Από τη δεκαετία του 1970 ο Steve Perillo, Διευθύνων Σύμβουλος και ιδιοκτήτης τρίτης γενιάς του τουριστικού πράκτορα Perillo Tours με έδρα το Νιου Τζέρσεϊ, δεν έχει δει τέτοια αύξηση στους ταξιδιώτες που κάνουν κράτηση για ταξίδια στην Ευρώπη.
Η εταιρεία, είναι περισσότερο γνωστή για εκδρομές της στην Ιταλία. Μέχρι στιγμής, για το 2023, έχει γίνει κράτηση περίπου στο 96% των 500 ετήσιων αναχωρήσεων (αεροπορικά), που περιλαμβάνουν επίσης την Ισπανία και την Ελλάδα ως προορισμούς – και ο Perillo αναμένει ότι το ποσοστό αυτό θα φτάσει στο 100% μέσα σε λίγες εβδομάδες, προτού η εταιρεία ξεκινήσει το μάρκετινγκ για τη σεζόν 2024, θέλοντας να δείξει την αυξημένη κινητικότητα.
Για το Perillo, τα σημάδια της επερχόμενης επιτυχημένης σεζόν άρχισαν να εμφανίζονται το περασμένο φθινόπωρο, όταν η εταιρεία πρόσφερε έκπτωση λόγω Black Friday περίπου 5%. «Θα έπρεπε να είχαμε χρεώσει περισσότερα για τη Black Friday», αστειεύεται.
Σε πολλά μέρη της Ευρώπης, η αυξημένη ζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει, καθώς πλήθος τουριστών με προορισμό την Γηραιά Ήπειρο, ακολουθούν τα χνάρια των προκατόχων τους του 2022 στην έκρηξη του lockdown της περασμένης σεζόν μετά την Covid.
Σύμφωνα με τον πάροχο ταξιδιωτικής ασφάλισης Allianz Partners, ο αριθμός των Αμερικανών που ταξιδεύουν στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι αναμένεται να αυξηθεί κατά 55% σε σχέση με τα περυσινά στοιχεία – τα οποία ήταν ήδη εκπληκτικά 600% υψηλότερα από το 2021. Το Λονδίνο, το Παρίσι και το Δουβλίνο ξεπέρασαν το 2023 λίστα με τους 10 πιο δημοφιλείς προορισμούς που αποκαλύπτονται από την ετήσια ανασκόπηση της Allianz. Η Ρώμη, το Ρέικιαβικ, το Άμστερνταμ και η Λισαβόνα μπήκαν επίσης στο top 10.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών προέβλεψε επίσης μεγάλη ζήτηση για ευρωπαϊκές διακοπές το 2023, με σχεδόν τους μισούς προορισμούς στην ήπειρο να αναμένουν επιστροφή σε περισσότερο από το 80% των αριθμών του 2019.
Φυσικά, όλη αυτή η ζήτηση έχει προκαλέσει άνοδο των τιμών. Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων Hopper, τα αεροπορικά εισιτήρια για την Ευρώπη βρίσκονται σε υψηλό πέντε ετών. Τα εισιτήρια μετ’ επιστροφής στην ήπειρο ξεπερνούν κατά μέσο όρο τα 1.200 δολάρια, δηλαδή περίπου 300 δολάρια υψηλότερα από το 2022 (και 26% άλμα από τις τιμές πριν από την πανδημία το 2019), σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας.
Οι τιμές των ξενοδοχείων έχουν επίσης αυξηθεί. Σύμφωνα με την American Express Global Business Travel, οι τιμές των ξενοδοχείων στην Ευρώπη θα παρουσιάσουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις κατά τη διάρκεια του 2023. Παρίσι (αύξηση 10% από έτος σε έτος), Στοκχόλμη (9%) και Δουβλίνο (8,5%) είναι μεταξύ των προορισμών που προβλέπεται για την AEGBT δείτε τις υψηλότερες ανόδους.
Ωστόσο, αυτές οι υψηλότερες τιμές δεν έχουν περιορίσει τη συλλογική περιπλάνηση. Για εβδομάδες, πολλοί ευρωπαϊκοί κόμβοι έχουν κατακλυστεί από τουρίστες και τα ξεπουλημένα ξενοδοχεία, τα γεμάτα μουσεία και τα υπερχειλισμένα εστιατόρια είναι όλο και πιο συνηθισμένα, ειδικά σε πόλεις με ζήτηση όπως η Βαρκελώνη, η Ρώμη και το Παρίσι.
«Μόλις που μπορούσες να κινηθείς στο δρόμο»
Αυτό που προκαλεί έκπληξη για μερικούς είναι το πόσο νωρίς στη σεζόν έχει φτάσει το πλήθος. «Αν κοιτάξω έξω από το παράθυρο, νιώθω ήδη λίγο σαν τον Ιούλιο», λέει ο Milou Halbesma, διευθυντής του Μουσείου Rembrandt House στο Άμστερνταμ, το οποίο βρίσκεται στο πρώην σπίτι του Ολλανδού δασκάλου.
Αυτή την άνοιξη, το μουσείο αποκάλυψε μια μεγάλη ανακαίνιση που άνοιξε τη σοφίτα στο κοινό, προσφέροντας «30% περισσότερο Ρέμπραντ» στους επισκέπτες του μουσείου, λέει ο Halbesma. Εν αναμονή του «πολύ πολυάσχολου καλοκαιριού» που έρχεται, το μουσείο προσέλαβε πέντε επιπλέον υπαλλήλους για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο και πρόσθεσε νέες υπηρεσίες επισκεπτών, συμπεριλαμβανομένης μιας περιήγησης πολυμέσων διαθέσιμη σε 13 γλώσσες και μιας ξενάγησης ειδικά για παιδιά.
Στο σύνολό της, η πολιτιστική σκηνή του Άμστερνταμ απολαμβάνει μια στιγμή στο προσκήνιο μετά τη θεαματική επιτυχία της έκθεσης Vermeer του Rijksmuseum που μόλις τελείωσε. Οι λάτρεις της τέχνης και οι επισκέπτες των μουσείων είναι ένα ιδιαίτερα περιζήτητο δημογραφικό στοιχείο ταξιδιού από αξιωματούχους της πόλης εν μέσω συνεχιζόμενων εκστρατειών για τη μείωση του «ενοχλητικού τουρισμού», όπως τα μπάτσελορ και τα μπάτσελορ πάρτι.
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που καλωσορίζουμε όλους και ελπίζουμε επίσης ότι θα υπάρξουν περισσότεροι πολιτιστικοί τουρίστες και λιγότερα πάρτι και γκρουπ αρσενικών ελαφιών όπως αυτό», λέει ο Halbesma. «Οι άνθρωποι στο Άμστερνταμ είναι οι ωραιότεροι άνθρωποι, οι πιο ανεκτικοί, χαλαροί άνθρωποι στον κόσμο. Αλλά [οι θορυβώδεις τουρίστες] θα πρέπει να συμπεριφέρονται λίγο».
Εν τω μεταξύ, σε άλλους προορισμούς σε όλη την ήπειρο, δημοφιλείς εκπομπές όπως το “The White Lotus” του HBO και το “Emily in Paris” του Netflix έχουν επίσης δελεάσει ορδές θαυμαστών που τραβούν selfie. Σύμφωνα με στοιχεία της Expedia, οι αναζητήσεις πτήσεων σε πόλεις της Σικελίας – το ειδυλλιακό νησί όπου γυρίστηκε η δεύτερη σεζόν του “The White Lotus” – αυξήθηκαν κατά τριψήφιο αριθμό αυτό το καλοκαίρι, με τις αναζητήσεις στη Μεσσήνη να αυξάνονται κατά 335% και στο Παλέρμο από 180%.
Η Jenn Rice, δημοσιογράφος και σύμβουλος επωνυμίας με έδρα τη Βόρεια Καρολίνα, είδε αυτή τη δημοτικότητα από πρώτο χέρι σε ένα πρόσφατο ταξίδι στο Παλέρμο. Ο Ράις περιέγραψε την πρωτεύουσα της Σικελίας ως «απόλυτα τρελή» στις αρχές Ιουνίου, με τους τουρίστες να «χύνονται στο δρόμο σαν να ήταν το Mardi Gras».
«Απλώς δεν έχω δει τόσους πολλούς ανθρώπους σε έναν δρόμο το βράδυ του Σαββάτου», λέει η Ράις, η οποία ταξιδεύει στην Ευρώπη για τρεις μήνες για δεύτερο συνεχόμενο καλοκαίρι. «Ίσα μπορούσες να κινηθείς στο δρόμο για να φτάσεις σε άλλο μπαρ. Οι άνθρωποι ήταν σαν τις σαρδέλες, γεμάτοι παντού».
Παραδοσιακά δημοφιλή αξιοθέατα, ορόσημα και εκδηλώσεις γίνονται επίσης λιγότερο ελκυστικά. Ο Perillo λέει ότι έχει ακούσει ανέκδοτα σχετικά με τους ξεναγούς στη Ρώμη που έπρεπε να τηλεφωνούν σε μια συγκεκριμένη εβδομαδιαία προθεσμία απλώς για να προσπαθήσουν να εξασφαλίσουν κρατήσεις για το Κολοσσαίο.
Στο Παρίσι, ο Arnaud Morandi, γενικός διευθυντής του Fauchon L’Hôtel Paris, μιας boutique ιδιοκτησίας πέντε αστέρων, 54 δωματίων, λέει ότι οι επισκέπτες ελπίζουν να εξασφαλίσουν εισιτήρια της τελευταίας στιγμής για εκδηλώσεις όπως το French Open, μεγάλες συναυλίες, ή εστιατόρια.
«Φαίνεται ότι όλα έχουν εξαντληθεί τόσο γρήγορα», λέει ο Morandi. «Ό,τι αφορά την αναψυχή, συμπεριλαμβανομένων των εκλεκτών φαγητών και των πολυτελών ξενοδοχείων, έχει γίνει κράτηση μέχρι στιγμής εκ των προτέρων, πολύ νωρίτερα από πριν».
Η Fauchon, που άνοιξε το 2018, συνεχίζει να σημειώνει τα δικά της ρεκόρ πληρότητας με αρκετές sold out ημέρες ήδη για τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
«Απλώς πρέπει να είσαι δημιουργικός»
Για να αντεπεξέλθουν στην πολυκοσμία και το υψηλότερο κόστος αυτό το καλοκαίρι, πολλοί ταξιδιώτες με προορισμό την Ευρώπη αναγκάστηκαν να προσαρμόσουν τα σχέδιά τους. Αρκετοί εξ αυτών, για παράδειγμα, προτιμούν το τρένο για να αποφευχθεί το «παράλογα ακριβό» κόστος πτήσεων, ακόμη και σε αεροπορικές εταιρείες όπως η easyJet και η Ryanair.
Η Σάρα Φέργκιουσον, η οποία μετακόμισε στο Άμστερνταμ από τη Νότια Φλόριντα τον Απρίλιο του 2021 με τον σύζυγό της και τους τέσσερις γιους τους, δεν έχει επιστρέψει ακόμη στις Ηνωμένες Πολιτείες με την οικογένειά της, επειδή το κόστος των έξι αεροπορικών εισιτηρίων «απλά δεν αξίζει τον κόπο. όλοι να έρθουν εδώ», εξηγεί.
Αλλά τα ταξίδια σε όλη την Ευρώπη – ένα μεγάλο κίνητρο για τη μετακόμιση της οικογένειας στο εξωτερικό – έχει γίνει ολοένα και πιο απαγορευτικό από πλευράς κόστους. Τα εισιτήρια για το τρένο, ένας τρόπος διέλευσης που η Φέργκιουσον και ο σύζυγός της ήθελαν να κάνουν περισσότερα, είναι συχνά πιο ακριβά από τα αεροπορικά εισιτήρια.
Ως αποτέλεσμα, η οικογένεια έχει μετατοπίσει τις καλοκαιρινές της διακοπές σε περιπέτειες τύπου road trip. Η Φέργκιουσον για παράδειγμα, νοίκιασε δύο υβριδικά Toyota Corolla για να κάνει τη διαδρομή 15 ωρών τον Αύγουστο σε ένα θέρετρο κατασκήνωσης στην Κροατία, το οποίο επισκέφτηκαν πέρυσι και όπου θα μείνουν σε μια παραθαλάσσια βίλα αυτή τη φορά. «Κάναμε τη διαδρομή πέρυσι και είναι όμορφο», λέει. «Απλώς πρέπει να είσαι δημιουργικός».
Η Pola Henderson, υπήκοος των Ηνωμένων Πολιτειών και της Πολωνίας που ζει στο Παρίσι για επτά χρόνια, έχει επίσης αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ταξιδεύει στην Ευρώπη. Μέχρι πρόσφατα, η Χέντερσον, συγγραφέας περιεχομένου και ταξιδιών, συνήθιζε να κάνει ένα ή δύο ταξίδια το Σαββατοκύριακο σε διαφορετικές χώρες κάθε μήνα. Αλλά μένει πιο κοντά στο σπίτι αυτό το καλοκαίρι, με ταξίδια το Σαββατοκύριακο στη Γαλλία και περισσότερη εξερεύνηση του ίδιου του Παρισιού.
«Δεν μπορώ να φανταστώ να ζω χωρίς ταξίδια, αλλά τώρα είμαι πιο επιλεκτική σε αυτό που κάνω», εξηγεί. «Αλλά ήταν πολύ απογοητευτικό… γιατί έχει γίνει πολύ πιο δύσκολο και όχι μόνο όσον αφορά τις τιμές, αλλά και πρέπει να προγραμματίσουμε πολύ νωρίτερα».
Ο χρόνος θα δείξει εάν προκύψουν περισσότερες απογοητεύσεις για τους ταξιδιώτες όσον αφορά το χάος των ακυρώσεων πτήσεων, των καθυστερήσεων και άλλων διαταραχών της περασμένης σεζόν.
«Δεν μπορείτε να μην πάτε να δείτε αυτά τα μέρη μόνο και μόνο επειδή έχουν κόσμο», λέει η Rice αναφερόμενη σε τοποθεσίες της Γαλλίας και της Αγγλίας. «Τώρα έχει κόσμο παντού, οπότε πρέπει απλώς να είσαι λίγο πιο έξυπνος και να κάνεις περισσότερη έρευνα. Αλλά το πιο σημαντικό, κάντε και δείτε αυτό που θέλετε να δείτε, όχι αυτό για το οποίο μιλούν όλοι οι άλλοι. Έχω βάλει τη Βενετία σε αυτό το «δεν μπορώ να επισκεφθώ; πολύ γεμάτη λίστα για χρόνια, και αυτή είναι η χρονιά που βουτάω».