Περιεχόμενα
Ένας 45άρης βγάζει το σκύλο του για το απαραίτητο βραδινό ξελάφρωμα. Ένα πολυτελές μαύρο αυτοκίνητο περνά από μπροστά του με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Δεν μπορεί να μην το παρατηρήσει. Το αυτοκίνητο στρίβει για να μπει στο τούνελ. Ακολουθούν πέντε – έξι μηχανές. Ακούγεται μια εκκωφαντική έκρηξη και έντρομος ο 45άρης τηλεφωνεί στην αστυνομία.
Η σκηνή που ανοίγει την τελευταία σεζόν του The Crown είναι μια από τις signature της σειράς, αυτό που θα παρομοιάζαμε με «σήμα – κατατεθέν». Είναι το προοίμιο αυτών που θα παρακολουθήσει κανείς για τα επόμενα τέσσερα επεισόδια: Το τελευταίο καλοκαίρι της Diana και του Dodi Al Fayed.
Μια Diana που προσπαθεί να στήσει ξανά τη ζωή της και την εικόνα της -για αυτό και το ραντεβού με τον τότε πρωθυπουργό, Tony Blair, παραμένοντας αφοσιωμένη στο μεγάλωμα των παιδιών της. «Απέναντι», ο Κάρολος προσπαθεί παρομοίως να «χτίσει» την εικόνα της Camilla, της ερωμένης του, η οποία όχι μόνο δεν έχει την έγκριση της βασιλικής οικογένειας, αλλά επισκιάζεται και από την πρώην του.
Καθώς η ιστορία ξετυλίγεται, παρακολουθούμε το φλερτ της Diana με τον Dodi, φλερτ που πυροδοτεί ο χειριστικός πατέρας του δεύτερου, ο οποίος έχει τη δική του ατζέντα: Την αποδοχή του από τη βασιλική οικογένεια. Είναι έτοιμος να θυσιάσει πολλά για να κερδίσει αυτήν την αποδοχή, μόνο που στο τέλος θα αντιληφθεί πως ούτε καν η ζωή του γιου του δεν θα ήταν ικανή να αποζημιώσει αυτή του την επιδίωξη.
Και τα τρία πρώτα επεισόδια κινούνται με άξονα το νέο ζευγάρι: Η βασιλική οικογένεια λείπει από την αφήγηση του Peter Morgan και τη βλέπουμε αμήχανη στα συνεχώς κλιμακούμενα γεγονότα. Ειδικά με την αναφορά από τους επιτελείς του Στέμματος πως αυτή η σχέση μπορεί να γίνει επικίνδυνη για τα δημόσια συμφέροντα, αφού ο Dodi προσπαθεί καιρό να λάβει τη βρετανική υπηκοότητα. «Θα είναι η μητέρα του Βασιλιά παντρεμένη με έναν Αιγύπτιο;».
Όταν οι παπαράτσι θα μπουν στο πλάνο, έχοντας προσκληθεί πότε από την ίδια τη Diana, πότε από τον Dodi που θέλει γρήγορα να «δεσμεύσει» με κάθε τρόπο την επόμενη βασιλομήτορα, το παζλ του δυστυχήματος συμπληρώνεται. Η αλληλουχία των γεγονότων ξετυλίγεται μέσα από γεγονότα και μυθιστορηματικά ευρήματα ή εικασίες του Peter Morgan για να φτάσουμε στον αναπόφευκτο χαμό.
Ο Morgan παρουσιάζει ένα ζευγάρι εγκλωβισμένο.
Η Diana και ο Dodi ουσιαστικά ζούνε για να εισπράξουν την επιβεβαίωση: Η πρώτη από τον Κάρολο και τη βασιλική οικογένεια, ο δεύτερος από τον πατέρα του. Αυτός ο εγκλωβισμός είναι που τους ενώνει. Το ένα τραύμα αναγνωρίζει ευκολότερα το άλλο. Στο τελευταίο καρέ που τους παρουσιάζει ζωντανούς, ο Morgan επιλέγει να δείξει δύο χέρια που το ένα σφίγγει το άλλο. Δεν είναι εραστές, είναι δύο σύντροφοι πληγωμένοι.
Ο συγκλονιστικός χαμός βυθίζει ακόμη περισσότερο στην αμηχανία τη βασιλική οικογένεια. Αποξενωμένη από το λαϊκό αίσθημα, αποτραβηγμένη λόγω καλοκαιρινών διακοπών στο Μπαλμόραλ της Σκωτίας, η Βασίλισσα Ελισάβετ, ο Πρίγκιπας Φίλιππος και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας δεν είναι σε θέση να αντιληφθούν τον αντίκτυπο που έχει ο χαμός της Diana. Μόνο ο Κάρολος το αντιλαμβάνεται, όταν πηγαίνει στο Παρίσι για να συνοδεύσει τη σορό της πρώην συζύγου του. Έστω και καθυστερημένα, η βασιλική οικογένεια επιστρέφει για να συμμετάσχει στο πένθος, έπειτα από τη λαϊκή κατακραυγή και την απαίτηση των media της χώρας.
The Crown 6: Σε αχαρτογράφητα νερά
Αυτό που μάγευε στις προηγούμενες σεζόν του The Crown, ήταν η ματιά του πολύπειρου Morgan στα γεγονότα. Δεν παρουσίαζε απλώς τα γεγονότα, είχε και ένα σχόλιο για αυτά, αναλύοντας την ψυχολογία των μελών της πιο διάσημης οικογένειας του κόσμου.
Μόνο που στα τέσσερα επεισόδια του τελευταίου κύκλου, η στόχευση φεύγει από το Μπάκιγχαμ, το βάρος μετατοπίζεται στη Diana. Το The Crown χάνει την ταυτότητά του, αυτό του πολιτικού δράματος, και μετατρέπεται σε ένα ερωτικό δράμα -στην καλύτερη των περιπτώσεων. Αυτό είναι ένα πρώτο συμπέρασμα, το οποίο δεν απέχει και πολύ από την αλήθεια. Η Βασίλισσα Ελισάβετ ξεφεύγει από τη «δαγκάνα» του μικροσκοπίου του Morgan, με τον Dodi να βγαίνει στο προσκήνιο ως ένας δεινός puppet master, εκείνος δηλαδή που κινεί τα νήματα.
Τι θα μπορούσε να κάνει, όμως, διαφορετικά ο δημιουργός του The Crown; Είναι ο θάνατος της Diana ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα στη βασιλεία της Ελισάβετ;
Η απάντηση βρίσκεται στις θεωρίες συνωμοσίας που τις ασπάζεται πλήθος κόσμου ακόμη και στις ημέρες μας και θέλουν τη Diana να είναι θύμα δολοφονίας. Στην πιο ακραία μορφή τους, πίσω από τη δολοφονία κρύβεται το Μπάκιγχαμ. Αυτό καταδεικνύει και δικαιολογεί την πρόσκαιρη μετατόπιση του φακού του Morgan, αφού για κανένα άλλο γεγονός της πολυετούς θητείας της Βασίλισσας Ελισάβετ δεν αφιέρωσε πάνω από ένα επεισόδια.
The Crown 6: Οι σκηνές – φάντασμα
Κι αν κάπου μπορεί να δικαιολογηθεί η επιλογή του Morgan να «επενδύσει» στην κλειδαρότρυπα της σχέσης Diana – Dodi, το εύρημά του με τα φαντάσματα του ζευγαριού να επιστρέφουν μοιάζει με ένα ρίσκο που αποτυγχάνει.
Ο Morgan δεν είχε τολμήσει ποτέ να χρησιμοποιήσει τέτοια εύκολα «οχήματα» για να περιγράψει τη συναισθηματική κατάσταση ενός ήρωα. Το «φάντασμα» της Diana καθησυχάζει τον Κάρολο και κινητοποιεί την Ελισάβετ. Το φάντασμα του Dodi παρηγορεί τον πατέρα του. Αλλά μοιάζει τόσο μεταφυσικό για το στιβαρό και κυνικό σύμπαν του The Crown που θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς πως ο Morgan απουσίαζε εντελώς από τη συγγραφή και γύρισμα του 4ου επεισοδίου της 6ης σεζόν του The Crown.
The Crown 6: Debicki εσύ super star
Τα βαριά χαρτιά της σειράς απουσιάζουν από τα τρία πρώτα επεισόδια του The Crown. Η Imelda Staunton και ο Jonathan Pryce λείπουν από τα πλάνα μέχρι το τέταρτο επεισόδιο. Διακοσμητική και η παρουσία της Lesley Manville.
Είναι, όμως, η Elizabeth Debicki που μας χαρίζει μια ερμηνεία ζωής, στον ρόλο της Diana. Πολλοί θα θεωρούσαν αυτόν τον ρόλο άνισο, αλλά η ίδια αποδεικνύει την υποκριτική της δεινότητα σε κάθε φάση και συναίσθημα που θα πρέπει να επικοινωνήσει ο ρόλος. Ας μην ξεχνάμε αυτή τη θύελλα συναισθημάτων που συντάρασσε και την ίδια την Diana, η οποία τη μία στιγμή μπορεί να έπαιζε με τα παιδιά της μαξιλαροπόλεμο και την επομένη να καθόταν στη πρύμνη του πολυτελούς γιοτ, χαμένη στις σκέψεις της.
The Crown 6: Κάμερα σε εκείνη
Αν ο Morgan είχε μια δήλωση για τον τρόπο που ο χαμός της Diana επηρέασε τη Βασίλισσα Ελισάβετ, αυτή πραγματοποιήθηκε με ένα μόνο πλάνο. Όπως έχουμε παρακολουθήσει στο τρίτο επεισόδιο της τρίτης σεζόν, στο επεισόδιο Aberfan, η Βασίλισσα Ελισάβετ, πέρα από την απέχθειά της για τις δημόσιες εκδηλώσεις συναισθήματος, είχε μια δυσκολία να κλάψει.
Γράφοντας την ομιλία της με την οποία θα απευθυνθεί στον βρετανικό λαό η Βασίλισσα Ελισάβετ βρίσκεται συνεχώς στα πρόθυρα να δακρύσει. Αυτό όμως δεν συμβαίνει ποτέ.
The Crown 6: Παραμένει αριστούργημα;
Ο Morgan κατάφερε να συνθέσει ένα σύγχρονο αριστούργημα, ένα ορόσημο στο συγκεκριμένο είδος, την ιστορική μυθοπλασία. Ένα ή δύο αμφιλεγόμενα ευρήματα δεν θα μπορούσαν να κάνουν το The Crown σαπουνόπερα, αφού το όλο δημιούργημα έχει οικοδομηθεί σε ισχυρά θεμέλια.
Το The Crown δείχνει πως θα διδάσκεται η ιστορία στις επόμενες δεκαετίες. Απλά, πολλές φορές, θα είναι δυσδιάκριτα τα όρια του αληθινού από της μυθοπλασίας.