Τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα από την έναρξη της πανδημίας, οι εταιρείες ξεκίνησαν να αντιμετωπίζουν διαφορετικά την τεχνολογία, προσπαθώντας μέσω αυτής, να απαλύνουν κάπως τις συνέπειες του Covid.

Ωστόσο, το ερώτημα είναι το εξής: Θα αποτελέσει η τεχνητή νοημοσύνη κομβικό σημείο για την εξέλιξη της βιομηχανίας της μόδας;

Παρά την επιφυλακτική έως εχθρική στάση μεγάλης μερίδας ανθρώπων, που αποτυπώνεται έντονα στα social media, η πρόσφατη ιστορία απέδειξε ότι η τεχνητή νοημοσύνη έχει ήδη αρχίσει να εισβάλει στη μόδα και μάλιστα με θετικό πρόσημο.

Η αρχή έγινε από την τέχνη, όταν το 2021 ο Refik Anadol δημιούργησε μια εντυπωσιακή έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης με τίτλο Unsupervised, η οποία ήταν βασισμένη στην τεχνητή νοημοσύνη. Τα έργα, αποτελούνταν από μια σειρά συνεχώς μεταβαλλόμενων εικόνων, που δημιουργήθηκαν μέσα από έναν αλγόριθμο που αντλούσε πληροφορίες από προηγούμενες συλλογές του MoMA, των τελευταίων 200 ετών.

Αντίστοιχα, στη μόδα, πραγματοποιήθηκε το πρώτο fashion show, που διοργανώθηκε το 2022 από το Laboratory of Artificial Intelligence in Design και το Royal College of Art όπου συμμετείχαν 14 νεαροί σχεδιαστές με συνολικά 80 κομμάτια, όλα δημιουργημένα μέσω της τεχνητής νοημοσύνης. Και μπορεί το αποτέλεσμα να απείχε κατά πολύ από τις καθιερωμένες εβδομάδες μόδας, όμως τίποτα δεν μαρτυρούσε την πραγματική τους προέλευση ή τουλάχιστον δεν το «φώναζε».

Τα σχέδια βασίζονται σε αφηρημένες εικόνες, χρωματικές παλέτες και προϋπάρχοντα σχέδια. Το κύριο λειτουργικό σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιείται σε τέτοιες περιπτώσεις είναι το GAN (Generative Adversarial Network) και έχει ευρύ πεδίο χρήσης από τα εικαστικά, τη σύνθεση μουσικής, τα κινούμενα σχέδια μέχρι την οπτική επικοινωνία.

Στόχος των συγκεκριμένων συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, είναι να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές και όχι να τους αντικαταστήσουν. Επίσης, δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς την ανθρώπινη συμμετοχή και άρα δεν τίθεται θέμα για το εάν οι μηχανές δημιουργούν τέχνη.

Συνεπώς, με τα σημερινά δεδομένα, η μόδα δεν έχει τίποτα να φοβηθεί από την τεχνητή νοημοσύνη, το αντίθετο. Μόλις απέκτησε έναν ακόμη σύμμαχο που θα βοηθήσει κυρίως νέους σχεδιαστές να εκφράσουν το ταλέντο τους. Τα εργαλεία που τους παρέχονται, τους επιτρέπουν να δημιουργήσουν τις δικές τους συλλογές χωρίς να είναι προϋπόθεση η φοίτηση σε κάποια σχολή σχεδίου. Επιπλέον, τους δίνεται πρόσβαση σε έναν τεράστιο όγκο δεδομένων και πληροφοριών που πιθανότατα θα αγνοούσαν και μέσω των οποίων μπορούν να αντλήσουν έμπνευση για τα σχέδια τους.

Αυτό που μένει να αποδειχθεί, είναι το κατά πόσο οι νέοι σχεδιαστές θα αρχίσουν να αντιμετωπίζουν ως πανάκια την τεχνητή νοημοσύνη, εναποθέτοντας σε εκείνη όλο το δημιουργικό κομμάτι της δουλειάς τους. Αν δηλαδή αντί να ανοίξει νέους κόσμους, περιορίσει τους υπάρχοντες.