Το Dragons’ Den είναι ένα από εκείνα τα προγράμματα που αν πας να τα κρίνεις με βάση την τηλεθέασή τους, θα έχεις κάνει μεγάλο λάθος. Όχι ότι είναι κακά τα νούμερα που κάνει, αλλά αν το εξέταζε κανείς με απόλυτους αριθμούς, δεν θα έλεγε πως είναι ένα πρόγραμμα που αξίζει να συνεχίσει. Άλλα προγράμματα ίσως να είχαν σταματήσει. Είναι άλλη η αξία του και η σημασία του τηλεοπτικά.
Αυτό βέβαια είναι πάντοτε μια προσωπική άποψη και ο καθένας το αποτιμά με βάση τα δικά του θέλω. Υπάρχει όμως και κάτι στο οποίο όλοι μπορούμε να συμφωνήσουμε, προσφέρει το Dragons’ Den μια πρακτική αξία, γιατί μας μαθαίνει τον κόσμο των επιχειρήσεων, των επενδύσεων, των ιδεών που γίνονται προϊόντα ή υπηρεσίες. Πράγματα που τα βλέπαμε σε αμερικάνικες σειρές και ταινίες, τα ακούμε στο Dragons’ Den και είναι ένα καλό μάθημα.
Πόσοι ξέραμε το valuation cap ή το margin revenue; Μόνο όσοι έχουν κάνει δικές τους επιχειρήσεις. Σε αυτή λοιπόν την αξία, έρχεται να προστεθεί και η βοήθεια στην πραγμάτωση πολύ καλών ιδεών.
Σε αυτούς τους δύο κύκλους, τον περσινό ολόκληρο και τον φετινό που είναι στο ξεκίνημα, έχουμε δει να ανεβάζουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των πέντε επενδυτών δύο vegan ιδέες.
Πέρσι στο Dragons’ Den, ήταν ο Παναγιώτης Μαγουλάς, vegan chef που ήθελε να κάνει το πρώτο vegan κρεοπωλείο και το πέτυχε πείθοντας τον Λέοντα Γιοχάη, τη Λίλη Περγαντά και τη Μαρία Χατζηστεφανή να μπουν στο επενδυτικό σχήμα. Πήρε για το ξεκίνημα 60.000 ευρώ και έχει ανοίγει εδώ και κάποιους μήνες το OVegan269, το οποίο γίνεται όλο και περισσότερο γνωστό και γίνεται μια value for money επένδυση για την τριάδα.
Στο προηγούμενο επεισόδιο, ήταν ξανά μια vegan επιχείρηση που έκανε τους επενδυτές να πάθουν την πλάκα τους, με τον Γιοχάη και την Περγαντά να κάνουν step back και τους Βαφειά-Χατζηστεφανή-Οικονόμου να μάχονται για το ποιον θα επιλέξει.
Ο Γρηγόρης Μπογράκος είναι ο ιδρυτής και εμπνευστής του Plan(e)t Foods, ενός brand παγωτού που είναι το πρώτο vegan και carbon negative παγωτό στον κόσμο, δηλαδή η παραγωγή του δεν αφήνει αποτύπωμα διοξειδίου στην ατμόσφαιρα, αντιθέτως απορροφά.
Πρόκειται για παγωτά που έγιναν γνωστά στην ελληνική αγορά τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ άνοιξε και κατάστημα στο Μοναστηράκι με πληθώρα γεύσεων. Όποιος τα έχει δοκιμάσει, ξέρει πως γευστικά δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν σε σχέση με τα παγωτά με γάλα.
Είναι χαρακτηριστικό πόσο εντυπωσιάστηκαν οι 5 επενδυτές του Dragons’ Den και πως οι 3 που έκαναν πρόταση, ομολόγησαν πως βλέπουν τεράστια εξέλιξη σε παγκόσμιο επίπεδο για το brand. Άλλωστε, κι ο ίδιος ο κ. Μπογράκος εξήγησε στο Dragons’ Den πως ψάχνει άνθρωπο για να τον καθοδηγήσει στο άνοιγμα του σε άλλες αγορές γιατί στην ελληνική αγορά ήδη πάει περίφημα.
42.000 για το 1% της εταιρείας ζητούσε ο κ. Μπογράκος και τελικά, μετά από σκληρή διαπραγμάτευση, το πήρε από τον Χάρη Βαφειά που του ζήτησε ένα έξτρα 2% σε περίπτωση που η εταιρεία μπει στο χρηματιστήριο. Για να πάρει αυτό το deal, είχε απορρίψει 42.000 της κ. Χατζηστεφανή που ζήτησε royalties 10% επί των εσόδων μέχρι να έχει 200.000 κέρδος, ενώ ο κ. Οικονόμου του πρότεινε να δεχτεί τα 42.000 από αλλού και αφού τα δεχτεί, να μιλήσει μαζί του για μια έξτρα συμφωνία, με ποσό που μπορεί να είναι και 300.000 ευρώ!
Έτσι εξηγείται ο θαυμασμός των επενδυτών στο Dragons’ Den
Πάμε τώρα και στην απάντηση του ερωτήματος που θέτει ο τίτλος. Η αλήθεια είναι πως, παρόλο που ο βιγκανισμός έχει αναπτυχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια, δεν είναι πολλοί αυτοί που γνωρίζουν την αγορά του και τι ακριβώς είναι. Οπότε μπορεί να εντυπωσιαστούν με το παραμικρό.
Είναι όπως τα vegan φαγητά στο μυαλό των κρεατοφάγων. Αν πω σε κάποιον ότι έκανα μακαρόνια με κιμά, δε θα εντυπωσιαστεί. Αν του πω ότι έφτιαξα μακαρόνια με κιμά από μανιτάρια, από φακή ή από καρότα, εκεί θα θεωρήσει πως θα φάει κάτι γκουρμέ, ενώ πρακτικά είναι εξίσου απλό και ίδια, αν όχι πιο εύκολη, διαδικασία.
Ενώ λοιπόν εγώ, που δεν είμαι επενδυτής, έχω φάει πολλές φορές το παγωτό των Plan(e)t Foods και έχω πάθει ως και εθισμό κάποιες εβδομάδες τα καλοκαίρια, γνωρίζω πράγματα από τη vegan αγορά, για τους 5 επενδυτές του Dragons’ Den, που είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα του επενδυτικού κόσμου με έδρα την Ελλάδα, το προϊόν είναι σοκαριστικά εντυπωσιακό.
Σε συνδυασμό με το ότι είμαστε παγκόσμια σε ένα μονοπάτι όπου θα υπάρχει απόλυτη ισορροπία στην κατανάλωση ζωικών και φυτικών προϊόντων, τα vegan προϊόντα κάνουν κλικ στους επενδυτές του Dragons’ Den που αντιλαμβάνονται πως είναι μια παρθένα ακόμα αγορά, παρόλο που στις ΗΠΑ υπάρχουν αρκετά funds που επενδύουν σε τέτοια brands και γίνεται μια σταδιακή επέκταση και όχι στροφή. Διότι στις ΗΠΑ δεν παίζει εύκολα να κάνουν αντικατάσταση κρέατος με φυτικό κρέας. Παίζει όμως, επειδή ξέρουν να καταναλώνουν, να προσθέτουν φυτικό κρέας στο τραπέζι τους για τη δοκιμή και το διαφορετικό.