Ο τουρισμός είναι ένα από τα πιο καυτά θέματα, όχι μόνο στην Ελλάδα, μα παγκοσμίως, ειδικά στη Μεσόγειο όμως, διότι το 2024 για πρώτη φορά συνδέθηκε τόσο πολύ με την κλιματική κρίση και φανερώθηκαν τα πρώτα σημάδια αλλαγής σε όσα γνωρίζαμε. Μια έκθεση που δημοσιεύει η Deloitte σε συνεργασία με τη Google, έρχεται να αναλύσει τι θα συμβεί στον τουριστικό κλάδο ως το 2040 σε επίπεδο αγορών εξερχόμενου και εισερχόμενου τουρισμού, αλλά και στο μέγεθος των ταξιδιών και ταιδιωτών.
Είναι χαρακτηριστικό πως ο τουρισμός θα αυξηθεί ραγδαία ως το 2040, με τα ταξίδια ετησίως να αγγίζουν ως και τα 2,4 δισεκατομμύρια, δηλαδή ένα δισεκατομμύριο πάνω σε σχέση με το 2019 που είναι το ρεκόρ ως τώρα. Στα επόμενα 16 χρόνια, θα δούμε τέτοια αύξηση στα ταξίδια, όσο είναι περίπου το μέγεθός τους τα τελευταία χρόνια.
Η αύξηση αυτή εξηγείται από την ανοδική τουριστική τάση σε χώρες που σήμερα δεν κατέχουν σημαντικό μερίδιο στον εξερχόμενο τουρισμό. Εξερχόμενος τουρισμός είναι ο τουρισμός από αυτές τις χώρες προς άλλες, επομένως Βραζιλία, Πακιστάν, Σαουδική Αραβία, Ινδονησία, Μεξικό και Ινδία θα ανεβάσουν τα ποσοστά τους στα ταξίδια και θα γίνουν μετρήσιμες δυνάμεις ως προς τις τουριστικές αφίξεις στην Ευρώπη που θα παραμείνει ως τότε η Νο1 δύναμη, με χαμηλότερο, όμως ρυθμό ανάπτυξης.
Η Αφρική και η Μέση Ανατολή θα γίνουν αναδυόμενες δυνάμεις, με τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης, με τη δεύτερη να μπαίνει στο Big-4 των ευρύτερων προορισμών, πίσω από Μεσόγειο, Νοτιανατολική Ασία και Καραϊβική, που θα υποδέχονται το 45% των τουριστών παγκοσμίως.
Στις προαναφερθείσες χώρες, αν προστεθούν η Κίνα και οι ΗΠΑ, όπου ο τουρισμός της μεσαίας τάξης θα γνωρίσει άνθιση, θα βρούμε και τις χώρες που θα κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αφίξεων στην στη Μεσόγειο, μιας και Γερμανοί, Γάλλοι και Βρετανοί θα έχουν χαμηλό ρυθμό ανάπτυξης.
Ως αποτέλεσμα, η πρώτη πεντάδα αγορών εξερχόμενων τουρισμού αναμένεται να αποτελείται από την Κίνα (310 εκατ. από 154,6 εκατ. το 2019), τις ΗΠΑ (260 εκατ. από 99,7 εκατ. το 2019), το Ηνωμένο Βασίλειο (145,0 εκατ. από 91,0 εκατ. το 2019), την Ινδία (145,0 εκατ. από 26,7 εκατ. το 2019) και τη Γερμανία (140,0 εκατ. από 99,5 εκατ. το 2019).
Συνολικά στη Μεσόγειο, η έκθεση εκτιμά πως ως το 2040, ο συνολικός τουρισμός θα έχει φτάσει τα 495 εκατομμύρια, 130 εκατομμύρια πάνω σε σχέση με τα δεδομένα του 2019 και τουλάχιστον 100 εκατ. σε σχέση με τα τωρινά δεδομένα.
Τουρισμός: Οι 6 τάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον
Τέλος, η μελέτη διακρίνει μία σειρά τάσεων και δυνάμεων που θα διαμορφώσουν τον παγκόσμιο τουριστικό κλάδο τα επόμενα χρόνια, όπως είναι οι εξής:
- Η εκθετική ανάπτυξη της τεχνολογίας, με την εικονική πραγματικότητα, την τεχνητή νοημοσύνη, τη μετάφραση/διερμηνεία σε πραγματικό χρόνο και τη σύγκλιση της τεχνολογίας με τις βιοεπιστήμες να αποτελούν βασικές εξελίξεις.
- Η μεταβολή στο προφίλ των ταξιδιωτών, με παράγοντες όπως η γήρανση του πληθυσμού, η έμφαση στην μακροζωία, οι ανισότητες, και η φυλετική, εθνική και σεξουαλική διαφορετικότητα να παίζουν σημαντικό ρόλο.
- Οι κοινωνικές και πολιτισμικές αλλαγές, όπως εκφράζονται στον τρόπο εργασίας, στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, στους τρόπους και τα μέσα επικοινωνίας, στην έμφαση στη ψυχική υγεία και στην έννοια του ταξιδιού για κάποιο βαθύτερο σκοπό.
- Η κλιματική αλλαγή και γενικότερα το ζήτημα της βιωσιμότητας, που θέτουν πίεση στον κλάδο – καθώς αυτός παράγει περίπου το 8% των εκπομπών άνθρακα παγκοσμίως και επιβαρύνει σημαντικά τους προορισμούς και τις τοπικές κοινωνίες – αλλά παράλληλα αποτελούν σημαντική ευκαιρία για διαφοροποίηση και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
- Τις γεωπολιτικές εξελίξεις, οι οποίες αν και δύσκολο να προβλεφθούν, τη στιγμή αυτή δείχνουν μία πορεία ανάσχεσης της παγκοσμιοποίησης, αύξησης του προστατευτισμού και του εθνικισμού, ενίσχυσης της πολιτικής και κοινωνικής ριζοσπαστικοποίησης και του εξτρεμισμού, αύξησης των συγκρούσεων και ανάδειξης νέων κινδύνων, όπως είναι το κυβερνοέγκλημα.
- Οι αλλαγές στο επιχειρηματικό περιβάλλον και στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου, με βασικό ζήτημα την έλλειψη προσωπικού και ταλέντου, αλλά και την ανάδειξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων.
Τουρισμός της ασφάλειας στην Ελλάδα
Όπως σημείωσε ο κ. Βασίλης Καφάτος, Partner, Growth Leader, Transportation, Hospitality and Services Sector Leader, «ο τουρισμός αποτελεί πυλώνα της παγκόσμιας οικονομίας, προσαρμοζόμενος κάθε φορά σε νέες τάσεις, ευκαιρίες και προκλήσεις. Μέσα από τη μελέτη της Deloitte και της Google αναλύονται η διαχρονική εξέλιξη του τουριστικού κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και οι προοπτικές ανάπτυξης για το μέλλον.
Παράλληλα, αναγνωρίζονται οι καθοριστικοί παράγοντες που αναμένεται να επηρεάσουν τον κλάδο τόσο σε διεθνές όσο και σε τοπικό επίπεδο, όπως η ανάπτυξη εκθετικών τεχνολογιών, οι διαρκώς μεταβαλλόμενες ταξιδιωτικές προτιμήσεις, η κλιματική αλλαγή καθώς και οι οικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις, που ωθούν τις επιχειρήσεις να επενδύσουν στο μετασχηματισμό τους και στη βιώσιμη ανάπτυξη».
Με τη σειρά του ο Θοδωρής Παπακωνσταντίνου, Partner, Strategy & Transactions, Transportation, Hospitality and Services Deputy Sector Leader εξηγεί ότι «Γίνεται εμφανής η ανάγκη συνέχισης και ενίσχυσης στρατηγικών και πολιτικών που θα εστιάζουν στη στόχευση νέων αναπτυσσόμενων αγορών εξερχόμενου τουρισμού, όπως και στην αύξηση της δυνατότητας της Ελλάδας να υποδεχτεί μεγαλύτερο αριθμό επισκεπτών, καθώς και ποιοτικότερο τουρισμό μέσω της μείωσης της εποχικότητας και της γεωγραφικής υπερσυγκέντρωσης.
Επίσης, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη νέων εμπειριών και προσωποποιημένης εξυπηρέτησης του ταξιδιώτη, στην αξιοποίηση της τεχνολογίας και των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας και καναλιών, στη βιωσιμότητα ως μοχλό ανάπτυξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και στην ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας για τους ταξιδιώτες, μέσω ολοκληρωμένων πρωτοκόλλων και πλάνων διαχείρισης κρίσεων».