Περιεχόμενα
Οι ταξιδιώτες δίνουν τα πάντα για να ανακαλύπτουν νέα μέρη, αλλά θα μπορούσε να υπάρχει ένας θησαυρός κρυμμένος σε κοινή θέα. Η ακτή της Ερυθράς Θάλασσας στη Σαουδική Αραβία εκτείνεται για περισσότερα από χίλια μίλια, από τα βόρεια σύνορα με την Ιορδανία στον Κόλπο της Άκαμπα μέχρι την Υεμένη στο νότο.
Μεγάλο μέρος αυτής, έξω από μεγάλες πόλεις στη Σαουδική Αραβία όπως η Τζέντα, είναι ακτογραμμή με τιρκουάζ νερά, παράκτια νησιά, παρθένες παραλίες και κοραλλιογενείς υφάλους.
Τώρα, ως μέρος του σχεδίου Vision 2030 που θέσπισε η Σαουδική Αραβία για την αναβάθμιση της οικονομίας, τη μείωση της εξάρτησής της από τα έσοδα από το πετρέλαιο και την εφαρμογή κοινωνικής μεταρρύθμισης, βρίσκονται σε εξέλιξη μια σειρά από προγράμματα υπερπολυτελείας, τα οποία διαφημίζονται από κυβερνητικά κονδύλια ως η κορυφή της οικολογικής συνείδησης. στις ακτές της Ερυθράς Θάλασσας.
«Είναι πραγματικά συναρπαστικό να βλέπεις ότι αυτό προσφέρεται στον κόσμο», λέει ο Firas Jundi, περιφερειακός διευθυντής Μέσης Ανατολής για την PADI, την Επαγγελματική Ένωση Εκπαιδευτών Καταδύσεων.
«Μεγάλωσα στη Σαουδική Αραβία και ξεκίνησα τις καταδύσεις εκεί το 1989, και τότε ο βορράς ήταν προσβάσιμος μόνο μέσω τετρακίνησης. Όταν φτάνεις στην ακτή βλέπεις ότι είναι παρθένα, ανέγγιχτη, με καθαρή ορατότητα, σαν μια τεράστια πισίνα γεμάτη ψάρια. Δεν ήταν προορισμός για καταδύσεις, οπότε μπορείτε να φανταστείτε πόσο προστατευμένο είναι το κοράλι», πρόσθεσε ο Jundi.
Πολλές αποχρώσεις του μπλε στη Σαουδική Αραβία
Η περιοχή αυτή της Ερυθράς Θάλασσας περιλαμβάνει 28.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ακτογραμμής και 90 υπεράκτια νησιά περίπου 300 μίλια βόρεια της Τζέντα. Παράλληλα, η AMAALA, το φυσικό καταφύγιο του Πρίγκιπα Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν, αποτελεί μέρος των λεγόμενων έργων giga της Σαουδικής Αραβίας.
Θα διαθέτουν boutique θέρετρα που θα προσφέρουν πληθώρα θαλάσσιων σπορ και άλλων δραστηριοτήτων, όπως τέχνες, πολιτισμό και εκπαίδευση με βάση τη θάλασσα, την έρημο, τους αμμόλοφους και τα βουνά, λένε οι υπεύθυνοι.
Θα εξυπηρετούνται από το Διεθνές Αεροδρόμιο της Ερυθράς Θάλασσας, το οποίο έχει προγραμματιστεί να ανοίξει τις πύλες του για πτήσεις εσωτερικού μέσα στο 2023.
«Όταν ήρθα για πρώτη φορά εδώ και βγήκα στα νησιά και είδα περίπου επτά αποχρώσεις του μπλε, σκέφτηκα, «πόσες αποχρώσεις του μπλε μπορείς να βρεις στη θάλασσα;» λέει η Rosanna Chopra, η εκτελεστική διευθύντρια ανάπτυξης προορισμών για το Red Η Sea Global, την εταιρεία ανάπτυξης για τα έργα, που ανήκει στο Ταμείο Δημοσίων Επενδύσεων (PIF) και ελέγχεται από την κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας.
«Ακόμα και τώρα σκέφτομαι: Τι στο καλό είναι αυτό το ένδοξο μέρος και γιατί ήταν μυστικό για τόσο καιρό; Τα νησιά και η θαλάσσια ζωή και τα δελφίνια, είναι ακριβώς σαν ένα είδος φανταστικού κόσμου. Πραγματικά κατακλύζεσαι από την ευθύνη να προσπαθήσεις να το διατηρήσεις γιατί υπάρχει ένας λόγος που είναι τόσο εκπληκτικό, τόσο πολύτιμο και τόσο όμορφο. Δεν μπορούμε να το βιαστούμε, πρέπει να το κάνουμε υπεύθυνα, πρέπει να το κάνουμε καλά», πρόσθεσε.
Ο Jundi έχει περάσει ώρες ατελείωτες στην ακτή της Ερυθράς Θάλασσας στη Σαουδική Αραβία και πιστεύει ότι οι δυνατότητες για τουρισμό είναι τεράστιες.
«Όταν η ζωή σταμάτησε κατά τη διάρκεια του Covid, εγώ άρχισα να κάνω καταδύσεις ξανά και βλέπω πολύ περισσότερη θαλάσσια ζωή, μεγαλύτερα θαλάσσια ζώα», είπε.
«Αυτό σας δίνει μια ιδέα για το πώς θα μπορούσε να μοιάζει ένα μέρος που δεν έχει ανοίξει για κανενός είδους δραστηριότητα.
Αυτό που είναι συναρπαστικό είναι ότι δεν θέλουν να βιαστούν στη Σαουδική Αραβία. Δεν θέλουν να είναι ένας άλλος πολυσύχναστος προορισμός όπως η Αίγυπτος.
Δεν είναι μόνο καταδύσεις, υπάρχουν τόσα άλλα ωραία πράγματα στη Σαουδική Αραβία που είναι γεμάτα ιστορικές τοποθεσίες και ερήμους. Νιώθω ότι η κατάδυση είναι μόνο μια κορυφή του παγόβουνου που η Σαουδική Αραβία προσπαθεί να προωθήσει».
Σαουδική Αραβία σημαίνει υπερπολυτέλεια
Το έργο της Ερυθράς Θάλασσας, μεταξύ των πόλεων Umluj και Al-Wajh, θα αναπτύξει 22 από τα 90 νησιά και θα τροφοδοτείται από 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, λέει ο κατασκευαστής. Μέχρι το 2030 αναμένεται να περιλαμβάνει 50 ξενοδοχεία, 8.000 δωμάτια και έως 1.000 κατοικίες.
Οι αμμώδεις λωρίδες των νησιών Ummahat θα υποδεχθούν την πρώτη από τις κατασκευές στην Ερυθρά Θάλασσα, που θα ανοίξει στα τέλη του 2023. Το St. Regis Red Sea Resort θα είναι ένας κόμβος θαλάσσιων σπορ που σχεδιάστηκε από τον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma με διαμονή σε βίλες στη στεριά και πάνω από το νερό.
Το Nujuma, ένα καταφύγιο Ritz-Carlton στο Ummahat, θα έχει κέντρο καταδύσεων. Το νησί Shura θα απέχει 30 λεπτά οδικώς από το αεροδρόμιο που συνδέεται με μια γέφυρα μήκους 1,2 χιλιομέτρων και θα λειτουργεί ως νησί κόμβος, με 11 μικρά θέρετρα, σχεδιασμένα να μοιάζουν με κοράλλια που ξεβράζονται στην παραλία.
Θα υπάρχει επίσης γήπεδο γκολφ, μαρίνα, ψώνια και φαγητό. Δύο θέρετρα θα υπάρχουν ακόμα στην ενδοχώρα, το Desert Rock και το Southern. Οι αμμόλοφοι, θα αξιοποιήσουν στο έπακρο το φυσικό τοπίο της ακτής.
Το Sheybarah, 45 λεπτά με το πλοίο από την ηπειρωτική χώρα, διαφημίζεται από τους υπευθύνους του προγράμματος ως ένα υπερπολυτελές, αυτοσυντηρούμενο θέρετρο που διαθέτει μια σειρά από λοβούς πάνω από το νερό που η αρχιτεκτονική εταιρεία Killa Design λέει ότι αντικατοπτρίζει τις φυσαλίδες ενός δύτη.
Η ανάπτυξη στο AMAALA θα ξεκινήσει με το Triple Bay, έναν «κόμβο» ευεξίας και ένα κέντρο για θαλάσσια σπορ και άλλες δραστηριότητες.
Μια μαρίνα θα εξυπηρετεί το διεθνές σετ ιστιοπλοΐας και ένα Ινστιτούτο Θαλάσσιας Ζωής θα είναι ταυτόχρονα ένα επιστημονικό ερευνητικό κέντρο και ένας τουριστικός προορισμός με 10 ζώνες που κυμαίνονται από εμπειρίες επαυξημένης πραγματικότητας έως υποβρύχια πεζοδρόμια, υποβρύχια και νυχτερινές καταδύσεις.
«Ο κόσμος θα εκπλαγεί στη Σαουδική Αραβία»
Το Triple Bay αναμένεται να ανοίξει το 2024 με μια περαιτέρω υπεράκτια νησιωτική και παράκτια ανάπτυξη να ακολουθεί. Όταν ολοκληρωθεί, το AMAALA θα προσφέρει περισσότερα από 3.000 δωμάτια σε 25 ξενοδοχεία και περίπου 900 βίλες και διαμερίσματα, όλα τροφοδοτημένα από αυτό που λένε οι υπεύθυνοι ότι είναι 100% ανανεώσιμη ενέργεια καθώς θα λειτουργούν με αποτύπωμα μηδενικού άνθρακα.
Τόσο για την Ερυθρά Θάλασσα όσο και για το AMAALA, υδροπλάνα, σκάφη και ηλεκτρικά οχήματα θα μεταφέρουν τους επισκέπτες από το νέο αεροδρόμιο στο θέρετρό τους, με τις αποσκευές να παραδίδονται στον προορισμό τους.
«Θέλουμε να φύγετε από τη Σαουδική Αραβία έχοντας αισθανθεί ότι όχι μόνο έχετε συμβάλει στην αναγέννηση των κοραλλιογενών υφάλων και του πλανήτη μας, αλλά αναγεννηθήκατε ως άνθρωπος και αυτό είναι πολύ δύσκολο να κατασκευαστεί ή να μετασκευαστεί σε άλλο προορισμό.
Το να μπορέσετε να εξερευνήσετε αυτήν την περιοχή με φυσική δύναμη θα είναι μια πραγματικά συντριπτική εμπειρία για τους ανθρώπους», τονίζουν όσοι έχουν πάρει μια μικρή γεύση από το γιγαντιαίο project.
Οι υπεύθυνοι έχουν θέσει ανώτατο όριο ενός εκατομμυρίου επισκεπτών ετησίως στην Ερυθρά Θάλασσα και 500.000 στην Amaala, αλλά το ερώτημα είναι αν αυτό το όριο είναι πολύ αισιοδόξο. Δεδομένου του ιστορικού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Σαουδική Αραβία, θα έρθουν τουρίστες;
«Είμαι απολύτος σίγουρος, θα έρθουν τουρίστες», λέει ο Jundi, ο οποίος γεννήθηκε στη Συρία, αλλά ζει και εργάζεται στα ΗΑΕ.
«Ταξιδεύω στη Σαουδική Αραβία τρεις φορές το χρόνο και θα αρχίσετε να αισθάνεστε την ποικιλομορφία που υπάρχει σε αυτό το νέο όραμα. Οι άνθρωποι από άλλες χώρες θα εκπλαγούν όταν έρθουν. Η φιλοξενία των Σαουδάραβων θα είναι η πιο ευχάριστη έκπληξη της ζωής τους», δηλώνει χαρακτηριστικά.