Συζητάμε τόσες εβδομάδες για τον υπερτουρισμό, βλέπουμε στη Βαρκελώνη να επιτίθενται με νεροπίστολα στους τουρίστες και να φωνάζουν “You shall not pass” και η λύση τελικά ήταν κάτω από τη μύτη μας, μπροστά στα μάτια μας, προφανής. Η Μύκονος, η Σαντορίνη και κάθε απλησίαστο οικονομικά νησί, το γνώριζε από καιρό και είχε φροντίσει για αυτό το πρόβλημα.
Ένας συμβουλευτικός οίκος ονόματι Boston Consulting Group υποστηρίζει πως ο λόγος που συζητάμε για υπερτουρισμό μετά την πανδημία, ενώ ήταν κάτι που δεν θα το περίμενε κανείς, είναι τα φθηνά/προσιτά ταξίδια. Αν τα εισιτήρια, αεροπορικά και ακτοπλοϊκά, είναι σε τιμές που μπορούν οι περισσότεροι να τα αγοράσουν, και βρίσκονται και προσιτές τιμές στα καταλύματα, τότε θα αυξάνεται ο τουρισμός σε ένα μέρος γιατί όλο και περισσότεροι από αυτούς που πήγαν, θα μιλάνε για το πόσο οικονομικά ήταν σε φίλους και γνωστούς, που θα ακολουθούν το παράδειγμά τους.
Δείτε για παράδειγμα την περίπτωση της Σάμου. Σε ρεπορτάζ τουρκικής ιστοσελίδας, αναφερόταν ότι επειδή είναι απείρως φθηνότερη σε σχέση με τα τουρκικά παράλια και τα θέρετρα της χώρας, φέτος οι Τούρκοι που θα επιλέξουν το νησί για διακοπές, είναι κοντά στις 150.000, όταν πέρσι ήταν μόλις 40.000.
Να γίνει η Μύκονος κανόνας;
Έτσι λοιπόν, ο συμβουλευτικός οίκος προτείνει να υπάρξει αύξηση στις τιμές σε όλα τα επίπεδα του τουριστικού τομέα, ώστε να γίνει για ένα σημαντικό ποσοστό τουριστών αδύνατον να ταξιδέψουν σε κάποιον από τους δημοφιλείς προορισμούς που γεμίζουν από κόσμο και να επιλέξουν έναν προορισμό όπου πάνε λίγοι.
Είναι κι αυτό μια άποψη, αν το κίνητρό της ήταν να γίνει ένα μοίρασμα της τράπουλας κι όχι απλώς να γίνει ο τουρισμός κάτι που απευθύνεται μόνο στους μεγαλοαστούς και επιχειρηματίες και αποκλείει τα λαϊκά στρώματα και τη μεσαία αστική τάξη.
Η Μύκονος κι η Σαντορίνη είναι παραδείγματα, διότι η δική τους φήμη πως είναι πολύ ακριβές, έχει κατευθύνει τις επιλογές αρκετών προς άλλα νησιά, ώστε να διαβάζουμε σήμερα πως η πληρότητα στα καταλύματα που έχει η Μύκονος, είναι κοντά στο 80%, δηλαδή 1/5 παρεχόμενα καταλύματα δεν θα φιλοξενήσει κάποιον τον Αύγουστο. Είναι ένας αριθμός που δεν έχει ξαναδεί η Μύκονος στα προηγούμενα πολλά χρόνια.
Σίγουρα πάντως υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να αναδιανείμεις τους τουρίστες, ώστε να μην υπερφορτώνονται μέρη και το να κάνεις πιο ακριβό το κόστος διαμονής ή μετακίνησης, μεγαλύτερο πρόβλημα θα προκαλέσει. Ειδικά στην Ελλάδα, τα περισσότερα νησιά είναι αρκετά ακριβά ήδη. Το παραπάνω, θα οδηγούσε αρκετούς σε διακοπές στην ηπειρωτική χώρα και σε απώλεια εσόδων από τα νησιά. Όχι ότι δεν είναι μια χαρά το Κιάτο, η Κόρινθος, το Λουτράκι, να πηγαίνουμε κάθε βράδυ στο Cocoon για ξεφτιλίκια.
Αν και, με αυτά που βλέπουμε φέτος, φαίνεται πως ο Έλληνας είχε κρυμμένα λεφτά και πλέον τα ξοδεύει αφειδώς, χωρίς να χάνει ευκαιρία σε κάθε τριήμερο να πάει κάπου και να κάνει διακοπές ένα μήνα το χρόνο.