Υπάρχει κάτι το γοητευτικό στις σειρές που πραγματεύονται πρόσωπα που γνώρισαν τη δόξα και στη συνέχεια προσγειώθηκαν απότομα και ανώμαλα. Κοινώς, κατέληξαν πίσω από τις μπάρες μιας φυλακής. Ποιος μπορεί να ξεχάσει την πολύκροτη υπόθεση της Άννα Σορόκιν που ξεγέλασε την ελίτ της Αμερικής και που το Netflix την έκανε σειρά.
Μία αντίστοιχη περίπτωση είναι κι αυτή της Ελίζαμπεθ Χολμς, της γυναίκας που ίδρυσε την εταιρεία Theranos και η ιστορία της οποία ξετυλίγεται υπέροχα στη σειρά «The Dropout» στο Disney+. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη απατεώνισσα των τελευταίων ετών στην Αμερική, το πορτρέτο της οποίας σκιαγραφήθηκε πολύ ωραία με οκτώ επεισόδια.
Ήταν το 2003 όταν η Ελίζαμπεθ Χολμς σύστησε στο ευρύ κοινό την διαγνωστική εταιρεία αίματος, Theranos, με τον ισχυρισμό πως είχε ανακαλύψει έναν πρωτοποριακό τρόπο εξέτασης. Επί της ουσίας, αυτό που «πούλησε» προς τα έξω, και που την έκανε να έχει έναν μικρό θησαυρό στα χέρια της, ήταν πως με ένα μικρό δείγμα από το αίμα, μπορούσε να ανιχνευτεί κάθε ασθένεια. Εκείνη την περίοδο, ήταν μια start up που έφερνε την επανάσταση. Δεν κράτησε βέβαια πολύ αυτή η… φούσκα που αποκαλούσε καινοτομία.
Μέχρι και το 2014, η αξία της εταιρίας κόστιζε 9 δισεκατομμύρια δολάρια στο χρηματιστήριο, ενώ η περιουσία της CEO -δηλαδή της Χολμς- ανερχόταν στα 3,6 εκατομμύρια. Όλο αυτό ξεφούσκωσε όταν η Wall Street Journal, το 2015, ξεσκέπασε την πλεκτάνη της, ενόσω είχε περάσει ένα μεγάλο διάστημα όπου η Ελίζαμπεθ Χολμς απομυζούσε ποσά από τους επενδυτές της υποστηρίζοντας πως η τεχνολογία της δουλεύει στο έπακρο.
Εξαπάτησε το κράτος, εξαπάτησε τον κόσμο, εξαπάτησε τους επενδυτές της. Τα έβαλε ακόμα και με τα μεγάλα κεφάλια στο όνομα της δόξας. Το παράδοξο είναι πως την ίδια χρονιά, το Forbes είχε προσθέσει στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους της χώρας και το όνομά της, ως τη νεότερη αυτοδημιούργητη γυναίκα.
To «The Dropout» κυριολεκτικά σε ρουφάει με τα επεισόδιά του
Στο διά ταύτα όμως. Η σειρά στο Disney+ δεν κάνει, ευτυχώς, αναδρομές στο παρελθόν, ούτε αυτά τα ενοχλητικά μπρος-πίσω, και ακολουθεί μια πιο γραμμική αφήγηση, συγκριτικά με αυτή που είδαμε στο Investing Anna του Netflix. Το The Dropοut σε οκτώ επεισόδια αναλύει την ιστορία της Χολμς ξεκινώντας από την ηλικία των 11.
Η σειρά έχει δύο υπέρ που την κάνουν εξαιρετική. Το πρώτο, η ιστορία. Είναι τόσο καλή που δεν μπορείς να την σταματήσεις. Γινόμαστε μάρτυρες της αφετηρίας της Χολμς, του πώς η τεχνολογία δεν λειτούργησε, αλλά και πως η ίδια παραποιούσε τα αποτελέσμα. Το δεύτερο, το ίδιο το καστ. Οι ερμηνείες είναι υπέροχες, με μία Αμάντα Σέιφρεντ να επιβεβαιώνει -για ακόμη μια φορά- το πόσο καλή ηθοποιός είναι.
Με την επιδέξια ερμηνεία της καταφέρνει να κρατήσει σε ισορροπία όλα τα ανόμοια χαρακτηριστικά της Χολμς, που φάνηκε, από κάθε άποψη, πως είχε μια πολύ περίεργη μίξη αυτών. Ήταν μια έξυπνη γυναίκα, γοητευτική, τελειομανής και ταυτόχρονα χαοτική. Η απελπισία της να γίνει πλούσια και να αποδείξει ότι με την ευφυΐα της αξίζει να φτιάξει το status της και να ανέλθει στην κορυφή της δόξας, την έκανε τελικά να διολισθαίνει στη διαφθορά και τα ψέματα. Η Σέιφρεντ τα πετυχαίνει όλα αυτά κρατώντας με το παραπάνω τη προσοχή του θεατή.
Το «The Dropout» αγγίζει και εκείνα τα θέματα που πυροδότησαν αυτή την ανάγκη της. Προσπάθησε να δώσει μια εξήγηση σε όλα αυτά που ακολούθησαν στη ζωή της από την μικρή ηλικία, όπως για παράδειγμα όταν σπούδαζε στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ που ήθελε συνεχώς να αποδεικνύει στον εαυτό της πως ήταν ισάξια με τους άνδρες.
Η μόνη ένσταση είναι πως σε ορισμένα σημεία θα μπορούσαν να εντρυφήσουν ακόμα περισσότερο, αλλά και πάλι δεν δημιουργεί τόσο μεγάλο πρόβλημα στη σειρά. Μπορεί να μη μαθαίνουμε ποτέ τα κίνητρα της Χολμς, αλλά βλέπουμε, εκτός των άλλων, τη διεφθαρμένη εταιρική κουλτούρα της Sillicon Valley. Σύμφωνα με το The Dropout, πάντως, όταν πρόκειται για την απάτη του Theranos, oι δράστες είναι πολλοί και όχι μία.
Συνοψίζοντας το «The Dropout» της Ελίζαμπεθ Μεριγουέδερ είναι μια σειρά που αξίζει τον χρόνο σου.