Ένα από τα πρώτα πράγματα που προσέχεις στην Μπέλα Μπάξτερ, την κεντρική ηρωίδα στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Poor Things» δεν είναι τα μεγάλα μπλε μάτια της, οι ξαφνικές σωματικές της συσπάσεις ή ακόμη και η παιδική της ομιλία, αλλά, μάλλον, τα balloon μανίκια που έμοιαζαν σαν προέκταση των ώμων της.
«Έχει σημασία το μανίκι», φέρεται να είπε ο Λάνθιμος στην ενδυματολόγο της ταινίας, Χόλι Γουάντινγκτον, που προηγούμενες δουλειές της έχουμε δει στα έργα Lady Macbeth και The Great. Και αυτό ακριβώς πήρε: πολύ, πολύ μεγάλα φουσκωτά μανίκια.
Τα κοστούμια στο Poor Things ήταν μόνο η κορυφή του παγόβουνου, ωστόσο, σε μια χρονιά που τα μανίκια κυριαρχούν και αποτελούν τάση. Είναι ίσως το κομμάτι της γκαρνταρόμπας με το οποίο είχαμε καιρό να ασχοληθούμε, τελευταία όμως αποτελούν το trend στις πασαρέλες, στα κόκκινα χαλιά, στις ταινίες -και τώρα περνάνε και στο streetwear, με το Poor Things να δίνει πνοή σε αυτό το στυλ.
Statement μανίκια: Το Poor Things φέρνει στην επιφάνεια τη σημασία τους
Η αρχή έγινε στις φθινοπωρινές επιδείξεις των μεγάλων οίκων: balloon μανίκια στον Thom Browne και με ουρά στον Balenciaga.
Στο Met Gala τον Μάιο, η Κένταλ Τζένερ φόρεσε ρούχο που είχε έντονα μακριά μανίκια μέχρι το πάτωμα στολισμένα με παγιέτες που έφερε την υπογραφή του Marc Jacobs, η Φλόρενς Πιου είχε μια παρόμοια θεαματική εμφάνιση με ένα ογκώδες φόρεμα Valentino στα βραβεία Όσκαρ. Σε κάθε περίπτωση, το statement ντύσιμο επικεντρωνόταν στα μανίκια.
Για την άνοιξη, η τάση έχει εξελιχθεί με ακόμα πιο θεαματικούς και δημιουργικούς τρόπους. Στον Ρικ Όουενς, τα μανίκια είχαν αυστηρή γραμμή, ενώ στη Στέλα ΜακΚάρτνι ήταν αρκετά αέρινα για να τα παρασύρει ο άνεμος και να τα σχηματοποιεί.
Ο Balenciaga σε στυλ full wizard, οι Louis Vuitton και Khaite σε στυλ old-school glamour, ενώ η Schiaparelli πέτυχε να τους προσδώσει avant-garde αναλογίες.
Τόσο ο Κριστομπάλ Μπαλενσιάγκα όσο και η Έλσα Σκιαπαρέλι έπαιξαν με τα μανίκια καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας τους στο παρελθόν και αποτέλεσαν τα μανίκια στοιχείο της στυλιστικής τους ταυτότητας.
«Είναι ένας τρόπος με τον οποίο οι σχεδιαστές μπορούν πραγματικά να δείξουν το προσωπικό τους στυλ», λέει η Κολίν Χιλ, επιμελήτρια κοστουμιών και αξεσουάρ στο μουσείο του Fashion Institute of Technology.
Δεν είναι τυχαίο ότι το μουσείο ξεκίνησε τον προγραμματισμό του για το 2024 με μια έκθεση με τίτλο «Statement Sleeves», με σχεδόν 80 κομμάτια από τη μόνιμη συλλογή του που αποδεικνύουν πώς αυτά τα σχεδιαστικά στοιχεία μπορούν να αποτελέσουν «σημάδια κατάστασης, γούστου και προσωπικότητας».
«Δεν είναι τόσο εύκολο να δημιουργηθούν», συνεχίζει η Χιλ. «Μπορεί να φαίνονται πραγματικά εντυπωσιακά, αλλά δεν είναι απολύτως λειτουργικά. Απλώς φορώντας τα αισθάνονται πραγματικά υπέροχα. Αν φοράτε ένα πολύ απλό κοκτέιλ φόρεμα και έχετε αυτό το μεγάλο μανίκι, τραβάει την προσοχή».
Στην εποχή του Zoom και της κατανάλωσης Πολιτισμού μέσω των τηλεφώνων μας, ένα μανίκι statement είναι ένας εύκολος τρόπος να ξεχωρίσετε σε μια μικρή οθόνη.
Όπως επεσήμανε επίσης η Χιλ, συχνά είναι το μόνο που βλέπετε από ένα ρούχο όταν αυτό κρέμεται στην ντουλάπα σας, πράγμα που σημαίνει ότι, είτε το συνειδητοποιούμε είτε όχι, γενικά αναγνωρίζουμε τα είδη ένδυσης με βάση τα μανίκια τους.
Για να ξεκινήσει την έρευνά της για την έκθεση, η Χιλ έψαξε μέχρι και πριν από 5.000 χρόνια.
Βρήκε ένα λινό φόρεμα στη συλλογή του Petrie Museum of Egyptian Archaeology του Λονδίνου, το οποίο έχει ραφές, ή μάζεμα, πάνω από τους ώμους ως διακοσμητικό στοιχείο.
Η συλλογή του FIT δεν εκτείνεται σε χιλιετίες, αλλά περιλαμβάνει αποσπώμενα μανίκια από τη δεκαετία του 1770, τα οποία στερεώνονταν στο μπούστο με κορδέλες, καθώς και ένα μανίκι για το πόδι από τη δεκαετία του 1830 που θυμίζει κάπως τα κοστούμια στο Poor Things, τα οποία σκόπιμα δεν ανήκουν σε καμία εποχή και σε κανένα μέρος.
«Μέρος της έλξης που μας ασκούν τα μανίκια σήμερα είναι ότι υπάρχουν τόσα πολλά και διαφορετικά εκεί έξω», καταλήγει η Hill.
«Δεν υπάρχει ένα κυρίαρχο στυλ που να λειτουργεί για το σώμα σας. Στην πραγματικότητα, τραβούν την προσοχή στους ώμους και στα χέρια σας. Έτσι, κατά κάποιον τρόπο, είναι κάτι που μπορεί να κολακεύει κάθε σιλουέτα».
Όλα τα παραπάνω, εκτός από τα trends της Άνοιξης, μας δείχνουν ότι το Poor Things είναι ισχυρός διεκδικητής και για το Όσκαρ Κοστουμιών.
* Με πληροφορίες από wmagazine