Άτυπος «πόλεμος» έχει ξεκινήσει μεταξύ των δύο μεγαλύτερων fast fashion εταιρειών, δηλαδή του ισπανικού ομίλου Inditex και του κινεζικού Shein. Η Shein κατηγορήθηκε για αντιγραφή σχεδίων του ανταγωνιστή του, Zara, μετά από δεκάδες εικόνες που κοινοποιήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που δείχνουν σχεδόν πανομοιότυπα ρούχα από τα δύο καταστήματα.
Η Shein έχει υπερτετραπλασιάσει τα έσοδά της από το 2019, σύμφωνα με τον ιστότοπο Business of Fashion, φτάνοντας τα 15,7 δισ. δολάρια σε πωλήσεις. Τώρα φέρεται να αναζητά χρηματοδότηση 1 δισ. δολάρια και αποτίμηση 100 δισ. δολάρια.
Στο TikTok, τα hashtags #zaravsshein και #zaradupe, τα οποία χρησιμοποιούνται για παρόμοια ρούχα από τα Zara και Shein, έχουν 38,3 και 39,8 εκατομμύρια προβολές αντίστοιχα. Η Shein έχει ήδη έρθει αντιμέτωπη με νομικές διαδικασίες για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων παγκόσμιων εταιρειών, όπως η Levi Strauss, η Dr Martens AirWair International και Ralph Lauren. Το hashtag #sheinstolemydesign είχε 6,4 εκατομμύρια προβολές στο TikTok.
Στο Instagram, οι πιο τρανταχτές αντιγραφές προβάλλονται από το προφίλ @dupesnation. Υπάρχουν όμως και οι influencers, που δοξάζουν την Shein για τις χαμηλές τιμές της. Μια ανάρτηση, για παράδειγμα, δείχνει ένα παστέλ ροζ και πορτοκαλί πουκάμισο Zara που κοστίζει 29,95 € μαζί με ένα πανομοιότυπο πουκάμισο από τη Shein, που κοστίζει 4,49 €.
@iam.awilda Zara vs Shein Top:Shein code: sw2109305916250154Zara Code: 2298/186…#zaravsshein #wintertrend2022 #modatiktok #modatipsideas #sheinlookinspo #sheinhaul2022 ♬ Ice Ice Baby – Vanilla Ice
Θα μπορούσε η Shein να ξεφύγει από τα πρόστιμα;
«Ας υποθέσουμε ότι η Shein έκλεψε μια ιδέα Zara. Μέχρι να το εντοπίσει η Zara και να κάνει μήνυση, πάνε δύο χρόνια. Αλλά αυτό το σχέδιο μπορεί να είχε πουλήσει μόνο πέντε αντίτυπα και στη συνέχεια να εξαφανιστεί μέσα σε λίγες εβδομάδες. Είναι αδύνατο να αποδείξουμε κάτι δύο χρόνια αργότερα» είπε στη Guardian, ο Mike Flanagan, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Clothesource.
Άρα οι αντιγραφές στον χώρο της μόδας, όντως υπάρχουν. Οι fast fashion εταιρείες ανέκαθεν αντέγραφαν οίκους μόδας, πουλώντας ρούχα παρόμοια σε πιο προσιτές τιμές. Τώρα, αυτός ο αυξημένος ανταγωνισμός έχει οδηγήσει σε ultra fast fashion εταιρείες – όπως το Shein- να έχουν μηδέν δημιουργικότητα και βέβαια κακής ποιότητας ρούχα. Συνεχίζουν, όμως, να πουλούν, «πετώντας» εκτός παιχνιδιού της fast fashion μάρκες, που έχουν καθιερωθεί στον χώρο της μόδας εδώ και χρόνια.
Κανείς δεν ντρέπεται να επιδείξει τα Shein hauls ή τα Zara dupes, ακόμη και με τις περιβαλλοντικές και ηθικές επιπτώσεις που έχουν. Όσο δυστοπικό κι αν ακούγεται, η αποτίμηση των 10 δισ. της κινεζικής μάρκας, δεν πρέπει να προκαλεί σοκ. Η απόδειξη της προβληματικής δημοτικότητάς του είναι γεγονός.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Photo: Shein.com
Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:
Η Bjork και οι μοναδικές της red carpet εμφανίσεις, επέστρεψαν δυναμικά
Anatomy of a Scandal: Το στυλ της Sienna Miller είναι ένας ακόμη λόγος να δεις τη σειρά
Coachella 2022: Οι εμφανίσεις που ξεχώρισαν «μαρτυρούν» τα fashion trends του καλοκαιριού