Υπάρχουν σειρές που κυριολεκτικά χτύπησαν κόκκινο στην τηλεθέαση την εποχή που προβλήθηκαν, αλλά ήταν τόσο ταυτισμένες με την εποχή τους, που σήμερα δεν θα μπορούσαμε να τις ξαναδούμε και να περάσουμε τόσο καλά όσο περνούσαμε τότε. Φυσικά υπάρχουν λόγοι που τις επιλέξαμε…

Ανάμεσα στους λόγους που καθιστούν αυτές τις σειρές παρωχημένες είναι πρώτον ότι πλέον το κοινό, συνηθισμένο σε παραγωγές του εξωτερικού που βλέπει από τις πλατφόρμες, στις νεότερες ελληνικές παραγωγές, αλλά ακόμη και στις τουρκικές που προβλήθηκαν με επιτυχία και στην ελληνική τηλεόραση, έχει γίνει πιο απαιτητικό και ζητάει μία άλλη αισθητική, όχι απλώς στην εικόνα και τη φωτογραφία, αλλά και στο σενάριο, στα σκηνικά, στις ερμηνείες.

Οι περισσότερες από αυτές τις σειρές που έμειναν πίσω στο χρόνο, χαρακτηρίζονται από την προχειρότητα και από σενάρια που είχαν απλότητα και άλλα στοιχεία που σχετίζονται με την ερμηνευτική τεχνική των πρωταγωνιστών, την αισθητική στα σκηνικά, τη φωτογραφία, στοιχεία που τις κρατούν καθηλωμένες στην εποχή τους.

Οι χαρακτήρες επίσης είναι εντελώς εκτός της εποχής μας, είτε λόγω των συνηθειών τους που ανήκουν σε άλλη εποχή, της συμπεριφοράς τους που ανήκει στο παρελθόν, του τρόπου που πλασσάρονται και των στερεοτύπων που εκπροσωπούν.

Ποιες είναι όμως αυτές οι σειρές;


Δίψα (1990 – 1991): Δίψα για χρήμα και δύναμη, ίντριγκα και ανομολόγητοι έρωτες

Αρχή τίτλων με ζουμάρισμα στους κυματισμούς της θάλασσας και με μεγάλα γράμματα έπεφτε ο τίτλος «Δίψα» που σε προϊδέαζε τι θα δεις στη συνέχεια, μιας και επρόκειτο για σαπουνόπερα αλά Δυναστεία, στο πολύ πιο φτηνό της, για την ακρίβεια στο εντελώς φθηνό (μπορεί να είχαν διατεθεί χρήματα για την υλοποίηση της σειράς, αλλά η εικόνα αυτή την εντύπωση έδινε), θα την έλεγες και trash!

Δημιουργήθηκε από τον Λευτέρη Καπώνη και τον Στράτο Μαρκίδη και προβλήθηκε από τον τηλεοπτικό σταθμό Mega Channel από τις 19 Φεβρουαρίου του 1990 μέχρι τις 10 Μαΐου του 1991 και είναι η δεύτερη σαπουνόπερα που προβλήθηκε από την ελληνική ιδιωτική τηλεόραση στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Παρουσίαζε την οικογενειακή και κοινωνική ζωή του επιχειρηματία Αντώνη Σέκερη και τα πρόσωπα που ανήκουν στο κύκλο του, καθώς και τις μεταξύ τους σχέσεις και στα 102 επεισόδια που διάρκεσε.

Ο Αντώνης Σέκερης είναι αποφασισμένος να πετύχει κοινωνικά χωρίς να υπολογίζει το κόστος των αποφάσεών του.

Στην προσπάθειά του αυτή, παραμελεί την γυναίκα του Δώρα, η οποία αναζητά την φροντίδα που της λείπει στο πρόσωπο ενός άλλου άντρα. Η κόρη του Λίζα ερωτεύεται τον χειρότερό εχθρό του ενώ η ερωμένη του Άντζελα μαζί με το θετό του γιο μηχανορραφούν εναντίον του, με σκοπό να τον εκδικηθούν.

(Νομίζω καταλαβαίνετε απόλυτα για τι δράμα μιλάμε…).

Καλημέρα ζωή (1993 και για δεκατρία ολόκληρα χρόνια): Η επιτομή του κιτς μετά τη Λάμψη

Ναι παραλείψαμε τη Λάμψη γιατί θεωρείται ένα «ιστορικό» τηλεοπτικό προϊόν και επιλέξαμε ένα «αντίγραφο» που δεν είναι και μακρινό, μιας και είχε τους ίδιους συντελεστές, το ίδιο στομφώδες παίξιμο στους ηθοποιούς, τον ίδιο σεναριογράφο και σκηνοθέτη (Νίκος Φώσκολος), τους ίδιους σχεδόν πρωταγωνιστές (πολλοί είχαν κάνει πέρασμα και από τη Λάμψη) και γενικώς ίδια ατμόσφαιρα με πλούσιους, αστυνομικούς και στυγερούς εγκληματίες με περίεργα ονόματα που απειλούσαν τη ζωή τους.

Φυσικά όλα αυτά τα προβλήματα αντιμετώπιζε με τον εκκρηκτικό του χαρακτήρα ο Στάθης Θεοχάρης (εμβληματική προσωπικότητα της σειράς) και προσπαθούσε να τα λύσει με όποιο τρόπο μπορούσε, ακόμη και με ξύλο.

Από την άλλη πλευρά βρισκόταν η οικογένεια Άρχου που όμως μετά το 2000 αποχώρησε κλιμακωτά και έτσι έμεινε ο ταλαίπωρος αστυνόμος για να υπηρετήσει τον νόμο και την τάξη που διαρκώς απειλούνταν…

Ξέρετε ο υπόκοσμος ποτέ δεν κοιμάται και έτσι είδαμε εμπόριο ναρκωτικών, εμπόριο λευκής σαρκός, απαγωγές, δολοφονίες, σημεία και τέρατα, αλλά ο Στάθης Θεοχάρης επίσης έμενε ξάγρυπνος και τιμωρούσε τους κακοποιούς!!!

Κάπως έτσι κύλισαν 13 χρόνια και δεν θέλουμε να περάσουμε αυτό το μαρτύριο άλλα 13 χρόνια…

Λαβ Σόρι (1994-1995): Ο έρωτας με τον υδραυλικό

Εδώ τα λόγια είναι περιττά… Από τους τίτλους αρχής, μέχρι το σενάριο, μέχρι την σκηνοθετική καθοδήγηση στους ηθοποιούς και τις ερμηνείες τους, η σειρά που κυριολεκτικά εκείνη την εποχή απορούσα γιατί είχε σημειώσει τόση επιτυχία, δεν βλέπεται ούτε αν μας πληρώσουν για να τη δούμε.

Η Λίλη μία νεαρή γιατρός (έκανε το ντεμπούτο της ως πρωταγωνίστρια η Κωνσταντίνα Μιχαήλ και είχε αδικηθεί γιατί εξελίχθηκε σε εξαιρετική ηθοποιό και μάλλον θα ήθελε και η ίδια να ξεχάσει εκείνη την στιγμή) με αστική καταγωγή και αυτοπειθαρχία και εκ πεποιθήσεως εναντίον των προγαμιαίων σχέσεων (πολύ σημαντικό και απορώ ποιες μπορούσαν να ταυτιστούν με αυτό το άδολο κορίτσι!) βρίσκει στο κρεβάτι της τον Σάκη, τον υδραυλικό, που της ήταν άγνωστος ως το προηγούμενο βράδυ, ο οποίος ήρθε για να φτιάξει τον θερμοσίφωνα (και φαίνεται ότι κόλλησαν οι δυο τους στην… αντίσταση).

Εκείνη δεν μπορεί να καταλάβει πώς άφησε να της συμβεί αυτό. Εκείνος δεν μπορεί να καταλάβει γιατί μετά από μια τόσο υπέροχη νύχτα, η Λίλη βρίσκεται σε απόγνωση και πανικό. (Η αλήθεια είναι ότι τις σκηνές όπου της έδειχνε το δασύτριχο στήθος του, τις θεωρώ τραυματικές για όσους τις έβλεπαν).

Για την ιστορία η συγκεκριμένη σειρά ήταν το δημοφιλέστερο τηλεοπτικό πρόγραμμα της σεζόν 1994-1995, σήμερα θα ήταν απλώς «σόρι», χωρίς κανένα Λαβ…

Και οι Παντρεμένοι έχουν ψυχή (1997 – 2000): Έχουν;

Δεν ξέρω αν οι παντρεμένοι έχουν ψυχή ή την έχασαν κάπου στο δρόμο, αλλά σίγουρα η σειρά Και οι Παντρεμένοι έχουν Ψυχή μας τελείωσε ευτυχώς για πάντα.

Το σενάριο υπέγραφε ο Λευτέρης Καπώνης, ενώ τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Αντώνης Τέμπος. Η σειρά σημείωνε υψηλή τηλεθέαση σε κάθε επεισόδιο και υπήρξε η μεγαλύτερη τηλεοπτική επιτυχία εκείνης της περιόδου.

Η σειρά ακολουθούσε τη ζωή δύο παντρεμένων φίλων, του Μάκη και του Ανδρέα. Ο Ανδρέας λατρεύει την πλούσια ζωή και τις γυναίκες, αλλά είναι πάντα απένταρος και δανείζεται χρήματα από τον φίλο του και άλλους ανθρώπους.

Σε αντάλλαγμα, καλύπτει τον φίλο του Μάκη που έχει μια εξωσυζυγική σχέση. Επειδή ο Ανδρέας δεν πληρώνει ποτέ τα χρέη του, έχει το παρατσούκλι «Ακάλυπτος».

Μα καλά για ποιο λόγο να δεις κάτι τέτοιο; Αν και οι συγκεκριμένοι ανθρωπότυποι εκείνη την εποχή ήταν μάλλον συνηθισμένοι.

50-50 (2005-2007): Άνδρες και γυναίκες πολύ παλιάς κοπής

Μπορεί λίγα χρόνια να μας χωρίζουν από την χρονική περίοδο 2005-2007 αλλά πόσο διαφορετικοί είναι οι σημερινοί πενηντάρηδες! Τόσο που δεν θα ταυτίζονταν σε καμία περίπτωση με τους πενηντάρηδες του 50-50.

Ναι, το ξέρω ότι η σειρά προβάλλεται συχνά σε επανάληψη και κάνει νούμερα, άλλωστε η μικρή οθόνη είναι η λατρεία των άνω των 65, επομένως δικαιολογείται για ποιο λόγο έχει τόση ανταπόκριση.

Βέβαια εξαφανίστηκε για ένα διάστημα και παντελώς λόγω των προβλημάτων με τη δικαιοσύνη του Πέτρου Φιλιππίδη, όμως όλα δείχνουν ότι θα ξανατραβήξει δοξασμένη πορεία στην πλατφόρμα του Mega.

Το βασικότερο πρόβλημα ωστόσο είναι η στάση ζωής αυτών των ανθρώπων που δεν συνάδει σε τίποτα με τους ταυτόσημους ηλικιακά της εποχής μας.

Ο τρόπος που ζουν, τα αστεία τους, ο τρόπος που συμπεριφέρονται στις γυναίκες και τις ερωμένες τους, αλλά και ο τρόπος που και εκείνες συμπεριφέρονται και δρουν… Όλα last year!

Η σειρά 50-50 πραγματεύεται τις ζωές τριών πενηντάρηδων (Νικηφόρος Ζορμπάς, Παύλος Στρατέας, Μίμης Σαραντινός) καθώς και των γυναικών τους (Ελισάβετ Δημάκη, Ειρήνη Στρατέα, Ξανθίππη Αλεβίζου).

*Θα προσθέταμε στη λίστα και τον «Λάκη τον Γλυκούλη» αλλά είναι μία σειρά που δεν βλεπόταν ούτε την εποχή που προβαλλόταν, επομένως το παραλείψαμε για να μην βγούμε εκτός θέματος…

Λατρεμένοι μου γείτονες (2007 – 2009): Μία συγκατοίκηση που ανήκει στο παρελθόν

Μπορεί οι «Λατρεμένοι μου γείτονες» να μην είναι τόσο παλιά σειρά, ωστόσο σίγουρα ανήκει σε μία άλλη εποχή.

Ήταν κωμική τηλεοπτική σειρά, παραγωγής 2007-2009, που δημιουργήθηκε από τον Πάνο Αμαραντίδη, την Έλενα Σολωμού, τον Κωνσταντίνο Γανώση και τον Κώστα Βαζάκα και προβλήθηκε από τον τηλεοπτικό σταθμό Mega Channel από τις 11 Οκτωβρίου του 2007 μέχρι τις 18 Ιουνίου του 2009.

Φυσικά επρόκειτο για την ελληνική διασκευή της ισπανικής κωμωδίας Mis adorables vecinos (ήταν μόδα εκείνη την εποχή οι διασκευές ισπανικών σειρών). Την σκηνοθεσία της σειράς επιμελήθηκε ο Πιέρρος Ανδρακάκος.

Η σειρά παρουσιάζει τη ζωή δύο οικογενειών που ζουν σε διπλανά σπίτια και έχουν εντελώς διαφορετικές καταβολές, μορφωτικό επίπεδο και συνήθειες (κάτι μεταξύ αριστοκράτες και λαϊκοί).

Παρόλο που η σειρά είχε ανανεωθεί για δεύτερη σεζόν, δύο από τους πρωταγωνιστές της ο Γιώργος Κωνσταντής και η Αριέττα Μουτούση καθώς και ο σεναριογράφος της σειράς Πάνος Αμαραντίδης ανακοίνωσαν την αποχώρησή τους από αυτή.

Δυστυχώς η σειρά προβάλλεται σε επανάληψη συχνά, όμως όχι οι… Γείτονες δεν έμειναν και τόσο… λατρεμένοι.