Σε μια απόφαση που δείχνει πρόθεση και προοικονομεί το εγγύς μέλλον, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε σε επιβολή του προστίμου που είχε θέσει το 2017 το Ανώτατο Δικαστήριο του Λουξεμβούργου, απόφαση που είχε πάει σε έφεση από τη Google. Η Google είχε κινηθεί νομικά ενάντια σε έναν νόμο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά του μονοπωλίου. Ο συγκεκριμένος νόμος ετέθη από την Ε.Ε. για να καταπολεμήσει τους αμερικανικούς κολοσσούς στα ευρωπαϊκά εδάφη και τώρα η Google θα πρέπει να πληρώσει 2.4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση κατά των τεχνολογικών κολοσσών. Google, Amazon, Apple και Facebook έχουν μπει τα τελευταία χρόνια στο στόχαστρο της Κομισιόν και του Ανώτατου Δικαστηρίου, εξαιτίας της μονοπωλιακής πολιτικής που επιδεικνύουν σε αρκετές αγορές της Ευρώπης.
Πιο συγκεκριμένα, η Google έχει προνομιακή προβολή στα δικά της εργαλεία και υπηρεσίες, υπονομεύοντας τον ανταγωνισμό. Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό νόμο, κάτι τέτοιο καταστρατηγεί τους νόμους της αγοράς και γι΄αυτό το Ανώτατο Δικαστήριο του Λουξεμβούργου επέβαλε σε πρωτοβάθμια εξέταση αυτό το πρόστιμο. Ένα πρόστιμο που επικυρώθηκε από την Margrethe Vestager, επικεφαλής της Κομισιόν στη μάχη κατά του μονοπωλίου.
Αυτή είναι η πρώτη από τρεις υποθέσεις που εκκρεμμούν κατά της Google και σε περίπτωση που όλες αποβούν εις βάρος της, είναι πιθανό ο κολοσσός να κληθεί να πληρώσει ως και 6 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Φυσικά, η απόφαση δεν είναι οριστική, καθώς η Google θα καταφύγει στο Ανώτατο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Ήταν το 2017 όταν βγήκε απόφαση κατά της Google για άνιση προβολή των δικών της αγοραστικών υπηρεσιών έναντι μικρότερων ανταγωνιστών. Η εταιρεία ισχυρίζεται πως εναρμονίστηκε άμεσα με την απόφαση και έκανε αλλαγές στα εργαλεία προβολής της και γι΄αυτό θα έπρεπε να της δοθεί χάρη.
Νέος νόμος αποδυναμώνει τη Google έναντι των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών
«Προωθώντας τη δική της εμπορική υπηρεσία σε σχέση με άλλες στα αποτελέσματα των σελίδων της, τόσο σε θέση όσο και σε μορφή προβολής, η Google καθόριζε τα αποτελέσματα ως προς τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες, πειράζοντας τους αλγορίθμους» αναφέρει το δικαστήριο στην ετυμηγορία του.
«Οι εμπορικές διαφημίσεις βοηθούν τους ανθρώπους να βρουν γρήγορα και εύκολα τα προϊόντα που θέλουν. Βοηθούν όμως και τους πωλητές να πιάσουν το μέγιστο δυνατό σε πελατεία. Η προσέγγιση μας έχει λειτουργήσει επιτυχημένα για πάνω από τρία χρόνια, παράγοντας δισεκατομμύρια clicks για περισσότερες από 700 ανταγωνιστικές υπηρεσίες» υποστηρίζει η Google.
Πρόκειται για το δεύτερο μεγάλο πρόστιμο, το πρώτο χρονικά, αφού είχε επιβληθεί το 2018. Λιγό αργότερα, η Κομισιόν είχε βάλει πρόστιμο 4.34 δισ. ευρώ στη Google για παράνομη χρήση του Androis OS, ώστε να μπουστάρει τη χρήση της δικής της μηχανής αναζήτησης και άλλες υπηρεσίες που παρέχονται μέσω κινητού.
Το 2019 η Vestager είχε επικυρώσει ακόμα ένα πρόστιμο έναντι 1.49 δισ. ευρώ για άδικους όρους χρήσης σε εταιρείες που χρησιμοποιούσαν τη δική της μπάρα αναζήτησης στις ιστοσελίδες τους στην Ευρώπη.
Η Google αντιμετωπίζει δικαστικά ζητήματα και εσωτερικά, στις ΗΠΑ, όπου θα κληθεί να απολογηθεί για μονοπωλιακή συμπεριφορά μετά από μήνυση του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Στην ίδια κατάσταση είναι και η Facebook, που εκτός των καταγγελιών της Haugen, θα βρεθεί ενώπιον της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου.
Οι ανταγωνιστές υποδέχτηκαν πανηγυρικά την απόφαση της Τετάρτης, όμως, υποστηρίζουν, πρόκειται για μια υπόθεση που καθυστέρησε αρκετά σε επίπεδο ακροάσεων, ώστε η Google είχε όλο το χρόνο να προσαρμοστεί και να βρει νέα εργαλεία για την εδραίωση της θέσης της.
«Ενώ υποδεχόμαστε με ικανοποίηση τη σημερινή απόφαση, δεν αναιρεί την μη ανταγωνιστική και καταναλωτική ζημιά που προκάλεσε για πάνω από μια δεκαετία η πολιτική εκμετάλλευσης της μηχανής αναζήτησης της Google» ανέφερε ο Shivaun Raff, συνιδρυτής της Foundem, ανταγωνίστριας υπηρεσίας αγορών στην Ευρώπη, που πρωτοστάτησε στο να πάει η υπόθεση στα δικαστήρια.
Πάντως, αυτή η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η πρώτη στο λυκαυγές μιας νέας εποχής, όπου ΗΠΑ και Ε.Ε. αναθεωρούν τη στάση τους απέναντι στην ελευθερία που επιδεικνύουν οι οικονομικοί κολοσσοί στο διαδίκτυο. Αυτό δεν είναι απαραίτητα μια μάχη Καλού-Κακού, αφού και οι δύο πλευρές έχουν αρκετά λερωμένη τη φωλιά τους.
Μόλις πέρσι, η Apple και η Amazon γλύτωσαν μετά από απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου, να πληρώσουν πρόστιμα της τάξεως των 13 δισεκατομμυρίων ευρώ για μη φορολογημένα έσοδα.
Η διαρκής επιτήρηση και διερεύνηση εταιρειών όπως η Google, έχουν επιφέρει νέους ανταγωνιστικούς κανόνες που εξετάζει η Ε.Ε. και στοχεύουν τους τεχνολογικούς κολοσσούς. Ο νόμος Digital Markets Act αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή από το 2022 και θα δώσει μεγαλύτερη δύναμη στις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές, ώστε να επέμβουν στην ψηφιακή οικονομία, έχοντας τη δυνατότητα να μπλοκάρουν brands του μεγέθους της Google και της Apple για προνομιακή μεταχείριση των δικών τους υπηρεσιών. Με αυτό το νόμο τα πρόστιμα μπορούν να φτάνουν ως και το 10% του ετήσιου τζίρου μιας εταιρείας.
Πηγή: New York Times