Έχει παρατηρηθεί παγκοσμίως, ότι η οικονομική ύφεση προκαλεί μια σειρά αλυσιδωτών αλλαγών ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών οι οποίοι όπως είναι λογικό, προσπαθούν να διανείμουν το εισόδημα τους με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο.

Συνεπώς, σε περιόδους που η ανεργία αυξάνεται και οι τιμές βασικών αγαθών παρουσιάζουν αυξήσεις, οι καταναλωτές μειώνουν τις δαπάνες τους για ρούχα και είδη πολυτελείας. Θα περίμενε λοιπόν κανείς, ότι δεδομένης της μείωσης των λιανικών πωλήσεων η μόδα θα βίωνε χρόνια παρακμής ή στασιμότητας. Ωστόσο, τα στοιχεία από τις οικονομικές κρίσεις που έχει αντιμετωπίσει διαχρονικά η ανθρωπότητα αποδεικνύουν το αντίθετο. Όσο παράδοξο και αν φαίνεται σε πρώτη ανάγνωση, η οικονομική ύφεση λειτουργεί ευεργετικά στην μόδα αφού οι σχεδιαστές στην προσπάθεια τους να διατηρήσουν το ενδιαφέρον του κοινού τους προχωρούν σε καινοτομίες και νέες τάσεις.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού, είναι ο  Christian Dior ο οποίος κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου άφησε τα βαριά ρούχα που προϋπόθεταν πολλά μέτρα ύφασμα και μεγάλο κόστος παραγωγής και παρουσίασε το New Look με την χαρακτηριστική πολύ στενή μέση και τους όγκους στους ώμους. «Μετά από μια περίοδο διαλογής υφασμάτων, τα σχέδιά του χρησιμοποίησαν άφθονα υλικά όπως το φόρεμα Chérie, που ενσωματώνει 80 γιάρδες faille που έμοιαζε με πολυτέλεια», λέει η Veroniqué Hyland, Fashion Features Director στο Elle και συγγραφέας του Dress Code. «Η δημιουργία μιας νέας σιλουέτας είναι επίσης ένας τρόπος για τη βιομηχανία να ωθήσει τους ανθρώπους να αγοράσουν νέα πράγματα, σε αντίθεση με το να αρκούνται στην γκαρνταρόμπα της περασμένης σεζόν».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

A post shared by Dior (@diornewlook)

Σχετικά με παλαιότερες οικονομικές κρίσεις, αυτό που διαφοροποίησε την αγορά του 2021 είναι το γεγονός ότι η ύφεση συνοδευόταν από μίας παγκόσμιας κλίμακας υγειονομική κρίση που ανάγκασε τους πολίτες να μείνουν κλεισμένοι στο σπίτι τους, περιoρίζοντας παράλληλα κάθε ψυχαγωγική ασχολία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, παρά τις δυσμενείς συνθήκες οι καταναλωτές να ξοδεύουν «εκδικητικά», χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι μπόρεσε να αποφευχθεί η μείωση στους τζίρους του λιανικού εμπορίου, μία μείωση που σταδιακά μετακυλίεται στο σύνολο της αγοράς.

Από την άλλη, υπάρχουν οι λεγόμενοι «αγοραστές υψηλής ποιότητας», εκείνοι δηλαδή οι οποίοι αδιαφορούν για την τιμή των προϊόντων και η αγοραστική τους δύναμη επηρεάζεται δύσκολα. Όπως είπε ο Duka, συγγραφέας που ασχολείται με την μόδα, «οι έμποροι λιανικής λένε ότι αυτοί οι πελάτες που μπορούν να αντέξουν οικονομικά τόσο ακριβά εμπορεύματα, αν και έχουν γίνει και αυτοί πιο επιλεκτικοί, εξακολουθούν να επηρεάζονται ελάχιστα από τις αντιξοότητες της οικονομίας». Στον αντίποδα, οι καταναλωτές που ψωνίζουν λιγότερο ακριβούς σχεδιαστές, συνήθως περιορίζουν τις δαπάνες τους σε προϊόντα υψηλής ποιότητας που έχουν μία διαχρονικότητα.

Η πρόκληση παραμένει, πρέπει να βρεθεί κάτι που θα κινητοποιήσει τόσο πολύ το ενδιαφέρον των καταναλωτών ώστε να το συμπεριλάβουν στις επόμενες αγορές τους ακόμα και αν το κόστος ευκαιρίας είναι υψηλό.  Εξάλλου, όπως είπε ο αείμνηστος σχεδιαστής μόδας Issey Miyake, «Το σχέδιο πηγάζει από τον προβληματισμό και την πρόκληση της εποχής που ζούμε».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

A post shared by Runway Archives (@runway_archives)

Κάθε ύφεση φέρνει και κάτι νέο για παράδειγμα, η δεκαετία του 80 χαρακτηρίστηκε από έντονα νέον χρώματα και πληθωρικά prints. Ο μαξιμαλισμός εξάλλου είναι συχνό φαινόμενο σε τέτοιες περιπτώσεις, γεγονός το οποίο εξηγείται από την άμεση σχέση της μόδας και των ρούχων με την ψυχολογία.

Τα τελευταία χρόνια,  οι σχεδιαστές μόδας έχουν αναγνωρίσει το ενδιαφέρον των πελατών τους για τη βιωσιμότητα και τα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα τα οποία κατάφεραν να μετατρέψουν σε απτά προϊόντα προσαρμόζοντας συχνά όλη την φιλοσοφία του brand γύρω από την νέα αυτή προσέγγιση. Αυτό που είναι ενδιαφέρον τώρα είναι ότι οι σχεδιαστές πρέπει να προσαρμόσουν την προσφορά της καινοτομίας με τη βιωσιμότητα.

Αυτό που διαφοροποίησε σημαντικά την αγορά είναι οι πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών αφού πλέον δεν υπάρχει ζήτηση μόνο για αγορά αλλά και για μεταπώληση γεγονός που οδηγεί σε τεράστια αύξηση της τιμής των προϊόντων. Η Thredup αναφέρει ότι «η αγορά μεταπώλησης θα αυξηθεί κατά 127% έως το 2026, λόγω του πληθωρισμού, των ανησυχιών για τη βιωσιμότητα και των αγορών των γενεών. Είναι σημαντικό οι επωνυμίες, ανεξάρτητα από την αγορά ή την τιμή, να επινοούν ένα οικοσύστημα μεταπώλησης, επειδή γίνεται πιο κανονικό και πιο mainstream».

Το συμπέρασμα είναι ότι οι σχεδιαστές και οι εταιρείες που ασχολούνται με τον χώρο της μόδας οφείλουν να αφουγκράζονται διαρκώς τις απαιτήσεις και τις ανάγκες των καταναλωτών όπως αυτές διαμορφώνονται με βάση τις συνθήκες που επικρατούν. Το σίγουρο είναι ότι οι αγοραστές πλέον αναζητούν κάτι που θα τους εντυπωσιάσει ανάμεσα σε όλα αυτά τα προϊόντα που βλέπουν καθημερινά σε online καταστήματα και social media.

Διαβάστε ακόμα στο intronews.gr

Γιατί η Penelope Cruz είναι σπουδαιότερη ηθοποιός κι από την Meryl Streep

Sylvester Stallone: Από κει που του χρωστούσε, ζητάει και τον γάιδαρο η πρώην γυναίκα του

Το κόκκινο κρέας είναι φαλλοκρατία, ο όρος ποντίκια είναι υποτιμητικός: Η woke culture έχει οδηγήσει τη Γαλλία στη ζώνη του λυκόφωτος