τους ποιότητα, δεν είχαν το brand name που θα τους επέτρεπε να ακολουθήσουν την τάση. Ουσιαστικά, η αγορά, μοιράστηκε ανάμεσα σε λίγα brands, τα οποία για δεκαετίες έχουν επενδύσει μεγάλα ποσά στο μάρκετινγκ, προκειμένου να εδραιωθούν στο μυαλό και τη συνείδησή των καταναλωτών.
Η Ασία, συνεχίζει να θέλει logo
Στην Ασία, οι παραγγελίες για προϊόντα με λογότυπο αυξήθηκαν κατά 8% μέχρι στιγμής φέτος, σύμφωνα με την πλατφόρμα χονδρικής μόδας Joor. Αλλά στη Βόρεια Αμερική οι έμποροι λιανικής αγόρασαν 43 τοις εκατό λιγότερα προϊόντα με λογότυπο, είπε ο Joor. Οι πωλήσεις ειδών με λογότυπο μειώθηκαν κατά 16% και στην EMEA.
Με το βλέμμα στραμμένο στους VIC
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία, οι καταναλωτές σε Ευρώπη και ΗΠΑ, εστιάζουν πρωτίστως στα αναγκαία, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την αγορά ειδών πολυτελείας. Την ίδια στιγμή, η Κίνα, έρχεται αντιμέτωπη με μια σημαντική επιβράδυνση της οικονομικής της κατάστασης. Όλα αυτά, βάζουν φρένο στις φιλόδοξες στοχεύσεις των εταιρειών για διεύρυνση της βάσης τους, με αποτέλεσμα, να επιστρέφουν με το βλέμμα στραμμένο στην κορυφή της αλυσίδας.
Louis Vuitton, Chanel και Gucci έχουν αναπτύξει περισσότερα καταστήματα και καταστήματα για “VIC” (πολύ σημαντικούς πελάτες) τους τελευταίους μήνες . Παράλληλα, Tiffany & Co, Dior και Chanel επέκτειναν τις υψηλές συλλογές κοσμημάτων τους αυτή τη σεζόν, ενώ έδωσαν μεγάλη έμφαση στα λανσαρίσματα τους.
Την ίδια στιγμή, η Kering, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις επενδύσεις της στην αλυσίδα εφοδιασμού της Bottega Veneta, με σκοπό να παράγει τις περίφημες τσάντες της μάρκας χωρίς λογότυπο. Ταυτόχρονα, εγκαινιάζει νέες εγκαταστάσεις υποδηματοποιίας, 5.500 τετραγωνικών μέτρων στην περιοχή Βένετο της Ιταλίας.
Στον όμιλο LVMH, το αγαπημένο brand του quiet luxury, Loro Piana πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις, ενώ ο Dior έχει αρχίσει να εξισορροπεί την προσφορά του για τις τσάντες με πιο διακριτικές επιλογές. Η Maria Grazia Chiuri για fall/winter 23 έδειξε μια νέα εκδοχή της τσάντας Key, πιο διακριτική, ενώ γενικά ανάπτυξε μια μεικτής αισθητικής συλλογή προσπαθώντας να διατηρήσει διακριτικό προφίλ, τονίζοντας παράλληλα το brand name του γαλλικού οίκου.
Πάντως, όσο και αν μας αρέσει η ιδέα του quiet luxury, η μανία για logo δεν θα φύγει έτσι εύκολα, ειδικά για τις μεγάλες μάρκες, που έχουν επενδύσει πολλά στο όνομα τους και τα όσα αυτό συμβολίζει για τους καταναλωτές.